Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
532 besök senaste veckan (135725 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Alltid jätteintressant att se hur bilen "sitter" och beter sig! Grattis till segern dessutom!
Ja, man har sett en massa åk genom åren men man får aldrig se sig själv... När jag ser bilder på bilen så tycker jag det ser konstigt ut på något vis som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Den ser ut som att den knappt sätter på yttersidan utan att den istället bara reser sig på insidan... men jag kanske är ute och cyklar. Bevisligen så går det skapligt fort i alla fall och jag upplever inga direkta problem under körning(förutom de som är förarrelaterade... där största problemet sitter). Men man letar ju alltid saker som skulle kunna göra att det går fortare...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Simon S
Uppsala
Här sen Jan 2008
Inlägg: 184



Återigen hatten av för en väl utförd säsong Thomas!
Vi ses i Maj!

_________________
Simon Söderstedt
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



ThomasT skrev:



Herregud vad snygg den är!

Är det någon form av jacking-kraft som du beskriver när du tycker att den lyfter snarare än sätter sig? Något rollcenter som står knasigt pga någon sänkning eller liknande?


Lite allmänt svammel: En god väns storebror (eller vad det nu var för konstellation... minns inte) erbjöd mig att köpa hans mörkblåa 965 Turbo runt 2005 för 410kkr eller 400 jämnt "vid smidig affär". Jag var nyutexad och hade skrapat ihop ungefär 2/3 av pengarna. Övervägde och lösa resten med ett lån, men blev övertalad av föräldrarna "att man lånar inte till nöjesbilar. punkt". Den hann bli såld och jag grämde mig redan några veckor efter.
Tänker på den ibland faktiskt. Oavsett om det är C2 eller turbo så har det alltid varit en drömbil!
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Jeppsson,

Börja inte att fantisera om pannkaks 6:or,

Håll dig till V8:or thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Är det någon form av jacking-kraft som du beskriver när du tycker att den lyfter snarare än sätter sig? Något rollcenter som står knasigt pga någon sänkning eller liknande?

Det skulle kunna vara något sånt, bilen är ju rejält mycket lägre än original. Original ser ju 964'an högre ut än nya 992 Dakar...



Det finns ju givetvis saker som fixar det också, men det blir i slutändan en rejäl slant och lite oklart hur mycket snabbare tider det ger i praktiken...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Bytet av filterlåda och insugsväg gick riktigt enkelt, ett par skruvar och en slangklämma var allt. Kabelsatsen på det nya var anpassad så det var bara att klicka i, dock när jag skulle test starta bilen efteråt så blev svaret enbart ett "klick"....

Ångesten satte in... varför fungerar det inte?!? Samt tankar kring hur mycket besvär det kommer bli att lösa problemet ihop med den tyska firman...

Samtidigt så var det som att batteriet var dåligt laddat, men det borde inte ha med batteriet att göra iom att det bara är 6 mån gammalt och Cteken visade 8/8 i hälsa när jag kollade tidigare... Jag kollade Cteken igen... 3/8... Lite lättad av att den nog var batteriet ändå så fick låna ett batteri av Freddo(tack för hjälpen ) och visst så startade bilen... MECA bytte ut det på garanti. Vad är er erfarenhet att ha bilen kopplad till en Cteckladdare, har något av era batterier pajat?


Gamla "dörren" som blåser upp och mäter luften:


Nya vägen in med LMM:


Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången...

En besegrad lambda:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Har precis samma erfarenhet, det verkar kvitta vad man smörjer lambdasonderna med, de sitter stenhårt ändå


_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Jag använde en tapp för lambda sond och körde igenom. Blev lite bättre.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



ThomasT skrev:


Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången...

En besegrad lambda:


Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning?

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:


Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången...

En besegrad lambda:


Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning?

Jag monterar tillbaka katalysatorn och lambdan sitter på det just det röret.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



ThomasT skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:


Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången...

En besegrad lambda:


Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning?

Jag monterar tillbaka katalysatorn och lambdan sitter på det just det röret.


Då torde väl en extra lambdasond och plugga ur och sedan i kontakt vara smidigare, en standard bosch hittas väl för en röding?

_________________
Roland Johansson
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:
Rolle Scirocco skrev:
ThomasT skrev:


Eftersom det är besiktningstajm så var det dags att slänga på katalysatorn, ett enkelt jobb OM inte lambdan krånglar... Det verkar kvitta hur försiktigt man monterar den eller vad man smörjer med, den krånglar alltid mer eller mindre. Denna gång var det mer, då den vägrade att lossa. Eftersom jag vet detta så har jag en ny på hyllan så det vart att klippa kabeln och ta med röret till skruvstädet och ta fram största rörtången...

En besegrad lambda:
Kanske dum fråga men varför ta bort lambdasonden för besiktning?

Jag monterar tillbaka katalysatorn och lambdan sitter på det just det röret.

Då torde väl en extra lambdasond och plugga ur och sedan i kontakt vara smidigare, en standard bosch hittas väl för en röding?

Inte riktigt så billigt men visst är det en god idé.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Idag fortsatte vårfixet med ett oljebyte. Jag antog att jag hade filter på hyllan vilket visade sig vara ett felaktigt antagande... så det fick bli en tur till Autotjänst Vogel på lunchen. thumbs up

Oljebyte på en 964 går typ till(så jag gör i alla fall) så att man tömmer tank, tömmer motor, byter filter och sedan fyller man på med 6-7 liter. Efter detta så varmkör man motorn och fyller de 3-4 sista litrarna tills oljenivåmätaren börjar visa lite nivå... efter det var avklarat så testkörde jag lite på gatan utanför garaget.

Jag måste säga att jag är positivt överraskad över att motorn går både jämnare och mjukare med nya insuget/LMM. Och den kändes nog piggare(lite svårt att säga så här efter vintern). Nu är det besiktning på onsdag och första maj drar tävlingssäsongen igång.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

1 maj!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18
532 besök senaste veckan (135725 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande