Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
134983 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Det börjar dra ihop sig till säsongsstart... och jag har inte skruvat något på bilen sedan jag ställde in den i slutet på november... thumbs down

Nu är det väl kanske inte våldsamma saker som ska fixas men tanken var nog att bur och bälten skulle ha varit på plats nu... nu får vi istället se när det sker...

Som tur är så fixades det viktigaste hos Vogel innan bilen ställdes in. De kontrollerade/ställde ventilspelet, monterade nya packningar för kamkedjekåporna och kanske det viktigast... monterade i en Quaife diff.

EDIT: De monterade även dit en ny startmotor då den gamla var lite trött.

Det ska bli sjukt intressant och se om man märker någon skillnad.


I dag var jag dock förbi och titta till den för att se om den överlevt vintern vilket den såg ut att gjort. Dock så markerade den sitt missnöje med att inte få någon uppmärksamhet genom att göra på sig inomhus... en liten oljefläck under motorn indikerar att det finns fler tätningar att titta över...

När bilen står i garaget så underhållsladdar jag den med en Ctek laddare, och min gamla var nu dryg 10 år gammal så jag tyckte det var dags att köpa en ny. Det vart ännu en Ctek, en MXS 5.0 som dessutom har ett tillbehör där man skruvar fast en snabbkontakt på batteriet så det är bara att trycka i en kontakt när man har parkerat... smidigt.



Senaste två(?) säsongerna så har radion fått för sig att bara starta om det är riktigt varmt och skönt... så bara om det är sommarvärme eller efter typ 40 minuter på vägen... irriterande. Fördelen är att jag fick ett svepskäl till att uppgradera till Blaupunkts nya retroradio: Bremen sqr 46 dab. Ett fantastiskt initiativ av Blaupunkt. Radion har det mesta man kan önska sig: Dab-radio, usb, sd-kort, bluetooth, handsfree till telefonen osv...

Och utseendemässigt så passar den in perfekt i Porschen! Bakom "kasettluckan" så sitter istället: Sd-kort, usb, AUX in...



Nu nästa vecka blir det sedvanligt olje och bromsvätskebyte. Av en slump så vart det Motuls RBF660 denna gång, är nog ingen större skillnad mot min vanliga RBF600.

Årets första deltävligt i slalomcuppen är 1 maj så det börjar som sagt dra i hop sig...

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trodde aldrig jag skulle skriva detta på rejsa, men här kommer det: -> cool bilstereo <-
Klockren på i en tysk bil från 80-talet thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



964 C2 är definitivt en bil som står på listan över bilar jag vill äga och din är helt klockren thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Trodde aldrig jag skulle skriva detta på rejsa, men här kommer det: -> cool bilstereo <-
Klockren på i en tysk bil från 80-talet thumbs up

Ja, det är verkligen kul att Blaupunkt tog fram denna. Dock så måste marknaden för bilstereos ha krymt med massor och detta kanske är den del av dagens marknad...

Original jmf med den nya:

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Så var ännu en säsong till ända

Årets slalomsäsong i Porscheklubben har varit riktigt kul då vi sett ett rejält tillskott av deltagare med upp till 50st deltagare som mest. Jag lyckade dessutom knipa en regional klasseger... men det är ju nationellt man vill vinna så siktet var i vanlig ordning inriktat på finalen...

När jag plockade ut bilen i våras så reagerade jag på att däcken var extremt hala och jag snurrade tom när man försökte leka lite... ett tydligt tecken på att det var dags att byta däck. Men sedan kom värmen och de fungerade rimligt så planerna på att byta däck föll i glömska... tills... det vart höst och lite kallare. Under de två sista regionala tävlingarna så vart man rejält påmind om att jag borde bytt däcken men nu var det tyvärr försent då det tar för lång tid att få hem bakdäcken ifrån USA för att hinna få dem innan finalen.

När finalorten dessutom utannonserades och det visade sig att den låg 85 mil norrut så vart man lite trött och för ett ögonblick funderade jag på att strunta i det... men kom till slut på bättre tankar.

Så vart det dags att dags ge sig iväg mot Fällfors och boendet i Piteå, jag fick ta ledigt på fredagen för att hinna upp. Resan gick nog bättre än förväntat och klarades av på 9 timmar med ont i revbenen efter stolen som enda mindre problem.

Känd bro med för dagen dålig utsikt:



Att SMHI spådde 10 grader och lite fuktigt gjorde att förhoppningarna inte direkt låg i topp. Med så låg temp skulle det blir riktigt svårt att få upp temp i däcken.

På lördagsmorgonen så var det dags att bege sig 5 mil inåt i landet och genast såg det lite mer norrländskt ut. Bilden förstärktes också av att det satt en jägare i mer eller mindre varje buske...



Vädret visade sig från sin bästa sida med solsken hela dagen och en temp på 16 grader.




Tävlingen gick väl sådär... jag hade som jag misstänkt inte riktigt däck för att prestera vinnartempo men jag kanske kunde ta en andraplats... ända tills jag nuddade en kon och fick en sekunds tillägg vilket i slutändan placerade mig 0.3s efter tvåan...



Efter genomförd slalomtävling så fick vi en glad överraskning i att vi fick tillåtelse att prova racebanan på området och jag vart lite överraskad över hur fin den var och vilken rejäl anläggning de byggt.





Banan:



Efter att vi fått leka av oss lite så vart det kollektiv transport in till Piteå med middag och prisutdelning på hotellet. Tidigt i säng för att komma iväg i rimlig tid på söndagen. Hemresan gick bitvis i regn vilket gjorde det hela ännu segare men det hela räddades av mina trådlösa lurar med noise cancelling funktion och en ljudbok.

Så nu är det bara att ta lite nya tag under vintern med lite uppdateringar samt att det blir nya däck i vår...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul reportage thumbs up
Rejäl inandning innan start och lika rejäl utandning efter målgång, är det tävling så....

Och så vill jag ha din bil, 964 C2 är

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Då var vintern typ slut och det börjar bli dags att ta tag i det man ska fixa inför säsongen.

Jag har i många år fundera lite på en Quickjack lyft men det har inte blivit av. I år så ska jag byta växellänkage mitt under bilen så det vore det extra smidigt med en lyft och av en händelse dök det upp en lätt beggad här på rejsa. Sjukt smidigt pryl att ha i garaget och enkel att hänga undan när man inte behöver den.



Mindre kul var att strömmen till underhållsladdaren var urdragen så det nästan nya batteriet är dött...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Då var ännu en säsong slut...

I år har bilen bara fått komma ut för Porscheklubbens slalomtävlingar... Och nytt där för denna säsong var att bilen flyttades till Klassikgruppen ihop med alla andra luftkylda 911'or och bilar upp till årsmodell 1997. Lite tråkigt då det är färre tävlande i klassik än i Standard1 (1998-2013) men det gjorde dock inte så mycket då konkurrensen är hård. Den regionala serien avgjordes först i sista deltävlingen där jag lyckades knipa förstaplatsen med minsta möjliga marginal.
Redan veckan efter så bar det av mot finalen i Kalmar. Rejält med regn på vägen ner gjorde att man knappt vågade hoppas på bra väder under tävlingarna. Men som tur va så ångrade vädergudarna sig och det vart kanonväder istället...

Trevligt när parkeringen på hotellet är full med rader av Porschar:



Fantastiskt väder:



997 GT3 RS är så snygg!!



Det var tuff konkurrens men inför min sista runda så ledde jag med 5 hundradelar och kunde slappna av lite och lyckades sänka tiden med nästan en hel sekund!


Film i från sista rundan:



På väg tillbaka till hotellet där det väntar gemensam middag och prisutdelning!
Räknar bultar i bron...





Så nu är det slut på säsong och dags för lite vinteruppdateringar....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Grattis till välförtjänt seger

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Homegrown skrev:
Grattis till välförtjänt seger
Tack Stefan!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Patrik Petersson (P.P.) här på forumet var nere på slalomfinalen och tog en ball bild på mig med framhjulslyft!



Någon som har en teori varför hjulet inte har fjädrat ut ordentligt? (jämför utfjädringen med bilden på lyften en bit upp på sidan)

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Åker du möjligtvis justerbara stötdämpare med returdämpningen justerad mot de styvare hållet/i botten? Vad åker du för kränghämmare framtill? Bilen ser ju ut att fjädra ihop vä fram och då jobbar ju hämmaren mot utfjädring hö fram.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Wärhner skrev:
Åker du möjligtvis justerbara stötdämpare med returdämpningen justerad mot de styvare hållet/i botten? Vad åker du för kränghämmare framtill? Bilen ser ju ut att fjädra ihop vä fram och då jobbar ju hämmaren mot utfjädring hö fram.

Jag kör med HR icke justerbartara coilovers, men som du säger så är det nog hämmaren som håller emot. Jag tänkte inte på att den skulle kunna vara stark nog för att hålla upp hjulet. RS-hämmare och kör på näst mjukaste.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



ThomasT skrev:
Wärhner skrev:
Åker du möjligtvis justerbara stötdämpare med returdämpningen justerad mot de styvare hållet/i botten? Vad åker du för kränghämmare framtill? Bilen ser ju ut att fjädra ihop vä fram och då jobbar ju hämmaren mot utfjädring hö fram.

Jag kör med HR icke justerbartara coilovers, men som du säger så är det nog hämmaren som håller emot. Jag tänkte inte på att den skulle kunna vara stark nog för att hålla upp hjulet. RS-hämmare och kör på näst mjukaste.


Bläddrade tillbaka lite i tråden, krävs nog inte så mycket kraft för att hålla emot kraften från hjälpfjädrarna.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Wärhner skrev:
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:
Åker du möjligtvis justerbara stötdämpare med returdämpningen justerad mot de styvare hållet/i botten? Vad åker du för kränghämmare framtill? Bilen ser ju ut att fjädra ihop vä fram och då jobbar ju hämmaren mot utfjädring hö fram.

Jag kör med HR icke justerbartara coilovers, men som du säger så är det nog hämmaren som håller emot. Jag tänkte inte på att den skulle kunna vara stark nog för att hålla upp hjulet. RS-hämmare och kör på näst mjukaste.


Bläddrade tillbaka lite i tråden, krävs nog inte så mycket kraft för att hålla emot kraften från hjälpfjädrarna.


Hur mycket utfjädring är det med huvudfjädern? kan du hissa bilen sidledes i garaget och försöka återskapa det? Är det bara hjälpfjäder kvar så är ju normalkraften pytteliten i den svängen, då borde det inte göra så stor skillnad om det är i luften eller på marken.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
Cédric skrev:
Wärhner skrev:
ThomasT skrev:
Wärhner skrev:
Åker du möjligtvis justerbara stötdämpare med returdämpningen justerad mot de styvare hållet/i botten? Vad åker du för kränghämmare framtill? Bilen ser ju ut att fjädra ihop vä fram och då jobbar ju hämmaren mot utfjädring hö fram.

Jag kör med HR icke justerbartara coilovers, men som du säger så är det nog hämmaren som håller emot. Jag tänkte inte på att den skulle kunna vara stark nog för att hålla upp hjulet. RS-hämmare och kör på näst mjukaste.


Bläddrade tillbaka lite i tråden, krävs nog inte så mycket kraft för att hålla emot kraften från hjälpfjädrarna.


Hur mycket utfjädring är det med huvudfjädern? kan du hissa bilen sidledes i garaget och försöka återskapa det? Är det bara hjälpfjäder kvar så är ju normalkraften pytteliten i den svängen, då borde det inte göra så stor skillnad om det är i luften eller på marken.

Jag har nog lite semesterskalle, jag tänkte inte ens på hjälpfjädern. Den kan nog definitivt vara komprimerad av hämmaren.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Är krängaren som håller emot. Är likadant på min bil. Lyfter jag bilen med domkraft på sidan så fjädrar den sidans hjul ut en liten bit.

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Bästa greppet är med 4 hjul i backen, predikar alltid min guru.
Han skulle säkert säga att du har för hård set up och ej följsamt tillräckligt.
Se på rallybilarna, skulle han säkert säga. (de lyfter iof alla 4 hjulen
) Men de lyfter inga innerhjul i svängarna.
Själv har jag för lite kunskap i detta ämne men har blivit "färgad" av allt tjat
Mitt 02 projekt är definitivt i farozonen för att lyfta på innerhjulen, när det blir dax. Men det är en annan historia.

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Kjell 944 skrev:
Min guru skulle säkert säga att du har för hård set up och ej följsamt tillräckligt.
Se på rallybilarna, skulle han säkert säga. (de lyfter iof alla 4 hjulen
) Men de lyfter inga innerhjul i svängarna.

I bland så lyfter dom innerhjulen...
Men gurun har rätt thumbs up


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681


Trådstartare
För drygt 10 år sedan så började LCD-displayen på färddatorn i varvräknare delaminera eller vad man kallar det:



Detta har med åren bara blivit värre och samtidigt som det inte går att köpa lösa displayer som reservdel.
Jag har sporadisk genom åren försökt hitta en lösning på detta men utan resultat.

Sen strax innan jul så hittade jag på en tråd på Rennlist där någon nämner att de fått någon mätare fixad på ett företag som heter Endera Digitaltechnik nere i Tyskland. Jag drog iväg ett mail och jodå, de påstod sig kunna fixa det som ingen annan verkar kunna... Sagt å gjort jag skickade ner varvräknaren och en vecka senare så kom den tillbaka som ny! Jag är sjukt nöjd över att få detta fixat då det på senare år sett riktigt tråkigt ut(betydligt värre än på bilden ovan).


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 757



Snyggt! ibland händer det thumbs up

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
134983 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande