Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper S -03 Kelleners Sport
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16903 totalt)
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Beställde bilen i oktober -02 hämtade ut bilen 5 Maj 2003.
Körde med den i ungefär 2000 mil innan jag bestämde mej för att göra ett besök ner till Kelleners Sport i Tyskland. Runt påsk 2004 hämtade jag ut bilen efter att den varit hos Kelleners i nästan två arbetsdagar.
Det som gjordes var följande.
Dynotest innan (runt 170hk var det i motorn, något högre än fabriksuppgiften på 163hk)
Kompresseron drevades om med hjälp av en mindre remskiva (cirka 13% mindre än orginal)
Ny programvara lades in genom ODB-uttaget.
Varvstopped flyttades från 6900varv till 7500 varv
Karaktären blev helt annorlunda efter detta, mer sugmotorkänsla med vassare topp till skillnad mot orginal då karaktären är rätt flat och tråkig.
Nytt avgasystem monterades från katalysatorn och bakåt vilket gav ett mycket trevligare ljud och några hästar till
Nya fjäderben monterades runt om, KW variant 2, ställbara i höjd och hårdhet.
Detta gav en effekt på 218hk @ 7210 varv och ett vrid på 248Nm @ 3900 varv

Öppet luftfilter har monterats tillsammans med en hammabyggd avskärmning.

Ett fjäderbensstag har också hittat ner under huven fram

Före:


Efter:

JOHo45 som tagit den klockrena bilden på väg hem från Kinnekulle förra året
www.joho45.se


Motor:
orginal:
R4, 1 598 cm3, borrning/slag 85,8/77 mm, 4 ventiler per cylinder. Effekt 163 hk (120 kW) vid
6 000 r/min, max vridmoment: 210 Nm vid 4 000 r/min, litereffekt: 101,9 hk/liter
Motorn är överladdad med en Eaton Rootskompressor, troligvis modell M45, dock modifierad med en utgående axel som driver vattenpumpen, laddar 0,8bar.

Efter modifiering:
Effekt 218 hk (160 kW) vid 7210 r/min, max vridmoment: 248 Nm vid 3900 r/min, litereffekt: 136,4 hk/liter
laddar cirka 1.0bar

Kraftöverföring
Framhjulsdrift, 6-växlad manuell växellåda tillverkad av Getrag

Chassi
MacPhearson-framvagn. Multilänkbaklaxel. Krängningshämmare fram och bak.
Bromsar: 276 millimeter ventilerade skivor fram, 259 millimeter bak. Kuggstångsstyrning, 2,5 varv
KW Variant 2 coilovers runt om, fjäderbensstag fram

Kaross
Tjänstevikt 1 240 kg. Viktfördelning i % fram/bak 62,2/37,8
Luftmotstånd Cw 0,36

Däck & Fälgar
orginal 17" S-lite fälgar med
215/40 17" Dunlop Sport Maxx

Övrigt om bilen

Planer på bilen
Bromsuppgradering bestånde av stålomspunna slangar, ny bromsvätska
Nya belägg. Slitsade Bremboskivor fram

B&M Short Shift-kit (orginal gummibussningar börjar bli dåliga, så nya dito i aluminium blir bra för känslan )

Camberplates fram (för att få lite mer camber fram)

Nya justerbara stag bak (för lite mindre camber bak)
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Första uppdateringen:
Vinterdäck har inhandlats (strategiskt tänkt 15" Lättmetallfälgar 6,5x15") Kan vara praktiskt i framtiden om man skulle ramla över en uppsättning R-däck

Har också fått tag i två stycken Cobra Suzuka stolar


Ett par bättre bilder på stolarna på plats i bilen kommer inom en snar framtid.

Detta är steg 1 på lättningsfronten, hur mycket det gett återkommer jag med då bilen troligvis kommer att vägas på nytt inom en snar framtid.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
hmm dubbelpost...
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jasssså! Är det kompressor i CooperS! thumbs up . Eftersom texten om motorn var på tyska förstod jag inte mycket, men det verkar som om kompressorn snurrar hela tiden och cirkulerar luften när det inte behövs något laddtryck. Rätt så?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Ska finnas en länk till samma dokument på engelska (utan bilder) dock har jag inte acrobat reader installerat för tillfället (och det blir nått fel med installationen också så jag kan inte bekräfta frågan i dokumentet)

Men ja jag har för mej att det stämmer ganska bra (återkommer annars med svar)..
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jorå (euro ) det fanns en engelsk version också. Intressant grej det där by-pass spjället, styrs av insugningsvakuumet, klyftigt.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Kan du skriva nått om service kostnad ,förbrukning ,försäkring mm mm är lite sugen på bilbyte , men är lite splittrad , allt från BMW 320 D till Cooper

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
oljeservice ligger på runt 1700:- och inspektion I och II ligger nånstans runt 2000-3000:- plus diverse slitdelar. Serviceintervallerna är som på BMW i princip.. c:a 1800mil oljeservice, 3800mil inspektion I oljeservice, inspektion II osv..

Jag betalar cirka 7000:- om året i halvförsäkring (vagnskadegaranti i 3år) Jag är 23år och bor i stockholm.

Förbrukning har jag legat stadigt kring 1,13l/milen och då med rätt mycke statskörning, S:en är törstig i stan och om man har tung gasfot. Men det går att komma ner i runt 0,65 på landsväg. Annat du vill veta? =)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Hur tycker du kvaliteten ser ut att va , inget knirr ? funkar allt ?

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Jag har inte haft några direkta problem (dörrlås som frös lite då och då, åtgärdat med lite uppsmörjning).
En knarrande baklucka som fixades på servicen, en stol som knarrade lite också men det försvann. en del på www.coopersweden.se har haft barnsjukdomar medans andra inte haft några som helst bekymmer. Tidigare exemplar verkar har fler barnsjukdomar och i dom senaste varianterna verkar det mesta löst..
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Nu har jag bestämt mej för vilka däck jag ska satsa på iallafall, blir Dunlop Super Sport Race i dimensionen 215/45 17" runt om, dessa kommer att monteras på orginalfälgarna så länge.
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Har nu tagit kontakt med Kelleners och fått ett bra erbjudande innehållandes trim (omdrevning av kompressor, ny programvara + luftfilter och avgasystem från katalysatorn och bakåt)Eventuellt en ny kam också, Detta ska ge nånstans mellan 45-55hästar påstår dom. Mappning görs på rullande landsväg med bänkning efter. Summa c:a 210-220hk samt 255Nm i vrid.

orignal 7,36kg/hk
efter 5,71kg/hk

Kommer också montera deras ställbara chassi basserat på KW...


Nu återstår tidsbokning och tömmning av spargrisen...
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



Ruggigt snygg färgkombination och bil !! thumbs up

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Johan,

är det inte bättre att satsa på Works kittet?

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
RS Patrik skrev:
Johan,

är det inte bättre att satsa på Works kittet?


För all del, men det är bra mycket dyrare... Ovan nämda modifieringar går lös på cirka 25.000:-. Workskitet som endast är motortrimm (den enda som skiljer från Kelleners är att Works portar toppen också) Works har en listpris på 50.000:- plus montering.
Nu får jag trim och ställbart chassi för mindre än hälften av vad workskitet skulle kostat
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Jim Profit skrev:
Ruggigt snygg färgkombination och bil !! thumbs up


Tackar
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
På tisdag åker bilen in hos Kelleners för en liten behandling

Kommer nog bli riktigt kul efter det
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Johan Wagréus skrev:
På tisdag åker bilen in hos Kelleners för en liten behandling

Det blir nog riktigt roligt. Blir det både chassi och motor som modifieras?

_________________
Anders Dauner
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Johan Wagréus skrev:
På tisdag åker bilen in hos Kelleners för en liten behandling

Det blir nog riktigt roligt. Blir det både chassi och motor som modifieras?


Jepp.. Lite motorpill + ställbart chassi
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Du har inga bilder på motorn, framförallt kompressorn och avlastningsventilen?


OT: Antar att den är roligare att köra än en Pbv... ;-)

_________________
David Lindblom
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Drömbilen nummero uno!
Det skall vara litet, kompakt och rappt!

Fett med respekt!

thumbs up thumbs up thumbs up

ps. får/vågar man/kan man ha dragkrok på en mini? (funderar på en shyrre dragbil till karten)

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MINI Cooper S -03 Kelleners Sport
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (16903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande