Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
<<   1, 2, 3
11524 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
cat7even skrev:
På Lunda går det att snurra av ut i krondiket til höger..... Då kan det bli riktigt illa.....
Chrisss skrev:
Menar du att att det finns ett längs med den breda bana oxå?

Lazzatkörningarna på Lunda är ett föredöme vad gäller konbanesäkerhetstänkande. De kör uteslutande på huvudbanan (själva flygrakan) och där finns absolut inga diken.
Intill den parallella taxibanan finns däremot ett dike som Christian skriver ovan. Dit kan man inte med bästa vilja i världen ta sig från huvudbanan.

_________________

Rice and shine
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Lars Falk skrev:
cat7even skrev:
På Lunda går det att snurra av ut i krondiket til höger..... Då kan det bli riktigt illa.....
Chrisss skrev:
Menar du att att det finns ett längs med den breda bana oxå?

Lazzatkörningarna på Lunda är ett föredöme vad gäller konbanesäkerhetstänkande. De kör uteslutande på huvudbanan (själva flygrakan) och där finns absolut inga diken.
Intill den parallella taxibanan finns däremot ett dike som Christian skriver ovan. Dit kan man inte med bästa vilja i världen ta sig från huvudbanan.

thumbs up Då förstår jag

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Lite spånade bara.

Vad skulle kunna hända på våra konbane evenemang ?? Värsta möjliga är väl att en bil välter, men hur ofta välter en personbil på slät asfalt ?? I tidningarnas så kallade älgtest är det väl bara 2 bilar i mordern tid, Skoda 120 och Mercedes A-klass, några suvar/pickuper har väl oxå hjulat på 2 hjul, men några sådana farkoster skulle jag som tävlingledare inte tillåta i banan. Normala bilar under eller överstyr när det går för fort.

Fredrik SMA påtalade ju att polisen rekomenderar ambulans när farten är över 80 km/h.
Jag har pysslat med rally i över 20 år, och vi har aldrig haft nån ambulans, jag är tveksam att nått rally i gärsgårds serien har ambulans, och jag tror aldrig det förekommit på alla specialsträckor, för i rally kan det ju vara bilar på alla sträckor samtidigt.
Det man gör är att ringa den lokala räddningstjänsten och medela att man kör rally, man brukar även skicka en karta så dom vet var sträckorna är.

och som tidigare sagt, i rally går det 200 mellan granarna med folk 1 meter från vägen.

I vår konbana som vi vill ha den, finns absolut ingeting att köra på, och det kanske går i 100 för dom snabbaste bilarna några sekunder av en minut.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Isåkare skrev:
Lite spånade bara.

Vad skulle kunna hända på våra konbane evenemang ?? Värsta möjliga är väl att en bil välter, men hur ofta välter en personbil på slät asfalt ?? I tidningarnas så kallade älgtest är det väl bara 2 bilar i mordern tid, Skoda 120 och Mercedes A-klass, några suvar/pickuper har väl oxå hjulat på 2 hjul, men några sådana farkoster skulle jag som tävlingledare inte tillåta i banan. Normala bilar under eller överstyr när det går för fort.

Fredrik SMA påtalade ju att polisen rekomenderar ambulans när farten är över 80 km/h.
Jag har pysslat med rally i över 20 år, och vi har aldrig haft nån ambulans, jag är tveksam att nått rally i gärsgårds serien har ambulans, och jag tror aldrig det förekommit på alla specialsträckor, för i rally kan det ju vara bilar på alla sträckor samtidigt.
Det man gör är att ringa den lokala räddningstjänsten och medela att man kör rally, man brukar även skicka en karta så dom vet var sträckorna är.

och som tidigare sagt, i rally går det 200 mellan granarna med folk 1 meter från vägen.

I vår konbana som vi vill ha den, finns absolut ingeting att köra på, och det kanske går i 100 för dom snabbaste bilarna några sekunder av en minut.


Rally har ingenting med säkerhet att göra egentligen...... Och eftersom dom kör på vägar med registrerade bilar så gäller inte FAP512 för dom...

FAP512 gäller för motorevenemang på inhägnat område.......

här kan ni läsa mera om FAP512 för asfaltsbana http://www.slc.se/SMA/offdoc/FAP512_1_poliskrav_fastbana.pdf
och här FAP512 för terrängbana http://www.slc.se/SMA/offdoc/FAP512_2_poliskrav_terr%E4ngbana.pdf

sen när det gäller vad är det värsta som kunde hända..... tja, om någon förare får en blackout och kör mot publik utan att bromsa så är det nog det värsta som kunde hända..... sen om det är troligt är en sak och en annan om det är möjligt eller inte....

vi fick till exempel en förare som vi misstänker fick en blackout och inte gjorde en antydan till bromsning efter långa rakan på mantorp och körde igenom sandfållan och ytterligare 100m ut på åkern innan bilen fick stopp....... nu funkade ju den passiva säkerhetsutrustningen perfekt eftersom det bara vart lite karossskador i fronten på bilen när den guppade över sandfåller, diken och andra ojämnheter på vägen...

men tänk om det stått publik 50 m bakom sandfållan och trott sig vara säkra eftersom vi aldrig under 17 år på mantorp sett en bil komma så långt ut ?

Det händer saker ibland som man inte kan föreställa sig......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fredrik - SLC skrev:

men tänk om det stått publik 50 m bakom sandfållan och trott sig vara säkra eftersom vi aldrig under 17 år på mantorp sett en bil komma så långt ut ?

Det händer saker ibland som man inte kan föreställa sig......


sorry för halv-ot..
Jag har stått där några gånger med en kamera framför ögat..
Att genom lecakulorna går nästan inte, man sjunker som det vore blöt lera.. Man vill ju tro att man är "säker" då..

Tankeställare..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Anton Lillsund skrev:
Fredrik - SLC skrev:

men tänk om det stått publik 50 m bakom sandfållan och trott sig vara säkra eftersom vi aldrig under 17 år på mantorp sett en bil komma så långt ut ?

Det händer saker ibland som man inte kan föreställa sig......


sorry för halv-ot..
Jag har stått där några gånger med en kamera framför ögat..
Att genom lecakulorna går nästan inte, man sjunker som det vore blöt lera.. Man vill ju tro att man är "säker" då..

Tankeställare..


Faktum är att du står just där på din avatar

edit: vilket betyder att jag också gör det, helt klart tankeväckande men risken känns ju nästan löjligt liten ändå.

_________________
Martin Öberg
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Verkar som att SBF gör sitt bästa för att få förare att fly från sin organisation återigen

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag har varit i kontakt med SBF i dagarna och de låter inte helt oresonliga...
Jag har inte jobbat under flera år med detta för att bara kasta in handduken när det går lite emot mina tankar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn H
Borås
Här sen Nov 2007
Inlägg: 381



Med risk för att göra bort mig men,,, hur blir det med BS Superstage? där går det väll ganska fort. (över 80km/h)

_________________
Björn hall
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

SS har aldrig varit i närheten av ett reglemente tidigare (liksom de flesta andra slalomarrangemang), så det ändrar nog ingenting.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Hoppas att reglementet revideras på måga punkter, som sagt så är det i dagsläget många bilar som blir exkluderade!

Som Qaz sa, modifierad torpedvägg? Vad gör det då?

Nä, det är sånt här krångel som får en att tappa sugen litegrann, då får man börja arrangera egna konbanor på mindre bra belysta platser, vilket i sig är värdelöst

Kommande krav på vagnbok? Why?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



erikjakan skrev:
Kommande krav på vagnbok? Why?
Vagnbok är SBF's enda fungerade sätt att föra logg över tekniska oegentligheter/bestraffningar. Utan denna magiska bok kan besiktningsteamet vid nästa tävling inte veta historiken för bilen.
Ett RFid i bilen och en central databas är science fiction...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Niklas Falk skrev:
erikjakan skrev:
Kommande krav på vagnbok? Why?
Vagnbok är SBF's enda fungerade sätt att föra logg över tekniska oegentligheter/bestraffningar. Utan denna magiska bok kan besiktningsteamet vid nästa tävling inte veta historiken för bilen.
Ett RFid i bilen och en central databas är science fiction...


Visst är det så... men vad är nyttan/logiken med bilens historik i tex Drivers open?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
lappen1983
Rättvik
Här sen Feb 2008
Inlägg: 54



ett litet inlägg omdet där med säkerhet kan ju tilllägga att det är mer än en handfull bilar som brakar igenom leca fållan på mantorp varje år och då de fotografer där som står i diket mellan lecan och åkern känns inte bra och tyvärr kan man som fuktionär inte förbjuda dom heller riktigt mer än rekomendatiener..
men man tycker ju att sunt förnuft borde räcka långt vid konbanor men det finns ju som sagt många som inte tänker när hornen växer ut ....



(kanske fel forum men det kom upp när jag läste detta)

_________________
Patrik Johansson

Seat Toledo V5 A till B räser.
Citera
Allmänt banåkaforum
SBF's reglemente för konbana klart
<<   1, 2, 3
11524 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande