Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Toe mätar grunka | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (25235 totalt) |
Jag tänkte mest så man ser hur laserplanen är ordnade i förhållande till bilen. Vem vet jag kanske tar med mig en vattensprayflaska och gör ett cool foto _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
|
||||||
Jag har svårt att öht få bilen på hjul i år verkar det som och jag behöver all ledig tid jag har på fredag för att få bilen körbar tills Lördag (vilket jag antagligen inte lyckas med). _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
OK. Bilden visar anordningen från ovan. Grön stor fyrkant = bil Blåa fyrkanter = hjul(däck) Små svarta fyrkanter är lasermojtar och laserplanen syns so röda streck (det syns även i verkligheten på marken) De lila linjerna visar att avstånden mellan lasermojtarna bakom bilen = avståndet mellan laserplanet framför bilen. M.a.o. att laserplanen(röda streck) är paralella. De gula strecken indikerar mätning mot hjulcentrum för att kunna se att bilen står paralellet med de bägge laserplanen. Enklast är att ha samma avstånd på höger resp vänster sida på respeltive axel (då slipper man ta hänsyn till olika spårvidd fram och bak. Det är inte jättenoga med detta, så om det skulle slå på någon mm så är det helt ok. De ljusblå strecket motsvarar stållinjalen som man mäter mot fälkanten med. (de ihåliga ljusblå strecken visar de två mätpunkter vars differans ger toe på ett hjul. Det finns även en bild på hjulet från sidan. gult kryss=mätpunkt för att ställa bilen paralellt med laserplanen. (obs flytta lasermojtarna inte bilen) ljusblått = mätpunkter för toe mörkblått=mätpunkter för camber _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Lågbudgettips: Ersätt lasermojtarna med två pallbockar med björntråd mellan. Kanonenkelt och lätt att mäta mot tråden. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||
Jag tyckte 2*179:- var ett lågbudgetalternativ, särskilt efter 10:e gången man råkar peta till tråden. Sedan kan man ju mäta camber samtidigt, fast då måste man calibrera laserplanet mot ett lod/vattenpass innan. (glömde skriva det innan) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Lasermojtarna köpte jag hos
Cheapy i Malmö www.cheapy.se Faktiskt bra kvalisort, lågt pris och stabila. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Först säger du att de ritar en linje och sen ett plan..?
Sitter de på roterande huvud eller? Såg att Biltema hade laservattenpass på stativ för 199:-/st http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91475 Eller rotationslaser för 499:-/st http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92300 Stativ är ju trevligt, undrar om det har vanlig stativgänga. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Plan.... dvs rotationslaser. Sträcket är delningslinjen mellan två plan, i detta fallet laserplanet och garagegolvet. Bra metod då man kan få med sig toe och camber på samma gång. Alla 924/944 ägare som har försökt ställa bakhjulen skulle upskatta detta. Måste kolla om det finns Cheapy i Göteborg......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
om man har en lasermojt som skapar ett laserplan kommer de att rita (projicera) en linje på t.ex. golvet eller andra föremål som förs in i laserplanet.
De jag har använt har fast linjeoptik. Rotationslasrarna brukar inte vara konstruerade för att göra ett vertikalt plan och dels är de rätt dyra. Cheapy mojtarna har en rätt stark laser (Klass IIIb) så de fixar tillräckligt skarp linje för ändamålet. Fördelen jämfört med laserstråle (som i vattenpassen) är att man kan placera dessa mojtar på govet och inte behöver trixa med att få rätt höjd, samt att man kan mäta toe och caster. För att ni skall hitta rätt mojt på cheapy så kommer här en beskrivning. Gul/svart plasthölje ca 15x10cm med rundad överdel. I förpackningen ingår ett "stativ" så att man kan justera in linjen horisontelt. Uppe på mojten sitter två vattenpass-libeller. Den har en riktig högkvalitativ vippströmbrytare där bak och batterilocket är en mässingshatt man skruvar på. På undersidan sitter en magnet. Laseroptiken kan ställas in för vågrät eller lodrät plan med en liten svart plastratt. Pris 179:-/st _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Biltemagrejorna fungerar säkert. Man får bara vara nogrann med kalibreringen (dvs när man riggar upp) oavsett vilken lasermojt man använder.
Se bara till att linjeoptiken inte är skit, för då blir det svårt att mäta bra på linjen (den kan vara otydlig eller liknande) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Mojt kan ju även vara automat som dispenserar saker, ev mot betalning. |
||||||
Den prylen finns inte på Cheapy i Göteborg. Hittade ett vanligt laservattenpass istället med en optisk liten manick som sprider laserstrålen till ett plan. Borde fungera precis lika bra. 149 riksdaler kostade kalaset och då ingick det stativ och ett par trendiga motorglasögon med moderiktig röd optik..... så man är "på" på Tylösand i år igen med andra ord....... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Eftersom du använder lodlinjen som referens (kalibrerat laserlinje/plan) så måste hjulen stå i våg, åtminstonde höger-vänster, men gärna fram-bak också så att du inte får konstiga effekter i upphägningarna. Lecablock har varit upp tidigare och fungerar utmärkt, det är bara att shimsa med 4mm plywoodskivor eller liknande till det blir i våg. Att du dessutom kommer under bilen för justeringar är inget litet plus . |
||||||
Sparade trådar/FAQ Toe mätar grunka | << 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (25235 totalt) |