Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reg. Besiktning
3259 besök totalt
fpn
Smålandsstenar
Här sen Apr 2008
Inlägg: 176


Trådstartare
Då har det hänt, efter flera år utan problem öppnar en sur- gnälllig- kinkig besiktningsgubbe som inte hade fått något av frugan det senaste året.

Hans första ord så fort jag öppnar dörren är "detta går aldrig, du kan åka hem igen"
Så det slutar men följande:



Nu behöver jag lite tips på hur detta smidigast går att lösa. Har själv några ideér men vill gärna ha era synpunkter

men men, oroa er inte..kommer till Mantorp ändå
Citera
quattro
Lindome
Här sen Aug 2005
Inlägg: 306



Det där var verkligen ingen rolig läsning...när han sa att det här går aldrig, du tänkte inte på att avbryta bes. Och åka nån annanstans?

Hoppas verkligen att du kommer på nån lösning, tyvärr har jag inga tips.
Ses på mantorp.

_________________
Stefan Alm
Citera
fpn
Smålandsstenar
Här sen Apr 2008
Inlägg: 176


Trådstartare
quattro skrev:
Det där var verkligen ingen rolig läsning...när han sa att det här går aldrig, du tänkte inte på att avbryta bes. Och åka nån annanstans?

Hoppas verkligen att du kommer på nån lösning, tyvärr har jag inga tips.
Ses på mantorp.


Tanken att lämna och åka någon annanstans slog mig men eftersom bilen skulle vara besiktigad till Mantorp och det är ont om tid så hoppades jag på att det skulle gå bra. Han "lurade" mig lite genom att efter våran lilla diskution så gjorde han en vanlig besiktning och först när denna var klar så fick jag svart på vit att det var en reg. besiktning som måste göras
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



thumbs down Så jädrans surt. råttan är väl den som brottats mest med BP. Intressant och se om han kan ha något att tillföra.

Gott att du kommer till Mantorp Iaf

_________________
Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004
Inlägg: 412



fpn skrev:
Då har det hänt, efter flera år utan problem öppnar en sur- gnälllig- kinkig besiktningsgubbe som inte hade fått något av frugan det senaste året.

Hans första ord så fort jag öppnar dörren är "detta går aldrig, du kan åka hem igen"
Så det slutar men följande:



Nu behöver jag lite tips på hur detta smidigast går att lösa. Har själv några ideér men vill gärna ha era synpunkter

men men, oroa er inte..kommer till Mantorp ändå

Visst blir man sur men det är ju faktiskt som så att "gubbfan" har rätt. Han gör sitt jobb precis som en lapplisa, trafikpolis eller what ever. Vi blir inte glada över vad de säger men de har rätt.

Nu skall du satsa på följande om vi skall gå "by the bok" . Byta alla bromsar runt om samt huvudbromscylinder. Byt motor och byt växellåda. Då kan du regga som ombyggt fordon och helt lagligt gå igenom besiktningen. På www.sfro.com hittar du info. Vi som kör bilar i V.A.G. koncernen har ju mycket modeller att plocka av och det finns massor på skroten.

Vill du göra det så enkelt som möjligt och inte miossa något kontaktar du en SFRo bes. man innan du bygger om så att du bygger rätt.

Altermativet är ju återställande varianten och sedan ombyggnad igen och olaglig körning till nästa bes. men det är ju ett alternativ jag inte kan rekommendera.

Du kan ju meka och jag vet att du meklar fort så det är inga probs för dig. Plånboken kan ta en törn givetvis men... ...racing är dyrt!

Det finns ju en fantastiskt SFRo tråd här på rejsa oxå med massor av info.

_________________
Johan Rosenquist
SDF ansvarig Audi ClubSport
www.audiclubsport.se

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
fpn
Smålandsstenar
Här sen Apr 2008
Inlägg: 176


Trådstartare
RATTRacing skrev:

Visst blir man sur men det är ju faktiskt som så att "gubbfan" har rätt. Han gör sitt jobb precis som en lapplisa, trafikpolis eller what ever. Vi blir inte glada över vad de säger men de har rätt.

Nu skall du satsa på följande om vi skall gå "by the bok" . Byta alla bromsar runt om samt huvudbromscylinder. Byt motor och byt växellåda. Då kan du regga som ombyggt fordon och helt lagligt gå igenom besiktningen. På www.sfro.com hittar du info. Vi som kör bilar i V.A.G. koncernen har ju mycket modeller att plocka av och det finns massor på skroten.

Vill du göra det så enkelt som möjligt och inte miossa något kontaktar du en SFRo bes. man innan du bygger om så att du bygger rätt.

Altermativet är ju återställande varianten och sedan ombyggnad igen och olaglig körning till nästa bes. men det är ju ett alternativ jag inte kan rekommendera.

Du kan ju meka och jag vet att du meklar fort så det är inga probs för dig. Plånboken kan ta en törn givetvis men... ...racing är dyrt!

Det finns ju en fantastiskt SFRo tråd här på rejsa oxå med massor av info.


Jag vet att både du och SBF har helt rätt, men just den dagen var jag lite upprörd
Mitt stora problem med SBF är att det lite finns några klara riktlinjer för denna typ av bilar utan det blir en bedömningsfråga från fall till fall och beror mycket på vem som besiktigar bilen, och att de kan underkänna en bil utan igentligen tala om varför. I mitt påstår de att eftersom jag har en stor laddluftskylare så är bilen trimmad, punkt. Igen diskussion, ingen provkörningen för att ev. "känna" om det finns mer effekt i bilen är original.

Men det är bara att bygga om ännu mer och göra en SFRo besiktning
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



fpn skrev:
Jag vet att både du och SBF har helt rätt, men just den dagen var jag lite upprörd
Mitt stora problem med SBF är att det lite finns några klara riktlinjer för denna typ av bilar utan det blir en bedömningsfråga från fall till fall och beror mycket på vem som besiktigar bilen, och att de kan underkänna en bil utan igentligen tala om varför. I mitt påstår de att eftersom jag har en stor laddluftskylare så är bilen trimmad, punkt. Igen diskussion, ingen provkörningen för att ev. "känna" om det finns mer effekt i bilen är original.
Regler och riktlinjer finns, och de är stenhårda. Problemet är ju att tillämplingspraxis hos SBP (ABSB egenterligen) oftast är slapp och släpper igenom väldigt mycket. Som hobbypulare tackar man och tar emot varje år man lyckas mygla igenom den ena ändringen efter andra, men det kan när som helst bli tvärstopp och regbesiktning.
Långtgående regler och slapp praxis ger den myndighetsutövande tjänstemannen stor frihet att använda stort godtycke efter eget humör.

Hade tillämplingen varit stenhård hela tiden så hade problemen med reglerna synts mycket tydligare och vi hade haft behov av ett Svenskt TÜV (papper och godkännande av alla ändringar) för länge sen.
Ska man vara nitiskt så är ju inte ombyggt fordon nån lösning det heller eftersom jag antar att du inte tänker nöja dig med en orörd motor på max 15KW/100kg (203hk/ton).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Hur har det gått Persson? Kommit vidare?

Själv är man dölycklig då man idag klarade nålsögat med blankt papper!
Var lite orolig för vingen jag monterat, men det var inte ett pip om. Väldigt kul vid bromstest, kunnig bilprovare som direkt visste att det var haldexquattro och avslagen tändning vid bromsprov som gällde, hans kommentar var vid bromsning " helvete va de nyper, vad har du gjort med dem?" och underteckand tyckte man hade lite taskig bromsverkan på Gelleråsen, lite olika världar kan man säga!

Bromsvärden enl papper
HF 3,0 VF 3,0 HB 2,7 VB 2,7
Någon som kan, är det bra? Vad är maxvärde?

Kommer nog fortsätta med carbotec, de visar ju sig fylla sin funktion grymt, synd att de dammar så förbaskat!

Se så Persson, på det nu!

//U

_________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Reg. Besiktning
3259 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande