Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
ford escort mk1 rs2000
1 besök senaste veckan (5314 totalt)
nikkke
Oslo
Här sen Okt 2005
Inlägg: 8


Trådstartare
Hej!
Jag undrar vad man kan få räkna att betala för en Rs2000 mk1 orginal idag, om man skulle hitta en komplett bil i behov av renovering eller ev färdig bil?

-Niklas

_________________
niklas åkerlund
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jag har en kompis som har en RS 2000 mk 1 med rätt papper och rally utrustad rätta skörmbreddarna har inte körts på ca 20 år jag tror att han vill 50-60 för den.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Hej,

För 50-60 vill jag påstå att man får en hög delar, eller ett nergånget renoveringsobjekt.

Tre-fyrdubbla priset så får du en OK bil, om du hittar någon vill säga...

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Christian Hammer skrev:
Hej,

För 50-60 vill jag påstå att man får en hög delar, eller ett nergånget renoveringsobjekt.

Tre-fyrdubbla priset så får du en OK bil, om du hittar någon vill säga...


För en gammal Ford E-skrot med Pintomotor från en Taunus GXL
Men visst vare sig Mexico eller RS2000 var ju inte så vanliga, men det var väl mest kosmetika som skillde dem Fords vanliga blandnign av man hittade på lagerrhyllorna. Motor, låda och hjulställ var inget holuspokus på dessa bilar. Ganska tacksamt när man ska sätta fart på grejorna idag.
I Finland är det inte ovanligt med 1300 GT i skogen, ett alternativ?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Bosse L skrev:
Christian Hammer skrev:
Hej,

För 50-60 vill jag påstå att man får en hög delar, eller ett nergånget renoveringsobjekt.

Tre-fyrdubbla priset så får du en OK bil, om du hittar någon vill säga...


För en gammal Ford E-skrot med Pintomotor från en Taunus GXL
Men visst vare sig Mexico eller RS2000 var ju inte så vanliga, men det var väl mest kosmetika som skillde dem Fords vanliga blandnign av man hittade på lagerrhyllorna. Motor, låda och hjulställ var inget holuspokus på dessa bilar. Ganska tacksamt när man ska sätta fart på grejorna idag.
I Finland är det inte ovanligt med 1300 GT i skogen, ett alternativ?


Samma sak säger jag om Porsche fram till sent nittital... Bubblamotor o pendelaxlar...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Roger Gustafsson skrev:
Bosse L skrev:
Christian Hammer skrev:
Hej,

För 50-60 vill jag påstå att man får en hög delar, eller ett nergånget renoveringsobjekt.

Tre-fyrdubbla priset så får du en OK bil, om du hittar någon vill säga...


För en gammal Ford E-skrot med Pintomotor från en Taunus GXL
Men visst vare sig Mexico eller RS2000 var ju inte så vanliga, men det var väl mest kosmetika som skillde dem Fords vanliga blandnign av man hittade på lagerrhyllorna. Motor, låda och hjulställ var inget holuspokus på dessa bilar. Ganska tacksamt när man ska sätta fart på grejorna idag.
I Finland är det inte ovanligt med 1300 GT i skogen, ett alternativ?


Samma sak säger jag om Porsche fram till sent nittital... Bubblamotor o pendelaxlar...


Men VW gick ju ifrån pendelaxlarna redan slutet 60-tal. VW T1 1500 och efteföljande 1302, 1303 hade fyrledad axel. Porsche gick ifrån pendelaxeln iom 912/911. Sen vet jag inte om dom blev så mycket roligare på vägen för det... T.o.m. mobbade svansmotor Skoda hade fyrledad på 130 Coupen. Rena rama Porschen...

Jag gillar f.ö. både Opel coh Fords bygglåde system på 60-70-80 tal där allt var blandbart med varandra.
Själv brukade jag slänga ur heffaklumparna till V6 i mina Capri Mk1. "Kent" X-flow var en bättre motor, så den fick hänga med istället. Mitt favoritrecept var 1600 block, med vevaxel och stakar från en Formel Ford 1600 motor, men med 1300 C/F kolvar för högre komp. En Formel Ford topp på det tillsammans med en Burton A2 kam dubbla Weber 40 DCOE var en för tiden lagom pigg kombination, som dessutom gav den annars tokframtugna Caprin anstädig balans. Växellådor, bakaxlar och bromsar gick att plocka ihop bra grejor bara genom att leta i lagerhyllorna. (ja jag har varit servicechef hos landets då största Fordhandlare... )
Ett bra jobb f.ö. då bilarnas produktkvalitet aldrig gav verkstaden några lönsamhetsproblem

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Fast ska man vara petig hade ju (de flesta?) RS2000 och Mexico en heavy-dutykaross, typ 49, och många detaljer i inredning etc. skiljer från enklare modeller. Lådan hade bättre stegning, RS2000 hade aluminiumsprängkåpa etc. så även om det inte direkt var/är exotiska delar så visst skiljer det. Inte så mycket att prisskillnaden motiveras men ska man bygga nåt rejsigt idag som inte ska köras i historisk racing med krav på ursprung är det ju bara dumt att bygga på Mexico/RS2000. En snikescort utrustas ju lätt med överlägsna nytillverkade prylar mycket billigare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Den RS 2000 mk 1 Jag nände ovan är till salu äkta rs med breddare bur mm har andvänds som rally bil.
Jag kan förmedla ev visning, om intresse finnes så skicka ett pm till mig. Bilen står i Örebro.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



therealpinto skrev:
Fast ska man vara petig hade ju (de flesta?) RS2000 och Mexico en heavy-dutykaross, typ 49, och många detaljer i inredning etc. skiljer från enklare modeller. Lådan hade bättre stegning, RS2000 hade aluminiumsprängkåpa etc. så även om det inte direkt var/är exotiska delar så visst skiljer det. Inte så mycket att prisskillnaden motiveras men ska man bygga nåt rejsigt idag som inte ska köras i historisk racing med krav på ursprung är det ju bara dumt att bygga på Mexico/RS2000. En snikescort utrustas ju lätt med överlägsna nytillverkade prylar mycket billigare.

/Gustaf


Lådan var väl egentligen en Corsair 2000E från början, eller blandar jag ihop korten nu
(har hållit mig bprta från Fordar i snart 15 år, frånsett lite inblanding i en JTCC Fiesta för några år sedan)
Var det mer än rambalkarna och framaxelbalken som skilde på T49 karosserna?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Det var bara Mexicon som hadde 2000E Bullit, RS 2000 hadde vanlig taunus låda
Angånde karossen så var dom förstärkta vid övre fjäderbens infästningen där det blir rost och sedan hadde dom ju momentstags infästning bak...

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



Bosse L skrev:
therealpinto skrev:
Fast ska man vara petig hade ju (de flesta?) RS2000 och Mexico en heavy-dutykaross, typ 49, och många detaljer i inredning etc. skiljer från enklare modeller. Lådan hade bättre stegning, RS2000 hade aluminiumsprängkåpa etc. så även om det inte direkt var/är exotiska delar så visst skiljer det. Inte så mycket att prisskillnaden motiveras men ska man bygga nåt rejsigt idag som inte ska köras i historisk racing med krav på ursprung är det ju bara dumt att bygga på Mexico/RS2000. En snikescort utrustas ju lätt med överlägsna nytillverkade prylar mycket billigare.

/Gustaf


Lådan var väl egentligen en Corsair 2000E från början, eller blandar jag ihop korten nu
(har hållit mig bprta från Fordar i snart 15 år, frånsett lite inblanding i en JTCC Fiesta för några år sedan)
Var det mer än rambalkarna och framaxelbalken som skilde på T49 karosserna?


Växellådan satt också på MkIV Cortina, dessutom har Pintomotorn i RS2000 aluminiumtråg - så visst får man en del exotiska saker för pengarna!

Edit: Här är en bra sida för RS2000 lovers! Kolla speciellt under "Buyers Guide" för att hitta mer skillnader mellan modellerna - bilen har ju några fler kännetecken/specialare än vad som sägs ovan!

http://www.rs2.co.uk

Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Jo dom är trevliga men inte 150peng ! Jag har hatt både mexico o RS 2000 mk2 Men den trevligaste var den 1300 som jag byggde om 2.0 G1+ motor 2000E låda hadde den inregad och körde den i SSK och som andra bil till ICA. Fungerade även som sponsor bil !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



RCM skrev:
Jo dom är trevliga men inte 150peng ! Jag har hatt både mexico o RS 2000 mk2 Men den trevligaste var den 1300 som jag byggde om 2.0 G1+ motor 2000E låda hadde den inregad och körde den i SSK och som andra bil till ICA. Fungerade även som sponsor bil !


Visst är dom trevliga + att dom är mycket roliga att köra - här kommer förresten ett par kort på min bil:

Från sidan:



Motorrummet - observera grenröret med RS-logga, här ser man också tydligt RS:ens förstärka övre fjäderbensinfästningar:



Mvh

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Christian Hammer skrev:
RCM skrev:
Jo dom är trevliga men inte 150peng ! Jag har hatt både mexico o RS 2000 mk2 Men den trevligaste var den 1300 som jag byggde om 2.0 G1+ motor 2000E låda hadde den inregad och körde den i SSK och som andra bil till ICA. Fungerade även som sponsor bil !


Visst är dom trevliga + att dom är mycket roliga att köra - här kommer förresten ett par kort på min bil:

Från sidan:



Motorrummet - observera grenröret med RS-logga, här ser man också tydligt RS:ens förstärka övre fjäderbensinfästningar:



Mvh


Fin bil thumbs up Det förgasararrangemanget var länge sedan man såg, läckert!
Garaget verkar lika välputsat av det man ser av golvet. Gillas!
förstärkta rambalkar... täntke nog på någon anna bil jag pillade med på dne tiden.
Caprin cortinan, eller kanske ngn Opel...

RCM som höll tilli SSK när det begav sig, kanske minns en gul Mk1:a med 1000cc eller 1300cc C/F motor osm gick som ett spjut i lilla standardklassen. Tror föraren hette Börje Skoog och var från Borlägne-LudvikaKopparberg ellern ågot ditåt. En av de mest välpreppade MK1 Escorterna i SSK iaf.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Sitat: Bosse : RCM som höll tilli SSK när det begav sig, kanske minns en gul Mk1:a med 1000cc eller 1300cc C/F motor osm gick som ett spjut i lilla standardklassen. Tror föraren hette Börje Skoog och var från Borlägne-LudvikaKopparberg ellern ågot ditåt. En av de mest välpreppade MK1 Escorterna i SSK iaf.

Den mins jag inte !! Därimot så var det en kompis från Hällefors som körde I Catrol cup med en vit med blå rand och 1300cc som var utrustad med Ford Rally sport grejor. Bilen hamnade hos mig och som jag brukade så tog jag det jag skulle o sålde rästen fy va fina bilar jag skrotat !! Men det var ett sätt att ha råd o rejsa.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1928



Ja, bara att gratulera Christian Hammer du har en väldigt snyggt renoverad RS med smakfulla tillbehör.
Pricis så skall dom se ut.

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



RCM skrev:
Sitat: Bosse : RCM som höll tilli SSK när det begav sig, kanske minns en gul Mk1:a med 1000cc eller 1300cc C/F motor osm gick som ett spjut i lilla standardklassen. Tror föraren hette Börje Skoog och var från Borlägne-LudvikaKopparberg ellern ågot ditåt. En av de mest välpreppade MK1 Escorterna i SSK iaf.

Den mins jag inte !! Därimot så var det en kompis från Hällefors som körde I Catrol cup med en vit med blå rand och 1300cc som var utrustad med Ford Rally sport grejor. Bilen hamnade hos mig och som jag brukade så tog jag det jag skulle o sålde rästen fy va fina bilar jag skrotat !! Men det var ett sätt att ha råd o rejsa.


Den blåvita är i gengäld inte säker på att jag minns, så å är det lika
Vi börjar väl bli lite gamla vi som lekte i SSK på 70-talet

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
ford escort mk1 rs2000
1 besök senaste veckan (5314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande