Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4745 besök totalt |
Audi TT eller A3 eller Golf som banbil
Ja asså man må ha åsikter om TT men jag har blivit sugen att köpa en istf den Golf V6 4-mo som jaghar nu - alltså R32's föregångare kan man säga. Det verkar dock vara extremt få, iaf här på rejsa, som kör TT. Varför? Men det är iofs inte många alls som kör Golf eller S3 här heller. Motiveringen till att kränga Golfen, som jag iofs är nöjd med så där annars, är att den känns vanlig. Det finns extremt mycket grejjer till TT i staterna och priserna är minst sagt lovande... Men går det att få en TT att funka på bana? Är det nån som alls sett en TT nånsin på bana? Kan iofs bero på vilka som köper denna bil, typ tjejer, glidare, stekare, rikemansbarn.... Och så jag då... Ska ta licens i sommar och bygger en Audi 80Q med V8 för bana men jag tänkte liksom att jag ville prova köra lite på bana innan den är färdig - för det tar tid. Prova köra på bana kan jag ju göra med Golfen också men den känns inge kul... Den är lite för praktisk - trots att jag köpte en tre dörrars så känns den alldeles för användbar - det är liksom inte plågsamt opraktiskt. Köpte en ny uppgrad Haldex och skulle börja kitta Golfen men det känns inte rätt att lägga pengar på roliga grejjer till Golfen. Det är också lite sista rycket att äga en bil som inte går att använda till nåt utom åka runt i... och nej, nåt annat än VW eller Audi kan jag inte köpa, det går bara inte... Kommentarer? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Jag tror nog att en TT fungerar bra även på bana, men är det inte så att den är omotiverat tung? Jag har ingen fakta utan bara en känsla av det.
Men appropå nåt annat, vart hittar jag projekttråd om 80Q med V8, finns ingen så lägg upp en omedelbums! ![]() ![]() |
||||
TT, A3 och Golfen är små tjockisar som väger rätt mycket. Golf V6 4motion väger runt 1600-1700kg. Lika mycket som en snik E34
![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Golf V6 4-mo (min bil):
Tjänstevikt 1530kg TT 225: Tjänstevikt 1530kg Så ja - de är feta små svin! omotiverat tunga kan man tycka. Men det nog å andra sidan enkelt att få ner vikten - stolarna väger berg tex. Visst, dumt att börja med en tjockis och banta - men det är iaf tacksamt jobb. orsaken till att jag inte lagt nån tråd om mitt projekt är att det går så sakta. Planen är att fixa en tråd när det börjar röra på sig och alla grejjer ag beställt är på plats. Så - tråd kommer.. Och den blir då ingen tjockis... Målet är 1000kg med 4wd och V8. Men det är en annan fråga... He he he _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Re:
Golf 4-mo är billiga, kring 80k (okej, beror på hur man definerar billig). Jag var ytterst skeptisk mot den tills jag provkörde den och nu kan jag bara konstatera att det är en himla fin bil. Trevlig att köra, brutalt skön motor - ingen killer, men väldigt trevlig. Riktigt mysigt ljud. Väldigt fin bränsleekonomi. Äh, jag är egentligen nöjd med den... Men jag saknar verkligen Audi ringarna i ratten. Och så är Golfen lite väääl praktisk. Trots att jag valde en tre dörrars så har den ju visat sig vara obehagligt användbar. Så - det blir nog TT. och vinter... Var hemma över påsken och herre-jösses va fin den var att åka brett med. Jag har köpt en uppgrad. Haldex som inte hunnit montera och med den så lär den bli ännu bättre. Superlätt bil att kontrollera på vintern. Fan - låter som reklam det här.... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
TT, Golf, A3 samma bil med olika hytt, smaken avgör vilken man vill ha.
Varför så få ?? En gissning är kanske att det finns många bättre bilar för ändamålet, ex vis testades S3 mot Subaru Impresa i nån tidning, körmässigt var Subarun överlägsen. I en annan test kördes TT 225 hk mot bla Impresa och Mitsubishi evo, och komentaren om TTn var som följer "Den är iallafall kul att titta på" Men vist går det att få fart på en A3a, kolla in Chrisss här på forumet och hans 4 dörrars A3 TSQ. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Jag körde en av ACE competitions (Borås) TT på Kinnekulle för ett par år sen och detn funkade svinbra. Det är en tung krabat helt klart men det finns fler bilar som haft sama utgångsläge.
4Wd med omprogrammerad Haldex gav möjlighet att stämpla strax före apex och sen skjutas ut på rakan med lagom ställ när turbon kom igång. ![]() Dock tyckte ACE killarna att det mesta talade för FWD för banåka. Jag håller med om att det är märkligt att TT är helt frånvarande på banåkafronten - det hade varit ett gjutet val för min del om jag köpt idag och velat ha FWD/AWD. |
||||
Denna Hladex uppdatering ni talar så varmt om. Vad innebär den? (förstår att man programerar om men vad exakt gör den med bilen?)
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
haldex
haldex uppgraderingen är en produkt som ace competition har utvecklat tillsammans med haldex i landskrona som enkelt förklarat gör bilen "mer" fyrhjuls driven och betydligt mer konsekvent. läs mer på www.ace-competition.com ace har två tt bygda för racing en framhjulsdriven och en quattro ![]() mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Undertecknad kör "amatör" TT i jmfr med Ace pojkarnas bilar och visst något tung med en 1,8 i fronten och quattro klumpen i rumpen, men vill man åka "snyggt" och 4wd är det lätt värt det. Och kan skriva under på att haldex uppgraderingen är en given investering för banåka. Vidare är chassie och bromsar det som absolut behöver mest omsorg på TTn är svårt dåligt i org skick. Vi är en liten skara i ACS som kör TT, men vi gör det av övertygelse
![]() _________________ ![]() |
||||
Nu kommer folk att bli tokiga - men jag provkörde en ny TT idag, med 200 hk och nåt "proline"-paket.
Den gick fint, lite stötigt kanske... Men - nu kommer det värsta - känslan i ratten och körupplevelsen skiljer inte speciellt mycket från min SKODA octavia... ![]() Tror min bil skulle kännas likvärdig med lite hårdare fjädring och 18 tummare.... ![]() Men visst, den e ju lite fräck. ![]() |
||||
Re:
Kan bara hålla med "nya" TT är väldigt död i styrningen känns väldigt mycket kostymåkare. ![]() Men å andra sidan har man sett Herr Petterson skicka runt sin 3,2 på banan så är det inte mycke kostym över den utan bara överjävligt snabb iofs med glödande skivor ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Jag tror att 16 tummare o tfsi - motorn jag testade skulle vara ett vinnande koncept, den var alldeles för stötig med 18 - tummare, dåna rätt mycket med... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4745 besök totalt |