Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkringar på garage/verkstad som privatperson?
31 besök senaste veckan (11175 totalt)
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266


Trådstartare
Vad finns det för alternativ?

Jag bor i lägenhet men hyr garage. Lokalen är en gammal träbyggnad som är helt fristående.
Ägarna till den vill inte ha några som helst kostnader för den.

Det jag är rädd för är i första hand skadegörelse och brand.

Känns lite dumt att inte ha grejerna och lokalen försäkrad, men har inte hittat nåt bra alternativ.


Hur har ni andra det i likande situation samt tips på vad jag ska göra?

Mvh Toni

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9846

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Toni Ahlqvist skrev:
Vad finns det för alternativ?

Jag bor i lägenhet men hyr garage. Lokalen är en gammal träbyggnad som är helt fristående.
Ägarna till den vill inte ha några som helst kostnader för den.

Det jag är rädd för är i första hand skadegörelse och brand.

Känns lite dumt att inte ha grejerna och lokalen försäkrad, men har inte hittat nåt bra alternativ.


Hur har ni andra det i likande situation samt tips på vad jag ska göra?

Mvh Toni


Det är en veritabel djungel detta.

Du kan förmodligen aldrig försäkra mot brand iom lokalens uppbyggnad samt vad det ska användas som.
Stöldförsäkringen kommer att kräva enorma insatser för att kunna anses vara säkert i bolagets synvinkel.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Junfors
Sollebrunn
Här sen Dec 2002
Inlägg: 209



När jag hyrde garage i en större byggnad så fick jag svaret hos mitt försäkringsbolag(Dina) att:

Alla lösa grejer som jag har i garaget, vekrtyg, delar som inte hör till bilarna där osv gick på min hemförsäkring, kan observeras att det kan finnas ett maxbelopp för detta dock.

Bilen som står där måste ha garageförsäkring minst, då det var ett projekt så hade jag det, skulle den bilen ta eld när jag jobbade med den och elda upp byggnaden så gick det på bilens försäkring.

Dock var det ju bara en del jag hyrde av byggnaden, kan ju skilja vid hyrning av hel byggnad men slår blixten ner så har du ju dina grejer och bilar skyddade, du kan ju inte försäkra upp någon annans byggnad mot det eller?

_________________
MVH Per Junfors
Golf MK1 | VW GTI Klubben
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Hemförsäkringen täcker lösöre upp till 30" (sist jag kollade) förvarade på annat ställe än hemma.

Jag hade att torp där jag inte bodde som jag förvarade verktyg och maskiner i en oisolerad lada med hänglås. Det fanns fönster och springor så det var inga problem att se vad som fanns. Ända kravet var att jag var tvungen att ha klass 1 hänglås på dörrar/portar. Hade två inbrott och inga problem med försäkringsbolaget, det senaste var 2000 så reglerna kan ju ha förändrats.

_________________
bmw bmwsson
Citera
T Ahlqvist
Gislaved
Här sen Dec 2004
Inlägg: 266


Trådstartare
Lösöre vet jag att hemförsäkringen täcker men det räcker ju inte långt.

om jag orsakar branden kan jag väl kanske leva med men inte om någon ligist
springer och tänder på.
Inbrott är jag inte så orolig för heller genom förebyggande åtgärder
och larm mm.

Det är just om någon skulle vilja förstöra eller bränna ner fastigheten som gör att
man inte sover helt gott om nätterna.

Man kanske inte kan kalla det verkstad heller då vi inte svetsar etc. där utan bara monterar/demonterar bilen samt förvarar alla grejer där.

_________________
Team Ahlqvist Racing
http://www.ahlqvist-racing.se
070-6504953
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Såhär har jag gjort i vårat garage på annan ort som är låst med klass3 hänglås och ståldörrar:

Bil (bruksbilen) och hem försäkring hos Salus gav fritt lösöre på annan ort och fritt lösöre hemma. (dvs inget tak) Bilen och "en uppsättning" av delarna till bilen (då den är isärplockad) täcks av Moderna försäkringar som jag har entusiastbilsförsäkringen hos. Resten går under lösöre hos Salus så som andra reservdelar, verktyg, stereo osv osv...

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Hade stora problem med att hitta bolag som ville försäkra min verkstad också (som privatperson)

Länsförsäkringar tog stöld/brand/vatten. Nu har det inte hänt nåt så vet inte hur de är i det fallet.
Förvånansvärt billigt också.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Vi har en företagsförsäkring fast som privatpersoner då det inte gick att få som privat försäkring, gick bra att teckna företagsförsäkring då det klassades som förening. Den täcker allt som finns i garaget inklusive ej påställda fordon, som mitt bygge som inte har något chassinummer än, minimotos och skit som inte går att få någon annan försäkring på.
Nu har vi ju en företagslokal vilket underlättar en del. vi har inrett med dubbelgips för att få det brandklassat, så inte branden sprider sig till grannarna, vilket var ett krav.
Jag tar bilder för att dokumentera det jag har där ifall det skulle bli någe strul.

Mitt tips är att försöka teckna en företagsförsäkring som förening, har ju svårt att tro att ens hemförsäkring skulle täcka det man har i ett garage någon annanstans än vid boendet. speciellt oregistrerade motorfordon.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



En nästan episk trådbump, men med ett gott syfte!

Jag sitter i samma sits som trådstartaren gjorde, hyr genom en idéel förening en lokal tillsammans med en kompis där vi har våra hobbybilar och blandat bråte. Föreningen består av oss två och existerar endast i syfte att agera mellanhand mellan fastighetsägaren och oss två.

Talade med IF idag och deras privatavdelning kunde inte hjälpa till utan rekommenderade mig att ringa företagsavdelningen imorgon, vilket jag så klart ska göra, men bör jag tänka på något speciellt? Bilarna är registrerade och försäkrade, men alla verktyg och kringutrustning däremot..

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Janne Levenrot skrev:
En nästan episk trådbump, men med ett gott syfte!

Episka forumsökskills thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Magnus Thomé skrev:
Janne Levenrot skrev:
En nästan episk trådbump, men med ett gott syfte!

Episka forumsökskills thumbs up


Det är ju så episkt att Google vet att Rejsa är det enda vettiga stället att hitta information om allehanda garagefrågor, och därför "alltid" pekar hit

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
Allmänt banåkaforum
Försäkringar på garage/verkstad som privatperson?
31 besök senaste veckan (11175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande