Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar NÅn som ska till söderhamn den 14 sep?? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4954 totalt) |
Hej !! Tänkte höra om det är nån som ska till söderhamn nästa helg?
Nån som har koll på om det är föranmälan eller om det är anmälan på plats ? skulle ju vara kul och prova på och rasa Bmwn rikigt innan den får en lång vinter sömn Mvh Teres _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Teres, har du lite att göra i vinter? Eller varför vill du rasa den ordentligt Sorry, kunde inte låta bli _________________ /Kristian Elisson |
||||
Kristian Larsson: hehe oj jag menade rasta bmwn har nog och göra i vinter en då
Magnus Thomé: jaså det tycker du =) lär det inte vara föranmälningar och en massa medlemskap om man ska köra då ? Tänkte på söderhamn eftersom det inte är mer en 10 mil ditt, ganska nära och bra. _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Tjo teres!
Var bra sugen att åka upp men nära skjuter ingen hare..hade naturligtvis en tävling uppe i hudik då, nåja rastade herr 325 hyffsat bra uppe runt sörby i fredags samt i ett drag mot en A3 från Sörby till Forsbacka.....trodde nästan högerfoten växt fast i plattan när han vek av *skrattar* :racesmile _________________ Patricia L BMW 325im E30 BMW 330Ci Clubsport E46 ______________________________________ |
||||
Jag ska upp och köra nästa helg är det tänkt.
Du anmäler dej på plats. Så det är bara att ta med sej 350.-, hjälm, heltäckande kläder och bra humör och åka dit. |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Banan är ca 1600 m lång och naturligtvis inte så kuperad eftersom den är anlagd på en gammal flygbana med servicevägar.
[Referenser till skissen samt körning med Pegga-kombin] Banan körs medsols. Utfart från depån sker uppe till vänster och påföljande varv är detta en ca 100-gradare isf ca 160 gr som ritat. Man åker ut på en rak ganska smal serviceväg där det finns en konad chikan på mitten samt i slutet (ej utritad). Till höger ligger en ganska lång (skön) kurva där det går runt 100. Efter den inledande chikanen passar jag på att gå ut ända till vänsterkanten. Apex sätter jag med ca en fjärdedel kvar (tror jag mig minnas) där går det oxå att skära lite eftersom "vägrenen" är rätt jämn där. Inbromsningen efter denna (inga märkvärdigheter, man är redan i rätt linje, men hala vitlinjer vid regn) sker på slutet av flygrakan där det konade partiet börjar med en 90-gradare som är lite långsam för tvåan, men på tok för snabb för ettan. Genom det konade partiet längst ned accelererar man i princip hela vägen utom halvgas på ett ställe och når upp till ca 140 innan det blir en kraftig inbromsning inför 110-gradaren längst ned till vänster som markerar slutet på det konade partiet på flygbanan. Här är det mycket viktigt att "förbereda en raksträcka" att bromsa på. Jag brukar gå ut ända till vänsterkanten och svänga in kanske 5 grader innan jag bromsar rakt, siktande kanske 3-4 m till vänster om konen. Men det är nog viktigare att hinna "sätta" fjädringen än att bry sig om att börja styra in. Det är ganska frestande att köra för fort i näst sista konpartiet (t.o.m. med min bil) så att man sabbar inbromsningen. Lite släpp på gasen i utgången tycker jag hjälper, både själva instyrningen och den senare linjen för inbromsning. Jag brukar försöka behålla så mycket fart som möjligt genom 110-gradaren (!) samt hålla innehjulet i backen för accelerationen (framkrafsare med öppen diff) och tar då efterföljande apex på vänster sida markerad med en kon på gräsfliken, jag har sett att många håller ut från den, men förstår inte riktigt varför. Efter det är man på väg tillbaka mot depåavfarten varvid det är ganska viktigt att hitta en linje samtidigt som man måste sätta bilen inför inbromsningen till ovan nämnda 100-gradare. Instyrningen sker senare än man tror först delvis pga ojämn tidig apex. Ta detta med en nypa salt, det är bara intryck jag personligen skapat efter två körningar. Kul bana och bra organisation runtom är mina intryck. Akta er för landningsljusen som kostar 2500:- att köra sönder! Det är dock ganska liten risk för det även om det hänt. I långa kurvan till höger samt efter 100-gradaren vid depån är det klent med avkörningszonerna, så lite marginaler kan vara bra där. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag tycker Pär fick till en ganska bra beskrivning där, så det är inte mycket att tillägga.
Men jag tror banan är 1800m(200m kan spela roll ) Lite oviktig info kanske men dom snabbaste(porsche)kör ett varv på 1-1.05. Det brukar även finnas tillgång till verkstad om det skulle behövas. |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Va? hoppar över du ännu en gång.. inte bra.. vad ska forumkollegorna tro? Kåken står nog kvar en vecka till, du kan ju nästa helg... |
||||
Hmmm, de vet ju redan att mitt batteri är fastsatt från fabrik, 74 dB@4000 rpm, så besiktningen går ju snabbt. Ska kolla om jag kan åka in på liften & byta till/från r-däck. Har redan börjat tröttna på "mekandet" m hjulen. Jag är liksom så less när jag håller på så jag orkar inte byta belägg även fast de jag har i är som svarvstål på skivan (jättebra annars på bana).
Ska se om jag inte ska köra ett par stinter på eftermiddan ändå, även om den långsamma populationen (till skillnad av den mestadels snabba) av Mx och Sx m.fl som är så roliga att åka med har droppat av då. Förra gången lärde jag mig mycket av ett par snabba alfa-förare, de verkar ha en del träning i sig. Men en Giulia-förare var fan helt hopplös att haka på, vi hade tydligen ungefär samma vikteffekt och han hade spenderat ungefär tiondelen på sitt chassi och tjugondelen på bilen. Sen har vi alfa r-åkarna som är inspirerande att se, däribland en 15-åring som kör en svart GTV, håll koll på honom, han kör minst sagt OK. Jag svävar ut, vilket betyder att jag vill, vill, vill _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
jag vill oxå men jag har inga dugliga bakdäck Fast jag skulle ju kunna köra totalt slut på det lilla mönster jag har kvar eller så får jag stå över till nästa år.
_________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
hehe.. det är ju snart vinter så det är bara att gasa slut på sulorna det.. |
||||
Det vart ingen bankörning i dag kom hem nämare 4 efter söderhamns aktiviteter i natt ojj ojj vad nära det var att en v8 åkte av. nästan snuskigt vad fort dom där bilarna går
Mvh _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Jag kan ha fel, men Teres, det verkar som du prioriterar fel här i livet... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Teres, det där var en dåligt bortförklaring... Nädå, det vart nästan lite väl sent igår när man skulle upp idag.. men till en bankörning får man masa sej upp ändå
|
||||
Var det en Ammzon? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Nä, det var en Dodge med manuell låda om hon tänker på han som for över hela vägen. |
||||
Prioiterar fel kanske jag gjorde. Men jag tror endå inte mina bakdäck hade räckt så långt innan koden på insidan hade kommit fram. Så tråkigt med bmws dåliga hjulvinklar bak som inte går och ställa om bilen är sänkt.
Jag hade inte så stor koll på vade det var för v8a. så ju nästan lika ut dom flesta. Jag som hade tippat på att Its fun skulle ta hem det Men tydligen så fick mogge nå fel på sierran så den inte gick för fullt. _________________ Teres karlsson 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Inför träffar NÅn som ska till söderhamn den 14 sep?? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (4954 totalt) |