Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2001 besök totalt |
Svenskt världsrekord i snålåka !
![]() Pressmeddelande 2008-05-25 "Luleå vann storslam i Shell Eco-marathon ! Med en bränslesnålhet motsvarande 299 km/l och koldioxidutsläpp på 6,15 gram/km vann Team Baldos från Luleå Tekniska Universitet inte mindre än fyra segrar i den internationella miljöbilstävlingen Länk till en av artiklarna: www.nyteknik.se alt. direkt http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article358616.ece MVH //Gustaf Lagunoff - Drivlineansvarig _________________ Gustaf L |
||||
|
||||
Det här får någon moderator ta bort om detta inte passar.
Eftersom skatten skall in, så kommer politikerna att höja bensinskatten till 30 ggr dagens skatt, om man säger att en bil åker 10km/lit idag. Grattis oss som ska betala. ![]() ![]() _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||
Re:
Förbränningsmotorn går på ren etanol med 17.3:1 i kompressionsförhållande i normal ottocykel med en hel del residualgaser för att förhindra knackning. Bilen förbrukade under hela sträckan på 22680m - 110,2ml Etanol. Det häftigaste tycker jag var Co2 utsläppen och för min egen del BOSCH Technical Innovation Award för drivlinekonceptet och förbränningsmotorns verkningsgrad. MVH Gustaf _________________ Gustaf L |
||||
Suveränt
![]() Den skulle jag vilja ha som pendlar bil, tanka en gång i halvåret ![]() Snygg stol ![]() |
||||
Re:
Grattis Gustaf och resten av gänget! Synd att det inte blev något med ditt ex-jobb här nere i Växjö!
_________________ Patrik Eklund POWER by Cosworth "Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2001 besök totalt |