Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Rollcenter under markplanet...
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (14601 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Har läst en del här om chassi-teknikens hårda verklighet och oftast trillat av pinnen efter ett par inlägg. Men för en kort tid sen så flyttde Rikard Carlsson in i garaget med storm thumbs up . Maken till entusiasm får man leta efter...

Lite fakta:
Efter lite måttande på bilen så kom vi fram till att Rc ligger ca 145-150mm under markplanet (vart tydligen svårt att räkna på då bärarmarna och 90°-mot-fjäderbenen i stort sett är parallela).

Då konstaterar kanske gurusarna här att bärarmarna pekar snett uppåt utåt vilket är tokfel. Detta ska åtgärdas med spacer mellan spindelled och bärarm på något vis. Det är en höjdskillnad på 7cm på en bärarm som är ca 35-40cm idag.

Frågan:
Hur illa är det?

Är lite trött nu så jag ber att få återkomma med resten av mina funderingar.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Det som är kritiskt är väl rollcentrats läge i förhållande till tyngdpunkten. Ligger tyngdpunkten lågt kommer bilen att få en tendens att lyfta på innerhjulen. Om rollcentra och tyngdpunkt ligger i samma höjd så vill bilen inte kränga alls och lyfter lätt på innerhjulen.

om du vill läsa om hur det ligger till rekomenderar jag Görans väghållningsbok. Enkelt och lättläst. Har bara läst två ggr nu så jag är blott en novis på området

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Läst fel... missade att du skrev UNDER, jag läste över..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rocco-82 skrev:


Detta ska åtgärdas med spacer mellan spindelled och bärarm på något vis. Det är en höjdskillnad på 7cm på en bärarm som är ca 35-40cm idag.



Spacer mellan spindelled och bärarm? Vet inte om jag uppfattat dig rätt.
Det är centrummet på spindelleden och A-armens lagringsscentrum på bilen som gäller. En rak linje mellan dessa punkter. Hur A-armen ligger i förhållande till den linjen har ingen betydelse för Rc. För stora avvikelser skapar bara materialbelastningar.

Men rita gärna upp hur du menar så det inte blir missförstånd.

MVH
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Att sänka infästningspunkten vid spindeln nedåt är ett vanligt "knep" inom gammla Grp.A osv. (Tom Volvo hade detta i början av 80-talet.)
Men som Göran påpekar, det är ledpunkten som ska sänkas mha en spacer. Tror det är så Rocco menar.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Lite felformulerat blev d allt... Menade mellan spindelleden och navet. Det finns plats mellan nav å fälg att få ner höjdskillnaden och kanske rentav få den att luta ner. Innre infästningspunterna går inte att höja pga att bakre punkten sitter under bilen i golvet (allt går iofs).

Har bara W95 Pain(t) på jobbedatorn så jag får fixa bild när jag kommer hem.

Resonerar jag fel om jag tror att det inte spelar roll? Det som däremot spelar roll är att bärarmen lutar åt fel håll=camberloss vid krängning och att hävarmen Rc->Cg är lååång=mycke krängning? Finns det någon "lagom" krängningskraft i nån passande enhet (typ Nm)?
Har förstått att 0-krängning (Cg och Rc på samma höjd) är obra nu...

Har sååå mycket kvar att lära, Göran's bok står på inköpslistan denna månaden.

Tilläggsfråga till Göran: Står det något i boken om var Rc ligger i en "halvstel" bakaxel (sitter d på de flesta VW's)?

Tackar sålänge

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Rocco-82, det där känner jag igen. Precis så är det för mig med med länkarmen.

Här finns bild på hur det ser ut orginal på en Corre och för mig (det är ju snarlikt på rocco...)
http://razer.mine.nu/bumpst/axle.jpg

Det man ska göra är att tillverka en tapp som förlänger spindelleden och så ska man montera yttre styrleden på undersidan av infästningen på spindeln istället för på ovansidan.
http://razer.mine.nu/bumpst/spindel.jpg

Frågan är ju hur man ska göra för att få de tillverkade delarna att hålla och komma igenom besiktningen.
Exempel på styrledsombyggnad : http://razer.mine.nu/bumpst/News_RoseJoint.jpg

_________________
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



om du har ett CGH på 500 mm, och ett Rc på 100 mm så får du 80% av den fjädrade vikten att kränga över en hävstång på 400 mm.
Har du lägre CGH, t,ex 400mm det vara ide att sänka Rc till 80 mm.
Ungefär i den häraden.
Ju lägre Rc, ju mer övergår krägningsrörelsen till att bli en sidledes förflyttning-krägning. Alltså mindre "rollaktig".


Krägnings momentet kan du räkna ut enl ovanstående i den enhet du vill.
Bara du vet var Rc-CGH ligger, samt den fjädrade vikten.
Det finns inget ojektivt lämpligt krägnings moment, utan det är ett förhållande till vad bilen väger. Därför kan vi säga som i det här fallet, 80% av den fjädrade vikten.

Sedan kvarstår att dela upp det aktuella krägningsmomentet i lagom proportioner mellan de vanliga fjädrarna och krägningsfjädrarna.
Här avgör banans utseende vad om bör användas. En slät bana kan göra det lämpligt med mer vanlig fjäderkonstant och mindre krägningsfjäder.

Skulle snabba justeringar i balansen vara aktuellt (regn- tort om vartannat) så är ju krägningsfjädrarna ett bra verktyg.

Det är viktigt att vi ligger runt det här förhållandet i krägning.
Det är ju inte bra att cambringen går åt fel håll.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare


Något i denna stilen är det.
När bärarmen kommer ner ordentligt i ytterkant så fixar sig camberbekymret också.
Sätter p-änden underifrån och flyttar upp styrväxeln. Och på köpet flyttar ratt, pedalställ, spakställ och stol en bit bakåt i bilen.

Har inte vägt bilen (ja, jag vet att detta borde gjorts först men nu står den utan motor m.m.) men tippar på runt 700kg, 45% bak, 65%fram.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Du förlänger den lodräta biten mellan kulleden och stötdämparen på benet? Det är ok. Då kanske du kan få den någon cm lägre i ytterkant. Det ser ju ut som Rc skulle hamna sådar 5-10 cm över marken, eller....

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rocco-82:
Kul bil som väger 110%
citat:
men tippar på runt 700kg, 45% bak, 65%fram
opps, ursäkta kunnde inte låta bli.

om man inte fixar att räkna går det ganska lätt att rita upp och hitta rollcentrumet. Jag brukar använda mm-papper.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Citat:
Du förlänger den lodräta biten mellan kulleden och stötdämparen på benet?

Precis! (hur det ska lösas rent praktiskt är inte riktigt klart)

Citat:
Det ser ju ut som Rc skulle hamna sådar 5-10 cm över marken, eller....

Tyvärr har Rikard C siffrorna så jag kan inte räkna på det själv. Har lånat "How To Make Your Car To Handle" tills jag får tummen loss och beställer din .

Citat:
Kul bil som väger 110%

Tyckte själv att bilen verkade lite väl framtung... 55% får d vara...

Mina funderingar kan spåra ur hur långt som helst... Lika bra att läsa på först och fråga om oklarheter sen känns det som...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rocco-82 skrev:
[Mina funderingar kan spåra ur hur långt som helst... Lika bra att läsa på först och fråga om oklarheter sen känns det som...


Känner du att du vill fråga så fråga. Det här är ju klockrena kunskapsfrågor och inget larv. Precis det jag tycker är forumets största uppgift.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Så... då har man funderat och bollat idéer och kanske funnit en lösning som kan fungera.

Spindelleden ersätts med ett ledlager (orig. leden är 17mm, räcker det med samma dim. på ledlagret?).
Någon som vet någon variant som tål att svetsas?

Sen får det bli en axel från spindeln ner igenom ledlagret. Har läst hållfastighetslära på gymnasiet men minns ingenting, så håller en ca 100mm lång axel? Rör eller solida saker?

Kan inte hålla mig tills boken är beställd och ankommen så jag går på bakaxelbiten också.
Var ligger Rc i en bakaxel som denna?

Ligger den mitt i "T-et" kan man då sänka Rc genom att sätta spacer mellan punk 14 på bilden och infästningen i golvet? Vill ju ha upp Rc fram och ner bak så inte inre bakhjulet lyfter i svängarna.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Rocco-82 skrev:

Spindelleden ersätts med ett ledlager (orig. leden är 17mm, räcker det med samma dim. på ledlagret?).
Någon som vet någon variant som tål att svetsas?

Sen får det bli en axel från spindeln ner igenom ledlagret.

Tänk på att ett ledlager inte tål så mycket belastning i axialled, det vore bättre att välja två axialledlager monterade mot varann så klarar de belastning från alla håll. Kikade lite i min SKF-katalog, det finns axialledlager med stål/PTFE-komposit i glidytan, kanske inte är så lämpligt att svetsa i då glidytan troligen förstörs av värmen.
Kan vara idé att också göra nån sorts gummiskydd runt lagren eftersom de inte är tätade.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Rocco-82:
Golfar mm har väll en så kallad halvstel bakaxel,eller??
Hmm jag är nyfiken på hur en sån funkar mitten balken måste ju funka som en K-fjäder, eller??

Är det bara det fäste man ser i ytterkanten på bakaxelen???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Anders Karlsson skrev:
Rocco-82 skrev:

Spindelleden ersätts med ett ledlager (orig. leden är 17mm, räcker det med samma dim. på ledlagret?)

Någon som vet någon variant som tål att svetsas?

Sen får det bli en axel från spindeln ner igenom ledlagret.

Tänk på att ett ledlager inte tål så mycket belastning i axialled, det vore bättre att välja två axialledlager monterade mot varann så klarar de belastning från alla håll. Kikade lite i min SKF-katalog, det finns axialledlager med stål/PTFE-komposit i glidytan, kanske inte är så lämpligt att svetsa i då glidytan troligen förstörs av värmen.
Kan vara idé att också göra nån sorts gummiskydd runt lagren eftersom de inte är tätade.


17 mm är ok. Men svetsa i lagret??? om det är det du menar, NEJ,
man gör en hållare. Nu har du biltyngden i fjäderbenet, så det blir mest sidokrafter i leden. Om inte krägningsfjädern sitter där. Man kan säkra en hållare så A-armen inte "ramlar den" även om lagret pajar. Kan du inte hitta en vanlig spindelled som är applicerbar. Som tar alla kraftrikningar. Och är tätad.
Jag tycker det låter som man borde ge sig på de inre infästningarna, men jag har ju inte sett bilen. Men givetvis får man bygga om.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om ni ska använda ledlager.....så är det SKF SAKB som gäller.
Dom har en lageryta av teflon....och skakar inte sönder...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212


Trådstartare
Fuling: Ja så kallas den nog. Är som ett liggande "T" och är upphängd/lagrad ute i ändarna. Flexar en hel del men går ju med enkla medel att styva upp om det skulle behövas (hårdare K-fjäder finns att få tag på). Har också sett en del sätta stag från mitten av axeln ut till navänden för att förhindra att Toe ändras under belastning. Bra eller dåligt? Jag vet inte iaf... Utan stag borde det bli toe-out på ytterhjulet och in på innerhjulet = 4-hjulsstyrning eller?

Göran: Då blir det en hållare istället... Såg bara på när Per Eklund byggde sin Pikes-Peak bil så glödgade han nån upphängning med ledlager som blivit lite sned å sen slog han med släggan direkt på lagret... Tyckte själv att det verkade tokigt.
Kruxet med inre infästningarna är att den ena ligger under golvet så för att flytta upp den så måste golv,torpedvägg och ramsnokarna modifieras och det känns jobbigare.

Ska även leta efter en spindelled med längre axel (men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det finns en så lång, tips någon?)

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Göran: Då blir det en hållare istället... Såg bara på när Per Eklund byggde sin Pikes-Peak bil så glödgade han nån upphängning med ledlager som blivit lite sned å sen slog han med släggan direkt på lagret... Tyckte själv att det verkade tokigt.
Kruxet med inre infästningarna är att den ena ligger under golvet så för att flytta upp den så måste golv,torpedvägg och ramsnokarna modifieras och det känns jobbigare.

Ska även leta efter en spindelled med längre axel (men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det finns en så lång, tips någon?)[/quote]

Det är så att en del ledlager består av två ytterhalvor, som ifs sitter ihop.
Men dom tål inga krafter med mindre än att dom sitter i hållare. Balljoints är en annan sak, som redan ÄR en hållare i sig.
En hållaren kan man ju svetsa och sedan svarva rund till exakt mått inuti.
Ena sidanav lagret kan hållas med segersäkring t.ex. Det har jag själv till övre spindel i min bakvagn.

Ändra i golvet är ju bökigt, men vill man ha plan undersida på bilen senare så kanske det är bra. Ofta slår man ihjäl mer tid på att leta.
Det är ju ganska bra att ändra golvet med tanke på hållfastheten.
Så sett kan det vara värre att ändra på spindeln. Då finns det ju reservdelar att tillgå senare.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Har just lärt mig att Rc ligger i princip i "T"-balkens (eller U-balkens) skjuvcentrum. Det är runt denna punkt balken vrider sig, ju...

Detta skulle ge att på en Golf/Scirocco I ligger Rc strax bakom/under balken.

och det borde ge att du kan sänka Rc något genom att flytta ner främre ledpunkt.

Rätta mig gärna om jag har fel här, det vore intressant att leda detta vidare!

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Racetech
Rollcenter under markplanet...
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (14601 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande