Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Lite blandade loggade varv med fyrdörrars BMW M3 -96 | 4183 besök totalt |
Lite loggfiler från en Driftbox, loggning på fart, längs- och sidledes G-krafter o mycket mer.
Yokohama 048, 235or runt om på alla de här träffarna --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mantorp. https://rejsa.nu/im/_log_general/log Nya Bilstein PSS9 fram men de gamla dämparna bak, nöden har ingen lag.... Överdrivet svansvillig i turn in in i Mjölby o parisen, jag fick verkligen köra med silkesvantar där . Ovant med innerhjulsspinn ut ur F2-kurvan som jag inte hade med gamla chassit, fick justera spårvalet lite för det... Jag trodde först att svansvilligheten berodde på att jag blandat olika kit med dämpare fram o bak vilket borde vara den uppenbara anledningen. Men som jag skriver längre ner om senare träffar så verkar Yokohama 048-däcken ev. kunna ge den effekten på bilen när de börjar bli slitna. Vilda gissningar men brett gick det... --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Kinnekulle. https://rejsa.nu/im/_log_general/log Första träffen med fungerande Bilstein PSS9 runt om som det ska! På körpasset i logfilen är PSS9orna fram ställt på hårdast och bak på 2, bilen lite understyrd i tex Kvarnen. Under just denna dag så var en lite mer neutral inställning av dämparna (näst hårdast fram och 2 eller 4 bak) faktiskt långsammare. Men det berodde kanske inte på att bilen var långsammare med den setupen utan att föraren blev långsammare med bilen ställd så . Det var ju ändå första träffen jag fick ratta lite med grejerna --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Knutstorp. https://rejsa.nu/im/_log_general/log Bilstein PSS9, bak inställt på 4, fram näst hårdast. Bilen funkar som den ska Lite innerhjulsspinn ut ur Idioten beroende på hur jag kör den. Ofta breisladddrifting i Liton när jag släpper upp kopplingen slarvigt efter att ha lagt i tvåan precis efter man "landat" där nere Men bilen mycket trevligt lättkörd vilket var en passande setup eftersom det i princip var första gången jag körde på Knutstorp. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Sviestad https://rejsa.nu/im/_log_general/log Svansvillig, både innerhjulsspinn och lite väl lätt till power oversteer t.o.m. på treans växel. Beroddde kanske/antagligen på att bakdäcken började ta slut trots att det fanns fullt lagligt mönsterdjup kvar. Är Yokohama kanske lite så att de blir klart sämre grepp i dem när de börjar bli slitna? --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har inte kollat loggarna men när jag läser om innerhjulsspinn så tänker jag på om din diffbroms är kry?
Jag hade också lite problem med detta, som du i samband med att jag monterade hårda fjädrar och det visade sig att diffbromsen hade gjort sitt. Våra bilar har ju gått en massa hårda mil med R-däck så att materialet slits är ju lätt att ta till sig. och är det så att den är lite trött så kommer du att få en mycket trevligare bil när allt funkar som det ska igen _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
Jepp, trodde osså att diffen gjort sitt, den har ju gått 16000 mil, men Per Larsson Bilteknik i Huddinge vaskade fram en diff som bara gått 6000 mil som han satte på och det blev inte ett smack skillnad Tack för tipset ändå _________________ Magnus Thomé |
||||||
Då blir väl nästa steg att öka spärrverkan lite..... Har du en klump över så är det ju läge....
Så du tycker inte att Yokohamas 048 passar din bil optimalt om jag förstår det rätt? Jag är på gång med att köpa nya och man vill ju undvika att bli besviken på relativt dyra saker. Lutar åt Michelin men jag har fått för mig att dom har relativt kort livslängd. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag måste flika in här för jag funderar på vilka r-däck som passar till min bil! Kör du med dem även till vardags i ur och skur och på väg ner till ringen eller kör du med dem endast på bana? |
||||||
Har r-däcken från att vinterdäcken åker av till de ska på igen. Inget jag rekommenderar men jag tycker det funkar utmärkt för egen del. Jag har ju inte ägt gatdäck på åtta år så jag har väl fått in lite i ryggmärgen när man måste ta det lugnt. Däremot är jag tveksam till att jag skulle köra Michelinarna även på gata om jag skaffade såna, de är i helt egen klass bland r-däcken av att ha taskigt grepp när de är iskalla. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det var härligt att höra! Då får vi se om det går lika bra för mig framöver Tack! |
||||||
Har lagt ditt var på mitt och jämfört. Vi kör löjligt lika, det jag vinner på är motorstarkare bil. Annars har vi näst intill identiska kurvhastigheter I mjölbu går jag in lite snabbare än dig och lyckas hålla det genom kurvan. Men depåkurvan, chikanen och hårnålen samt några till kör vi nästinill exakt lika
_________________ /Petter Ledin |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Lite blandade loggade varv med fyrdörrars BMW M3 -96 | 4183 besök totalt |