Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (82116 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om jag nu fattar rätt så kommer motorfästet kunna röra sig en bit och sedna bli stumt.
Jag borde fatta cadmodellen men jag blir lite förvirrad av den.
Saknas det div hål och gängor????


Jag har hör andra som åkt med 2st vajrar som stopp för resingen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
fuling> Jo, det saknas gängor, och dessutom en liten skruv. Dock inga hål... Lite svårt att exakt förklara hur det är tänkt att fungera, men det fungera i min prototyprigg iaf...
Men jo, det ska kunna röra sig en liten bit, hur stor beror på hur man ställer stoppet.
Grovt sett så skruvar man på den nedre delen (som är fastsvetsad med insexgrejjen) och förflyttar därmed den utvändigt fyrkantiga "kolven", som är det som slår emot själva stoppet, som sitter i mittendelen.

Jo, jag vet att det finns massa enkla(re) lösningar (det har om inte annat övriga gäster i XP-verkstaden glatt upplyst mig om ), men jag ville ha nått jag kunde justera efter montaget.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Lite bilder på de senaste påhitten:








_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Tjena Ragnar!

Ser ju fint ut det där! Är det ClassicSAAB's XP-bussningar? Var sugen på dem till min gamle häck men räknar med att de kan ställa till en del oreda på en 20000-mils bil som fortfarande går 1500 mil per år så jag har låtit bli än så länge iaf.

Har du gett dig på att justera Camber på bakhjulen? Såg att det låg med i planerna. Hur har du gjort/tänkt göra? Ett snitt i bakaxeln med tillhörade knäckning och ihopsvetsning, värma och böja axeln eller finns det fler varianter?

Ser f.ö. rätt mäktigt ut med de där däcken på en till synes std 99! thumbs up Hoppas att man får se kärran på Bromma i helgen (Givet att jag själv kommer iväg förstås annars lär jag ju inte se så möe ) med alla latjolajbanprylar monterade!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Ulf Lögdberg skrev:
Är det ClassicSAAB's XP-bussningar? Var sugen på dem till min gamle häck men räknar med att de kan ställa till en del oreda på en 20000-mils bil som fortfarande går 1500 mil per år så jag har låtit bli än så länge iaf.

Jepp, det är dom. Jädra hårda saker, blir intressant att se om de går att använda till "vardags", heh...

Ulf Lögdberg skrev:

Har du gett dig på att justera Camber på bakhjulen? Såg att det låg med i planerna. Hur har du gjort/tänkt göra? Ett snitt i bakaxeln med tillhörade knäckning och ihopsvetsning, värma och böja axeln eller finns det fler varianter?

Ska finnas nått hydralverktyg som knäcker till axeln som de använde på rallytiden, men jag har inte fått tillgång till något, så det är skjutet på framtiden.... vill helst inte kapa i axeln....

Ulf Lögdberg skrev:

Ser f.ö. rätt mäktigt ut med de där däcken på en till synes std 99! thumbs up Hoppas att man får se kärran på Bromma i helgen (Givet att jag själv kommer iväg förstås annars lär jag ju inte se så möe ) med alla latjolajbanprylar monterade!

Tack Jo, det blir Bromma till helgen.. ska bli kul att testa däcken på riktigt, hittils har det bara blivit lite turer på vikbolandet. Har gett mersmak... thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Ragnar skrev:
Jepp, det är dom. Jädra hårda saker, blir intressant att se om de går att använda till "vardags", heh...


Rysligt prisvärda thumbs up ! På pappret iaf, hoppas att de är det i realiteten också! Lite anmärkningsvärt att de passar såväl 99/900 som V4.

Ragnar skrev:

Ska finnas nått hydralverktyg som knäcker till axeln som de använde på rallytiden, men jag har inte fått tillgång till något, så det är skjutet på framtiden.... vill helst inte kapa i axeln....


Talade med en av de lite mer svänginriktade STSC-killarna på Knutstorp, han hade böjt axeln på en OG-aero genom att värma/kyla och tynga ner(?) (tror jag...). Lät bökigt och framförallt svårkontrollerbart men det hade ju funkat. Att "snitta" i axeln känns mer än livsfarligt men det finns ju de som gör det också har jag sett.

Ragnar skrev:

Tack Jo, det blir Bromma till helgen.. ska bli kul att testa däcken på riktigt, hittils har det bara blivit lite turer på vikbolandet. Har gett mersmak... thumbs up


Då får vi se om vi möts i slalom- då (inte bokstavligt kanske ). Vägen mot Stegeborg på Vikbolandet är inte tråkig på en fläck! Skulle va att det bitvis är dålig sikt men då kan man ju hålla igen. Mer sånt!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Har monterat de modifierade spindellederna:

Bilen känns lite villigare i insvängning men samtidigt mer riktningsstabil thumbs up
Har dock inte blivit så mycket testande, då jag även vid samma tillfälle tillverkade ett gäng tjocka distanser för att ge mer cambervinkel. Cambern blev bra, men tyvärr bottnade drivaxlarna i de inre klockorna... thumbs down
Jagar efter kortare axlar nu...

I söndags dog även bilen när jag var ute och körde. Några dagars felsökning gav att det var DI-systemets vevaxelgivare som gett upp. Monterade tillbaks den gamla fördelartändningen, men hade ändå massa strul innan bilen startade. Visade sig vara rester av det "gamla" DI-systemet som störde varvtalssignalen. Nu fungerar iaf bilen igen, så det får bli en liten tur frammåt eftermiddagen för att se att jag kommer hem igen...

Efter lyckad felsökning tröstade jag mig med en uppiggande bakrutedekal som jag hade svårt att motstå:


mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
kryckan
gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21



mycket fräck bil ragnar thumbs up genomtänkt och välputsad rakt igenom

såg den på kinnekulle förra året

får man kanske se den där nästa helg?

_________________
www.skogenracing.com - nu med forum
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
kryckan> Tackar

Jodå, Kinnekulle finns med i schemat. Tyvärr rasade min vevaxelgivare i veckan, så jag har i helgen hivat ur motorn och ska byta remskiva mm. Har även konverterat tillbaka till fördelartändning tills vidare.

Lite bilder på hur en vevaxelgivare inte bör se ut:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040626_01.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040626_02.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040626_03.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040626_04.jpg

Ska byta remskiva till en smalare typ så den inte riskerar att ta i lika lätt. Tyvärr är den typen inte riktigt kompatibel med min motor, men jag ska försöka ragga tag på en svarv imorrn och fixa det.
(Någon som bor i Östergötland och har en svarv till förfogande imorrn? Maila!! )
Förhoppningen är även att få tag på kortare drivaxlar innan helgen...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
kryckan
gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 21



tråkigt när grejjerna pajjar.. thumbs down

hoppas det fixade sig..

ses på kullen

_________________
www.skogenracing.com - nu med forum
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Har du inga bilder på modifieringen av fästet till undre spindelleden jag fick höra rykten om...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Danne> Nej, har inte hunnit med att uppdatera tråden riktigt... har trivts för bra i garaget...

Iaf, remskivan fixade jag till och slängde tillbaks motorn inför tvådagars på Kinnekulle. Passade även på att laga lite sprickor i mitt framrör mm. Efter uppdateringarna tar inte motorn i torpedväggen längre vid acc thumbs up Nåväl, mot kullen!. Väl där gasades det friskt, men jag hade lite laddtrycksproblem på lördagen, bilen var slöö... men det löste sig med lite glappkontaktslagande till söndagen. Innan hemfärd på söndagen så lyckades även generatorspännarmen skramla loss, men det lagades mha div prylar jag hittade i depån. Största problemen under helgen var dock att vänster drivaxel bottnar i inre klockan vid inspirerande kurvtagning, vilket medför att jag inte kan gå på fullt i högerkurvor .

Väl hemma igen fixade jag nytt generatorfäste samt monterade givare till olje- och bränsletryck:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040708_01.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040714_01.jpg
Sen började jag fundera lite över drivaxelproblemet. Efter lite diskussioner med bla herr Fuling blev ett försök till lösning att modda nedre länkarmarna. Genom att fila upp hålen för infästningen till nedre spindelleden kan jag flytta densamma längre ut, och därmed både få ökad cambervinkel och mer plats för drivaxeln thumbs up Eftersom mina länkarmar redan var lite slipade pga casterjusteringen så svetsade jag även på ett par plåtar med borrade hål i för att hålla skruvarna till spindelleden på plats. Pga brist på tunn plåt blev det en regäl lösning som inte lär pajja i första taget
Flyttade dock bara ut spindelleden 5 mm, vilket verkar vara för lite Tar fortfarande i på vänster sida, även om det krävs mer pressande nu än tidigare. Håller i dagsläget på att succesivt minska cambervinkeln (mha shims till övre länkarmen) för att se om jag kan få det att gå fritt, och i så fall vid vilket gradtal.

Tyvärr har jag inga bilder på länkarmsmoddarna... ska försöka ta några idag då jag ändå ska lyfta bilen och justera lite prylar.

Bildarkiven är för övrigt uppdaterat för några dagar sedan:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/page_16.htm

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Ragnar skrev:

Flyttade dock bara ut spindelleden 5 mm, vilket verkar vara för lite Tar fortfarande i på vänster sida, även om det krävs mer pressande nu än tidigare. Håller i dagsläget på att succesivt minska cambervinkeln (mha shims till övre länkarmen) för att se om jag kan få det att gå fritt, och i så fall vid vilket gradtal.


Hur mycket camber har du egentligen? eller är det så att det inte är så mycket marginal på gammelsaabarna?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Nu har jag tagit ett bar bilder på de putsade länkarmarna:

http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040721_01.jpg
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/040721_02.jpg

Notera bristen på rostskydd... det är prototyp...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Då var bilen avställd för den här säsongen. Plikten i skolbänken kallar...
Han med ett byte till 900ans kylsystem för att motverka varmgång vid bankörning. Positiv skillnad noterades, men tester nu i måndags på Sviestad visade att bilen ändå gick tillräckligt varm för att jag skulle tvingas kyla ett par varv då och då. Surt. Får se till att lösa problemet till nästa år, antingen genom att ha en speciell "banåka-huv" med luftutsläpp, eller på något annat kreativt sett...

Bilen känns annars överlag trevlig i chassit. Nylonbussningarna i framvagnen har inte gjort någon jätterevolution men bilen känns mindre benägen att ta till torque-steer och överlag "krispare" känsla. Inga konstiga gnisselljud eller liknande heller.
Möjligen kränger bilen lite mycket, viljan att lyfta inner bakhjul är stor. Vore trevligt att labba lite mer med krängare till nästa säsong...

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496




Då har din bil sett målflaggan i år då... kul att fått tampas med din bil på banan i år, den går bra! Hoppas du får ordning på tempproblemet! En själv har ju lite oljtetempsrelaterade problem som ska lösas i vinter... dock så är min rejssäsong inte slut än... när oktober börjar ska Kadetten få se garaget igen.

Ses på banorna nästa år Ragnar (och i skolan snart)

Mvh
Fredrik

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Water wetter kanske kan vara en tillfällig lösning för att få ner tempen.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi kör WW i samtliga av våra racesaabar med gott resultat. Enligt motormännen ska det märkas iaf.

Sen skulle jag nog satsa på att styra luften ordentligt och täta överallt där den inte ska ut.
Har oxå visat sig gör en mätbar skillnad på våra bilar.

Utsläpp i huven vore ju inte dumt. Bara inte looken sabbas.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Då jag inte varit i garaget på några månader så händer det inte så mycket fysiskt med bilen, men jag har börjat ladda inför vintersäsongen genom att rita upp lite delar av den i datorn så att jag kan pyssla lite grovt virtuellt:





Tänkbart projekt är t.ex. att titta på Trionic 5-konvertering.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Finns det lämpliga oljekanaler på B202-blocket för montering av oljekylning av kolvarna? Sånt kunde ju vara kul att ha...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Finns det lämpliga oljekanaler på B202-blocket för montering av oljekylning av kolvarna? Sånt kunde ju vara kul att ha...


Tittat lite snabbt på det, och jämför man "huvudoljekanalens" läge med cylindern så borde det inte vara omöjligt. Frågan är dock om det skulle gå att använda saabs egna munstycken då det plan som ligger nära till hands att borra i är i 45-gradig vinkel från cylinderväggen. Får jämföra med lite bilder från kortmotorn...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 99 GL -83 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök senaste veckan (82116 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande