Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
SAKER GT 2007
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (31996 totalt)
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Jahapp, dax att lägga upp en biltråd Letade bil länge innan jag hittade denna, lusläste engelska biltidningar och surfade runt på webben, åkte till england på utställning tillsammans med Chrisss. Tanken var att hitta någonting läckert som man kunde köra på bana och gatregga.
Visst fanns det många balla bilar men jag ville känna ett sjukligt innan jag slog till........

Sedan plötsligt...en liten notis i någon engelsk blaska och vad var det där för någonting på den lilla-lilla bilden . Jag kontaktade genast Robbert i Holland och fick veta lite mer om bilen samt fick lite bilder på e-mail . Det blev brådis att fixa flyg och åka ner för att kolla.

En enda liten, liiiten provtur i den här och jag var förlorad..


Rörram och plastkaross.
Dubbla A-armar med Moton coilovers
Motor: Subaru Impreza, endast lätt modifierad för bättre hållbarhet och försedd med Emeraldsprut.
Växellåda: också från Subaru, 5-petad, pinjongaxeln spärrad, mellandiffen bortplockad. (kunde ha använts som krafttutag till vedklyven men bl.a. begränsade off-road egenskaper gjorde att jag avstod)
Vikt torr 765Kg
Höjd 95cm (5cm lägre än GT40)
Längd 401cm
Bredd 183cm

Bilderna nedan är från resan då vi hämtade grejorna.

Först ett par bilder på lokaliteterna i Etten-Leur nära Breda i Holland.

Huugaligen liite större än mitt garage i.a.f.


Chassin i parti och minut, måste nog ha ett sådant också, finns ju plats i lastbilen ju


Lastning av rullande chassi (utan hjul )


Sedan lastades den här


Lastat & klart, va fint det passade i skåpet.


160 mil senare Chriss hälper mig att lossa lasten, han ser ju ut som en jätte på bilden


Chassit lossat, allt välbehållet hemma i garaget, vilken lycka


Jag kommer att skriva mer om bilen men nu är det bingen som gäller.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Helrätt!

Lycka till thumbs up

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Jag säger då det, vilken skapelse! thumbs up

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Jaaacob skrev:
Jag säger då det, vilken skapelse! thumbs up


och ändå inte så märkvärdig, rätt enkel faktiskt...

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Jäkligt intressant leksak du hittat.

Ska den gå standard eller finns det planer?

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Jaaacob
Stockholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 337



Jodå, varje bil du köper där ifrån är ju unik i sig.. det tycker jag är ballt! Nu må du ha något att växa i.

_________________
Jacob oesterlindh
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Underbar bil det där! thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



r-2 skrev:
Jaaacob skrev:
Jag säger då det, vilken skapelse! thumbs up


och ändå inte så märkvärdig, rätt enkel faktiskt...


Den följer väl KISS-principen: Keep It Simple Stupid Verkar vara en väldigt vettig banbil...

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Coolt! thumbs up

Känns lite unikare än min E36

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Lupos3l
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 327



Instämmer med tidigare talare (eller ja, skribenter), underbar skapelse!! Får man fråga vad de ligger på prismässigt?

_________________
Philip George
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lupos3l skrev:
Instämmer med tidigare talare (eller ja, skribenter), underbar skapelse!! Får man fråga vad de ligger på prismässigt?


ca 500.000 sek....... en liknande bil är danska Aquila för ungefär samma pengar...... båda bilarna är thumbs up

och byggda för Endurance så dom är verkligen gjorda för att hålla och ha låga driftskostnader.....

synd bara att ingen upptäckt det för Endurance än...... dom är tillåtna bägge två i SLC t.ex

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Fredrik - SLC skrev:

synd bara att ingen upptäckt det för Endurance än...... dom är tillåtna bägge två i SLC t.ex


Då får vi hoppas att vi får se denna där!

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19491



Qvisfr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
synd bara att ingen upptäckt det för Endurance än...... dom är tillåtna bägge två i SLC t.ex
Då får vi hoppas att vi får se denna där!
Kör redan i Modsport... Och syns på Rejsas framsida från Kinnekulletävlingen

Målgång i sprint kan vara tillräckligt svårt att få till (men med en rationellt byggd bil ökar chanserna och lärotiden blir kortare).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Qvisfr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
synd bara att ingen upptäckt det för Endurance än...... dom är tillåtna bägge två i SLC t.ex
Då får vi hoppas att vi får se denna där!
Kör redan i Modsport... Och syns på Rejsas framsida från Kinnekulletävlingen

Målgång i sprint kan vara tillräckligt svårt att få till (men med en rationellt byggd bil ökar chanserna och lärotiden blir kortare).


Stämmer, körde mitt livs första race helt utan tillstymmelse till grus under hjulen

Som Fredrik skriver så är bilen byggd och utvecklad för endurance racing med mycket fokus på prestanda till låg driftskostnad. Långlopp är ena alternativet, det andra är att köra någon form av sprintrace så klart. Det hela beror väl på förutsättningarna, är man ett gäng som hjälps åt att sköta teamet så blir ju Kr/chaufför och tid på bana betydligt lägre då man delar på kostnader för transporter avgifter etc. Vill man som jag (Just nu i.a.f.) ha hela ansvaret för just den här bilen så blir det kortare tävlingar, depåtiden är ju faktiskt oxå najs, å så får man ut och lufta sig på banan med jämna mellanrum.

Jaaacob skrev:
Jodå, varje bil du köper där ifrån är ju unik i sig.. det tycker jag är ballt! Nu må du ha något att växa i.


Bilarna tillverkas efter ett koncept som utvecklas hela tiden, alltså inga radikala varianter utan en stabil utveckling som baserar sig på erfarenheterna man gör på banorna... Visst har jag något att växa i, bilen gör inga dumheter på banan men chaffören måste lära sig att hitta runt

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



r-2 skrev:
Jahapp, dax att lägga upp en biltråd :)ammans med Chrisss. Tanken var att hitta någonting läckert som man kunde köra på bana och gatregga.



Är den mao gatlegal??

Hur mkt hk har Subaru motorn?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Qvisfr skrev:
r-2 skrev:
Jahapp, dax att lägga upp en biltråd :)ammans med Chrisss. Tanken var att hitta någonting läckert som man kunde köra på bana och gatregga.



Är den mao gatlegal??

Hur mkt hk har Subaru motorn?


Nix, det var ju det som var meningen från början med det andra chassit som amatörbyggt fordon. Som det verkar nu räcker det med racingen och intresset runt bilen som kommmer att ta min tid.

Edit: ca.280hk, m.a.o. hållbart.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Krigge
GBG
Här sen Maj 2004
Inlägg: 54



Ruggigt fin bil!! thumbs up
Antar att det inte sitter en STi maskin i vilket ju hade varit thumbs up thumbs up
Liiiiite massage på en sån och 340hp som håller i alla evighet

_________________
Kristofer Strömberg
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Krigge skrev:
Ruggigt fin bil!! thumbs up
Antar att det inte sitter en STi maskin i vilket ju hade varit thumbs up thumbs up
Liiiiite massage på en sån och 340hp som håller i alla evighet


Tackar för all uppskattning

Jag är rädd att varvtiderna inte sitter i "masseringen" för tillfället, måste träna mer på att spaka först Det blir ett hyggligt Kg/hk förhållande i.a.f. med den vikten.

STI är fint men det går bevisligen att modda denna oxå så den håller, Den här bilen är byggd efter samma spec som killarna i Holland kör i entypsklassen, bättre tillgång på grejor, har för mig att orginalturbon är mindre på den här så det är ingen mening med att varva så mycket. Annars finns det ju hur mycket grejor som helst till Subarun så om man vill så e de bara å

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Erik Börnstedt
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 315



Mycket fräck bil!
Grattis!

Säkert en dum fråga..
Men ska ett chassie gå på bana och det andra ska gatreggas?
Eller har jag missuppfattat allt?

Lycka till!

MVH Erik

_________________
Erik Börnstedt
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674


Trådstartare
Erik Börnstedt skrev:
Mycket fräck bil!
Grattis!

Säkert en dum fråga..
Men ska ett chassie gå på bana och det andra ska gatreggas?
Eller har jag missuppfattat allt?

Lycka till!

MVH Erik


Tackar! finns inga dumma frågor Erik, du har fattat alldeles korrekt, det var det som var tanken från början men jag har svängt över mer till mera ren rejsing istället så nu verkar det som om den ena är över för tillfället.

Slänger in en bild på kontorsstolen jag gjorde innan Kullen. Soppåse, polyuretanskum (2-komp) lite glasfiber och en skvätt färg thumbs up bullade upp på instrumentpanelen med mobiltelefon, bira, macka och snus innan jag satte mig. Det blev varmt och gött efter en stund.


_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Pioneerman
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 57



Den bilen ser ju ut å gå i 400km/timmen MINST!!!!

Riktigt läcker sak!!!! thumbs up

_________________
André Engdahl
Citera
Våra race- och banåkarbilar
SAKER GT 2007
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (31996 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande