Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar SAKER GT 2007 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (31996 totalt) |
Jahapp, dax att lägga upp en biltråd Letade bil länge innan jag hittade denna, lusläste engelska biltidningar och surfade runt på webben, åkte till england på utställning tillsammans med Chrisss. Tanken var att hitta någonting läckert som man kunde köra på bana och gatregga.
Visst fanns det många balla bilar men jag ville känna ett sjukligt innan jag slog till........ Sedan plötsligt...en liten notis i någon engelsk blaska och vad var det där för någonting på den lilla-lilla bilden . Jag kontaktade genast Robbert i Holland och fick veta lite mer om bilen samt fick lite bilder på e-mail . Det blev brådis att fixa flyg och åka ner för att kolla. En enda liten, liiiten provtur i den här och jag var förlorad.. Rörram och plastkaross. Dubbla A-armar med Moton coilovers Motor: Subaru Impreza, endast lätt modifierad för bättre hållbarhet och försedd med Emeraldsprut. Växellåda: också från Subaru, 5-petad, pinjongaxeln spärrad, mellandiffen bortplockad. (kunde ha använts som krafttutag till vedklyven men bl.a. begränsade off-road egenskaper gjorde att jag avstod) Vikt torr 765Kg Höjd 95cm (5cm lägre än GT40) Längd 401cm Bredd 183cm Bilderna nedan är från resan då vi hämtade grejorna. Först ett par bilder på lokaliteterna i Etten-Leur nära Breda i Holland. Huugaligen liite större än mitt garage i.a.f. Chassin i parti och minut, måste nog ha ett sådant också, finns ju plats i lastbilen ju Lastning av rullande chassi (utan hjul ) Sedan lastades den här Lastat & klart, va fint det passade i skåpet. 160 mil senare Chriss hälper mig att lossa lasten, han ser ju ut som en jätte på bilden Chassit lossat, allt välbehållet hemma i garaget, vilken lycka Jag kommer att skriva mer om bilen men nu är det bingen som gäller. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
_________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||||
Den följer väl KISS-principen: Keep It Simple Stupid Verkar vara en väldigt vettig banbil... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||||||
ca 500.000 sek....... en liknande bil är danska Aquila för ungefär samma pengar...... båda bilarna är och byggda för Endurance så dom är verkligen gjorda för att hålla och ha låga driftskostnader..... synd bara att ingen upptäckt det för Endurance än...... dom är tillåtna bägge två i SLC t.ex |
||||||||
Då får vi hoppas att vi får se denna där! _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Målgång i sprint kan vara tillräckligt svårt att få till (men med en rationellt byggd bil ökar chanserna och lärotiden blir kortare). |
||||||||
Stämmer, körde mitt livs första race helt utan tillstymmelse till grus under hjulen Som Fredrik skriver så är bilen byggd och utvecklad för endurance racing med mycket fokus på prestanda till låg driftskostnad. Långlopp är ena alternativet, det andra är att köra någon form av sprintrace så klart. Det hela beror väl på förutsättningarna, är man ett gäng som hjälps åt att sköta teamet så blir ju Kr/chaufför och tid på bana betydligt lägre då man delar på kostnader för transporter avgifter etc. Vill man som jag (Just nu i.a.f.) ha hela ansvaret för just den här bilen så blir det kortare tävlingar, depåtiden är ju faktiskt oxå najs, å så får man ut och lufta sig på banan med jämna mellanrum.
Bilarna tillverkas efter ett koncept som utvecklas hela tiden, alltså inga radikala varianter utan en stabil utveckling som baserar sig på erfarenheterna man gör på banorna... Visst har jag något att växa i, bilen gör inga dumheter på banan men chaffören måste lära sig att hitta runt _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
Är den mao gatlegal?? Hur mkt hk har Subaru motorn? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Nix, det var ju det som var meningen från början med det andra chassit som amatörbyggt fordon. Som det verkar nu räcker det med racingen och intresset runt bilen som kommmer att ta min tid. Edit: ca.280hk, m.a.o. hållbart. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
Tackar för all uppskattning Jag är rädd att varvtiderna inte sitter i "masseringen" för tillfället, måste träna mer på att spaka först Det blir ett hyggligt Kg/hk förhållande i.a.f. med den vikten. STI är fint men det går bevisligen att modda denna oxå så den håller, Den här bilen är byggd efter samma spec som killarna i Holland kör i entypsklassen, bättre tillgång på grejor, har för mig att orginalturbon är mindre på den här så det är ingen mening med att varva så mycket. Annars finns det ju hur mycket grejor som helst till Subarun så om man vill så e de bara å _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
Tackar! finns inga dumma frågor Erik, du har fattat alldeles korrekt, det var det som var tanken från början men jag har svängt över mer till mera ren rejsing istället så nu verkar det som om den ena är över för tillfället. Slänger in en bild på kontorsstolen jag gjorde innan Kullen. Soppåse, polyuretanskum (2-komp) lite glasfiber och en skvätt färg bullade upp på instrumentpanelen med mobiltelefon, bira, macka och snus innan jag satte mig. Det blev varmt och gött efter en stund. _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar SAKER GT 2007 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (31996 totalt) |