Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ?
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31665 totalt)
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Vid montering av ett torrsumpsysstem på en Hayabusa motor måste en elektrisk vattenpump användas (på detta system). Firman som sålde systemet sålde även elvattenpumpen, men den ser "päcklig" ut. Den pumpar ca 20l/m. Om man kollar på en Davies Craig pump så pumpar den ca 80l/min. Är det någon som har koll på hur mycket flöde man bör/måste ha. Hur mycket flödar en standard vattenpump.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Jag bytte circulationspump i båten i år, å jag måste säga att jag blev förvånad över specen....
http://www.seasea.se/SectionList.aspx?CatID=5508

In/Ut lopp: 16 alt 20mm
Spänning: 12v
vätsketemp: -40c -> +100c
flöde: 18,5l/min @ 0,1bar
Drift: Kontinuerlig
Pris: 1500kr

Så om det funkar för en marinmotor så bör det vara okay för en bilmotor oxå gissar jag på.
För FLÖDET är ju kontinuerligt på en elpump.

Sen finns det en större för STORA motorer 100L/min @ 0,1bar

Även bosch specar sin pump enl följande:
http://www.metricmind.com/water.htm

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Johan, det är samma pump som vi har fått med.
Det som gör mig tveksam är dels den lilla anslutningen 20mm (i och för sig inget större problem) och sedan även flödet 20 liter kontra Daives-pumpen 80 liter.
Jag pratade med en båtfirma i Stockhom (Martek ?) som sa att denna pump använde dom till lite mindre motorer (upp till 50hk), så hans personliga uppfattning var att den är för liten. Men den kanske räcker ?
Skulle vara intressant och veta vad en standard pump pumpar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Kan du inte starta din moppe motor å se vad orginal pumpen presterar mellan två stora hinkar?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



20 l/min känns iofs rent intuitivt som gränsfall för en motor på 180 hästar (?), men å andra sidan har vi Davies Craig-pumpar i farsans Europa (gissningsvis runt 115 hästar) och min Westfield (170 hästar), och där går pumparna inte ens på halvfart ens om man står still i sommarvärmen... 80 l/min är tänkt att räcka till "några hundra hästar" (5 l gatbilsmotor), så man kommer nog förvånansvärt långt med 20 l/min, trots allt.

Dessutom beror ju kylkapaciteten i systemet även på kylets storlek och effektivitet, luftflöde till kylet, flödesmotstånd i kylsystemet mm. Man har ju t ex (i våra bilar iaf) inga termostater och skit som motar, utan det är fritt blås hela vägen runt.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Dave craig pumpen hadde ju ingen imponerade livstid direkt.... 2000h
Johnson anger väll mer än 5000h, bosch 10 000h....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9851

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jovani skrev:
Dave craig pumpen hadde ju ingen imponerade livstid direkt.... 2000h
Johnson anger väll mer än 5000h, bosch 10 000h....


2000h ger väl runt 8-10.000mil i en bruxis och det dubbla i en racer.

Det är jag nöjd med.

Jag har en Davies Craig med tillhörande kontrollbox.
Vid körning på rototesten, så fick den pumpen/controllern mvg av mapparen i att hålla tempen stabil under en för mappning räknad lång tid.

Då kylde den ca 180hk.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Jovani skrev:
Kan du inte starta din moppe motor å se vad orginal pumpen presterar mellan två stora hinkar?



olofsson:
Davies Craig pumpar som sagt ca 80l/min men jag hittar inte om det är vid "fritt" flöde eller vid något mottryck. Så den pumpen nedvarvad och lite mottryck kanske inte pumpar mycket mer ? Fördelen med att använda en Davies-pump känns som att det finns lite i reserv. Men vid 20l/min så omsätter man systemet 3-4 ggr/min och det är frågan hur mycket mer man kan tänkas behöva. Kylvätskan skall ju hinna både ta upp värmen och släppa av den.

Dude:
Vet du om pumpen "gick för fullt" när ni bromsade motorn, eller om den gick nedvarvad ?
Sen vad gäller livsläng på Davies-pumpen så var det någon som sa att det är kontrollenheten som har spökat lite ? Vet inte om det stämmer dock. Jag skulle inte vara orolig att använda en sådan, utan nu är det mer att denna pumpen var med i kitet.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Libell skrev:

olofsson:
Davies Craig pumpar som sagt ca 80l/min men jag hittar inte om det är vid "fritt" flöde eller vid något mottryck. Så den pumpen nedvarvad och lite mottryck kanske inte pumpar mycket mer ?

Nja, vi har kört pumparna direkt på batterispänningen på båda bilarna när vi luftat, och då blir det bra fart på vattnet vill jag lova! Reglerat under normal drift kommer man aldrig i närheten av sådana flöden.

På Europan hade lite problem med att startmotorn orsakade spänningsfall som fick styrboxen att gå i "fail safe" med pumpen låst på ungefär halvfart. Då kom vattnet aldrig över 70°C under belastning...

Citat:
Fördelen med att använda en Davies-pump känns som att det finns lite i reserv. Men vid 20l/min så omsätter man systemet 3-4 ggr/min och det är frågan hur mycket mer man kan tänkas behöva. Kylvätskan skall ju hinna både ta upp värmen och släppa av den.

Mjo, man ser ju att när man kör normalt, via styrboxen, så blir det förvånansvärt låga flöden.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Har fått min davies craig 110 ewp + kontroller att fungera nu och den håller då tempen väldigt bra
kan tillägga att min bil har över 330hk och standard tryck i systemet

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



En helt normal kylpump ex. den som Volvo använder på femmorna klarar att ge 160 liter per minut vid 6000 rpm. Så mekaniska kylpumpar brukar kunna få rätt bra fart på kylvätskan.

Den eldrivna kylvätskepump som BMW har i serieproduktion ligger på 200 watt. Alltså avsevärt mer än de små cikulationspumpar som nämnts här. Då är kylsysemet också avsett för lågt tryckfall.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Johan Edlund skrev:
En helt normal kylpump ex. den som Volvo använder på femmorna klarar att ge 160 liter per timme vid 6000 rpm. Så mekaniska kylpumpar brukar kunna få rätt bra fart på kylvätskan.

Den eldrivna kylvätskepump som BMW har i serieproduktion ligger på 200 watt. Alltså avsevärt mer än de små cikulationspumpar som nämnts här. Då är kylsysemet också avsett för lågt tryckfall.


160l/min är något mer än 20l/min
Johan vad är din spontana åsikt om detta ? Skicka tillbaka pumpen och använda en Davies-craig pump (eller liknande) istället eller prova att använda denna pump (20l/min). Den skall användas i en Seven med Hayabusa motor (1300cc och 175hk).

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5554



180hk är ca 132 kW. En otto har verkningsgrad på ca 33% och förlusterna fördelas (nästan) jämnt mellan kylning och avgas. Då ska du med andra ord kyla bort ca 132kW i kylsystemet vid fulleffekt. Man vill inte ha speciellt mycket mer än ca 10-15 graders temperaturstegring på vattnet genom motorn och det ger flödesbehovet. Anta 10 grader, värmekapacitiviteten vatten = 4180J/K/kg -> mp =132000/4180/10=3.16kg/s => ca 180 l/min. Detta flöde är rimligt för att klara kontinuerligt maxeffektuttag med en deltaT över motorn på ca 10 grader. Dimensionera mot ett medeleffektuttag på ca hälften och en deltaT uppåt 15 grader så skulle du kunna klara dig med nedåt 60 l/min. Lägre än så skulle jag inte gå. Det känns som en skamgräns och att dimensionera mot kontinuerligt maxeffektuttag är att betrakta som överdimensionerat, om det inte är en lastbil ...

Johan kommer säkert rätta mig på verkningsgraden på en otto men jag tror den är rimlig, jag är mest insatt i diesel.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Johan Edlund skrev:
En helt normal kylpump ex. den som Volvo använder på femmorna klarar att ge 160 liter per timme vid 6000 rpm. Så mekaniska kylpumpar brukar kunna få rätt bra fart på kylvätskan.

Den eldrivna kylvätskepump som BMW har i serieproduktion ligger på 200 watt. Alltså avsevärt mer än de små cikulationspumpar som nämnts här. Då är kylsysemet också avsett för lågt tryckfall.


Å andra sidan skall väl inte bilarna här inne dra husvagn över alperna heller, men det är ju alltid intressant med serielösningar ur ett "sanity check" perspektiv.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3371



Libell skrev:
160l/min är något mer än 20l/min


160L/h timme! låter dock lite med 2,6l/min....

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Till jänkemotorerna har det ju funnits små elpumpar i all evighet trots att det oftarst står
för racing only så finns det många som kört på gatan med sina bilar verkar ju funka fint

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Jovani skrev:
Libell skrev:
160l/min är något mer än 20l/min


160L/h timme! låter dock lite med 2,6l/min....



Jag hade bommat att Johan skrev /timme, men det borde vara /min han menar.

ove:
Tack för uträkningen, känns som att det blir till att skicka tillbaka denna pump och ev skaffa en Davies-Craig istället.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



du kan också empiriskt mäta dig fram vad nuvarande pump ger. Låt den suga vatten ur en hink och pumpa vatten i en annan hink, mät volymökningen per tid på något visst varvtal och sedan multiplicera upp vad det skulle ge på maxvarv (troligtvis nära nog helt linjärt förhållande) = det är vad elektriska pumpen bör ha maximalt.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



2fast4u: min motor (yb) ligger på 26% verkningsgrad original

alltså en liten tanke bara för att en pump flödar en viss mängd vatten betyder det ju inte att den gör det på bilen, t.ex hur mycket flödar igenom termostaten när den är fullt öppen?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
hexxon
Växjö
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



110 respektive 80 liter/min för davies craig EWP110 respektive EWP80 är vid noll och inget mottryck, en ganska otrolig miljö för en vattenpump. Se: http://www.daviescraig.com.au/documents/EWP/EWP%20FLOW%20COMPARISON.pd . . . .

för mer information. Hittar för övrigt inget riktigt datablad över pumparna, märkligt.

_________________
Patrik Eklund

POWER by Cosworth
"Development is only necessary to rectify the ignorance of designers" -Keith Duckworth
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Ja har en Davies Craig 80 pump men saknar styrboxen...nån som har en ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Racetech
Elektrisk vattenpump. Hur mycket flöde behöver man ?
1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (31665 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande