Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5214 besök totalt |
Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på
Jag har en bizarr längtan efter 4wd på bana och till korvkiosken. Kikat lite på lancer 4wd(ej evo) bmw 325ix och andra billiga objekt. Även audi coupe quattro !golf syncro! Men eftersom att jag aldrig ägt någon av dessa bilar vet jag inte om dom fyller mina krav. Låg vikt och trimmdelar/väghållning sattser tillgängliga. Kan man få lite åsikter och erfarenheter.. ![]() ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Kan säga att jag testade köra min sierra dohc 4x4 på bana och vart överraskad över att den endå gick såpass bra som den gjorde (nogför man var väl som en rullande stoppkloss för alla andra ^^)
men materialet finns att bygga på då det lätt går köra med cossie stötdämpare och fjädrar och annat skoj som passar till cossie 4x4 problemet är bara att dohc motorn är kanske i tröttaste laget så annat motorval är att rekommendera _________________ AIexander StenvaII |
||||||
det går att köra bana med Opel calibra turbo, de är billiga i inköp men kanske inte mest driftsäkra, dock så finns det uppgraderingar att göra på fördelningslådan. De är dock framtunga och väger runt 1450-1470 nåt.
lågt luftmotstånd och hög toppfart, min som "enbart" var chippad gjorde 260 gps fart. Jag körde hyffsat jämt med en BMW e36 328 på sviestad samt även en bmw m5 av årgång runt -01 på gälleråsen. Slutet på rakan på Anderstorp så gick det 210 trots chikan. Min tråd om bilen finns här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Först och främst vill du ha en bil med konstant 4wd om det ska vara nån poäng med det och då faller golfen bort.
E30 har väl konstant 4wd, hyfsat roliga bilar också. Audi är ett annat bra val men de har ju en förmåga att väga en hel del. Bägge dessa finns ju med roliga motorer så trimpotential finns ju ![]() Sen stämmer det som Big_Al säger att en 4wd sierra med r-däck och slömotor faktiskt går bra på bana. Har hävdar dock att det enbart beror på däckval och förare som inte är rädd för att köra sönder bilen :P _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Re: Hjälp med att välja 4wd bil att bygga på
Ingen av bilarna du räknar upp platsar väl i lågviktligan, det är väl tunga bilar eller tunga grisar... Ingen personlig favorit men låg vikt och fyrhjulsdrift så finns det väl inte så mycket mer än mazdas rivjärn 323 gtr eller gtx turbomotor och i en del fall väldigt förberedd för vidare trimning. _________________ Roland Johansson |
||||||
Synd att inte Pega 205 GTI såldes i 4wdversion till kund (vad jag vet). |
||||||
Jo men det var väl bara 220 stycken, inte så billiga idag tror jag ![]() Billigt och 4wd hänger sällan ihop. Gamla japaner medför ju en viss risk oftast. _________________ Daniel Steiner |
||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
tja, i min prisklass får man både räkna med att bli utskrattad vid korvmojjen, och att saker går sönder..
Borde juh gå att lätta en audi ![]() Men kanske inte få en mitsu att sluta rosta snabbare än ljudet. lancia d i har varit en drömbil länge, men tyvärr växer dom juh inte på träd. mazda 323 ... fräna små rackare.. men i min prisklass kostar ofta reparationerna mer än inköpet.. subaru trendy... ![]() _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Re:
Skoja inte! En polare hade en sån som slitochslängbil.. Vi tog ut den på en sjöis för nåt år sen.. Vi åkte jämt med Imprezor och andra "isbilar" så länge däcken spelade i samma liga. Ruggigt kul och konsekvent körning åtminstone på is. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||
rätt o riktigt.. fanns en på bytbil.com för ett år sen för ca 680k.. onT: Är du intresserad så vet jag var det står en Golf2 syncro... _________________ Emil Jönsson |
||||||
Celica gt4a som någon sa.
+ Billiga, riktig 4wd, lätt-trimmade, strömlinjeformade, snygga, toyota(kvalité) - Rost, hög vikt (1600kg) Fast det finns rätt mycket att lätta. Jag tror dom gjort den tung med mening för det sitter massor med vikter båda här och var så många kilon går lätt att plocka bort. Fast någon 1200kilosbil kommer det nog aldrig kunna bli. _________________ /David Johansson |
||||||
Re:
I min fick jag byta drivaxlar fram på båda sidor två gånger. orsak: Splinesen gick sönder så axeln snurrade i navet! ![]() ![]() ![]() Det var tämligen utplockat på skrotarna när jag skulle jaga drivaxlar... Då blev den visserligen RWD... Kopplade man ur 4wd med knappen på spaken så kunde jag använt drivaxlarna fram som kraftuttag.... ![]() Men kul som tusan var den när den funkade! Håller helt med om egenskaperna på is och halka. _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
Ren tvåhjulsdriven bil med hjälpdrivning om bakhjulen spinner när du drar hästkärran på en lerig stallbacke eller drar upp din eka ur vattnet. Drivlinan håller inte för mycket effekt eller hård körning. _________________ Roland Johansson |
||||||
Går det att få en bakhjulsdriven golf då,som håller? det vore juh kanske ett roligt projekt i framtiden.. _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Svar får bli nej! om du int vänder på motor, skaffar en annan låda och bakvagn och framvagn, om du vill att det ska håll för mer än att köra ut ur garaget. |
||||||
Jepp, inga problem alls. Skaffa en bakaxel från en bakhjulsdriven bil som håller för din tänkta effekt, samt likadant med kardan och låda. Sedan få dit grejorna och hoppas på det bästa. Enklast är nog att landa rätt antal tusenlappar framför ägaren till 'Stötdämparexpertengolfen' och övertala honom att sälja. Den har väl börjat hålla och fungera. _________________ Roland Johansson |
||||||
Tror att jag precis fick svaret på min fråga varför polarns bil är så svårsåld ![]() ![]() _________________ Emil Jönsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5214 besök totalt |