Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5863 besök totalt |
"Unichip" i Roadsport inom 5% straffet? - Svar:
Hej Jag har försökt att finna ett definitivt svar på vad som är tillåtet i Roadsport inom 5% tllägget för omprogrammerbart tändsystem, men har inte hittat något definitivt svar efter sökningar under Roadsport/Modsport delen av forumet. Min fråga till panelen är: Kan jag montera på ett Unichip, som jag inbillar är ett "piggy-back" system då det kopplas på befintlig kabelstam och är lätt bortkopplingsbart, på min RX-7 N/A och ta mina 5% som straff eller räknas det som ett större ingrepp och går under beteckningen "Modifierad motor"? Alla övriga förändringar är reglementsenliga, K&N luftfilter och nytt avgassystem. Motorn har ett chip original så jag får ett 5% viktpåslag på posten... ![]() Jag har bokat en tid hos TS motor för att installera ett Unichip och fick en tankeställare av Göran Hackman om att det kunde vara reglementsvidrigt och därav min fråga. mvh Goran ![]() _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Hej
Verkar vara många osäkra för normalt får man ett svar redan samma kväll och definitivt påföljande morgon. ![]() Jag har precis pratat med Jan Brolund, sakkunning i reglementsfrågor på spvm, och han säger att det i spvm inte finns några restriktioner vad gäller programvaran för styrning av motorer. Det betyder i mitt fall att ett Unichip är OK enligt reglementet och går in under 5% för omprogramerbart tändsystem. Någon som vet om MGCC har en egen tolkning(sföreträde) i sitt klubbmästerskap eller om man går på spvm's linje i denna frågan? ![]() mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Det är ju egentligen bara ett omprogrammerat orginalsprut o man adderar piggybacken. Så det borde ju vara inom dom vanliga 5%.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Gränsdragningen mellan ändlägena är ganska svår om man vill hålla möjligheterna jämnbördiga mellan bil/motormodeller. Att tillåta fri dator i praktiken är det enklaste, samma för alla oavsett vad man börjar med (och inte speciellt dyrt heller numera). Naturligvis skall de fysiska begrönsningarna vara orörda (spjäll, insug etc). 10% mer än specat (regbevis+5% för omprogrammerat) får det ju inte bli i vilket fall som helst, då blir det realistisk effekt efter mätning. Då återstår bara orättvisan att vissa biltillverkare reggat med glädjesiffror och andra mörkat för att inte bli "stämda". ![]() Roadsport är inte ett reglemente för extrem rättvisa (liknande JTCC etc), det är ett reglemente som möjliggör hyffsat jämn racing mellan jätteolika sportvagnar. Att ha Triumph TR2 "spårt" och Porsche Boxter i samma klass är lite unikt, men fungerar hyffsat och vi har skoj. Men MGCC's KM-kommité (och dess tekniker) kan bedöma samma reglemente lite annorlunda, det har de all rätt att göra, det står ju inte svart på vitt i reglementet vad omprogrameringsbart betyder. |
||||
Re:
Då innebär det att jag kan byta programvara / styrsystem även i Miatan m.a.o ? Goids ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
|
||||
Angående MGCC och hur de ser på omprogrammering av boxar så minns man ju denna gamla tråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=27882&postdays=0&postorder=asc&start=0 Kan vara värt att kolla med deras ansvariga! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re: "Unichip" i Roadsport inom 5% straffet?
Som jag tolkar regeln med det generella 5%-tillägget, så är det väl just att du förväntas chiptrimma din bil, vilket ju är precis vad du gör när du får ett Unichip installerat. På så sätt, så blir du ju faktiskt en av få som verkligen förtjänar tillägget. ![]() ![]() _________________ -- |
||||
5%
Kanske kmregler@mgcc.nu om ingen svarar på ovanstående är Jan Nordgren tipset. Tillägg för tänd/insprut infördes i reglementet då bilar med chipsbara boxar dök upp. Tex Miata. Anledningen var att det var i princip omöjligt att kontrollera om modifiering skett eller inte och därför fick alla med dylikt system ett tillägg på 5%. Således har alla dessa redan drabbats av tillägg och det är upp till var och en att modifiera eller inte. Det är innehavet av chipsbar box som straffas. Inte vad man egentligen har gjort. I ett framtida reglemente borde detta tillägg tas bort för att förenkla beräkningar. Utvecklingen har gått förbi. Möjligen istället ett avdrag för gamla brytarsystem. _________________ Anders Hofverberg |
||||
Bara för att spetsa till det så innebär detta att jag kan byta sprut och köra på E85 och inte landa i modifierad motor ? Detta i tävlingar som går under SPVM --> Roadsports reglementet. Konverteringen tilll E85 ger att den gröna pricken skall på bilen om jag fattar SBF rätt. Och att aktuell tävling kan hantera släckningen av E85
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re: 5%
Tack Anders, jag försöker ringa honom i morgon. ![]() mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Re:
Hittar du verkligen stöd för det i reglementet? "Följande modifieringar är tillåtna utan att motorn räknas som modifierad enligt alt. B nedan: Avgassystem inklusive grenrör, tändsystem, luftfilter, svänghjul, koppling (en relativt billig åtgärd som till skillnad från övriga tillåtna åtgärder ej påverkar motorns effekt), samt insugningstrattar är fritt. Torrsump och oljekylare får monteras. OBS! Inget annat på motorn får ändras om den skall räknas som EJ modifierad (bilar med lamdasond, katalysator och/eller wastegate måste bibehålla dessa i originalutförande)" _________________ -- |
||||
Re:
Sen är ju frågan om man får byta injektorer för att klara av volymerna. Att istället sätta "slangklämma" på bränslereturen kan ju ge liknande effekt så varför inte. Som exempel står det inte att man får byta munstycken i en förgasare, men det är ju en självklarhet. Vi pratar här hela tiden om justering av bränsle och tändning, vilket varit möjligt för fördelare/förgasare hela tiden utan problem. Luftbegränsning i trottel och insug är ju standard till motorn spec. Visst finns det vissa motorer som efter lite omprogramering kan dra stor nytta av ett friare avgassystem. Men på samma sätt finns det förgasarmotorer där avgassidan är största flaskhalsen. Byta avgas och justera in förgasaren så finns märkeffekten och lite till tillgängligt där med. Nu kanske dessa specielfall sällan sammanfaller med motorer reggade i sportvagnar men de existerar på pappret (precis som många andra specialfall). |
||||
Re:
min tanke var att påminna om hur det har diskuterats innan och hur olika man kan se på saker. Fast jag borde ju ha varit tydligare och kommenterat att det var gammal info. Kollade på MGCCs hemsida och där finns ingen info om att man man skulle ha undantag från SPVMs Roadsportregler. Fast det bästa är nog att fråga ändå. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Nu är jag ingen expert på tolka dessa regler - men som Niklas säger kan jag inte heller se att E85 (sug-motor) eller byte av styr ger modifierad motor ? Men ett klargörande är säkert på sin plats - skall fråga Jan Nordgren när tillfälle ges. _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
|
||||
Hej
Nu har jag pratat med Jan Nordgren, för dagen i Vietnam(!), och han sa att alla chip ÄR tillåtna i MGCC och går under 5% tillägget. Nu har jag fått mina svar och hoppas ni andra också haft nytta av dessa. ![]() mvh Goran ![]() _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5863 besök totalt |