Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
10 besök senaste veckan (96486 totalt)
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Igår hade jag "en sån där dag" Skulle in till jobbet och ställa hjulvinklar, Lämnade in sonen hos syrran med orden "jag kommer om 3-4h"
Tänkte att det kan ju vara kul att ta det lugnt och snacka skit också, För hjulmätningen tar ju inte mkt mer än en timme.

Väl på plats började jag justera, Gick kanon att få till camber, Slutade på drygt 2 grader bak, Knappt 3 grader fram.
Man måste justera rätt mkt på toe för att få en sund vinkel efter att justerat camber så mycket, Typ 12-13mm per sida.
Det var där någonstans problemen började.
Gick åt mkt värme, våld, sorger och hårda ord.
5h senare kunde jag justera toe både fram o bak, Ringde syrran o frågade om jag skulle åka o hämta min odåga till son eller om jag kunde göra klart inställningen. Syrran var förstående o hade inget bättre för sig så jag fick göra klart.
Ställde toe lika som innan, 1.6mm in fram, Drygt 3 mm bak.

Innan jag åkte hem fick jag idén att en snabb motortvätt skulle vara trevligt då motorrummet var dammigt som fan.
Sagt o gjort, I samband med detta ringde sambo o sa att hon hade jobbat klart så hon kunde hämta son hos syrran, Typ 7h efter att jag lämnade av honom...

När jag drog från jobbet så misstände bilen lite på belastning, Något annat är ju inte att vänta med tanke på tändstiftshålens utformning på 4AGE.
Vattnet brukar ånga bort så så jag drog nästan 4 mil hem.
Gick kanon, Tills jag blev stående vid en väjningsplikt, på en avfart.
Bilfan spottade fräste, sköt bakut o ville inte alls vara med. Stod till vänster, Med gott om plats till höger. En kärring i en Citroên Berlingo kör upp bakom arslet, Väntar 30 sek, Jag funderar på varför hon inte bara kör runt. Hon hänger sig på tutan. Jag försöker gasa ur, Bilen skjuter som fan, Jag tittar på kärringen i backspegeln, Hon tutar igen.
Försöker återigen gasa och ta mig iväg, utan att lyckas.
När kärringen tutar för tredje gången funderar jag på allvar om hon vill bli ihjälslagen med ett fälgkors eller vad hon är ute efter.
Istället för att säga ngt jag garanterat kommer få ångra så pekar jag lätt irriterat runt bilen och till slut fattar käringen att det går att köra runt stillastående fordon med varningsblinkers på.

Efter att ha ventilerat tändstiftshålen så det värsta vattnet kokade bort tog jag mig iaf hem.

Väl hemma runt 18 fick det bli lite mat då jag hoppade över lunchen då jag "nästan var klar" vid 12-tiden.

Senare på kvällen yxade jag dit "bromskylningsslangar" Var inne en snabbis på racetema o köpte förvärmningsslangar, Ser så illa ut att jag inte tänker lägga upp en bild på slutresultatet men det kommer iaf inte försämra luftflödet till bromsarna. Vet inte om det gör ngn nytta heller iofs.

Körde en sväng på kvällen när jag hade lugnat ner mig lite, Vet inte vad jag ska tro om de nya hjulvinklarna, Den är ju klart annorlunda, Är inte säker på att den är till det bättre, Men det är svårt att säga på gata, Är för gammal för att satsa hårt nog på gata.

Imorrn blir det Superstage igen, Ska bli intressant o se om jag kan förbättra tiden något.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Lycka till imorgon Magnus.
Vissa dagar är sämre än andra.
Tur att du har så förstående son, syster och sambo

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Tackar!

Idag har jag tvättat nyckelknippa samt mobiltelefon, Hoppas det går bättre imorrn

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Igår blev det Superstage igen, Ett väldigt trevligt upplägg med 7 bilar och man fick köra upp till 5 varv per runda så man kunde verkligen testa olika körstilar, vägar med ordentligt varma däck.

Jag hann med 8 vändor med 5 varv, Sista vändan stod det ingen i kö efter mig så då drog jag 6 varv, Alltså 46 varv totalt eller 11.9 mil Superstage :clap: Känns mkt prisvärt.

Sist blev det till slut 1:37,59 efter mycket kämpande. Lyckades aldrig backa upp tiden dock.

Igår körde jag många 1:37 tider, Bilen gick mycket stadigare, Jag är grymt nöjd hur den beter sig, Jag kan satsa hårt som fan och den uppför sig ändå relativt neutralt.

Började laborera lite med däcktryck och stötdämparnas hårdhet efter tips från folk på plats. Tack!

Till slut satte jag 1:36,54, Putsade pb med lite drygt en sekund alltså.
Jag satte den tiden på en "förstarunda" näst sista gången ut.
Då var bränslenivån nere så lampan lös , Men inga tendenser att hacka eller hosta. Japanerna kunde bygga bränslepickuper på 80-talet.

När jag körde i juni var 12 av 17 över 1:40.
När jag körde igår var 10 av 46 över 1:40, Då var 5 av dem med passagerare. Jag körde 16 1:37 rundor. Ett rätt talande exempel på att jag har lyckats höja snittfarten rätt bra.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Grattis!

Jag var grymt sugen på detta men jobbade tyvärr.
Om allt går vägen så kanske vi syns igen i September.
Skall du under 1.35 då kanske.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Zebb
Trekanten, Kalmar
Här sen Jul 2005
Inlägg: 483



Skitfrän bil du har. Tack för åkturen!

_________________
Sebastian Gottfridsson

Mazda Rx-7 -94
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
OneYet, Ja den körningen med Lotusfolket verkar behöva påfyllning, Vore skoj att ses igen.
1:35 tror jag inte att jag kan klämma ur Toyotan, Skulle vara om jag fixade bättre bromsar kanske .Men det vore kul att veta hur fort den kan gå med en bättre chaufför.

Zebb, Tack det samma, Då jag aldrig kommer uppleva 1:23 i superstage med MR2 var det jävligt skoj att åka ett par varv med dig o känna hur det kändes med effekt
Har alltid gillat RX-7:an, Jag har en förkärlek för lite "udda" bilar

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Jaha, på Lördag är det dags att svänga lite igen, Ska till Kalmar o köra med Kalmar Sportvagnsklubb på ngn form utav konbana.

Sen sist har jag bytt skivor o klotsar fram då EBC greenstuff belkäggen var sopslut, Blev billigast möjliga standardklotsar nu o sen får jag ta det lite lugnare så får jag sätta dit riktiga grejer till vintern då jag förhoppningsvis har mer tid och ekonomi.

Jag bytte ventilkåpspackningarna idag då den har svettats lite när jag har pressat den, Nu senast på superstage svettades den rätt duktigt, Iofs pressade jag bilen hyggligt hårt, Får se om det räcker med detta eller om jag har större problem som jag får ta tag i under vintern.

Jag var även o köpte en OMP RS skalstol av en rejsamedlem, Den fick jag efter många om och men in i bilen. Av ngn outgrundlig anledning är golvet som högst under förarstolen, sen mitt under arslet har de placerat en längsgående balk som höjer typ 2 cm ytterligare.
Nu sitter stolen kloss mot den längsgående balken och då har jag ändå bara några cm till taket utan hjälm.
Detta får funka för stunden men till vintern får jag göra en brutalmakeover av golvet till ett plant lågt golv på förarsidan...
Ska iaf bli skönt att sitta still på de sista eventen för året.

Imorrn ska jag in till jobbet o kränga på 2 nya r-däck på bakfälgarna då de tog slut sist 8-)

Sen är jag klar inför helgens körning

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Var ute o svängde med Kalmar Sportvagnsklubb för ett par veckor sen, Tänkte bara dela med mig av ett par bilder från det eventet som duktiga fotografer som var där tog och delade med sig utav

En liten filmsnutt blev det också, även den från andra, Laddade min egen actionkamera och tömde minneskortet och åkte iväg med minneskortet kvar i datorn här hemma

http://www.youtube.com/watch?v=3NaufG4MNAc

















Råkade elda upp kopplingen också, Men det är en ny på väg hem och förhoppningsvis får jag hem den innan nästa helg då det är dags att svänga lite i Kalmarigen.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Åkte konbana i Kalmar igår igen, Skitkul som vanligt.

Kopplingen som gick åt skogen sist fastnade i tullen. Så det blev som vanligt i sista sekund, Kopplingen kom till posten i fredags, Så det var bara till o jobba klart, hämta barn osv o sen in igen o hämta koppling o skruva dit skiten.

Då min bil är en stilstudie i lågbudget eftermarknadsprylar så blev det så den här ggn också.

Alla vet ju att ju tryckplattans hårdhet avspeglas i färgen, O alla vet ju också att gult är den hårdaste färgen.



Svänghjulet är klart lättare, Då det blev lite bråttom så hade jag inte med ngn våg så jag har ingen koll på vikten.





Lyftoket vi har för fwd bilar var inte riktigt anpassat för mittmotorbilar, Men efter att ha plockat av motorluckan och sidoplåtarna så kändes det nästan stabilt.




O efter en timme låg lådan på golvet o skämdes. Trevligt med lättskruvade bilar utan subframes o skit ivägen.



Ibland upptäcker man ju saker som får en att undra vad bilen har varit med om. Samt så paxar jag för att inte byta den bussningen



6180

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Åkte superstage igen i Lördags, Råkade visst bli 3 ggr i år, Inte riktigt planerat men jag tycker att det e skoj o det är trevligt folk så man kan ha det mkt sämre en lördag om man uttrycker sig milt.

Hade inte samma fart i bilen, Tror det beror på att R-däcken nu är sopslut, Inte mkt mönster kvar ngnstans, Lyckades till slut klämma till med ett nytt personbästa, Kapade 0.29 sekunder

1:36,25 går det köra nu, Ser man till vikt/effekt är det nog rätt ok. Jag känner att jag inte kommer så mkt längre iaf, Har nött rätt många varv nu, Går såklart säkert plocka en eller två sekunder till om man vore skicklig men jag tror att jag får vara nöjd med den här tiden.

Kikade lite på listan på Superstage o det är 2 bilar före mig som har lika illa eller sämre vikt/effekt förhållande. Det blir nog inte bättre än så med mig bakom ratten.

Nu börjar det dra ihop sig mot vintersäsong, Ska nog kasta på gatdäcken o försöka åka ett par mil till innan avställning dock.

6509

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Har en längre tid känt att effekten inte räcker till

Har funderat på olika alternativ, Det billigaste/enklaste borde vara att hänga i en annan maskin från en fwd bil med runt 200-250hk.

Nu är ju inte jag varken billig eller enkel

Jag vill alltså trimma en originalmaskin, 4AGE, Det verkar som att det ska gå att få rätt bra snurr på en sån här med lite kärlek, omtanke samt en stor hög pengar.

Det ballaste jag vet är vältrimmade sugmotorer, Tyvärr är det ju ngt av det dyraste som finns också, Iaf sett till hk/krona.

Ngt som jag går igång på vore en portad topp, elaka kammar, extraktorrör, separata spjäll o trattar, Då skulle jag bli lycklig.

Tyvärr har man vissa ekonomiska begränsningar, Hus, 2 barn varav ett har en häst, gör att busbilen kommer ngnstans i 75:e hand ekonomiskt så detta bygge kommer att ta tid, Beroende på vilken typ utav nivå på trim det blir så räknar jag krasst med att det kommer ta mellan 3-10 år
Kommer alltså inte vara klar med en motor till säsongen 2014.

Tankarna går alltså mot överladdning. Antingen turbo eller kompressor, Grundförutsättningarna är alltså 1.6 liters cylindervolym, 16V.

Jag tänker oavsett vilken metod det blir köra ngn form utav stand alone motorstyrning.

Hur skulle ni göra?

En turboinstallation kan man snika ihop relativt enkelt med "rätt" saker från skroten/ebay osv. Kompressorbygge likaså. Men det är fortfarande en hel del arbete.

Inledde iaf projektet idag genom att åka 95 mil ToR för att hämta hem ett rostigt bojsänke. Hann rätt många ggr under tiden hem fundera på vad man egentligen pysslar med, Kunde för samma pengar som grundobjektet kostade åkt på typ en weekendresa med sambon till Paris eller ngt annat gulligt.
För trimbudgeten(som alltså inte är finansierad än) kunde nog hela familjen åka iväg 2 veckor till solen.
Istället väljer man att bygga ihop en motor till en snart 30 år gammal Japansk småbil...

Grundobjeket, En 4AGE med tillhörande växellåda(kan vara bra att ha en i reserv med min körstil), Urplockad ur en MR2 som ska få kartigare drivlina.







Tanken är alltså att bygga en motor parallellt för att kunna köra bilen under de åren det kommer ta att bygga motor.

Iofs så var denna motorn redan tunad, Öppet filter samt blå siliconslang måste väl ge minst 20 häst?







6707

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Rätt väg att gå är i mina ögon att hänga dit en turbo
Bör bli relativt billigt också, en liten turbo är inte för dyr, sedan lite rörbitar och en intercooler. Sen är det bara ett sprut och du är hemma. Vet inte hur länge orginal kolvar/stakar håller i 4AGE dock, kan ju vara läge att slänga i riktiga sådana om du vill ladda mycket.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Role skrev:
Vet inte hur länge orginal kolvar/stakar håller i 4AGE dock


Finns väl bara ett sätt att ta reda på det

Nä, men ärligt så är det ett halvlockande alternativ.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536



Första alternativet kan ju vara något det med, en vass Honda sugmotor hade väl inte varit fel. Men samtidigt förstår jag precis hur du tänker när du vill behålla original motortyp. Vem skulle inte vilja bygga en 3,1 l M20

Att sugtrimma blir ju som du säger dyrt och bilen kanske inte blir så mycket snabbare i en konbana? Tänker på att registret kanske blir mindre/kommer högre i varv. Bäst är nog isf att kombinera med ökad volym för bredare register.

Som Mattias säger, en liten turbo som börjar ladda tidigt och att hålla sig från frestelsen att bara öka trycket lite till ;-) Är nog en variant för bra med pulver och över ett stort register.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Lösningen på alla problem: Just stick a V8 in it ;-)

http://www.pistonheads.com/classifieds/motorsport/race-cars/tin-tops/t . . . .

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Jag håller ju på en kompressor.
Inte för att jag har kört nån trimmad sugmotor så jag kanske inte kan jämföra med en sådan.
Men karaktären på min kompressormatning är att den känns precis som med originalmotorn fast det känns som om bilen bara väger hälften så mycket.




Fast P.P:s alternativ är ju ballast i alla fall.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
Magnus Lidholm skrev:


Att sugtrimma blir ju som du säger dyrt och bilen kanske inte blir så mycket snabbare i en konbana? Tänker på att registret kanske blir mindre/kommer högre i varv. Bäst är nog isf att kombinera med ökad volym för bredare register.

Som Mattias säger, en liten turbo som börjar ladda tidigt och att hålla sig från frestelsen att bara öka trycket lite till ;-) Är nog en variant för bra med pulver och över ett stort register.


Finns faktiskt strokerkit som ger 1.8 liters cylindervolym

Men det var ju det där med pengarna

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
P.P. skrev:
Lösningen på alla problem: Just stick a V8 in it ;-)

http://www.pistonheads.com/classifieds/motorsport/race-cars/tin-tops/t . . . .


Hmm, du tror inte det blir lika fränt med en 1.6 liters radfyra om jag ser till att använda mkt blå siliconslang i bygget?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534


Trådstartare
OneYet skrev:
Jag håller ju på en kompressor.


Det lustiga är ju att jag var helt inställd på kompressorbygge innan superstage förra helgen, När jag hörde Ingmars vältrimmade Kadett blev jag ruggigt sugen på en potent sugis.
Men kompressor känns lite ballare än turbo, Men turbo känns som en enklare väg att gå om man vill få fart på den "snabbt o smidigt".

Som tur väl är behöver jag inte bestämma mig än, I vinter ska bromsarna få sig en översyn och det ska monteras huvudbåge o lite annat småplock.
Blir inget motorbygge överhuvudtaget, Ev lite demontering, Rengörning osv.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



https://www.youtube.com/watch?v=V0OuFegTbNw

Lyssna på den där, återkom sen...

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Mk1 AW11'85- Ska försöka börja svänga igen...
<<   1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14   >>
10 besök senaste veckan (96486 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande