Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
33 besök senaste veckan (195299 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Njae, inte riktigt. Den dalablå, som den ljusa fått heta sen 10 år tillbaka, är nu renoverad och mammas. Men det är mest pappa och jag som nyttjar den.

Den mörkblå är mycket riktigt demonterad och skall väl, i alla fall karossmässigt, säljas så fort jag får tummen ur. De överförabara delar som finns och som är i bra skick behålls nog.

och sen nu då pokalen... Jag hade gärna haft en transaxel i någon form som vardagsbil också, men BE-kort ingår i planerna, och även om Utzon har trailat sin 924 Turbo bakom hustruns likadana bil till några race så känns det som överkurs, och jag har inte råd med både dragare, race och entusiastbil. Tyvärr.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



P.P. skrev:
Sen suckade han djupt och frågade om jag kände nån i närheten med svets. Plåten runt fästet hade nämligen spruckit pga rost (lite) och utmattning (mycket). Som synes kände jag ingen som kunde göra jobbet just då, utan vi (läs KARL) fick sätta dit lite... ja, vad skall vi kalla det? Material är neutralt och bra

Riktigt varför Karl tog sig tid med mig lär jag aldrig få veta. Att renovera någon annans bil borde inte vara prio när jobb och stadsbyte låg tre veckor framåt och ett bröllop var inlagt ytterligare bara en månad framåt. Men jag är honom evigt tacksam för det.


Tack för den fina benämningen "material"
Det blev nog inte sämre iaf, för längs hela nedre delen av "materialet" så var det ett luftningshål för förarens fötter...

Du har ställt upp med mekplats, däck, råd och även lett mig in på vägen som frontmotorporscheägare, så något kunde jag ju bidra med!

Jobb-byte är klart, stadsbyte är klart, men flytt är inte klart, så i mitten på juli får vi svinga några bägare i Kalmar. Då skall porschen färdigställas lägenheten flyttstädas. (flytt+bröllop+jobbyte gjorde att vi sket i att städa snabbt och säga upp den)



Även jag tycker du skall behålla den mörkblå. Den kostar dig inget idag och du behöver inte kosta på den något när du inte kan. Behåll!

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



P.P. skrev:
Men vinner jag en massa pengar inom en snar framtid så lovar jag att det kommer rulla ut en 933-replika med 968-mekanik, Öhlinare, loggningssystem, racebromsar och allt annat jag drömt om genom åren.


Låter ju exakt som min bil bortsett från 933-kit istället för det hemmabyggda glasfiber-kittet som vi har. Jag är jäkligt trött på att skruva just nu, nybliven tvåbarnsfar och precis påbörjat husbygge. När du skrapar fram miljonerna så satsa på nåt snabbt fabriksbyggt är mitt tips...... För mycket garage och för lite köra är inte bra alls för varvtiderna.


Hojta till när du känner dig klar med grillspettet och domkraften (men vänta ett par månader så jag hinner bygga färdigt garaget).

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Har man några mille kan man ju låta andra skruva, samt se till att man har ett par olika räsers att välja på så att någon alltid är hel Återkommer om överlämnande när bil med drag är införskaffat. Ställningen står inte så mycket ivägen och domkraften må vara ett helvete att flytta men å så bra den är att ha ibland...

Jag passar på att göra ett litet tidshopp. I eftermiddag bär det antagligen av till Sviestad där farsan gör premiär. Bilen höll ju ihop för ett par veckor sen (återkommer om det senare i tråden ) och jag hoppas att kylaren som ser lite tveksam ut gör det ikväll med. Ny skall beställas nu under förmiddagen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Skoj ! Jag drar också till sviestad med min far idag. Hoppas bara det blir lite solsken, eller åtminstone ickeregn.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det klarnade nere i kalmar redan vid 9-tiden, så det skall nog vara ok i Linköping runt 17 också... (hoppas jag, för den är rätt labil i blötan)

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



smhi spår solsken, du med , då litar jag blint på det och går ut och börjar fixa i ordning bilen..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
ont om uppdateringar var det gott om... Får väl passa på att göra ett ryck nu när jag är inne på sista semesterveckan. Lätt ångest? Jajjemensan!

Vart var jag nu? Just det, bortkapad reservhjulsbalja. Varför? Lätt förklarat, kolla bilden bara.



Med vår avancerade lyft/sänkanordning behöver man all hjälp man kan få. Dessutom sparade man säkert 2kg i vikt (det var mycket dubbelplåt där bak).



Efter en del bökande kom så saker och ting ner på backen. Det var inget som satt så där jättefast, men det var många halvbökiga skruvar som skulle bort... Det verkade inte heller finnas något så där givet läckage på den heller. Visserligen var den allmänt geggig, men det var jämnt fördelat och inte mer än vad man kan förvänta sig på en gammal häck.



Här syns förresten avgassystemet som satt på när jag hämtade den. Första burken är till hälften rämnad. Svetsarna på alla skarvar håller Karl-kvalitet ;-) och med tanke på mullret är nog simons-dämparen längst bak rätt urbränd.Visserligen hade nån vänlig tysk satt dit en kat på 924:ans system, men för att få några problemfria mil valde jag ändå att skifta över till det. Tänk så fel jag skulle ha...



En viss trängsel hade nu börjat uppstå i garaget, så vi bestämde oss för att ha flyttdag.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare


oscar hade efter lite finmek fått igång sin VEMS-kittade Alfa 75 3,0 och ville inget hellre än att komma ut och testa den. Så vardags-GTV:n förvisades in i garaget för att så småningom, eventuellt, kanske utrustas med en sån här:



Alfa orginal och kostar 4000:- har jag för mig. Löjligt billigt...



Sen släpade vi iväg Karls S2 till ett förvaringsgarage inne i stan och ersatte den med kollegan Viktors Estfield (om du undrar över den lätt kyliga stämningen på bilden kan jag berätta att den är tagen i början av mars och det var 7 grader ute... ). Den placerades längst in i hörnet för att kunna byggas om ifrån Lada till Volvo-bakaxel då behovet av diff var överhängande. Nu visade sig upphängningen inte vara alltför smart uträknad, så bilen står fortfarande kvar där... Men snart så. Dessutom har den gott sällskap av en:



Hyfsat stor pjäs, eller hur?
Under tiden passade Karl och jag på att dunka dit bakvagnen lite hjälpligt på den mörkblå för att kunna köra ner den till en lada vi har tillgång till. Den gjorde ju ändå ingen nytta där den hängde.



30 minuter senare var den lastad och på väg bort.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Den 12/5 dök alla efterlängtade reservdelar upp ifrån utzon.se. Filter, packbox, hjullager, koppling, urtrampningslager, remmar, rullar och eftersom det visade sig att det inte var hjullagret som glappade, en styrände ifrån Autoexperten. De tog dem visserligen tre försök att få till rätt uförande där, men vi hade som synes annat att plocka med under tiden...



Dessutom skulle stolen fästas bättre, sexpunktsbälte och snap-off monteras, bromsservo fixas mm, mm. Z-kojans körning på A-torp den 15:e och Sviestad den 19:e lockade och pockade, men känndes samtidigt såååå avlägsna.



Karl, optimist som han är, tyckte bara det var bra att ha en deadline och började genast skruva ihop saker.
och sakta men säkert började det bli bil av pokalen igen.



Men det var inte förrän den 22:a hon kom ner på hjulen igen. Hjälpligt ihopskruvad och med 1 liter bromsvätska som sköljt igenom systemet under trycksättning för att undvika luftbubblor och med allt annat bytt. Skulle det gå bra?



Ehhh, nej... Motorn gick tyst och fint, lådan växlades mjukare än någon transaxel jag kört, man satt fast, om än lite trångt (stor mage och många rattdistanser ställer till det lite), men kopplingspedalen fastnade halvvägs upp och bromsproblemen kvarstod. Vi fattade ingenting...

Efter lite funderande kom vi på att kopplingspedalens uppförande kanske berodde på att den nu satt längre ifrån kopplingscylindern (Karls material-tillägg, om ni minns?). Den kopplade ju trots allt som den skulle... Och mycket riktigt, efter lite justerande var allt som det skulle på det planet. Men bromsarna... nä, vi var helt körda. Huvudbromscylindern var bytt, oken renoverade, vi hade skiftat till en servo som funkade på bilen den satt på tidigare och luftat hur mycket som helst, men ändå sjönk pedalen mot golvet om man inte pumpade upp trycket. Som sagt, vi fattade ingenting

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag bestämde mig nu för att testa en fuling. Bilen hade ju körförbud, vilket inte underlättade utsortering. Så jag försökte köra den genom bilprovningen på vinst och förlust. Det kunde ju liksom inte bli värre än det redan var. Dessutom har jag alltid haft tur därinne. Om det beror på just tur, eller det faktum att jag känner/är ökänd hos 1/3 av de anställda skall jag låta vara osagt

Hur eller hur, jag pumpade upp bromstrycket innan jag rullade in i hallen, höll mig ifrån att skratta när den nästan 2m långa, unga besiktningskillen knölade sig in, jublade inombords när bromsarna klarade sig galant, sa javisst när han undrade om han fick uppväga en förmiddag fylld av trista 850:s med en längre tur och förvånades över att tomgången började försvinna. Bromsarnas svampighet började då återkomma, men det var bara något han noterade utan att skriva något om. Jag hade väl självbevarelsedrift att fixa det innan några racingäventyr? jag nickade...

Inne i hallen hade jag sen inga blinkers bak, ingen tuta och ingen vindutespolning. Jag hade inte heller några åtdragna hjul, men eftersom jag då stod och snackade med Viktors farsa som jobbar där, fick jag bara ett fälgkors i näven och en order om att dra åt. Det är bra med kontakter Annars var allt lugnt.

Så, med arbetsordern i näven samlades vi på kvällen och begrundade elproblemen. Bristen på tomgång var nu förresten akut, så fort man t.ex. la i backen bara dog bileländet... Men efter lite pillande i hårbottnen och på elledningar kom vi fram till att en jordpunkt vi haft borta i samband med reservhjulsbaljans försvinnande inte riktigt hade fått kontakt igen. Hux flux fanns lysen och en fungerande motor igen. Det var väl ungefär maj månads portion av tur...

Några dagar senare gav vi oss på bromsarna igen. Tydligen är gammalt hederligt pumpande bätre när det gäller att få ut luft ur systemet än trycksättning, och eftersom vi ändå börjat med att fylla upp systemet med no-name bromsvätska skulle ju ändå jobbet göras om. Så, med en liter ATE super blue racing i näven skred Karl och jag till verket. Och faktiskt så blev det sämre... Eller i alla fall annorlunda. Tidigare hade pedalen, när man väl pumpat upp trycket, varit riktigt hård. Men efter att ha skiftat vätskan (tacksamt att göra det med en som har en klart avvikande färg) var den nu "normalt" degig, men problemet med tryckfallet bestod. Nu var goda råd riktigt dyra... SPVM:s körning på mantorp var bara två dagar bort, och innan dess skulle ombesiktning hinnas med också.

Räddaren i nöden visade sig vara att det var just torsdag kväll... Giraffen racing, ett gäng Porschetokar i stan som delar garage har då gemensam mek-kväll och vi åkte dit för att få tips.
Janne P, stormekaren i gänget, lyssnade på vår beskrivning med mer och mer rynkad panna, satte sig bakom ratten och trampade tre gånger på pedalen, hummade lite och sa sen:
-Luft är det inte, då skulle du aldrig få den stum, och det är den ju ibland. Ibland kan det bli sådär när man har skeva skivor som trycker ut belägg och kolvar, men det känner man ju i pedalen... sen kan det bli något liknande om man har nyrenoverade ok och det är lite väl bra spänst i dammskydden. Då kan kolvarna ochså fjädra tillbaka lite och denna effekten uppstå. Eller om du har ett ok som flexar...
Här bröt Karl in och berättade att höger fram hade rört sig lite under luftningen, kunde det möjligen vara orsaken? Jag hade ju en uppsättning sittande på 924:an, det var nog läge att kolla.

Så, klockan 22 hämtades oken och skiftet började. Det dök samtidigt upp en möjlig orsak till. Oken är av enkolvstyp, och på den yttre delen sitter det en styrklack som skall sitta i ett spår i belägget. MEN, det är billigt att köpa Sierra Cossie-belägg som är lika stora men saknar spåret och fräsa upp det själv. Här hade man missat att göra det, så belägget dansade lite can-can i oket emellanåt. Om det var det som orsakade problemet vet jag inte, men det bör ha bidragit.
Så, fredag middag middag hade min bil utmärkt fungerande bromsar och (efter lite tragglande med stans värsta besiktningsman som inte kunde förstå hur nån av hans kollegor kunnat släppa igenom en bur som var inskriven i registreringsbeviset ) ett blankt besiktningspapper. Mantorp here i come

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Vis av erfarenhet så litar jag inte för tre öre på mina bilar, så jag hade förberett några polare på att de fick köra upp med min BMW samtidigt. Det är ju alltid bra att draghjälp/verktygsförvaring/lunchservering någonstans...

Vi kom i alla fall fram i precis lagom tid för att i lugn och ro kunna anmäla mig, besiktiga bilen och vara med på förarmötet. Vi var inte så värst många som skulle köra, ett 15-tal kanske, men det var ett par erkänt snabba Sevens med, så det var läge att hålla koll i backspeglarna ändå.

Sen var det plötsligt lunchpaus och dags för oss att köra. Bortsett ifrån ett varv på nordslingan i 540:n var detta nu första gången sen hösten 04 jag skulle ratta egen bil på bana. Nervöst? Nää, lustigt nog inte. Jag brukar inte vara kolugn annars, men när det kommer till racing brukar ett underligt lugn komma över mig och så även denna gång. Och någon direkt rattrost kände jag inte heller av, eller det kanske berodde på att jag ALDRIG kör konsekvent och riktigt Bilen kändes hygglig på alla områden, ingen raket, men snabb nog att åka ifrån en Miata i alla fall (säsongens ända delmål), inte racingstyv men inte heller en fisketrålare i sjönöd, dessutom gick det ju att kasa runt lite hur som helst istället. Och efter 8 varv tyckte jag att jag började få lite känsla för bromspunkter också...



Ett fotobevis på att jag faktiskt var där. För mer än 8 varv kom jag inte När jag kom ut på rakan och fällde ner svarade bilen med ett: BRÖÖÖÖÖÖÖL Vad f-n hände just med avgassystemet? De två skarvarna som finns är ju ihopskruvade, det skall bara inte kunna rämna sådär? Men det var bara att peta i femman och glida tillbaka till depån för undersökning. Det visade sig att gängorna till lambdasonden hade gett upp för all evighet och därmed var det färdigåkt för resten av dagen.



Så efter ett försök till lagning med hjälp an nån aluminiumtejp Diket hade med sig fick bilen stå och skämmas i depån resten av dagen (tack för bilderna förresten, olle). Sen fick jag ett idiotryck när vi skulle hem, var sällskapet möjligen intresserade av att köra lite småvägar? Två av dem brydde sig inte och den tredje tyckte det var helt OK när jag kastade till honom Porschenyckeln. Så vi körde hem över Boxholm och Malexander istället. Vilket väl hade varit OK om inte lagningen hade pajjat så fort vi kom utanför banområdet... och med hålet pekande uppåt, 20 cm framför växelspaken, täckt med bara lite sammetstyg fick vi in en hel del avgaser... Men det finns lösningar på allt



En plastpåse, MYCKET silvertejp och nervevade rutor löste problemet. Vi åkte ju redan innan med hörselproppar, så ljudet var rätt lugnt... Nåja, hem kom vi i alla fall.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Härmed utnämner jag denna tråd till Årets Race- och BanÅkarBilTråd. thumbs up
1 st Kranielmedalj:

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare


Tsss, jag rodnar ju...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Nästkommande körrning planerades till att bli Sviestad drygt två veckor framåt i tiden. Det tog väl nån vecka innan jag orkade tillbaka till garaget (Bumsen har nog aldrig kännts så bekväm som när jag fick ta över den på kvällen...) men det var bara att ta nya tag.

Under tiden hade förresten oscars Alfa i en panikmanöver över att vara på väg till bilprovningen fått för sig att dra 17 liter milen, så han köpte ett bensinsnålare alternativ istället



Behäftad med lite skönhetsfläckar, ett diagnos-system som varnade för att ungefär allt mekaniskt var trasigt och totalslut framstötdämpare avskräckte den tydligen de flesta, men Alfaåkare är ju inte riktigt normala så...
Dessutom var den: löjligt billig, större än en hytt i en finlandsfärja invändigt och utrustad med det mesta i lyxväg och V8. Jag gillade den



-Jag förstår varför maffian kör Cadillac, här går det ju lätt in tre liksäckar!
Ett säljargument så gott som något Skall vi nu vara allvarliga ett tag så är det oscars farsa som skall ha bilen, men för ett tag fyllde den upp en stor del av garaget. Fast trots sin storlek var den både lättare och snålare än Bumsen... Om man skulle byta 540:n

Apropå köpa Caddy, jag kan bara inte hålla denna underbara, inte helt rumsrena, reklamfilm borta ifrån er http://www.youtube.com/watch?v=4bdE5VfcvmY

Nej, tillbaka till räsern nu:



Avgassystemet plockades bort och en kompis pluggade hålet med... ja, jag vet inte, något. Tätt blev det i alla fall.



Jag hade också hunnit känna en REJÄL värmestrålning ifrån katten in i bilen, så via Autoexperten köptes 1,6 kvadrat värmeisolerande duk ifrån... Hansen racing tror jag. Kostade 900:- men SÅÅÅ värt det. Hojta till om du vill köpa lite.



Klistret på baksidan funkade däremot inget vidare emot skitig rostskyddsmassa (vilken överraskning ) så det blev att skruva fast den istället.



Nästa punkt att ta hand om blev ett knackande jag hade i bakvagnen. Det var hastighetsberoende och försvann så fort jag rörde bromspedalen. Min första misstanke gick till en drivknut, och mycket riktigt, när jag kände på en av axlarna var den duktigt glapp. Pengarna började nu sina, så det blev lite fulmek. Jag hämtade en axel ifrån den mörkblå och tänkte sätta dit. Riktigt så enkelt fick det ju inte bli, då det skiljer i längd på de med stål och aluminiumbärarmar. Men drivknutarna är de samma, så efter en del knåpande och plockade (herreGUD vad drivaxelfett är kladdigt...) hade jag en bra axel med friska knutar. Raskt dit med den och... Redan när jag snurrade hjulet för hand lät det. Det sas inte många snälla ord om bilen just då Men efter typ 50 djupa andetag tog jag bort hjulet och började snurra på skivan och... där var det. Men vad i h... Det var oken som lät En lite närmare titt visade att beläggen hölls på plats med sina styrpinnar, men saknade den där plåten som håller dem i lite spänning. Och utan den hoppade de runt lite, och då klapprade det en del. Suck, jaja, det var ju billigt löst i alla fall.



Efter det orkade jag inte riktigt ta mig i kragen och sätta dit lite av de 5 METER bromsylnings-slang jag åkte på att köpa. Det fick gå som det ville på Sviestad som nu bara var ett par dagar borta.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Mycket underhållande tråd thumbs up
Citera
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



härligt Patrik kul story och vilken energi

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Härligt att du har semester och att vädret är dåligt då skriver du mer......väntar med spänning på fortsättningen....

och för som inte vet. DET KOMMER MERA!!!!!

_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Goda föresatser kan man ju alltid ha, och det mesta var faktiskt förberett innan avfärd, men lik förbannat var jag inte på plats förrän 16,10... Nåja, jag blev i ala fall besiktigad och godkänd i väntan på att bli insläppt och jag skulle ju ändå efterdra lite saker innan jag skulle ut på banan.

När allt väl var klart och jag var omklädd var det bara att ta ett djupt andetag och ge sig ut i leken. Jag hade, skam att säga, aldrig kört Sviestad innan. Däremot har jag varit där ett hyggligt antal gånger och fotat, så lite koll har jag på om det svängde höger eller vänster

Så de första passen gick åt till att känna av bilen banan och mig själv. Och med två undantag funkade allt utmärkt. Jag släppte förbi och blev förbisläppt av allt möjligt, precis som det brukar vara. De två undantagen var att jag inte förstod mig på "torpan", men det gör väl ingen förstagångsbesökare, samt att jag lyckades öppna bältet ett par gånger... en aning oroande. Det var som vanligt min stora kagge som ställde till det. I s-et blev det så mycket vevande att högernäven slog till låset på 6-punktsbältet litegrann och det högra höftbandet poppade ut. Det gick att pilla tillbaka igen under färd, och taktiken att skifta grepp innan kurvan löste problemet permanent. Jag har ändå aldrig lärt mig köra med "kvart i tre-greppet" utan plockar hejvilt, så det gjorde ingen större skillnad.



Ett av vinterns projekt får nog bli att sätta distanser på pedalerna så att jag kan sitta lite längre bak.



Någron alarmerande lutning är det som synes inte.



Irriterande bra ljus förresten. Så här skitig ser den inte ens ut att vara verkligheten



Hmm, skall tänka på att lägga apex ett par meter senare nästa gång. Det borde ge en bättre fortsättning på rondellen. I.o.f.s. var det mest utgången som var besvärlig, då det var alldeles för lätt att komma för fort in i den.

Jag måste förresten passa på att tacka Erik Axelsson a.k.a. Shinyhead för de mindre smickrande bilderna av den brune

Kvällen förflöt lugnt, känslan för banan ökade hela tiden och vatten och oljetemp samt tryck höll sig löjligt stabilt. Sen gav jag mig ut på sista passet och bestämde mig för att fundera över lite alternativa spår och ta det lugnt. Det höll sig i ungeför 3 minuter



Först passerade denna och 15m efter kom



Båda hade kört om mig så att det bara visslade om det tidigare på dagen, men nu fastnade de bakom nån annan och jag märkte att de hade bra koll på spåren. Så jag testade att hänga med. Ohh jäklar vad det gick... Till slut kom jag på att det inte ens var lönt att växla ner ifrån fyran in i chikanen utan bara siktade och gasade. Det gick rätt mycket fortare ner mot rondellen då upptäckte jag lite sent. Men rallyställ är också ett sätt att få ner farten
Tydligen klarade den vita av att prestera 1,13-tider, så det var väl något sådant vi åkte, för som den sladdade överallt kan det inte ha funnits mycket mer att ge. Själv skall jag nog kunna polera lite till. Torparn sitter fortfarande inte helt, framför allt inte i inbromsningen.
Nåja, bilen var hel, jag var nöjd och hemresan bjöd inte på någon större dramatik. Ipod och gröna peltor är all utrustning jag behöver thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
If it dont run, crome it!

En ny, obekant känsla spred sig i kroppen. Bilen var hemma ifrån en banträff och det fanns iget att göra med den. Det kändes nästan... fel Så oscar och jag ägnade midsommarhelgen åt att polera först Pimpmobilen och sedan Porschen.





och den blev ju... brunare i alla fall



Jag kan ju passa på at ta upp en annan sak mens... nänänä, eftersom nu folxam kanske läser det här skall jag skiva emedans så vi slipper flera fel-läsningar (halvinternt skämt, inget du behöver fundera över om du inte förstot det), emedans jag håller på: Buren!

Den är isvetsad av GT-motorsport om jag förstår saken rätt, och vad den har för ursprung vet jag inte. Knäcken på a-stolpen, nedanför panelen säger mig at det är en fabrikstillverkad historia, anpassad mer för gatbilar. Varför man sen valt att sätta den ÄNNU längre tillbaka förstår jag inte alls. Luftutsläppen gör ju inge större nytta där de sitter ändå, och ursteget blir ju inte direkt lättare... Den enda trösten är att... hur skall jag förklara det här... "a-stolpen" går inte upp till huvudbågen, utan fortsätter som övre sträva i taket och går ner på andra sidan. Sen är huvudbågen förbunden med framdelen med två raka rör. Så egentligen är det bara att köpa ett par meter bur-rör, kapa bort det gamla, och flytta fram eländet en dm.
Men, som sagt, varför de gjort så här ifrån början fattar jag inte riktigt.

Förresten är bilderna ifrån Bo_H, så har jag sagt det också.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
flopp
Anderslöv
Här sen Aug 2005
Inlägg: 89



Detta är fantastiskt kul att läsa!

_________________
Mikael Sköldeborn
Porsche 951
Porsche 996 C2 X51
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944-83. Såld och inte saknad.
<<   1, 2, 3, ... 23, 24, 25   >>
33 besök senaste veckan (195299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande