|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33548

Forumägare
Trådstartare
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Cyberoid
Göteborg

Här sen Okt 2003
Inlägg: 1862
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33548

Forumägare
Trådstartare
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33548

Forumägare
Trådstartare
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160
|
25 Jan 2013 12:35
|
|
|
Ang. punkt 3 och 4:
Vissa saker i vårt samhälle är klassade som "samhällsnytta". Till dessa hör industrier, tågtrafik, lastbilar och personbilar på motorvägarna och liknande. Jag TROR (ej säker) att även många evenemang som fotbollmatcher, konserter och liknande klassas som samhällsnytta. Rättvisan i det kan man diskutera länge, men inte i denna tråd.
Varför är detta viktigt? Jo, för ljudnivån mäts annorluna om ljudkällan är "samhällsnytta" eller inte!
Samhällsnyttiga saker mäts enkelt beskrivet efter hur mycket ljud de "släpper ut" under en viss tid (timmer, dygn t ex). Det spelar alltså ingen roll om just en långtradare låter extra mycket då den rullar förbi, eller om publiken jublar enormt just när Zlatan gör mål (vem fan vill gå och se en sport där man i bästa fall har något att ljubla över 2-3 gånger på 90minuter?). Ljudet mäts som ett medelvärde över en längre tid.
En motortävling, som inte anses "samhällsnytta", mäts istället efter maxvärde. Det räcker med att man under 2 sekunder just vid started av CamaroCup-loppet gick över decibelgränsen, så har man brutit lagen.
Detta får ibland vansinniga resultat. T ex så låter Mantorpbanan ibland för mycket hos grannarna på andra sidan motorvägen... trots att motorvägen under samma tidsperiod som tävlingen hölls, lät MER hemma hos samma grannar.
Slutsats: Om vi kan få motorsport att klassas som "samhällsnytta", då har vi kommit väldigt, väldigt långt. Detta är såklart vad SBF borde satsa en mycket stor del av sina resurser på och kanske gör de redan det. _________________ /Torkel Kristensson
Kör Spec E30 i North Carolina (NASA South East region) |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sen Apr 2004
Inlägg: 14763
|
25 Jan 2013 13:11
Re:
|
|
|
Cyberoid skrev: | Fyll gärna på med frågor. Men man borde tänka på att det ska vara lätt för banägarna att svara på annars riskerar man att inte få något svar alls. | Det finns banor som inte alls skulle uppskatta transparens, eftersom deras kommun är ovetande om hur andra kommuner agerar. Med transparens och tydlighet kommer ju även risken att nuvarande slappa och bekväma läge kan bli hårt och fyrkantigt (men förutsägbart).
Ibland är ju verksamheten inte bara bullerbegränsad, utan tidsbegränsad. Det är enklare att få ekonomi i att ha aktivitet alla dagar med godtyckligt ljud (rimligt så inte nån i kommunen störs), än att få 20 dagar med hårddefinierat 65 dB vid närmsta husknut (där ingen brydde sig innan).
Bara en belysning att det inte är enkelt och rättfram, även om det borde vara det. Ingen kommun är den andra lik och det kan krävas oändligt mycket jobb för att vända på en del betongascheln (alt flytta på maskrosor).
Att ändra klassning av ljudet kan vara mycket effektivare än nivån i sig (samma klassning som militärflygplats eller ett naturligt vattenfall vore inte dumt). |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
TPR
Göteborg/Nödinge

Här sen Feb 2005
Inlägg: 2275
|
25 Jan 2013 13:57
Re:
|
|
|
Torkel K skrev: | Det räcker med att man under 2 sekunder just vid started av CamaroCup-loppet gick över decibelgränsen, så har man brutit lagen. |
Det ska bli väldigt intressant att se publikens och medias reaktion när säsongen drar igång.
Tror många inte är medvetna om vilken förändring det kommer att bli för motorsporten som åskådarevent.
"Motorsporten" är kanske fel ord förresten, borde väl vara "banracingen"?
För jag tror bara det är banracing samt motsvarande MC-klasser som drabbas?
Rally tror jag har kvar samma regler som förut, eller?
Hur är det med speedway, motocross, folkrace, rallycross, mm?
Förhoppningsvis blir det en ögonöppnare för många och vi kanske kan få lite hjälp med att trycka på SBF, kommun, länsstyrelse, mm. _________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99, #78 Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Eric Josefsson
Skänninge

Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Magnus Thomé
Stockholm

Här sen Nov 2002
Inlägg: 33548

Forumägare
Trådstartare
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011
Inlägg: 340
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 335
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Torkel K
Charlotte, NC
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1160
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
steffe
Spånga

Här sen Feb 2003
Inlägg: 10075

Moderator
|
26 Jan 2013 17:27
|
|
|
Hmmm, när det är klubbdagar/bandagar och man vet med sig att det bara är de närmast sörjande som kommer (dvs de som kör), lägg ut en blänkare att "locals" kan komma förbi och kolla lite, säg åt den lokala bilnasaren att visa upp nya bilar etc etc. Bara det kommer andra människor dit och får en positiv upplevelse  _________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Gson
Åkersberga
Här sen Mar 2010
Inlägg: 156
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Niklas Falk
Fixhult

Här sen Apr 2004
Inlägg: 14763
|
28 Jan 2013 10:47
|
|
|
Nja, visst går det, men det är rätt mycket uppförsbacke ibland (när kopplingen mellan "Bus" och "Nytta" inte är lika enkel pedagogik som vid Streetracing i osäker och säker form).
Jag blev chockad för några år sen när jag läste en ledare (det var utformat så iaf) i tidningen Motor, där de/nån ondgjorde sig över att försäkringspengar gick till avrostningskurser och lite mer avancerad körning för MC på Mantorp. "Varför ska mina pengar gå till att utbilda i buskörning".
Det är ju en sak om nån förvillad själ har den synen, men när en publikation för ett rätt stor remissinstans tutar i den luren...  |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Per F
Gällared
Här sen Mar 2004
Inlägg: 334
|
28 Jan 2013 19:23
Re:
|
|
|
Detta intresserar mig då det är politik och motorsport.
Fredrik - SLC skrev: | Man kan börja med att inte vara självpåtaget begränsande mer än vad lagen redan idag kräver.
Så inom SMA finns det ingen begränsning på buller för dom evenemang som kör med SMA tillstånd, såsom SBF har gjort med max 95db rakt över oavsett om banan har bullertillstånd eller inte. |
Detta ska vara en självklarhet. Så länge man kryper och gör sig mindre än man är så är man inte en politisk aktör. Dvs det måste en anledning till att uppmärksamma saker, annars så förtvinar de i skymundan.
Magnus Thomé skrev: | Man kan ju jobba med ljudnivåfrågan på olika sätt, mot olika nivåer.
4.
Den styvmoderliga synen på motoraktiviteter i Sverige
För en riktig förändring för oss motortokar krävs att vi lyckas påverka 4.
Punkt 4 är ett tungt lass, men varför inte? |
Detta är den enda vägen. Juridik osv är en väg som inte funkar. Juridiken är en spegling av verkligheten, typ.
S Agartsson skrev: | Läste någon artikel för länge sedan om hur man i USA lockade ungdomar att börja köra bana istället för illegal streetrace. Många andra fritidsaktiviteter (som fotboll) har ju hjälpt både en och två unga killar att komma bort från gatorna så varför kan inte banracing få vara samma "räddning" för en helt annan typ av ansvarslösa pojkspolingar?
Samhällsnyttan.. |
Gson skrev: | Ni är nått HETT på spåren.
Vi i Landracing drog igång vårt streetraceproject i Norrtälje, som ett ungdomsprojekt för kids på glid och ett sätt att få bort busåkat som pågått i samma industriområde i 12 år. Så det var väldigt allmännyttigt och samma sak när vi drog igång det i Eskilstuna.
I de industriområdena har vi tom kört PRO-MOD och Funnycar. Kan ju nämna att 120 dB passerades.
MEN här kommer poängen: eftersom det var SAMHÄLLSNYTTIGT och busåkat på gatan nästan eliminerades så var det inga problem med bullret, Visst klagomål kom, men det som det klagades mest på var alla dessa publikbilar :-)
Det var kanske lite känsligt att vi drog mer publik varje söndag, än på någon av A-lagets hemmamatcher.
Så en vaken banägare skulle kunna göra samma sak, bjuda in "buset" att köra en kväll varannan vecka el så och låta kommun och polis vara inblandade hela vägen. Som ett trafiksäkerhetsproject
Då mjuknar de bestämmande och ser ALLMÄNNYTTAN med en bana :-) |
Motorsporten ska aldrig ta nåt ansvar för att stoppa buskörning, aldrig aldrig vara låtsaspoliser och moraltanter.
Motorsporten ska vara en morot, ett alternativ. För att detta ska uppnås, så måste en hel del fokus ändras.
Jag har aldrig kört en tävling eller träning. Jag tillhör den skruvande typen och åskådarna. Tex Drivers Open är säkert roligt för en del, men för mig verkar det hopplöst tråkigt. Då ger mig busbyggen med roliga budgetlösningar mig mycket mer. Jag har en folkracebil och licens, men då reglerna ändras titt som tätt, så har jag inte längre en godkänd stol osv. Så det är några tusen som behöver läggas upp för att kunna köra.
För att kunna spela innebandy behöver du några hundralappar. Och det kan du göra i hembyggdsgården med dina polare utan tillstånd osv.
Trots detta så lockar motorsporten människor. SVEMO och SBF har väl typ 150 000 medlemmar tillsammans och till det tillkommer diverse andra motorföreningar.
Så vart är lånebilarna, lånehojarna? Får skolungdomar chansen att komma på lov, friluftsdagar osv?
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/hockeyklubben-som-alla-har-rad-att . . . .
Läs gärna en artikel här
http://tidningenbrand.se/assets/brand_1_2010_low.pdf
sidan 38/74 Reclaim the streets.
Om ni nu inte är livrädda för politik.
En annan sak som jag inte förstår, är hur motorsporten kan vara så usel på marknadsföring? Jag bor i Falkenbergs kommun. Jag har nog under de 5åren sett 4-5 affischer för motorsportsevenemang. Lejonen i Gislaved, när de låg på topp, Västkustloppet och motocross i Varberg. Kanske nåt mer. Och varför syns inte motorsporten mer i resultatbörsen i dagstidningarna? Det är sport, så då ska det synas. Det handlar om att etablera en närvaro. Jag antar att resultaten hamnar hos SBF och SVEMO så varför syns de inte då? Vill dom inte att det ska komma åskådare och betala inträde, köpa korv osv?
Och internetnärvaron. Suck. Det är 2013. Mejl ska besvaras skriftligt, hur dumma frågorna än är. Detta gäller alla nivåer. Och man måste kunna få raka besked om regler osv. Vet fler förutom mig som tagit licens i en viss klubb, helt enkelt för att de svarar på mejl. Telefon är inte ett alternativ idag. Internet är det som används mest. De som är 18år idag, de är jämngamla med internet typ.
Kort sagt, det handlar om närvaro i samhället.
En till länk
http://frimotorsport.blogspot.se/2010/05/bullerproblemet.html _________________ Per Ferm |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
steffe
Spånga

Här sen Feb 2003
Inlägg: 10075

Moderator
|
07 Mar 2013 11:11
|
|
|
Fick du se mätningarna som gjordes hos grannarna? _________________ /mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge
F1-bärgare
Startnr #Fo SLC light
kolla in www.maltochhumle.se sällan uppdaterad |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13397
|
07 Mar 2013 11:41
|
|
|
MPM SLC 24 timmars Ljudmätningar 20130302-03. Noteringar från Fältmätningar.
Loppet startar lördag kl 13.00 och föregås av en timmes test och kvalificerig. 19 tävlingsfordon finns på plats men när starten går är det endast 16 fordon som kör iväg. Dessa fordon har ett nytt reglemente på 90 dBA, och därför var en anpassning de första timmarna behövlig för att rätta till alltför ljudliga fordon.
Således flaggas det in 6-7 ekipage för att åtgärda div. höga ljudnivåer från avgassystem, insug och däck. Inflaggade Startnr. 57, 17, 88, 323, 32, 2, 44 är exempel på dessa olika problem. Efter ca två timmar ser Normonit grafen fin ut på ca 85 dBAFmax (=ca 90 dB LAFmax på R-punkt fgap enl Soundconkal.dok.). Varningslampan från fasta mikrofonen var ställd på 87dB.
Organisation. Besiktningschef Christer Arvidsson med assistent flaggade in varje enskilt/ensamt ekipage som passerade i racespåret och utlöste lampan. Således ej vid sammanlagring av flera ekipage eller utfart från depå, som ger förhöjda värden på mätaren, men ej vid bostäder. Bevakning av Normonit och Fältmätningar, såväl som R-punktsmätningar gjordes av Mikael Andersson vid mätaren och Ragnar Segring vid protokollet.
Utrustning för mätning. Norsonic 140 fast monterad och nyjusterad av fabrik. Fältmätare Norsonic 140 med stativ. Kalibrator Norsonic inlånad från Sviestad. Tidssynkning fast/fältmätare. Papper och penna för löpande noteringar.
Väder lördag. Sol, vind västlig, kraftig ca 10 m/s, 4 plusgrader.
Samtliga noteringar nedan är i SPL dBA från mätarens start- fönster med rullande stora siffror.
Dragestad lördag 14.40. Mätning 130302 #0010.
50+ upp till 56/57. Vinbruset är kraftigt fastän vi står i vass lä. 60+ i byarna. Motorbanan kan icke uppfattas.
Uljeberg 14.55. Mätning #0011.
55+ till 60+. Kraftigt vindbrus i träd. Motorbanan kan uppfattas mkt dovt i fjärran. Men kan ej urskiljas på mätaren (påverkar ej mätnivå). Bakgrundsljudet alldeles för högt (högre än motorbanan).
Bosgården 15.12. Mätning ##0012.
60+. Motorbanan går att förnimma svagt, men ger ej utslag på mätaren. E4.an dominerar och ger utslagen på mätare. Sedan är det vindbruset från de skyddande träden. Och därefter Morbanan ngn gång.
Bygdevägen 15.25. Mätning #0013.
55+ till 60. E4 och Vind och vindbrus i träden dominerar. Motorbanan dovt i bakgrunden till o från.
Uljeberg 20.35. Mätning #0014.
Vind fortfarande västlig men mojnat ngt. + 2 grader. Motorvägen mkt lite trafik (MelodifestivalTV). 50 till 52. Högre värden (ca 57) i början och mitt i mätning beroende på genomtrampning i skaren av kontrollanten. Motorbanan kan höras svagt men det går ej att urskilja värden, då vindbrus i träden och övrig vindpåverkan dominerar mätningen.
Uljeberg söndag 130303 kl 09.02. Mätning #0001.
Solsken från klar himmel. Vind NV över 5 m/s. + 1 grad. 12 bilar på banan av 14 kvar i tävlingen.
44 till 52. Motorbanan förnimms i fjärran. Vinden påverkar värdena mest. Vindkraftverket i NV propeller -swosch förnimms. Fågelkvitter.
Bygdevägen 09.15. Mätning #0002.
+ - 55. Hundarna är hemma. Motorbanan hörs från mitten på dragstripen samt från depåkurvan (ngt däckstjut) beroende på vind från NV som skär bort ljud från östra halvan av Banan. Vind sus i närbelägna träd. E4 lämnar starka ljudtryck från lastbilarnas däck. Vindbyar. Ett par hundskall i slutet av mätningen. Det går ej att urskilja värden från Motorbanan.
Bosgården 09.30. Mätning #0003.
Höga 50 och över 60. E4 har en torr och fin bana. Lastbilstrafiken dominerar. Ingen Motorbana hörs. Låga 50. Då ingen trafik eller ett fåtal personbilar passerar på E4 kan Motorbanan höras svagt vid bilarnas fgap ut på dragstripen.
Sammanfattning.
På grund av väderförhållandena, främst den starka vinden från V och NV, var detta ingen bra mätning. Det går inte att urskilja värden från Motorbanan. Bakgrundsnivåerna blir alldeles för höga och överröstar Motorbanan. På grund av detta gjordes heller ingen mätning dag 2 vid Drageststad, då detta bedömdes som prov utan värde.
Ragnar Segring 2013 03 06. _________________ Fredrik SLC ... |
|
Sparade trådar/FAQ
Upp
Tillbaka
|
|
|