Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Innerhjulsspinn? Muttra svängen!
2705 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41495

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ok, lite kryptisk titel på tråden

Jag läste precis häromdagen i en tidning där man kommenterade den inexakta styrningen på en bil vilket gav ett kantigt spår genom svängar eftersom man ändrade rattutslaget massa gånger. I tidningen nämndes att man i motorcykelsvängen ( pun intended ) brukar använda ordet "att muttra genom en sväng" när spårvalet blir kantigt istället för mjukt o runt. Om jag nu fattade allt rätt

Men om jag nu fattade det hela rätt så borde ordet muttra alltså t.ex. passa in även på det man gör om man har innerhjulsspinn ut ur böjar, då man rätar upp bilen lite för att få grepp på det inre drivande hjulet, sen knixar till genom svängen o sen rätar ut igen. (om man nu inte börjar vänsterbromsa som fattigmansdiffbroms )


Har någon hört utrycket "muttra" kring hur man kör genom en sväng? Jag tycker det är ett lysande ord att använda för det här iaf thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Magnus Thomé skrev:
Har någon hört utrycket "muttra" kring hur man kör genom en sväng? Jag tycker det är ett lysande ord att använda för det här iaf thumbs up
Att såga med ratten är ju ett annat ord för samma sak, att inte köra med ett rattutslag (eller mjuka ändringar) genom hela svängen.

Behövs det olika begrepp beroende på av vilken anledning man "sågar" (korrigering av under/överstyrning, greppletande)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Begreppet "köra mutter" har jag hört vid fler tillfällen. I negativ betydelse, när man inte har en jämn linje genom böjen.


Är precis som Magnus skriver tvungen att praktisera det med ShoppingClion ibland för att leta fäste ut ur böjar. (Jo, visst vore det nice med en diffbroms eller en GT3'a. Men allt kostar pengar...)

Brukar även till omgivningens fasa "trailbrejkemuttra" in i böjar, t.ex. i Torparn, för att få ABS'en lugn.

_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Innerhjulsspinn? Muttra svängen!
2705 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande