Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Banracingbilar
S: Formelbil - Formel Ford 1800Z - 75.000:-
10 besök senaste veckan (6089 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Formel Ford Swift-Cooper -97 1800 Zetec, Race ready

P.g.a. tids och platsbrist så måste denna tyvärr säljas.

Bilen har gått som fabriksbil i England hos Swift, sedan importerades den till Sverige av Magic-racing och kördes i svenska Formula Ford Serien (STCC) av ett flertal olika förare, innan jag köpte bilen.

Jag har kört några klubbmästerskap med bilen, därefter har den demonterats i sina beståndsdelar och gåtts igenom. Bilen är nu Race-ready och har till och med färdig set-up. (har stått still senaste året)

Den är nyservad med filter, olja, bromsvätska. (sånär som på 2 o-ringar som måste bytas i kopplingscylindern, alla delar finns, max 1/2 dags jobb).

Bensintanken är utbytt till GRP täckt aluminiumtank enl. Formula Ford Technical Regulations. Utgången FT-3 tank medföljer.

Motorn är Blueprintad och modifierad fullt ut enligt Formula Ford Technical Regulations, med lättat svänghjul, Ford Motorsport ECU, torrsump etc. Det är alltså en fabrikstävlingsmotor och inte en vanlig Zetec ersättningsmotor. Uttag ca 150hk. (Blir ganska bra drag på 450 kg bil)

Växellådan (Hewland) har extradrevsatser så att det går att dreva passande även för långsammare banor som Sturup, Knutstorp. Växellådan är naturligtvis äkta dog-låda.

TIG-svetsat CrMo Chassi med nitade och limmade hasplåtar i RF. Övrigt Chassi i GRP. Bellhusing i magnesium, självbärande växellåda (alu)

3 uppsättningar lättmetallfälgar, Uppställnig + raceslicks + regndäck.
Rengdäcken knappt använda, flera uppsättningar lätt använda slicks (fungerar utmärkt till Klubbtävlingar)

Tvåvägs ställbara Konidämpare, justerbara torsionskränghämmare), flera extra fjädrar medföljer (allt via pushrods så klart)

Mekbockar i aluminium, setuparmar i aluminium, Mumford balk för cornerweighting.

1 låda med reservdelar och bra att ha (skruvar, uniballs, bärarmar, styrstag)+User instruktions.

Pris 85.000:-

Bilen kan visas i Malmö, Kontakta mig eller "Borg"

Denna bil gör ca 1:02 på Knutstorp med rätt förare och rätt set-up, det går inte att köra så fort billigare!!!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare







_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Nytt Pris 75.000:-

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jörgen Hinder
Göteborg
Här sen Okt 2008
Inlägg: 12



Hej! Vet inte om du fick mitt förra meddelande. Har en kompis som är intresserad av bilen. Hur är längden i sittbrunnen? Får en 193 cm-gubbe plats?

Mvh

Jörgen

_________________
Jörgen Hinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
Jörgen Hinder skrev:
Hej! Vet inte om du fick mitt förra meddelande. Har en kompis som är intresserad av bilen. Hur är längden i sittbrunnen? Får en 193 cm-gubbe plats?

Mvh

Jörgen


Hej Jörgen, har ej fått ditt meddelande.

Har en annan kompis med samma chassi och han är ganska lång (typ kring 190).
Någon besiktningsman ville att han skulle lägga en extra "loop" på överrullningsbygeln, så den går högre än hjälmen. Vid mätning så behövdes dock ej det. Ska man göra denna mod, så är det CrMo rör i chassiet så man får ha en FIA certad burbyggare som lägger på en extra båge.

Jag är 177cm och har varit tvungen att fylla ut en del bakom ryggen för att nå fram och ganska mycket under baken, Är man större än smala mig så får man helt enkelt gjuta en ny stol (Byggskum + svart sopsäck).

Spontant så bör det fungera men man får nästan provsitta med hjälm för att vara 100% säker, sedan kan man ju alltid modda bågen i värsta fall.

Jag har PMat dig min mailadress och tel så blir det lättare att kommunicera.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
SÄLJES Banracingbilar
S: Formelbil - Formel Ford 1800Z - 75.000:-
10 besök senaste veckan (6089 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande