Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (90423 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Jag köpte nått belägg från Sanden (kommer inte ihåg namnet). Han sa att de skulle vara mer "räjsiga" än orginal beläggen, lite skiland var det nog men framför allt så var de billigare än orginalen!
Tycker att de funkar bar både på gatan o på banan, inga tecken på fejdning.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Enligt alla jag pratat med så räcker orginal skivstorlek på 944turbo 89-91 till utan problem om man har rätt belägg och vätska. Resten är nog bara att få till bromstekniken!

När det gäller hålborrat eller inte så spricker onekligen hållborrade lättare än dito utan. Men vad jag förstår så håller dom ändå mycket bra...

På alla lite "rejsigare" modeller av Porsche sitter det ju hålborrat och Porsche måste ju haft nån tanke med det..
Personligen hade jag nog valt hålborrat men i orginal storlek!

Både på min första 944turbo/(RS-lila) och min Turbo Cup sitter/satt det "borrat" och Turbo Cupen har börjat visa lite tendenser till sprick bildning men enligt Sandén så är det okej bara inte sprickorna når kanten. Så det blir till att vara lite uppmärksam framöver!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Fredrik C skrev:
Jag köpte nått belägg från Sanden (kommer inte ihåg namnet). Han sa att de skulle vara mer "räjsiga" än orginal beläggen, lite skiland var det nog men framför allt så var de billigare än orginalen!
Tycker att de funkar bar både på gatan o på banan, inga tecken på fejdning.

MVH


Vad är det för fabrikat på dom? Får du mycket bromsdamm av dom, dom jag har sitter på för tillfället dammar väldigt mycket när man bromsar...onödigt mycket tycker jag.

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Puppan skrev:
Enligt alla jag pratat med så räcker orginal skivstorlek på 944turbo 89-91 till utan problem om man har rätt belägg och vätska. Resten är nog bara att få till bromstekniken!

När det gäller hålborrat eller inte så spricker onekligen hållborrade lättare än dito utan. Men vad jag förstår så håller dom ändå mycket bra...

På alla lite "rejsigare" modeller av Porsche sitter det ju hålborrat och Porsche måste ju haft nån tanke med det..
Personligen hade jag nog valt hålborrat men i orginal storlek!

Både på min första 944turbo/(RS-lila) och min Turbo Cup sitter/satt det "borrat" och Turbo Cupen har börjat visa lite tendenser till sprick bildning men enligt Sandén så är det okej bara inte sprickorna når kanten. Så det blir till att vara lite uppmärksam framöver!


Jag har inte tänkt sätta dit några andra storlekar på skivorna än orginal, man vill ju hålla ner den ofjädrade vikten på dom ställen det går. Vet du hur länge skivorna på din cup suttit?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Jag vet faktiskt inte hur länge dom suttit där... Men eftersom det blivit en liten kant längst ut så antar jag att det blivit ett antal mil!

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Niclas: Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de heter ! Fråga Sandèn efter alternativ till orginalen så vet nog han. Tror att de var från Austalien om inte jag fattat helt fel.
Svårt att säga om det är mindre bromsdam nu än med orginalen... men jag tror det.

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Niclas Ericsson skrev:
Har du standardskivor på M3:an, räcker dom till? Jag har rätt så rediga bromsar på bilen (Porche 944 turbo) standard så man kanske klarar sig bra genom att byta till nya standardskivor, nya belägg och ny bromsvätska.
Det blir så in i *** varmt med originalgrejer om man kör bana med rdäck med M3'an. Min väger 1650kg!! De enda belägg som funkat som jag prövat är Performance Frictions. De fortsätter bromsa även när det är VARMT. Men slitaget på beläggen blir högt :-(

Men originalskivorna höll 9000 mil inkl mycket banåka :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Niclas; Att välja belägg/skivor beror på hur du använder bilen. Ofta kommer man mkt långt bara genom att skaffa 'riktiga' belägg och en bra bromsolja. Vad gäller skivor så skulle jag rekommendera slitsad framför hålborrad just med tanke på sprickbildningen som flera andra påpekat tidigare i denna tråden. Om man ser till utvecklingen inom racing och t.ex. STCC så använder fler och fler team slitsade skivor framför hålborrade. Att Porsche envisas ;) med att sätta hålade skivor på sina prestandabilar har jag personligen lite svårt att förstå, men deras skivor har mkt hög kvalité då hålen oftast är gjutna och inte borrade. Jag misstänker att de vill reducera den ofjädrade vikten.
Vissa typer av belägg har avancerade friktionsmaterial som lägger en sk friktionsfilm på skivan så att de blir 'matchade' med beläggen som ett friktionspar. I dessa fallen fungerar ofta en helt slät skiva lika bra som en slitsad, men fråga försäljaren vad som gäller för de beläggen som du är intresserad av.

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Stacke skrev:
Niclas; Att välja belägg/skivor beror på hur du använder bilen. Ofta kommer man mkt långt bara genom att skaffa 'riktiga' belägg och en bra bromsolja. Vad gäller skivor så skulle jag rekommendera slitsad framför hålborrad just med tanke på sprickbildningen som flera andra påpekat tidigare i denna tråden. Om man ser till utvecklingen inom racing och t.ex. STCC så använder fler och fler team slitsade skivor framför hålborrade. Att Porsche envisas med att sätta hålade skivor på sina prestandabilar har jag personligen lite svårt att förstå, men deras skivor har mkt hög kvalité då hålen oftast är gjutna och inte borrade. Jag misstänker att de vill reducera den ofjädrade vikten.

Jo jag är medveten om att sättet man brukar bilen på är A och o men eftersom det är första gången jag ska byta belägg på bilen så är det bra med lite input om vad andra kör på för belägg etc. Jag vet inte heller vad det sitter för slags belägg på men jag misstänker att det är standardgrejer, kanske tom pirat.

Byte av bromsolja rekommenderas på flera håll att man gör en gång om året. Hur står det till med dessa silikonbaserade bromsoljor egentligen, vad ska man välja...DOT4 eller DOT5 etc. Om man inte vill byta bromsolja varje år bör man då välja en annan typ av bromsolja?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Byt inte till en silikonbaserad olja! Krångligt och vattenabsorberande. Mao krävs det ännu tätare byten. (Hoppas jag minns rätt nu.)

Köp Motul Racing 600. Den är bara att pyttsa i. Icke silikonbaserad och funkar kanon. Bra pris oxå. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Jepp, Motul 600 funkar kanon! Har kört det i några år nu utan problem. Catrol har någon kanonvariant osså men jag minns aldrig vad den heter... kanske för att den är dyrare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
Byt inte till en silikonbaserad olja! Krångligt och vattenabsorberande. Mao krävs det ännu tätare byten. (Hoppas jag minns rätt nu.)

Köp Motul Racing 600. Den är bara att pyttsa i. Icke silikonbaserad och funkar kanon. Bra pris oxå. thumbs up


Hmm, är det inte så att DOT4 och DOT5.1 bara är att hälla i (icke silokonbaserad), medan DOT5 ska man passa sig för av samma anledning?!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dethär har jag fått förklarat för mig en gång i ett annat forum... *försöker tänka*

Men att det är sådär enkelt som "alla tror" vet jag att det inte var.
DOT X är bara en kvalitetsmärkning om jag inte misstar mig.

Vincent Philström har god koll på detta minns jag...
Hur lockar vi hit honom Magnus!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
AL skrev:
Byt inte till en silikonbaserad olja! Krångligt och vattenabsorberande. Mao krävs det ännu tätare byten. (Hoppas jag minns rätt nu.)

Köp Motul Racing 600. Den är bara att pyttsa i. Icke silikonbaserad och funkar kanon. Bra pris oxå. thumbs up


Jag kollade upp Motul 600, vad kvalar den in under för standard? Dot4/5 är väl en slags standard vad gäller bromsvätskor eller är jag fel ute? och dessa silikonbaserade oljor, finns det Dot 4/5 oljor som är silikonbaserade eller kan man se det på beteckningen om en olja är baserad på silikon?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:

Men att det är sådär enkelt som "alla tror" vet jag att det inte var.
DOT X är bara en kvalitetsmärkning om jag inte misstar mig.
:


Ja, det stämmer nog att det är en sorts standard eller så. Vill dock minnas att den viktiga skillnaden är mellan 5 och 5.1 - silikonbaserat resp icke. I övrigt är det väl värmetåligheten som är den viktigaste skillnaden mellan dom olika DOT-varienaterna?

_________________
Pär Hylander
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Grejen är den att "hemborrade" skivor kommer alltid råka ut för sprickbildningar vid riktigt hård körning (bromsning...).
Men som nämnts är t.ex. Porsches "hålade" originalskivor gjutna och inte borrade, därför klarar de sig!

Det finns också skivor som är behandlade i nån superdupermaskin som utsätter den för extrem kyla och därmed permanent ändrar atomstrukturen. De håller mkt bättre, men kostar däremot en hel del extra.

Mvh
Gustaf

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Niclas Ericsson skrev:
Jag kollade upp Motul 600, vad kvalar den in under för standard? Dot4/5 är väl en slags standard vad gäller bromsvätskor eller är jag fel ute? och dessa silikonbaserade oljor, finns det Dot 4/5 oljor som är silikonbaserade eller kan man se det på beteckningen om en olja är baserad på silikon?
Sorry, jag kan inte beteckningarna men det är en helt "vanlig" bromsvätksa men med exceptionell värmetålighet. Så du både äter kakan o har den kvar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Duke skrev:
...
Det finns också skivor som är behandlade i nån superdupermaskin som utsätter den för extrem kyla och därmed permanent ändrar atomstrukturen. De håller mkt bättre, men kostar däremot en hel del extra.

Mvh
Gustaf
"Cryo treated" brukar det väl kallas av en del. Jag tror att det bara tar bort inre spänningar efter gjutningen (osäker) men att skivorna blir tåligare mot att slå sig efter det.... kanske tåligare mot sprickbildning osså antagligen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Då ska jag vara petig...

Det måste vara mikrostrukturen i skivan som ändras när man kyler dom extremt, inte atomditon. (Tentade konstruktionsmaterial igår så jag är väl lite skadad. Hoppas nu bara att jag har rätt )
Froozen Rotors heter dom och PEAN har även dom.
Coold Rotors finns det oxå ett märke som heter.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Betyder det att jag hade rätt eller fel?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Man kan blanda Dot3 och Dot4 med varandra, dessa är ej silikonbaserade.
Dot5 är silikonbaserad och får inte blandas med Dot3/4, så har man kört på Dot4 och ska byta till Dot5 ska man spola ur/rengöra bromssytemet innan. Lyckas du ändå blanda Dot4 och Dot5 får du en tjock och seg vätska och får rengöra systemet grundligt för att få bort allting, alltså blanda inte Dot3/4 med Dot5!

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
31 besök senaste veckan (90423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande