Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
1, 2, 3, 4, 5   >>
19 besök senaste veckan (90314 totalt)
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej!

Vad har ni för erfarenheter av hålborrade/slitsadeskivor? Jag ska själv byta bromsskivor i vinter och kan inte bestämma mig för vad jag ska välja, för att få bättre bromsverkan. Självklart spelar ju användningsområdet in, så låt oss säga att jag tänker börja ta ut bilen på bana med jämna mellanrum.

På en hålborrad skiva uppstår det ju sprickor kring hålen förr eller senare och det kan ju ge rätt allvarliga följder om en skiva skulle spricka etc. Hur stor är skillnaden i bromsverkan mellan en icke ventilerad skiva (vare sig slitsad eller hålborrad) och en skiva med ventilation av något slag.

Slitsarna/hålen hjälper ju till att evakuera den varma gas som bildas då ett bromsbelägg upphettas pga friktion mot bromsskivan. Kan man säga att någon metod att evakuera denna gas är bättre än den andra?

För- och nackdelar?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Nu sticker jag ut hakan lite och får antagligen en smäll på den....

Jag har ingen förstahandserferenhet för jag har alltid kört på icke borrade eller slitsade skivor, men dock ventilerade. Jag har fått för mig att borrning och slitsning ofta är mer styling än funktion!

Dom som verkligen borde veta är ju långloppskillarna här, många tuffa driftstimmar har dom använt sina bromsar! Så nu får jag antingen lite medhåll eller en knippe käftsmällar.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej Pär, tror närmare bestämt att vi har råkats vid tidigare...angående FAQ på P944S.

För att återgå till ämnet, jag tror det är lite som du säger. Skillnaden är nog inte stor, det görs mycket för utseendets skull. Men hävdar du att Porsche skulle göra något med sina bromsar för att endast imponera på konkurenterna..tänker på 993/996 turbo, GT3 etc

_________________
Mvh. Niclas
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1483

Namndispens
Namndispens

Slitsade eller "hålade" skivor sägs även vara en fördel i regn, då man skall slippa att bromsa bort vätan på skivorna innan man kan bromsa på riktigt, då vattnet evakueras via slitsarna eller hålen.
/Johan

_________________
Johan B
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



Vi åker på helt originalbromsar med undantag av beläggen fram (Pagid). Har inte haft några problem som helst (förutom ett kärvande ok, men det hör inte hit). Vår bil är väl inte den bästa referensen då den är ganska lätt <900kg.

Vi använder nog hejdarna effektivt, trots materialet så har vi inte blivit ombromsade många gånger i år, snarare tvärtom till mångas förtret

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



Pär Hylander skrev:
Nu sticker jag ut hakan lite och får antagligen en smäll på den....

Jag har ingen förstahandserferenhet för jag har alltid kört på icke borrade eller slitsade skivor, men dock ventilerade. Jag har fått för mig att borrning och slitsning ofta är mer styling än funktion!

Dom som verkligen borde veta är ju långloppskillarna här, många tuffa driftstimmar har dom använt sina bromsar! Så nu får jag antingen lite medhåll eller en knippe käftsmällar.



PANG! Där satt den :-)

Det gör skillnad, fram för allt om bromsarna är mot det klenare hållet. På en vanlig familjebil som volvo 850 med 3 passagerar och lite packning och en hård inbromsning från 150 (ja, det är fortare än lagligt men nu är det inte moral som gäller) så har du med stor garanti stum pedal och bromsbortfall innan du stannat. Eller om du måste upp i 170....
Med slitsat grejar du bromsningen från än högre fart utan att det blir något markant bromsbortfall.

Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Rolle slitsade skivorna på min VR6'a (som vägde 1530 kg!). Jag tycker bromsarna bet klart bättre i högre farter! I lägre kan jag inte påstå att det gjorde varken till eller från.

Men det är ju ingen mirakelkur liksom. Räcker inte bromsarna till så lär det inte greja sig med slitsade skivor liksom. Men bromsar bättre det gör det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Rolle Scirocco skrev:

Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra.


De enda begränsningarna som finns i SLC är storleken på skivan (och typ av ok). Vi körde med S80-skivor fram, 320 mm och inte borrade eller slitsade. Bak hade vi hålborrade skivor (304 mm) och där råkade vi ut för ordentliga sprickbildningar. Dock efter många (minst 100) timmar på bana. Enda slutsatsen jag kan dra av mina begränsade erfarenheter i ämnet är att hålborrade skivor käkar mer belägg. Prestandamässigt vet jag ej, mer än att det hejdade tämligen bra

Tror att det viktigaste är att man får till en ordentlig kylning av bromsarna (luftintag och slang) och att man väljer ventilerade skivor med rätt utformning på luftkanalerna. Volvos sena skivor har intaget på utsidan av skivan (svårt att leda luft dit > ).

_________________
/Markus Lefors
Austin Mini -75 1380
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



Lefors skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra.


De enda begränsningarna som finns i SLC är storleken på skivan (och typ av ok). Vi körde med S80-skivor fram, 320 mm och inte borrade eller slitsade. Bak hade vi hålborrade skivor (304 mm) och där råkade vi ut för ordentliga sprickbildningar. Dock efter många (minst 100) timmar på bana. Enda slutsatsen jag kan dra av mina begränsade erfarenheter i ämnet är att hålborrade skivor käkar mer belägg. Prestandamässigt vet jag ej, mer än att det hejdade tämligen bra

Tror att det viktigaste är att man får till en ordentlig kylning av bromsarna (luftintag och slang) och att man väljer ventilerade skivor med rätt utformning på luftkanalerna. Volvos sena skivor har intaget på utsidan av skivan (svårt att leda luft dit > ).


Vad jag vet får du inte ändra bromsarna något alls i nån av klasserna, inte hålborra, inte slitsa etc. Men det finns väl 5? klasser med v8???

och att det spricker med hålborrat är inte ovanligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rolle Scirocco skrev:
Lefors skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra.


De enda begränsningarna som finns i SLC är storleken på skivan (och typ av ok). Vi körde med S80-skivor fram, 320 mm och inte borrade eller slitsade. Bak hade vi hålborrade skivor (304 mm) och där råkade vi ut för ordentliga sprickbildningar. Dock efter många (minst 100) timmar på bana. Enda slutsatsen jag kan dra av mina begränsade erfarenheter i ämnet är att hålborrade skivor käkar mer belägg. Prestandamässigt vet jag ej, mer än att det hejdade tämligen bra

Tror att det viktigaste är att man får till en ordentlig kylning av bromsarna (luftintag och slang) och att man väljer ventilerade skivor med rätt utformning på luftkanalerna. Volvos sena skivor har intaget på utsidan av skivan (svårt att leda luft dit > ).


Vad jag vet får du inte ändra bromsarna något alls i nån av klasserna, inte hålborra, inte slitsa etc. Men det finns väl 5? klasser med v8???

och att det spricker med hålborrat är inte ovanligt.


Det är bara i Kl.3 Standard Produktion som dom inte får ändra på bromsarna.... alla andra klasser är det fritt eller enbart en maxstorlek på skivan.... sen om dom vill hålborra , slitsa eller stansa in roliga mönster och logotyper struntar vi högaktningsfullt i

Men hålborrning leder till sprickbildning efter ett tag är klart... så därvidlag är väl slitsar att föredra. Men skivor är förbrukningsmaterial hos en del (fast det verkar ju framskärmar , växellådor och motorer också vara )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Fredrik - SLC skrev:
Men skivor är förbrukningsmaterial hos en del (fast det verkar ju framskärmar , växellådor och motorer också vara )

och framspoilar....

_________________
/Markus Lefors
Austin Mini -75 1380
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Rolle slitsade skivorna på min VR6'a (som vägde 1530 kg!). Jag tycker bromsarna bet klart bättre i högre farter! I lägre kan jag inte påstå att det gjorde varken till eller från.

Men det är ju ingen mirakelkur liksom. Räcker inte bromsarna till så lär det inte greja sig med slitsade skivor liksom. Men bromsar bättre det gör det.


Menar du att det så att säga bromsade mer vid samma pedaltryck, eller menar menar du att dom tålde mer stryk? (eller menar du både och?)

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Bättre retardation vid höga hastigheter.

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vi åkte Porsche Gt3 ok och skivor utan ett spår eller borrhål i under året på våran SLC 9-3. Funkar måste jag säga... Bak sitter det 9-5 Aero, framskivor/ok.

Uppkommer det frågor/problem med bromsar brukar jag ringa Per Stacke på PEAN Sweden. Vet han inte lösningen fixar han fram svar från tex USA. Ofta under samma dag!!! (Hur det går ihop sig med tidszoner osv får n fråga honom ) Men bra service, det är det! Rekomenderas varmt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



AL skrev:

Uppkommer det frågor/problem med bromsar brukar jag ringa Per Stacke på PEAN Sweden. Rekomenderas varmt!


Ett litet bromstips, Stacke säljer Performance Friction beläggen. Dessa är överlägset de bästa belägg jag provat. För oss höll dessa belägg nästan dubbelt så länge jämfört med Pagid, och med bättre bromsverkan. Hur detta går ihop vet jag inte men grymma är iaf beläggen.

_________________
/Markus Lefors
Austin Mini -75 1380
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Bättre retardation vid höga hastigheter.

thumbs up


Intressant Men jag fattar inte varför det blir så >

_________________
Pär Hylander
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Rolle slitsade skivorna på min VR6'a (som vägde 1530 kg!). Jag tycker bromsarna bet klart bättre i högre farter! I lägre kan jag inte påstå att det gjorde varken till eller från.

Men det är ju ingen mirakelkur liksom. Räcker inte bromsarna till så lär det inte greja sig med slitsade skivor liksom. Men bromsar bättre det gör det.


Har du standardskivor på M3:an, räcker dom till? Jag har rätt så rediga bromsar på bilen (Porche 944 turbo) standard så man kanske klarar sig bra genom att byta till nya standardskivor, nya belägg och ny bromsvätska.

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Lefors skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Kollar man på SLC till exempel beror det ju lite vilken klass de kör och vad de får göra.


De enda begränsningarna som finns i SLC är storleken på skivan (och typ av ok). Vi körde med S80-skivor fram, 320 mm och inte borrade eller slitsade. Bak hade vi hålborrade skivor (304 mm) och där råkade vi ut för ordentliga sprickbildningar. Dock efter många (minst 100) timmar på bana. Enda slutsatsen jag kan dra av mina begränsade erfarenheter i ämnet är att hålborrade skivor käkar mer belägg. Prestandamässigt vet jag ej, mer än att det hejdade tämligen bra

Tror att det viktigaste är att man får till en ordentlig kylning av bromsarna (luftintag och slang) och att man väljer ventilerade skivor med rätt utformning på luftkanalerna. Volvos sena skivor har intaget på utsidan av skivan (svårt att leda luft dit > ).


Vad jag vet får du inte ändra bromsarna något alls i nån av klasserna, inte hålborra, inte slitsa etc. Men det finns väl 5? klasser med v8???

och att det spricker med hålborrat är inte ovanligt.


Det är bara i Kl.3 Standard Produktion som dom inte får ändra på bromsarna.... alla andra klasser är det fritt eller enbart en maxstorlek på skivan.... sen om dom vill hålborra , slitsa eller stansa in roliga mönster och logotyper struntar vi högaktningsfullt i

Men hålborrning leder till sprickbildning efter ett tag är klart... så därvidlag är väl slitsar att föredra. Men skivor är förbrukningsmaterial hos en del (fast det verkar ju framskärmar , växellådor och motorer också vara )


Ja, hålborrade skivor verkar kunna ge sprickor runt hålen men att de också skulle äta mer bromsbelägg än slitsade är jag tveksam till. Du kan ju välja vilket håll du vill ha slitsarna åt dvs medsols eller motsols, om du sätter slitsarna motsols så sliter det ju mest.

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Niclas Ericsson skrev:
Magnus Thomé skrev:
Rolle slitsade skivorna på min VR6'a (som vägde 1530 kg!). Jag tycker bromsarna bet klart bättre i högre farter! I lägre kan jag inte påstå att det gjorde varken till eller från.

Men det är ju ingen mirakelkur liksom. Räcker inte bromsarna till så lär det inte greja sig med slitsade skivor liksom. Men bromsar bättre det gör det.


Har du standardskivor på M3:an, räcker dom till? Jag har rätt så rediga bromsar på bilen (Porche 944 turbo) standard så man kanske klarar sig bra genom att byta till nya standardskivor, nya belägg och ny bromsvätska.


Lägger mig i eftersom jag åkt 944 turbo innan.... ja det du räknade upp plus att se till att packningarna i oken har spänst, problemet som jag drogs med (utan att fatta det) var att packningarna tappat spänsten och därmed inte drog tillbaka kolvarna dom där hundradelarna, detta gjorde att belägget aldrig släppte från skivan (det låg alltså på ytterst lite hela tiden) vilket i sin tur gjorde att det kom in en massa värme i belägget.

Sen hjälpte det ju säkert till att jag kunde använt en bättre bromsteknik.

Åker du en hel del gata oxo så är orginalbelägg rätt lämpliga.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Niclas Ericsson skrev:
[. Du kan ju välja vilket håll du vill ha slitsarna åt dvs medsols eller motsols, om du sätter slitsarna motsols så sliter det ju mest.


eeeeh, det beror väl på om du kollar på vänster eller höger skiva ? Framskivorna till 944 turbo är rotationsbestämda! (inte bakskivorna)

_________________
Pär Hylander
Citera
Niclas Ericsson
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 31


Trådstartare
Kan man säga att skivan slår sig mer med den ena eller andra metoden, eller det kanske är svårt att säga för det beror väl på antalet slitsar/hål etc?

En annan kär fråga är bromsbelägg, ska man gå på orginalbelägg eller byta upp sig till ett par belägg från en annan firma. Pagid, Ferodo, EBC, Mintx, Tar-ox...listan kan göras lång, vad kör ni med själva/rekomendationer? Hur mycket gnissel vid kalla bromsar får man på köpet?

_________________
Mvh. Niclas
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
1, 2, 3, 4, 5   >>
19 besök senaste veckan (90314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande