Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
19 besök senaste veckan (90314 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
Stacke skrev:


Cryo-behandlade skivor (Frozen Rotors) rör sig om en typ av temperaturbehandling där skivorna kyls ner till -300F. Därmed förändras skivornas struktur på atomnivå och fördelarna blir en förbättrad livslängd på skivor/belägg samt ett högre motstånd mot att slå sig. Personligen så tyckte jag processen lät lite 'fuffens' när jag hörde talas om den, )


Ja, jag håller med, det låter "fuffens" ! När man en metall kyls ner till ca -150°C (eller om det blir -220°C, kommer aldrig ihåg om det är plus eller minus 32 i omvandlingen) så händer väl ungefär *ingenting* (om nerkylning sker från rumstempertur). Det är varje fall vad jag tror, kan inte heller hitta något om sån "köldbehandling" i boken Materiallära i Karleboserien (Karlebo Handbok är den klassiska maskiningenjörens bibel!)

Däremot så om denna extrema köldbehandling sker omedelbart efter en värmebehandling kan jag tänka mig att det har effekt.

Tror inte att det händer något på atomär nivå, däremot på kristallin nivå, det ingår miljontals atomer i ett korn på kristallin nivå.


Exakt detdär var jag ute efter!

Vill oxå påstå att kylningen bör ske direkt från upphettning. Man måste ändra mikrostrukturen först, genom uppvärmnen, för att "frysa den" genom kylning. Eller som i detta fallet, underkylning.

Frågan är vad det är för kolhalt i stålet man använder till skivorna och till vilken temperatur man värmer upp dom. hade man vetat det hade man lättare kunna göra sig en bild av vilka egenskaper som skivorna har.

om man värmer upp dom så de austenitiseras och sedan kyler dom bildas man martensit. Om man kyler snabbare borde än mindre austenitöar hinna bildas och man får en otroligt hård yta... Fast vill amn ha det i en skiva? Djupet på en sådan behandling bli aldrig mer än ca. 1,5-2 mm max.

Nä, jag ångrar mig och säger att underkylningen påverkar på ngt annat sätt. Eller, man borde in värma skivorna till sådan nivå att de austeniseras.

Ska se om jag kan få fram ngt om detta. Men det står inte i ngn bok jag har heller.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5110



"Det är bara i Kl.3 Standard Produktion som dom inte får ändra på bromsarna.... alla andra klasser är det fritt eller enbart en maxstorlek på skivan.... sen om dom vill hålborra , slitsa eller stansa in roliga mönster och logotyper struntar vi högaktningsfullt i "

Då var det som jag troddde med andra ord.


"Men hålborrning leder till sprickbildning efter ett tag är klart... så därvidlag är väl slitsar att föredra. Men skivor är förbrukningsmaterial hos en del (fast det verkar ju framskärmar , växellådor och motorer också vara )"

Är inte allting förbrukningsvaror? Karosser, förare, ben...


"Menar du att det så att säga bromsade mer vid samma pedaltryck, eller menar menar du att dom tålde mer stryk? (eller menar du både och?)"

En av fördelarna med att slitsa/hålborra är att de gaser som bildas av beläggens bindningsmaterial? försvinner direkt. Utan denna luftkudde mellan belägg och skiva kan du uppnå högre tryck med belägget mot skivan med lägre pedaltryck. Capiche?


och som nämns om Påchebromsar längre fram och att de är hålborrade, fel i de flesta fallen. De är gjutna med hål och klarar sig längre tid (i stort sett som solida) utan att spricka.
För det går att få vanliga skivor att spricka också.

_________________
Roland Johansson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Rolle Scirocco skrev:
och som nämns om Påchebromsar längre fram och att de är hålborrade, fel i de flesta fallen. De är gjutna med hål och klarar sig längre tid (i stort sett som solida) utan att spricka.
För det går att få vanliga skivor att spricka också.


Jag hade Porschebromsar på min M5 och fick där smår sprickor kring hålre rätt snabbt och det brukar de flesta få. De håller sig dock små.

På M3:an som har borrade skivor så har det inte blivit den minsta spricka.
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



stoffe skrev:
Det finns "halv"borrade skivor med slitsning (EBC) sådana har jag köpt till min cherry vet inte hur bra dom funkar men fått rekomendationer om att "halv" borrat skulle vara den bästa kombinationen mellan hållbarhet och prestanda...


Sånna skivor kör jag också med och jag tycker att dom har fungerat utmärkt , Visserligen så är ju min astra varken särskilt tung eller jättesnabb så bromsarna har nog ett lättare liv på min astra än på många andras bilar. Jag har hittils kört med vanliga gatdäck så bromsarna har ju haft det lite lättare på grund av det också. Men till nästa år så åker R-Däcken på och då kommer väl bromsarna att få det lite svettigare, jag har därför uppgraderat bromsarna fram från ynka 256mm till enorma 284mm samt att bilen har lättats ca 150kg.

Tror ni att detta kommer att räcka eller blir påfrestningarna med R-däck förstora även med uppgraderade bromsar och lättad bil?

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tror du kommer känna en stor skillnad faktiskt. Vikten ska man inte skojja bort, fråga M3E30 Johan om det, och ökningen i bromsstorlek innebär en ökning på ca 11% av radien, om jag räknade rätt nu. Inte så lite det!

Hur stora jul har du? originalok med adapter? Vilken skiva är det du använder? Calibra? För det är väl 4X100 på Astran , eller har du byggt om? Mkt intressant!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Sörpan skrev:
För de här på forumet som kör M3 E30 och har kvar dimljusen i spoilern kan jag bara säga: SLÄNG DOM! Bästa investering jag gjort på min var att sätta dit luftkanaler till bromsarna a la Sport Evolution i stället. Sen är ju stålomspunna slangar standardutrustning för alla här hoppas jag?

Jag har faktiskt slängt mina dimljus men inte kommit längre än så.

Var hittade du luftkanalerna? Elller köpte du orginal från SE:n? Dessa ligger ju i prisklassen 1270:-/st... Och då är det bara själva tratten... Efterföljande rör och sköld som leder luften mot skivans mitt ingår inte.

_________________
Anders Dauner
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



AL skrev:
Tror du kommer känna en stor skillnad faktiskt. Vikten ska man inte skojja bort, fråga M3E30 Johan om det, och ökningen i bromsstorlek innebär en ökning på ca 11% av radien, om jag räknade rätt nu. Inte så lite det!

Hur stora jul har du? originalok med adapter? Vilken skiva är det du använder? Calibra? För det är väl 4X100 på Astran , eller har du byggt om? Mkt intressant!


Tänkte köra med 15" oz supperleggera . Oken kommer ifrån Saab 900 -94. skivorna kommer också från 900:an men jag har beställt slitsade skivor från EBC, beläggen blir förmodligen ebc:s gröna, jag körde med gröna nu under sommaren och är mycket nöjd med dessa. 4X100 stämmer bra det. Skivorna kommer att borras om från 5X110 och det kommer även att fräsas till en ny navring till skivorna.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:


Vill oxå påstå att kylningen bör ske direkt från upphettning. Man måste ändra mikrostrukturen först, genom uppvärmnen, för att "frysa den" genom kylning. Eller som i detta fallet, underkylning.

Frågan är vad det är för kolhalt i stålet man använder till skivorna och till vilken temperatur man värmer upp dom. hade man vetat det hade man lättare kunna göra sig en bild av vilka egenskaper som skivorna har.

om man värmer upp dom så de austenitiseras och sedan kyler dom bildas man martensit. Om man kyler snabbare borde än mindre austenitöar hinna bildas och man får en otroligt hård yta... Fast vill amn ha det i en skiva? Djupet på en sådan behandling bli aldrig mer än ca. 1,5-2 mm max.

Nä, jag ångrar mig och säger att underkylningen påverkar på ngt annat sätt. Eller, man borde in värma skivorna till sådan nivå att de austeniseras.

Ska se om jag kan få fram ngt om detta. Men det står inte i ngn bok jag har heller.


Ööööeeeehhh, ja det är möjligt kanske Kan inte påstå att jag kan järn/kol tillståndsdiagrammet utantill precis och nu är jag fullständigt mentalt utloggad från jobbbet, och det är där jag har handboken

Fast egentligen kan jag inte se vad det skulle göra för skillnad att göra en kylning från intressanta temperaturerna (600-900°C nånting) ner till rumstemperatur eller ner till långt under rumstemperatur som vi pratar om här, det slutar ju att hända intressanta saker vid 400-600°C!

Eftersom jag är nyfiken men skeptisk av mig så väljer jag att betrakta detta som ett marknadsföringstrick till jag sett en rimligt trovärdig förklaring till det här!

_________________
Pär Hylander
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



AL skrev:
...ökningen i bromsstorlek innebär en ökning på ca 11% av radien, om jag räknade rätt nu. Inte så lite det!


Mina skivors storlek ökar med 26%...
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2451



Som medlem i BMW Sport Club så har du rabatt på Motulvätskor, kolla på hemsidan för mer info. Jag kommer att beställa en låda (har igentligen en beställning liggande, skall bara meddela att det börjar bli dags, vi har en specialdeal när det gäller leverans )

Är det någon som bor geografiskt nära mig som är intresserad av Motul RBF vätska så skicka ett mail på johan@slipers.net. Har för mig att det hamnar på en bit under 200:- för en liter..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
AL skrev:


Vill oxå påstå att kylningen bör ske direkt från upphettning. Man måste ändra mikrostrukturen först, genom uppvärmnen, för att "frysa den" genom kylning. Eller som i detta fallet, underkylning.

Frågan är vad det är för kolhalt i stålet man använder till skivorna och till vilken temperatur man värmer upp dom. hade man vetat det hade man lättare kunna göra sig en bild av vilka egenskaper som skivorna har.

om man värmer upp dom så de austenitiseras och sedan kyler dom bildas man martensit. Om man kyler snabbare borde än mindre austenitöar hinna bildas och man får en otroligt hård yta... Fast vill amn ha det i en skiva? Djupet på en sådan behandling bli aldrig mer än ca. 1,5-2 mm max.

Nä, jag ångrar mig och säger att underkylningen påverkar på ngt annat sätt. Eller, man borde in värma skivorna till sådan nivå att de austeniseras.

Ska se om jag kan få fram ngt om detta. Men det står inte i ngn bok jag har heller.


Ööööeeeehhh, ja det är möjligt kanske Kan inte påstå att jag kan järn/kol tillståndsdiagrammet utantill precis och nu är jag fullständigt mentalt utloggad från jobbbet, och det är där jag har handboken

Fast egentligen kan jag inte se vad det skulle göra för skillnad att göra en kylning från intressanta temperaturerna (600-900°C nånting) ner till rumstemperatur eller ner till långt under rumstemperatur som vi pratar om här, det slutar ju att hända intressanta saker vid 400-600°C!

Eftersom jag är nyfiken men skeptisk av mig så väljer jag att betrakta detta som ett marknadsföringstrick till jag sett en rimligt trovärdig förklaring till det här!


ok Pär, då ska jag se om jag inte kan luska vidare i detta... Intressant faktiskt. Vet så väl att vi snackade om underkylning på KOMAN, men jag minns inte hur det var nu igen...Det var ju 4 dagar sen tentan var så...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Calle gsi skrev:
AL skrev:
Tror du kommer känna en stor skillnad faktiskt. Vikten ska man inte skojja bort, fråga M3E30 Johan om det, och ökningen i bromsstorlek innebär en ökning på ca 11% av radien, om jag räknade rätt nu. Inte så lite det!

Hur stora jul har du? originalok med adapter? Vilken skiva är det du använder? Calibra? För det är väl 4X100 på Astran , eller har du byggt om? Mkt intressant!


Tänkte köra med 15" oz supperleggera . Oken kommer ifrån Saab 900 -94. skivorna kommer också från 900:an men jag har beställt slitsade skivor från EBC, beläggen blir förmodligen ebc:s gröna, jag körde med gröna nu under sommaren och är mycket nöjd med dessa. 4X100 stämmer bra det. Skivorna kommer att borras om från 5X110 och det kommer även att fräsas till en ny navring till skivorna.


ok, tack för svaret... Iofs är detta ngt jag kan fixa ganska enkelt själv, hålen alltså. Men jag blev nästan lycklig av att det skulle finnas ngn skiva som var lite större med 4 X 100 man kunde plocka från ngn std.bil.
Hur är det med Golf G60, har dom inte 280mm? Nisse, du borde veta?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
CI

Här sen Dec 2002
Inlägg: 566



AL skrev:

Hur är det med Golf G60, har dom inte 280mm? Nisse, du borde veta?


Det stämmer!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



280 är alltid ngt mot 260...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Du AL..
Dina tankar känner jag igen. G60 skivor på en E30 med fyrbult navhål. Och E12 528 fram ok (fyrkolv till 280mm). Jag får nog oxå skaffa E30..

Vil passa på att tacka för alla inlägg här. Jag litar nämligen inte på mina bromsar på Golfen och har fått en del tips härifrån. Då kan man ha kul på bana till våren.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Eddie Varvstopp skrev:
Du AL..
Dina tankar känner jag igen. G60 skivor på en E30 med fyrbult navhål. Och E12 528 fram ok (fyrkolv till 280mm). Jag får nog oxå skaffa E30..

Vil passa på att tacka för alla inlägg här. Jag litar nämligen inte på mina bromsar på Golfen och har fått en del tips härifrån. Då kan man ha kul på bana till våren.


Inte kan det väl vara sååå jag menade...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:

ok Pär, då ska jag se om jag inte kan luska vidare i detta... Intressant faktiskt. Vet så väl att vi snackade om underkylning på KOMAN, men jag minns inte hur det var nu igen...Det var ju 4 dagar sen tentan var så...


Så är ungefär alltså:
Först plugga, :woot: , sen själva tentan , genast därefter och sen minns man såhär mycket

_________________
Pär Hylander
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AndersD skrev:
Sörpan skrev:
För de här på forumet som kör M3 E30 och har kvar dimljusen i spoilern kan jag bara säga: SLÄNG DOM! Bästa investering jag gjort på min var att sätta dit luftkanaler till bromsarna a la Sport Evolution i stället. Sen är ju stålomspunna slangar standardutrustning för alla här hoppas jag?

Jag har faktiskt slängt mina dimljus men inte kommit längre än så.

Var hittade du luftkanalerna? Elller köpte du orginal från SE:n? Dessa ligger ju i prisklassen 1270:-/st... Och då är det bara själva tratten... Efterföljande rör och sköld som leder luften mot skivans mitt ingår inte.


Två trattar (inkl lackering), två rör samt byte av hasplast som går in i hjulhuset gick på ca 3500 kr. Dimljusen var spräckta så de hade jag ändå fått byta till en kostnad av ca 1500 kr. Mellanskillnad: ca 2000 kr! Allt köpt på BMW och värt varenda öre!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
AL skrev:

ok Pär, då ska jag se om jag inte kan luska vidare i detta... Intressant faktiskt. Vet så väl att vi snackade om underkylning på KOMAN, men jag minns inte hur det var nu igen...Det var ju 4 dagar sen tentan var så...


Så är ungefär alltså:
Först plugga, :woot: , sen själva tentan , genast därefter och sen minns man såhär mycket


Hahahahahahaha!!!
Låter som om ngn pluggat han oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 341



Pär H: Du kan läsa mer om Cryo-behandlingen på www.frozenrotors.com
och har du några frågor får du gärna kontakta mig så ska jag vidarbefordra dem till Mark Link på Diversified Cryogenics.

Du kan även få kontaktinfo till bröderna Lundström som kom på andra resp. tredje plats i årets Camaro Cup med Frozen Rotors. De får inte betalt för att göra PR... ;)

Stoffe: Är lite nyfiken på vilken prestandahöjande funktion en halvborrad skiva har?

God Jul alla!

_________________
Per Stacke
323ti E36
M3 E36
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



zeddie skrev:
AL skrev:

Hur är det med Golf G60, har dom inte 280mm? Nisse, du borde veta?


Det stämmer!


Jag har slitsade 280mm G60 skivor på Sciroccon. Vet iofs. inte om det kanske kommer att bli lite "overkill" på en vagn som väger 823 kilo men va fasen, det borde ju hjälpa till att få stopp på pärlan !? 226mm skivor i bak dessutom.
För att komplettera hela bromseriet, ett pedalställ samt ok från Sc.16v. Har även bytt ut lastavkännaren mot två reducerventiler (en till var bakhjul) som kommer från samma vagn..

Ser väl hellre till att ha ordnat med bromseriet innan man hugger in på motortrimmandet för jag resonerar väl som så. "Att få upp vagnen hastighet är väl egentligen inget problem.. Problemet uppstår väl att få stopp på prylarna när det behövs" !!??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
19 besök senaste veckan (90314 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande