Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2003-09-17 Banträff Anderstorp onsdag
1, 2   >>
9653 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Då var man tryggt hemma igen
Det var en lyckad tillställning; jag klarade mig utan några värre incidenter och fick dessutom åka med i Pär's 924 - kul och mycket annorlunda mot min lilla miata

Mer om detta imorgon - dags för lite vila nu

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hej!

Kul igår!

Följande rejsakändisar på plats vad jag kunde se.

- Claes Haglund (som jag aldrig hann prata med eftersom vi nog inte var i dåpå samtidigt en enda gång, men vi kunde ivf vinka på varandra när vi åkte i bredd på korta rakan

- LeifA var där med sin fina 944 TurbOCup. Otroligt mycket finare än min 924-räser

- Dennis Kullman var där och fortare med sin Miata än mina nerver riktigt tålde (sista bre'stället i Hansenkurvan blev jag riktigt nervös , jag var med i bilen alltså)

- Undertecknad var där med gule 924:an som för dagen hade mycket trevligare avgastemp! Dock ville den inte riktigt behålla motoroljan, kan det vara för att jag toppat min 10-60 racingolja med lite 5-50 Biltemaolja månntro, att den försökte spotta ut biltemaolja? Hursomhelst så tog jag en snabbtitt nu på morgonen när jag lastade av trailern, och det kunde varit mkt värre, det är bara anslutningen till oljekylaren.

Tyckte rejsafolketkörde låg bra till väd gällde att köra snyggt och för vagnmaterialet fort! Var inte så mycket värstingbilar på plats, däremot en del "dekaltrimmade" vanliga bilar. Lustigt, gör dekalerna att man åker i konstigare och långsammare spår?

Hansenkurvan skördade ett offer igår, en blå BMW E30 rejsbil landande hårt i däcken/armcon strax före Continentalbron, den fick åka hjullastare tillbaka.

Mycket bilar var det tyckte jag, antagligen över 30. kanske uppemot 40? Efter att BMW'n bärjats så skulle alla ut samtidigt, vilken trafik det blev!

Men kul var det

_________________
Pär Hylander
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Jag var där igår och fotade lite. Det var min och polarens rejs E30 som fick åka hjullastare Det gick bra med föraren och bilar finns ju fler!

Fick tyvärr inte med ngn rejsakändis på foto!

Jobbigt att stå vid sidan utan att köra om jag bara kunde hitta en riktigt fin M Coupé att börja bygga på.

_________________
/Per Hylthén
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Tack alla ni som kom!

Mycket lyckad tillställning tyckte jag! Det flöt på bra och de flesta höll ut när man skulle passera (jag försökte också hålla ut ).

Dennis:
Det var satan vad man kan få en Miata att gå då! Jag kom inte ikapp hur mycket jag än försökte.

Pär Hylander:
Det är nog som du säger. Vi var nog inte i depå samtidigt en enda gång. Mycket köra blev det! Men hälsa på rakan gick ju an.

Lite bilder har tagits och lite filmer har filmats så jag ska se om jag kan inte kan få upp dem på någon lämplig webserver under dagen eller kvällen och självklart meddelar jag då här när så är gjort.

Tack än en gång för intresset!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Ucklo
Tranås
Här sen Aug 2003
Inlägg: 33



Tackar för en trevlig kväll....det var som vanligt ohyggligt kul att köra lite bana...synd på E30 bara... annars flöt det ju på bra...


Mvh

Martin

_________________
Martin Hjelmquist
>>UcklORacing>>
Njutbilen: Saab 9-5 Aero-02
Busbilen: Saab 9000 Cse 2,3TURBO-93
Citera
Dennis Kullman at work

Här sen Jul 2003
Inlägg: 52



Claes Haglund skrev:
Tack alla ni som kom!

Mycket lyckad tillställning tyckte jag! Det flöt på bra och de flesta höll ut när man skulle passera (jag försökte också hålla ut ).

Dennis:
Det var satan vad man kan få en Miata att gå då! Jag kom inte ikapp hur mycket jag än försökte.

Pär Hylander:
Det är nog som du säger. Vi var nog inte i depå samtidigt en enda gång. Mycket köra blev det! Men hälsa på rakan gick ju an.

Lite bilder har tagits och lite filmer har filmats så jag ska se om jag kan inte kan få upp dem på någon lämplig webserver under dagen eller kvällen och självklart meddelar jag då här när så är gjort.

Tack än en gång för intresset!


Tack själv Claes!
Vi fick ju aldrig tillfälle att snacka lite, men det kommer väl fler tillfällen

För det mesta gick det rätt bra för mig tyckte jag, men min misslyckade inbromsning efter rakan kommer jag (och Pär som låg bakom? ) sent att glömma; att det kan ryka så fruktansvärt mycket om S-03or hade jag ingen aning om

Jag kan ju också konstatera att det är skillnad på bromsar och bromsar; Pär's bil BROMSAR, min, ööh, saktar ner...

Nåja, himla kul var det i a f; det där med att inte bara köra, utan att också åka med i andra bilar ibland är nog inte så dumt - förutom att det är roligt thumbs up

_________________
Dennis K
Miata -93
Nu med nya hjul
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Här är en bildserie bestående av bilder från gårdagen.

http://brahegatan.d2g.com/14K/179/FrameSet.htm

och några filmer på min gamle stackare.

http://brahegatan.d2g.com/14K/179/IMGP4557.AVI

http://brahegatan.d2g.com/14K/179/IMGP4572.AVI

Mycket nöje!


(Är det någon som vill ha mer högupplösta bilder så maila filnamnet till mig (står på sidan för bilden) så kan jag maila över)

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Claes, jag antar att det här är ditt däck:

http://brahegatan.d2g.com/14K/179/images/DSCF0048.jpg

Du verkar ha samma sorts slitage som jag, mest på insidan, men inte så mycket längst in? Eller har du skiftat höger/vänster, fram/bak?

EDIT: Glömde ställa frågan varför slitaget blir sånt?

(Kanske skulle man ställa frågan i däcksforumet också?)

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Sörpan:

Jo, detta hjulet satt på höger bak förra gången. Har flyttat runt friskt och det var klart mest slitage på insidan först. Och dessutom var de begagnade så det är nog omöjligt för mig att säga om det är något fel eller om det sliter som det ska...

Fick dock för mig att det slet mycket jämnare denna gången när jag körde med lite tryck (1.6 kilo kallt ~2.3 varmt). Körde med betydligt mycket mer tryck förra bankörningen på samma bana (~1.9 kallt) och det kändes stabilare och bettade nog bättre i inbromsningarna (!) förra gången. Kanske är 1.75 kallt idealt. Tål att testas.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Per Hylthén skrev:
Jag var där igår och fotade lite. Det var min och polarens rejs E30 som fick åka hjullastare Det gick bra med föraren och bilar finns ju fler!

Fick tyvärr inte med ngn rejsakändis på foto!

Jobbigt att stå vid sidan utan att köra om jag bara kunde hitta en riktigt fin M Coupé att börja bygga på.


Aha, var du du som åkte med mig i Chryslern med trailer ut till bilen? (annars var det ju din polare!)

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dennis Kullman at work skrev:
För det mesta gick det rätt bra för mig tyckte jag, men min misslyckade inbromsning efter rakan kommer jag (och Pär som låg bakom? ) sent att glömma; att det kan ryka så fruktansvärt mycket om S-03or hade jag ingen aning om

Jag kan ju också konstatera att det är skillnad på bromsar och bromsar; Pär's bil BROMSAR, min, ööh, saktar ner...


Dom rök rätt mycket ja.....

Tror man upplever acc och broms och sånt mycket kraftigare när man inte kör själv. När jag åkte med dig så upplevde jag att du bromsade ungefär som när jag själv bromsar med 924:an, så antagligen bromsar det lite bättre i 924:an men inte så stor skillnad som du upplevde.

Dennis och jag passade på att mäta lite däcktemp, men eftersom vi mätte i början av depån direkt efter karusellen så var det varmt i vänsterkanten av alla däcken, så jag vet inte om det var helt relevant mätningarn.

Anledningen att jag höll till i början i depån, till skillnad från alla andra som var i slutet var alltså inte för att vara medvetet asocial , utan för att kunna ta tempmätningar direkt.

_________________
Pär Hylander
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Japp det var kul igår...gick ju bra att köra min pappas Hennaröda M3 E30 åxå.. ..

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158



Pär Hylander skrev:
Per Hylthén skrev:
Jag var där igår och fotade lite. Det var min och polarens rejs E30 som fick åka hjullastare Det gick bra med föraren och bilar finns ju fler!

Fick tyvärr inte med ngn rejsakändis på foto!

Jobbigt att stå vid sidan utan att köra om jag bara kunde hitta en riktigt fin M Coupé att börja bygga på.


Aha, var du du som åkte med mig i Chryslern med trailer ut till bilen? (annars var det ju din polare!)


Det var min polare, för varje gång jag tänkte gå fram och hälsa var du ute på banan

_________________
/Per Hylthén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Kul blandning med bilar.... Och, hhrmmm... Olika körstilar


_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Den bilden tänkte jag också på Men vems va Exigen och hur gick den egentligen på banan? Det är ju nämligen min drömbil #1 när det gäller ban bil. synd att jag missade den.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Magnus Thomé skrev:
Kul blandning med bilar.... Och, hhrmmm... Olika körstilar


Jotack. Det är jag som sitter på högersidan i E21:an.
Den är bestyckad med diverse godis och dagen till äran skodd med A032:or fram och rallydäck bak. Allt för överstyrnings- och driftingegenskapernas skull och nog gick det brett alltid (ja alltid! även i karusellen!).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Lotus Samuel skrev:
Den bilden tänkte jag också på Men vems va Exigen och hur gick den egentligen på banan? Det är ju nämligen min drömbil #1 när det gäller ban bil. synd att jag missade den.


Vems Exigen var vet jag inte. Den hade dock registreringsnummer "EXIGE". Någon som vet?

Hur den gick på banan. Jotack, den gick fort. Hur fort var dock svårt att avgöra, för jag fick aldrig riktigt se hur mycket det skilde, men min uppfattning var att det gick långsammare än jag hade väntat mig. Troligtvis höll han antingen igen rejält eller så var det innan han hade fått upp värmen i prylarna, för jag tror nog att den är bra mycket snabbare än vad som gjordes gällande i omkörningarna av mig och min gamle E30:a.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Lotus Samuel skrev:
Den bilden tänkte jag också på Men vems va Exigen och hur gick den egentligen på banan? Det är ju nämligen min drömbil #1 när det gäller ban bil. synd att jag missade den.


Vems Exigen var vet jag inte. Den hade dock registreringsnummer "EXIGE". Någon som vet?

Hur den gick på banan. Jotack, den gick fort. Hur fort var dock svårt att avgöra, för jag fick aldrig riktigt se hur mycket det skilde, men min uppfattning var att det gick långsammare än jag hade väntat mig. Troligtvis höll han antingen igen rejält eller så var det innan han hade fått upp värmen i prylarna, för jag tror nog att den är bra mycket snabbare än vad som gjordes gällande i omkörningarna av mig och min gamle E30:a.


På Exigen står det "autocollection" alltså bilmuséet i Göteborg; jag tror det är de som äger den. Att det inte gick så fort kan ju ha att göra med att den tydligen åkte av under bron på Kinnekulle

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Per Hylthén skrev:

Det var min polare, för varje gång jag tänkte gå fram och hälsa var du ute på banan


Ja, det är ju det som är en liten nackdel med såna 3-timmarsbanmöten, man vill ju hinna få rejält med stoltid , det blir ju på snacktidens bekostnad

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Claes Haglund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kul blandning med bilar.... Och, hhrmmm... Olika körstilar


Jotack. Det är jag som sitter på högersidan i E21:an.
Den är bestyckad med diverse godis och dagen till äran skodd med A032:or fram och rallydäck bak. Allt för överstyrnings- och driftingegenskapernas skull och nog gick det brett alltid (ja alltid! även i karusellen!).


Ja, det kan man säga. Den skrämde mig rätt rejält genom att plötsligt sladda annorlunda när jag skull åka om, orutinerad som jag är så lyfte jag på gasfoten vilket gjorde att jag genast hade samma körstil en stund...

_________________
Pär Hylander
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Pär Hylander skrev:
Ja, det kan man säga. Den skrämde mig rätt rejält genom att plötsligt sladda annorlunda när jag skull åka om, orutinerad som jag är så lyfte jag på gasfoten vilket gjorde att jag genast hade samma körstil en stund...


Jo, det är lite svårt att veta hur pass duktig driftaren i fråga är. I detta fallet så ska man inte vara mer rädd att köra om när han kör på ställ än när bakhjulen har fäste, för han har nog kört mer bil på bredden än med fäste för bakhjulen.
Men som du säger så är det ju inte lätt att veta det.

Kanske borde avsätta en halvtimma för drifting competition nästa gång istället?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Eftersnack
2003-09-17 Banträff Anderstorp onsdag
1, 2   >>
9653 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande