Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (38751 totalt)
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Någon som har tips på ungefär vilket däcktryck jag bör ha på mina Kumho Ecsta V70A när de är varmkörda på bana? Jag har försökt söka men inte hittat något.. Jag behöver något riktmärke ungefär vad jag ska börja med

Jag tror jag kör för högt för det har slitits mer i mitten av däcket än på sidorna

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jag körde på 2.4 i varmtryck, kunde nog gå ner lite till men valde inte att göra det då slitaget såg bra ut.

_________________
Rehan Mirza
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag kör med 1.80-1.95 och då fungerar de kalas. Skillnaden vid tex 2.05 är enorm, okörbart skulle man kunna säga...

Bilen väger 1400kg och rullar på 18 225/40. Kanske är det annorlunda vid andra dimensioner?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Tjena Jim
Jag har 2.0 som riktmärke för varma 225/45-15 V70 (gummiblandning K9A) på torr bana.
Bilen väger ca 1100kg och är bakhjulsdriven.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Tack för alla svar! Jag kör 225/45-17 i en tung bil och jag provade dryga 2.0 i varmtryck men tyckte inte jag fick något supergrepp riktigt. Men det har nog med mitt originalchassie och dåliga hjulvinklar att göra!

Det låter ändå som att jag kan ha 2.0 som riktmärke sen prova mig fram nedåt i tryck medan jag samtidigt håller koll på värmen och slitaget på däcken...

Jag kör kalltryck 2.5 när jag kör på gata för att slita så lite som möjligt på däcken.. Är det kanske för mycket?

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 213



Jim, vad väger din bil med dig i?

_________________
Rehan Mirza
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974


Trådstartare
Tjänstevikten original är 1535kg så jag ligger däromkring.. Får mäta noggrannare efter vinterns diverse lättningsprojekt

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



djungel-Jim skrev:
Jag kör kalltryck 2.5 när jag kör på gata för att slita så lite som möjligt på däcken.. Är det kanske för mycket?


Jag ligger ungefär där.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Spinner vidare på tråden då jag just skaffat r-däck (kumho V70A) till M3:an.
Hur är det generellt gällande hårdhet på gummiblandning och däckstryck?
V70 finns i 3 hårdheter. Bör man ha lägre lufttryck vid en hårdare gummiblandning ?.

Kör med 265/35/18 k90 runt om och är mkt tacksam för tips på däckstryck (kalla/varma)

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Rka skrev:
Spinner vidare på tråden då jag just skaffat r-däck (kumho V70A) till M3:an.
Hur är det generellt gällande hårdhet på gummiblandning och däckstryck?
V70 finns i 3 hårdheter. Bör man ha lägre lufttryck vid en hårdare gummiblandning ?.

Kör med 265/35/18 k90 runt om och är mkt tacksam för tips på däckstryck (kalla/varma)


Jag har kört med olika hårdheter och haft samma riktmärke på däckstrycket.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



BTG skrev:


Jag har kört med olika hårdheter och haft samma riktmärke på däckstrycket.


ok, tar sikte på ca 2kg varma.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Blev premiär för r-däcken i helgen (Sviestad) på riktigt torrt väglag.
Ang. däckstryck så hade jag ca 2,3kg efter första passet. Greppet var helt ok.
Sänkte sedan till 2kg, men då tappa jag väldigt mkt grepp.
Min tunga bil kanske behöver lite högre däckstryck?

Tyckte att det var svårt att få upp temp. i däcken.
Kanske skulle prova att köra första passet med lägre tryck.?
Nu släppte jag ut till knappt 2kg när jag kom fram till banan.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

En enda fråga:

Var får man tag på dessa däck?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Dignell skrev:
En enda fråga:

Var får man tag på dessa däck?
"Martin G" här på Rejsa, (dvs Wheelbase) hjälper alltid till.
Service till kunder är viktigare än uppdatering av hemsidan .

Lagret för Kumhos Motorsportdäck ligger i England så där kan man leta storlekar (allt finns ju inte i i oändlig tilldelning iofs)
http://www.kumhotyre.co.uk/Motorsports/KH_brochure01.html (Hm "*kommer 2003" ger inget förtroende)
Möjligen kan listorna hos tex Camskill vara mer uppdaterade.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Dignell skrev:
...Var får man tag på dessa däck?

MOCOMP

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Rka skrev:
Blev premiär för r-däcken i helgen (Sviestad) på riktigt torrt väglag.
Ang. däckstryck så hade jag ca 2,3kg efter första passet. Greppet var helt ok.
Sänkte sedan till 2kg, men då tappa jag väldigt mkt grepp.
Min tunga bil kanske behöver lite högre däckstryck?

Tyckte att det var svårt att få upp temp. i däcken.
Kanske skulle prova att köra första passet med lägre tryck.?
Nu släppte jag ut till knappt 2kg när jag kom fram till banan.



Erik, lyfter tråden lite och spinner vidare på vår disskussion på Sviestad igår.
Är mest intresserad av slitaget vi får på våra Kumhos. Snedslitna klackar inifrån
och ut. Gissar att det kan bero på högt tryck. Själv körde jag på 1,8 kalla och 2,2 varma.
Bmw M3 ca ca 1450 kg. Någon som har koll ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Vicka låga tryck ni har allihopa, jag känner mig superosäker nu asså. Har iof bara kört slalom på Lunda med Challengegänget dvs inge bankörning än med de för mig nya Kuhmosarna. Jag körde kalltryck 1,9 vilket blev varmt 2.2 - 2.4. Funka fint körmässigt, fick såndär småbucklig varm gummiyta precis som jag tycker det borde se ut. Framdäcken hade snyggt o prydligt slitage men bak fick jag lite mer slitage "strax ytter om mitten" på däcken

Storleken är 245/35 18 runt om och bilen väger 1650 med mig o halv tank. Så i början av dan var det väl lite tyngre då med full tank och ganska precis 1650 när jag åkte hem....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008





Bild på däcket. Här syns att klackarna/banorna är mer slitna utåt. Alla 4 däck har samma
slitage men vä fram är värst. Har som sagt kört med 1,8 kallt och 2,2 varmt. Camber har jag
-3,5 fram och -2,5 bak. Med tanke på att det korvat sig en aning i mönstrets kanter kan man
kanske gissa att det gått lite väl varmt..
För högt tryck, för lite neg camber och/eller överkörning ? Vad tror ni ?

MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Marcus, vilken däckstorlek har du?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Magnus Thomé skrev:
Marcus, vilken däckstorlek har du?


225/40-18 . Erik i några inlägg ovan hade liknande slitage på sina 265or.


MS//

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Japp, har liknade slitage som Marcus. Mest markant är det på bakdäcken,
På min bil så funka det sist ganska ok, med 2.3 fram och 2.1 bak (varma)
Dagen efter jag kom hem från Sviestad så hade jag 1,8 fram samt 1,6 bak (kalla)

Att hitta rätt tryck har gjort mig helt
Man kanske skulle fokusera lite mer på däckstempen...?

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
1, 2, 3, 4   >>
9 besök senaste veckan (38751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande