Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (38742 totalt)
Tyskies

Här sen Aug 2006
Inlägg: 111



Rka skrev:
SkylineMannen skrev:
Enligt Vad tyska leverantören om "tryck vs grader" så ska det vara följande på Hårda 265-35-18 däcken märkta med en "9" = Hard!

obs! Detta gäller Kuhmo Ecsta V700 265-35-18 Med gummiblandning "9" som slutsiffra.

Kalltryck på bana = 1.8kg

Kalltryck på gata = 2,8kg

(dock inte ok att åka gata på "PGA" att det kostar att slanta nya däck hela tiden tyckte Tysken)

Grader när däcket har skrubbats för att funka optimalt är 80-85grader, Är max ok med 90grader och vid 100grader är det kaputt som han uttryckte sig!


Hoppas det hjälpte till en smula iaf i denna diskussion!

Mvh


Intressant info!

Hade iofs varit kul att veta rek. av fälgdim.

Kör själv med 265/35/18 fram/bak och låg sist på ca 1.8-1.9 kalltryck.
Mina däck har dock fått något slags "toyo-veck". Andra och tredje raden utifrån har gått ner mkt mer än den övriga ytan. Trodde först att det var relaterat till camber, eftersom bakdäcken hade mest tendens till toyo-veck.
Men efter sista körningen på Sviestad hade även vänster framdäck samma slitage, och då kör jag med 3,5 grader camber.


Rek. av fälgdimensionerna enligt vad han sade så var det rek från 9t - 10,5t om jag ej missminner mig helt om man ska använda dessa däck (ovan nämnda)

Har förövrigt kört Yokohama A048or som är super bra fäste i hur man än gör med dessa men, Dock ett stort "MEN" Skumt slitage på framdäcken efter fyrhjuls inställningen.
Har tung bil, 4WD, Mkt effekt men är inte nöjd med slitaget som är, Helt sjukt bara insida på båda fram utan att resten ca 80% av ytan är som den alltid vart.

Har ej siffrorna framför mig men letar upp dem och återkommer, Enligt dem som ställt det är det skumt och enligt protokollet ska det inte vara så som slitaget är.

Frågan är hur man ska ställa in bilen för just R däck och vilken typ!?!

Mvh

_________________
Klaus Schöps.
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Kan bara instämma ang. A048.
Körde med A048 sist på Sviestad. Greppet var kanon, och jag kunde köra med ett par hg mindre än Kumho V70A.

Kör med 9" fälgar, vilket kanske är lite klent för 265 däck.
I vilket fall så verkar V70 i mitt tycke inte helt optimalt på en tung bil som min..

Ang. Olika hjulinst. för r-däck så kräver generellt ett r-däck med mjukare stomme, lite mer camber.

Nästa bankörning ska jag ev. testa lite mindre camber till A048:orna...

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Det är helt klart nåt knas med stommen på de däck jag har. Nu gick vänster bakdäck exakt samma öde till mötes som höger fram. Lite vibrationer, kom upp på motorvägen. ökade till ca 90 kmh och plötsligt började det vibrera galet. En reva längs med nästan hela däcket (hade jag stannat snabbare så hade revan säkert varit kortare iof), även denna gång på insidan, men ett bakdäck den här gången.

Jag har alltså fått detta på höger fram och vänster bak. Bak har jag inte speciellt mycket camber så teorin om för mycket camber och gatåka kan vi nog avskriva. Jag har också svårt att se hur teorin om för lite camber och banåka skulle skapa den här "kollapsen" av stommen heller eftersom det alltid är på däckets inre sida det går sönder Däremot gissar jag att det inte hänt om jag kört med jättehögt däckstryck... men då kan man ju lika gärna strunta i att köra med dom hursomhelst...



Gata:

Jag har kört med 2.4 - 2.5 i kalltryck på gatan. Hade högre ett tag men bilen blir ganska stirrig med för mycket tryck i däcken. Och runt två-och.ett-halvt är ett tryck som har funkat med en stor mängd andra rdäck jag kört med.


Bana:

Varit på ban/slalomträff på Mantorp en enda gång sen förra punkan. Hade denna gång 2.0 i kalltryck för att vara lite snällare. Men det hjälpte kanske inte.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Bara en fråga, har ni rätt belastningsindex och hastighetsindex osv. ? Med tanke på att era bilar är rätt tunga och går fort. Det borde ju däckverkstan ha koll på men ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Håller med om att det känns som ett belastningsindexproblem. Men jag har inte kollat vad det står, kan ta ett foto Men som du säger, jag tror det knappast är så att bilen är för tung för det belastningsindex däcken har angivna eftersom de som håller på med däcken har god koll på det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Första omgången Kumo rök 3 st på samma sätt som Thomès + att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana men den omgång Kumo vi nu har på har funkat fint. Som sagt man funderar lite ibland när det går fort om vad som händer nu har det hänt på någorlunda bra ställen på banan tack och lov.

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

PeOR skrev:
Det känns ju sådär att ha en uppsättning i stort sett oanvända Kuhmo V70 hemma. När däcken gick sönder - hur uppförde sig bilen? Jag har ingen lust att "köra tills det smäller" om man dessutom åker av väg eller bana.

Peo.


Båda gångerna:

- Svag obalans och därmed vibrationer en längre stund (inte mer än vad man normalt är van vid när man kör rdäck (lite uppplockad skit eller gummi typ))

- Plötsligt massiv obalans. För mig båda gångerna precis efter jag hade ökat farten från 40-70 kmh till 110-120 kmh.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Fredric S skrev:
...
+ att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana ....


Åh f*n. Det också. Det är vad som normalt händer om man får för mycket temp i slitytan innan hela stommen fått temp. Alltså att man överhettar däcken men gör det snabbt. Men det visste du säkert redan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Magnus Thomé skrev:
Fredric S skrev:
...
+ att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana ....


Åh f*n. Det också. Det är vad som normalt händer om man får för mycket temp i slitytan innan hela stommen fått temp. Alltså att man överhettar däcken men gör det snabbt. Men det visste du säkert redan thumbs up


Japp..både fram och bak har däck "gett" sig. Bilens vikt ca. 1260 & däcktryck 1,9-2,2

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



Magnus Thomé skrev:
Det är helt klart nåt knas med stommen på de däck jag har. Nu gick vänster bakdäck exakt samma öde till mötes som höger fram. Lite vibrationer, kom upp på motorvägen. ökade till ca 90 kmh och plötsligt började det vibrera galet. En reva längs med nästan hela däcket (hade jag stannat snabbare så hade revan säkert varit kortare iof), även denna gång på insidan, men ett bakdäck den här gången.

Jag har alltså fått detta på höger fram och vänster bak. Bak har jag inte speciellt mycket camber så teorin om för mycket camber och gatåka kan vi nog avskriva. Jag har också svårt att se hur teorin om för lite camber och banåka skulle skapa den här "kollapsen" av stommen heller eftersom det alltid är på däckets inre sida det går sönder Däremot gissar jag att det inte hänt om jag kört med jättehögt däckstryck... men då kan man ju lika gärna strunta i att köra med dom hursomhelst...



Gata:

Jag har kört med 2.4 - 2.5 i kalltryck på gatan. Hade högre ett tag men bilen blir ganska stirrig med för mycket tryck i däcken. Och runt två-och.ett-halvt är ett tryck som har funkat med en stor mängd andra rdäck jag kört med.


Bana:

Varit på ban/slalomträff på Mantorp en enda gång sen förra punkan. Hade denna gång 2.0 i kalltryck för att vara lite snällare. Men det hjälpte kanske inte.


Inte utan man undrar om du haft maximal otur och fått en sändning måndagsex. till bilen.
I vilket fall ingen vidare reklam för Kumho V70.
Jag har full förståelse om du är skeptisk att köra kumho i fortsättingen.
Hoppas du får en en vettig kompensation för dina "missöden"

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



215/45/17 Medium på 7" fälgar.
Ca 1250 kg
Camber -3,0 fram och -2,0 bak
FWD

Kalltryck gata: 2,5 kg
Kalltryck bana: 1,6-1,8 kg

Inga problem.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Björn skrev:
Bara en fråga, har ni rätt belastningsindex och hastighetsindex osv. ? Med tanke på att era bilar är rätt tunga och går fort. Det borde ju däckverkstan ha koll på men ändå.

Jag letade lite på nätet och 245/35-18 verkar ha 88 i lastindex, vilket motsvarar 560 kg.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jörgen (Jet) skrev:
Björn skrev:
Bara en fråga, har ni rätt belastningsindex och hastighetsindex osv. ? Med tanke på att era bilar är rätt tunga och går fort. Det borde ju däckverkstan ha koll på men ändå.

Jag letade lite på nätet och 245/35-18 verkar ha 88 i lastindex, vilket motsvarar 560 kg.
Tack!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Fredric S skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fredric S skrev:
...
+ att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana ....


Åh f*n. Det också. Det är vad som normalt händer om man får för mycket temp i slitytan innan hela stommen fått temp. Alltså att man överhettar däcken men gör det snabbt. Men det visste du säkert redan thumbs up


Japp..både fram och bak har däck "gett" sig. Bilens vikt ca. 1260 & däcktryck 1,9-2,2


Vilken dimension hade ni?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Jag glömde att hänvisa till min källa, där även min. fälgbredd finns angiven.

http://www.kumhotire.com/tire/tire_standard.jsp?prdt_id=3

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Jörgen (Jet) skrev:
Jag glömde att hänvisa till min källa, där även min. fälgbredd finns angiven.

http://www.kumhotire.com/tire/tire_standard.jsp?prdt_id=3



Perfekt!


Det är ju en tanke att om man har tokfel fälgbredd att det skulle kunna strula. Men jag har 9 tum. Så det är ganska klockrent rätt bredd... Och det sket sig ändå.

_________________
Magnus Thomé
Citera
F.S
Småland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 587



Magnus Thomé skrev:
Fredric S skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fredric S skrev:
...
+ att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana ....


Åh f*n. Det också. Det är vad som normalt händer om man får för mycket temp i slitytan innan hela stommen fått temp. Alltså att man överhettar däcken men gör det snabbt. Men det visste du säkert redan thumbs up


Japp..både fram och bak har däck "gett" sig. Bilens vikt ca. 1260 & däcktryck 1,9-2,2


Vilken dimension hade ni?


Vi har 235/40-17"

_________________
Fredric Sjöblom
------------------
BMW 5 -16
Mini Cooper -15
Huqvarna FE 350 -17
Citera
Stig Svensson
Skene
Här sen Jan 2004
Inlägg: 323



Vi har ingen erfarenhet av V70 däcken men vi har provat andra Kumho i långlopp med dåligt resultat. Körde på Ecsta MX ett tag och det var vanligt att det lossnade stora sjok av mönstret ner till korden. Sen har vi kört på KU31 och på dom bryts mönsterklackarna av på mitten i stället för att slitas ner. Billiga är dom och visst är det så att man får vad man betaler för!
ovanstående är ju inte applicerbart på ditt bekymmer utan mer allmänt om Kumho!
Har du funderat över om det kan ha att göra med för låg profil? Jag tänker som så - låg profil, liten flex i däcksidan och stor belastning? Fast man tycker ju att det skulle gå sönder på utsidan då!
Försöker väcka en tanke i alla fall!
/Stig

_________________
Stig Svensson
Toyota Celica RA23
Porsche 944 (S3)
Porsche 944 S2
Toyota Celica ST182 Långloppa
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Stig Svensson skrev:
...
Har du funderat över om det kan ha att göra med för låg profil? Jag tänker som så - låg profil, liten flex i däcksidan och stor belastning? Fast man tycker ju att det skulle gå sönder på utsidan då!
...


För min del så har jag kört med 245/35 18 och 235/40 18 med bilen i nio år, båda de funkar kanon med andra däck. Men det är ju bra med lite olika tankar och ideer thumbs up

----

Det du beskriver, både det med sjok och det med klackarna är ju oftast en följd av att man gått ut för hårt med kalla däck. Eftersom andra däck funkat bra för er så kanske man kan klura på om Kuhmo är känsligare än andra på att få några varv i "uppvärmningstempo" på banan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Stig Svensson skrev:
...men vi har provat andra Kumho i långlopp med dåligt resultat. Körde på Ecsta MX ett tag och det var vanligt att det lossnade stora sjok av mönstret ner till korden.

Det där låter lite märkligt, totalsegrarna i MSLS 2008 åkte ju på Ecsta MX.

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Måns Ulveståhl skrev:
215/45/17 Medium på 7" fälgar.
Ca 1250 kg
Camber -3,0 fram och -2,0 bak
FWD

Kalltryck gata: 2,5 kg
Kalltryck bana: 1,6-1,8 kg

Inga problem.


Får du upp värme i bakdäcken eller du har ett par hekto till i bak?

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (38742 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande