Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38742 totalt) |
Rek. av fälgdimensionerna enligt vad han sade så var det rek från 9t - 10,5t om jag ej missminner mig helt om man ska använda dessa däck (ovan nämnda) Har förövrigt kört Yokohama A048or som är super bra fäste i hur man än gör med dessa men, Dock ett stort "MEN" Skumt slitage på framdäcken efter fyrhjuls inställningen. Har tung bil, 4WD, Mkt effekt men är inte nöjd med slitaget som är, Helt sjukt bara insida på båda fram utan att resten ca 80% av ytan är som den alltid vart. Har ej siffrorna framför mig men letar upp dem och återkommer, Enligt dem som ställt det är det skumt och enligt protokollet ska det inte vara så som slitaget är. Frågan är hur man ska ställa in bilen för just R däck och vilken typ!?! Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||||||||
Kan bara instämma ang. A048.
Körde med A048 sist på Sviestad. Greppet var kanon, och jag kunde köra med ett par hg mindre än Kumho V70A. Kör med 9" fälgar, vilket kanske är lite klent för 265 däck. I vilket fall så verkar V70 i mitt tycke inte helt optimalt på en tung bil som min.. Ang. Olika hjulinst. för r-däck så kräver generellt ett r-däck med mjukare stomme, lite mer camber. Nästa bankörning ska jag ev. testa lite mindre camber till A048:orna... _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||||
Det är helt klart nåt knas med stommen på de däck jag har. Nu gick vänster bakdäck exakt samma öde till mötes som höger fram. Lite vibrationer, kom upp på motorvägen. ökade till ca 90 kmh och plötsligt började det vibrera galet. En reva längs med nästan hela däcket (hade jag stannat snabbare så hade revan säkert varit kortare iof), även denna gång på insidan, men ett bakdäck den här gången.
Jag har alltså fått detta på höger fram och vänster bak. Bak har jag inte speciellt mycket camber så teorin om för mycket camber och gatåka kan vi nog avskriva. Jag har också svårt att se hur teorin om för lite camber och banåka skulle skapa den här "kollapsen" av stommen heller eftersom det alltid är på däckets inre sida det går sönder Däremot gissar jag att det inte hänt om jag kört med jättehögt däckstryck... men då kan man ju lika gärna strunta i att köra med dom hursomhelst... Gata: Jag har kört med 2.4 - 2.5 i kalltryck på gatan. Hade högre ett tag men bilen blir ganska stirrig med för mycket tryck i däcken. Och runt två-och.ett-halvt är ett tryck som har funkat med en stor mängd andra rdäck jag kört med. Bana: Varit på ban/slalomträff på Mantorp en enda gång sen förra punkan. Hade denna gång 2.0 i kalltryck för att vara lite snällare. Men det hjälpte kanske inte. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Bara en fråga, har ni rätt belastningsindex och hastighetsindex osv. ? Med tanke på att era bilar är rätt tunga och går fort. Det borde ju däckverkstan ha koll på men ändå.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
Håller med om att det känns som ett belastningsindexproblem. Men jag har inte kollat vad det står, kan ta ett foto Men som du säger, jag tror det knappast är så att bilen är för tung för det belastningsindex däcken har angivna eftersom de som håller på med däcken har god koll på det.
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Första omgången Kumo rök 3 st på samma sätt som Thomès + att det lossnade som "kakor" på däckets slitbana men den omgång Kumo vi nu har på har funkat fint. Som sagt man funderar lite ibland när det går fort om vad som händer nu har det hänt på någorlunda bra ställen på banan tack och lov.
_________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||||
Båda gångerna: - Svag obalans och därmed vibrationer en längre stund (inte mer än vad man normalt är van vid när man kör rdäck (lite uppplockad skit eller gummi typ)) - Plötsligt massiv obalans. För mig båda gångerna precis efter jag hade ökat farten från 40-70 kmh till 110-120 kmh. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Åh f*n. Det också. Det är vad som normalt händer om man får för mycket temp i slitytan innan hela stommen fått temp. Alltså att man överhettar däcken men gör det snabbt. Men det visste du säkert redan _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Japp..både fram och bak har däck "gett" sig. Bilens vikt ca. 1260 & däcktryck 1,9-2,2 _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||||
Inte utan man undrar om du haft maximal otur och fått en sändning måndagsex. till bilen. I vilket fall ingen vidare reklam för Kumho V70. Jag har full förståelse om du är skeptisk att köra kumho i fortsättingen. Hoppas du får en en vettig kompensation för dina "missöden" _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||||
Jag letade lite på nätet och 245/35-18 verkar ha 88 i lastindex, vilket motsvarar 560 kg. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Vilken dimension hade ni? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jag glömde att hänvisa till min källa, där även min. fälgbredd finns angiven.
http://www.kumhotire.com/tire/tire_s _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Perfekt! Det är ju en tanke att om man har tokfel fälgbredd att det skulle kunna strula. Men jag har 9 tum. Så det är ganska klockrent rätt bredd... Och det sket sig ändå. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Vi har 235/40-17" _________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||||
Vi har ingen erfarenhet av V70 däcken men vi har provat andra Kumho i långlopp med dåligt resultat. Körde på Ecsta MX ett tag och det var vanligt att det lossnade stora sjok av mönstret ner till korden. Sen har vi kört på KU31 och på dom bryts mönsterklackarna av på mitten i stället för att slitas ner. Billiga är dom och visst är det så att man får vad man betaler för!
ovanstående är ju inte applicerbart på ditt bekymmer utan mer allmänt om Kumho! Har du funderat över om det kan ha att göra med för låg profil? Jag tänker som så - låg profil, liten flex i däcksidan och stor belastning? Fast man tycker ju att det skulle gå sönder på utsidan då! Försöker väcka en tanke i alla fall! /Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||||||
För min del så har jag kört med 245/35 18 och 235/40 18 med bilen i nio år, båda de funkar kanon med andra däck. Men det är ju bra med lite olika tankar och ideer ---- Det du beskriver, både det med sjok och det med klackarna är ju oftast en följd av att man gått ut för hårt med kalla däck. Eftersom andra däck funkat bra för er så kanske man kan klura på om Kuhmo är känsligare än andra på att få några varv i "uppvärmningstempo" på banan? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Det där låter lite märkligt, totalsegrarna i MSLS 2008 åkte ju på Ecsta MX. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Får du upp värme i bakdäcken eller du har ett par hekto till i bak? _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||||||
Däck för banåka Däcktryck Kumho Ecsta V70A? | << 1, 2, 3, 4 >> 8 besök senaste veckan (38742 totalt) |