Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (38735 totalt)
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Vet inte om mitt inlägg kan tillföra nåt i debatten... men 2004 köpte jag nya Kumho V70 235/40x17 som monterades på sjutumsfälgar, och körde sju banträffar. Bilen var min nästan helt original BMW M535 E28, dock med E32 750iL-bromsar. (Se min banåkarbiltråd från 2004) Lärde mej att köra lugnt tills däcken fått upp värme och sen släppa ut luft tills anliggningsytan blev plan. Vill minnas att kalltrycket låg på 1,6-1,8 för att sen klättra till närmare 2.2-2.4 när jag kände att de började bli hala att svänga med. Mätte yttemperaturen och fick ca 85 grader när jag stannat i depån. Sista bankörningen för den säsongen var på Kinnekulle, där det regnade på morgonen och torkade upp senare. Eftersom det var sista åket både den sommaren och med de däcken, testade jag att fortsätta åka även när däcken började kännas hala. Åkte några varv till. men det började vibrera och slå om vänster framdäck så jag gav upp. Det visade sej att stora kakor av slitbanan hade lossnat. Dock var detta enda "problemet" med denna uppsättning däck. Visserligen blev jag lite besviken efter att ha kört slut på åttatusen spänn, men annars tycker jag att däcken skötte sej mycket bra! Bra torrgrepp och även bra våtgrepp efter att ha fått upp tempen. Hårdheten var medium, och nästa gång jag köper R-däck blir det "hard". Körde med däcken monterade till och från alla banträffar också, så jag tycker att jag fått ut ganska mycket av dem ändå. Skiftade en gång mellan höger- och vänsterdäcken på fälgarna.
Känner till viss del igen det lite skumma slitaget på slitbanan, inte längst ut utan närmare mitten. Men inte alls några problem med sidoväggarna eller stommen.
Kan det vara så att Kumhos R-däck är av sämre kvalitet nu, fem år senare?

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Jörgen (Jet) skrev:
Björn skrev:
Bara en fråga, har ni rätt belastningsindex och hastighetsindex osv. ? Med tanke på att era bilar är rätt tunga och går fort. Det borde ju däckverkstan ha koll på men ändå.

Jag letade lite på nätet och 245/35-18 verkar ha 88 i lastindex, vilket motsvarar 560 kg.


Hur funkar det där med belastningsindex egentligen? Är det statiskt eller dynamiskt?

För mig känns det verkligt att en 1600 kg bil utan några större problem kan överstiga 560 kg belastning på ett av hjulen vid full acceleration/kurvtagning/inbromsning under en liten stund. Om det sker ett par gånger i minuten under ett 20-minuterspass borde corden kunna utmattas...

Fast å andra sidan vet jag inte riktigt vad normalt belastningsindex på motsvarande icke-R-däck är.
Citera
houke
Utanför Trelleborg/Skaune :)
Här sen Jul 2006
Inlägg: 716



.................

_________________
Henrik Hellman
BMW 1M -12
BMW M3 E36 Limo-98
BMW 530D Touring M-sport LCI-07
Citera
Däck för banåka
Däcktryck Kumho Ecsta V70A?
<<   1, 2, 3, 4
8 besök senaste veckan (38735 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande