Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nystart SSK Klass 3
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
106242 besök totalt
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Vad skulle det finnas i nuvarande reglemente som hindrar dej att vara med ?
Hälsningar

_________________
Lars Brandström
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Redan i punkt 1 i reglementet börjar det bli lite svårt. Sedan kommer man till punkt två.....och du bryter det ihop på riktigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Nej...nu läste jag fel. ang punkt 1.

Men serieproduktionen blir en svår nöt för mej.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Att bilarna ska vara tillverkade tidigast -90 tar sedan bort alla gamla tävlingsbilar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Karossen baseras väl på Chev MonteCarlo 96:a så det ska väl inte vara nåt hinder.

_________________
Lars Brandström
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Nyhetsbrev 1 SSK Klass 3 2008-09-10

Hej .

Uppropet om att väcka den slumrande SSK Klass 3 till nytt liv har fått ett mycket bra mottagande. Som ni kan se i SSK Forum har det varit en hel del frågor och kommentarer så det bådar gott.

Sedan uppropet har det hänt en del; i samband med Race-Week i juli genomfördes ett spontanmöte som blev mycket positivt, och där formaliserades arbetsgruppen för SSK Klass 3 2009. Gruppen består av

Eric Persson
Håkan Malmborg
Anders Weglin

Vi kom fram till att det är en realistisk målsättning att ha en preliminär intresselista /startlista klar till slutet av oktober, och många tidigare klass 3-förare har tillfrågats.
Som avlastning till arbetsgruppen har fd Klass 2-föraren Jan Hurtig anslutit som resursperson.

Vi har nu fått fram strax över 15 ekipage som ser det som en rimlig målsättning att komma till start 2009 om bara tävlingsprogrammet går att lägga på lagom nivå.

Vad lagom nivå är kan ju vara lite svårare att definiera men arbetshypotesen är 3-4 tävlingshelger under säsongen, med lagom långt intervall så både familj och vardag också kan få sin tid. För det är ju ofta så att andra viktiga engagemang konkurrerar om prioritet i tid och plånbok även om det är ack så roligt att rejsa.

Sprid information bland dina racingintresserade vänner om SSK-serien, pejla intresse bland tänkbara förare/team och peppa dem och dig själv!
om det finns bilar som kan kännas tveksamma att gå direkt in i Klass 3 kommer SSKs Tekniska Kommitté att i positiv anda se hur det går att göra deltagandet möjligt.

I samband med SSK-finalerna på Gelleråsen 20 september är vår avsikt att hålla ett nytt möte för Klass 3-intresserade. Vi hoppas att så många som möjligt kan komma och det skulle bli mycket uppskattat om du har möjlighet att närvara där.
Meddela gärna arbetsgruppen om du kan komma och om du har några särskilda funderingar du vill ta upp på mötet. Tillsammans gör vi SSK klass 3 till riktig gladracing igen!

Mötesplats : Nedanför tidtagartornet på Gelleråsen kl 11,00 lördagen den 20 september / Vi kommer att ha mötet på våning tre i tornet .. Det vore bra om vi kunde få en vink om ni kommer på mejl hakan.malmborg@habonet.net

Med vänliga hälsningar
Arbetsgruppen SSK Klass 3 2009

Eric, Anders ,Håkan ,Janne

_________________
Håkan Malmborg
Citera
J Carlsson
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 26



Jag har en fråga angående punkt 3 i reglementet där det bland annat står följande:
"Det är tillåtet att lätta och / eller förstärka chassiet och / eller ram.." osv.
Med det misstänker jag att man inte får åka med ett rörchassi.eller har jag fått det hela om bakfoten?

Janne

_________________
J Carlsson
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Det har gått rörhögar i klassen under alla år jag åkt där (30+) så även här inga problem .
Hälsningar

_________________
Lars Brandström
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till J Carlsson


Inga problem som Lars B säger , Du kan åka med en STCC bil eller en ren rörramsbil .om du kan skicka en bild till arbetsgruppen samt lite data om bilen Vikt . motorvolym mm , när vi har fått uppgifterna av dig

Arbetsgruppen
mvh Håkan

_________________
Håkan Malmborg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har läst...och tänkt. Jag ser fram imot vad detta kan leda till.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Thomas N
Lidköping
Här sen Okt 2006
Inlägg: 40



Hoppas någon har informerat dom norska Special Saloon förarna om
SSK finalen på Gelleråsen 20 sept !?. Dom brukar ju vara med i Yokohama Cup
när tillfälle ges...
Men i år ser det ut som det bara blir Svenska segrar i dom 3 klasserna...
första gången sen nystarten av klassen 2005.

Ha de gött //







_________________
Thomas Nilsson
SSK- Svensk racing när den är som bäst!
Citera
J Carlsson
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 26



Tack Lars och Håkan för svaren.
Jag har fler frågor gällande reglementet. Vem av er i arbetsgruppen vill ha mitt mail?

Janne

_________________
J Carlsson
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Håkan har nog mer närkontakt med någon regelguru men jag kan nog också rekomendera dej (och alla andra intresserade) att ta en tripp till Gelleråsen Karlskoga nu på lördag då SSK har säsongsavslutning och klass 3 har ett möte i domartornet våning 3 kl 11.00
Ang. norskar har jag försökt berätta för dom om SSk:s avslutningstävling och även skrivit på deras forum
M.v.h.

_________________
Lars Brandström
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till J Carlsson

Hej om du skollar längst upp på denna sida så ser du vårat upprop , där finns både telefonnummer samt mejladdresser till både mig , Anders och Eric .. Det spelar ingen roll av vem du kontaktar , vi har i stort sätt daglig kontakt och vidarebefodrarmejlen i mellan oss och styrelsn i SSK .

När det gäller kontakter med Norge så har vi Eric Persson samt Lars Brandström som jag vet lägger in synpunkter på Norska motorsport Webbsidor , Lars har järnkoll på läget och är en riktig ambasadör för SSK

Hör av dig mvh Håkan

_________________
Håkan Malmborg
Citera
J Carlsson
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 26



Jag snurrade på tärningen och du torskade Håkan...
M.a.o, du har mail.

Janne

_________________
J Carlsson
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Svar till J Carlsson

Hej ,, Visste inte att det var fler sidor ..men här kommer min mejladress : hakan.malmborg@habonet.net

mvh Håkan

_________________
Håkan Malmborg
Citera
Håkan M
Bålsta
Här sen Nov 2006
Inlägg: 32



Nyhetsbrev SSK Klass 3 2008-10-14

Hej i höstmörkret!
Här är det tredje nyhetsbrevet för nystarten av SSK Klass 3. Många pustar ut efter nyss avslutad säsong så det har varit ganska tyst i telefon och mail en period nu. Men vi jobbar vidare med att få ihop ett spännande startfält till 2009 - just nu omfattar "startlistan" 22 ekipage!

Mötet på Gelleråsen vid SSK-finalen 2008-09-20
Mötet hölls i Domartornet kl 11-12. Eftersom tävlingsprogrammet hade ändrats under morgonen var några av deltagarna tvungna att gå ifrån mötet lite tidigare än planerat för att inte missa sina körtider.

Håkan Malmborg hälsade alla välkomna och informerade om bakgrunden till mötet och hur arbetsgruppen jobbar vidare. Han passade också på att framhålla Lars Brandström som genom sitt trogna tävlande under många år har gjort att SSK Klass 3 har överlevt som aktiv klass. Även Eric Persson som kört mera sporadiskt under senare år fick en eloge i sammanhanget.

Goda kontakter - stort intresse
Kontakterna med SSK är fortsatt mycket goda och vid mötet medverkade från styrelsen Anders Dahlgren och även klubbens tekniske chef Erik Emanuelsson. Han förklarade kortfattat bakgrunden till de nordiskt anpassade regler som nu gäller, men som justeras i viss mån till nästa år (åldersbegränsningen tas bort).
Mötet hölls i öppet forum och olika frågeställningar togs upp till resonemang och fortsatt utredande i vissa fall.
Intresset för "omstart" av Klass 3 verkar vara stort - över 2500 besökare har läst länken på forumet om detta!
Eric Persson informerade om att norska förare är intresserade av SSK 3 eftersom de upplever sitt eget reglemente som snårigt.

Bromsa kostnaderna
Inriktningen för arbetet med Klass 3 2009 är 3-4 tävlingstillfällen (eventuellt ett i Norge också) med god spridning under säsongen. Tävlingarna körs då som dubbeltävlingar.
Mötet enades om att det är viktigt att försöka nå ut i flera racingsammanhang med info om SSK Klass 3 exempelvis till långloppsteam och olika klubbracers. Arbetsgruppen ska jobba vidare på det under vintern.
I sammanhanget diskuterades problemet med att det finns så många olika racingintressen; STTC har ju det huvudsakliga sponsor/publik- och medieintresset, Historic drar sin publik och klubbracingen har sina entusiaster. Ett gemensamt problem för alla är att kostnadsbilden för racing ökar för snabbt vilket gör det svårt att köra på "hushållsbudget".
Jan Hurtig föreslog att SSK ser över möjlighet till sänkt startavgift om team ställer funktionär till förfogande. Tas med som förslag till styrelsen.




Öppet för alla bilar?
Håkan Carlsson fd Roadsportåkare har en Nascarbil från V8 Callange, vill gärna få in bilar med större motorer som inte har någon klass att köra idag utan straffvikter. Han tog också upp några tekniska frågetecken i reglementet som Erik Emanuelsson förklarade och eventuellt ser över inför nästa år.
Frågade också om klass finns för V8 med 1 förgasare? (se bilaga)

På mötet dök förslag upp om att Modsportbilar inte ska köras i Klass 3. Danska Special Saloon har fyra klasser, där klass 4 är för bilar med rörram.
Mötet fastslog att klassen är öppen för alla typer av bilar som motsvarar reglementet och att det är en av grunderna i SSK Gladracing! Diskuterades även lite grann idémässigt om indelning i olika grupper i Klass 3. Erik E framhöll rättvisan i kg/hkr men väckte tanken på en eventuell annan skala/koefficient för klass 3?
Anders Dahg framhöll att vi behöver få tillbaka gladracingen - att vi hjälper varandra och har kul i depån och på banan - och att det är okej att åka med det man vill som klassar in!

Däckbegränsningar var också uppe till kort diskussion. Det finns både för- och nackdelar med det. Behöver tas i vidare diskussion i arbetsgruppen och SSK.

SSK styrelse har fått nyhetsbrevet i sin helhet för att kunna behandla frågorna/idéerna i kommande möten för att senare återkoppla till SSK Arbetsgrupp och redovisa olika delbeslut.
Arbetsgruppen vidareinformerar "anmälda Klass 3-intresserade" fortlöpande.


Med bästa racerhälsningar,
Arbetsgruppen SSK Klass 3
Håkan, Eric, Anders, Janne

_________________
Håkan Malmborg
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Håller med Håkan Carlsson om att det verkligen vore intressant att som V8-åkare slippa bli viktstraffad för den relativt stora motorvolymen.
om det är måttliga kostnader man är inriktad på finns det knappast en effektivare motor att satsa på än just en amerikansk V8. Håller man trimningsgraden till en måttlig nivå är den oerhört priseffektiv.
Ett bra exempel är vår senaste renovering som kostade ca 6.000 kr i delar.

MVH/
Michael Karpers

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



En fråga bara. Om jag tolkat detta rätt så är det alltså INTE tillåtet att köra tex nån gammal sportvagnsräser eller lemans likande prototyp utan det måste vara kaross som liknar standardbil? Är ju lite synd att det inte finns nån klass att köra med riktigt snabba wspc-bilar eller hemmabyggda mittmotor rörramsbilar?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Hej Jakob , nu är jag inte specielt hemma i sportvagnsvärlden men har inte Föreningen Sportvagnsmästerskapet SPVM klasser (modsport resp. racersport) där sådana tingestar platsar ?
Hälsningar

_________________
Lars Brandström
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Lite osäker ang modsport.. har för mig det måste likna en serieproducerad bil eller ha taket kvar eller nåt sånt, men det kanske inte är så längre. Iaf effektbegränsad till 2,5kg/hk.
RS är volymbegränsad till standardmotor 3 liter eller trimmad 2,5 liter.
Finns kanske inte nåt större intresse för en klass med näst intill obegränsade bilar, vad vet jag, men det hade varit häftigt iaf.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Allmänt banåkaforum
Nystart SSK Klass 3
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
106242 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande