Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (31744 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Vilka är era värsta eller speciella "Nära-Avåknings-Upplevelser"?

Min värsting (som nog iofs inte är så vass) var nog när jag tog fel på bromspunkt efter flygrakan på Anderstorp... det var en "iiiiiiiiiiiiiiiiiiih"-känsla. :o

Har oxo gjort den klassiska obra manövern att släppa gasen i en gammal 911:a över NGK på Knutstorp, det gick brett... muren på högersidan blir stor och elak vid sådana tillfälle, för att inte prata om hur otäckt nära man tycker den är

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Vet inte om det räknas då jag kör bil "utan inredning", men jag bromsade ikapp med en S40 i slutet på Rakan på Knutstorp, bromsade ungefär i höjd med liemannen, minst 20 meter för sent. Klarade första höger in, men fick räta bilen och styra ut i sanden i den andra högern. Peta ner en växel och plantera högerdojan, fullt bredställ genom sandfållan och ut igen. Tappade inte mer än fyra billängder

Hade nog inte gjort så här med min vanliga bil, slår rätt bra i underrede och annat, men är det race så är det

Edit: Såg ju nu att det var "nära avvåkning som räknades" - iofs brukar jag säga att det inte räknas om du kommer ut på banan igen

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



De flesta har upplevelser från knicken på Kinnekulle så även jag.
Körde en 4-hjulsdriven Golf som med mina dåvarande mått hade oändlig väghållning och balans :) Efter att ha glidit runt knicken i ~150 km/h fick jag för mig att testa om det går att hålla fullt. Gasade till det var dags att styra in och då kommer baken fladdrandes. Viss erfarenhet hade jag tydligen då jag inte släppte gasen helt så det resulterade i fetstället allan och sen lite småripple innan jag får kontroll på bilen igen.
Video på händelsen finns på http://h91.ryd.student.liu.se/klas/video/golfv6kinnekulle.avi 2 MB stor enkodad i Divx5.

_________________
/Klas Pihl
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Min värsting är oxå i bil utan inredning...men det räknas hoppas jag.

Fullt med en Grp.N 318is under bron på Kinnekulle betyder någonstans runt 160-170km/h.

Jagade en konkurent och tog in mkt varje varv. Mao var det pjääxan i pannrummet även under bron. Funkade fint med härliga fyrhjulssladdar med tangerad curb på utsidan. (När detta funkar finns det inte en kurva i sverige som slår den kännslan!) thumbs up

Då bestämmer sig de så fint, varvet innan, fästande däcken att inte generera önskat fäste. SNAPP! Veva veva veva! Rattstopp! "Denhär returen kommer bli historisk!" var min enda tanke. Så jag började ratta tillbaks bra mycket tidigare än normalt. När bilen pekade rakt planterades dojjan igen och tur nog hade motorn tillräkligt med moment just där för att räta upp vagnen.

Ut ur Kvarnen såg jag konkurenten inte allt för långt framför. Han berättade efteråt att han nästan "stannade" då han såg en dörrnummerskyllt komma glidande i färdriktningen... Han var lite paff. "Nu smäller det!"

Tur, tur, tur...och lite ryggmärgsreflexer räddade mig den gången.

om jag åkt fullt under där efter denna resa? Gissa! Detdär fyrhjulsdriftandet är en drog...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Klas skrev:
De flesta har upplevelser från knicken på Kinnekulle så även jag.
Körde en 4-hjulsdriven Golf som med mina dåvarande mått hade oändlig väghållning och balans Efter att ha glidit runt knicken i ~150 km/h fick jag för mig att testa om det går att hålla fullt. Gasade till det var dags att styra in och då kommer baken fladdrandes. Viss erfarenhet hade jag tydligen då jag inte släppte gasen helt så det resulterade i fetstället allan och sen lite småripple innan jag får kontroll på bilen igen.
Video på händelsen finns på http://h91.ryd.student.liu.se/klas/video/golfv6kinnekulle.avi 2 MB stor enkodad i Divx5.


Wow!

Fick du en sån här sen fast svart?
och en sån här av ngn?
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Klas skrev:
De flesta har upplevelser från knicken på Kinnekulle så även jag.
Körde en 4-hjulsdriven Golf som med mina dåvarande mått hade oändlig väghållning och balans Efter att ha glidit runt knicken i ~150 km/h fick jag för mig att testa om det går att hålla fullt. Gasade till det var dags att styra in och då kommer baken fladdrandes. Viss erfarenhet hade jag tydligen då jag inte släppte gasen helt så det resulterade i fetstället allan och sen lite småripple innan jag får kontroll på bilen igen.
Video på händelsen finns på http://h91.ryd.student.liu.se/klas/video/golfv6kinnekulle.avi 2 MB stor enkodad i Divx5.


Kolladde videon, jösses, skaplig sladd. Byte av kalsonger och inköp av lottokupong på eftermiddagen antar jag .

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Känner igen dendär sladden... Fast innifrån!

Hade du lyckats utan retur hade det varit klar "Tiff-klass" på den!!!
Men undertiden är man inte sååå kaxig...

Snyggt räddat! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Vad räknas som nära avåkning egntligen?

Har varit väldigt nära att fortsätta rakt fram efter långrakan på Anderstorp då bromsarna hade bestäm sig för att koka fter många varv med +250 km/h på mätaren. Vid bromspunkten så går pedalen i botten! Som tur var så hade jag lite marginal så jag han pumpa upp lite tryck och klarade mig undan med blotta förskräckelsen!

Tog det lite lugnare sen!

Har också varit nära att dra ut i Trösens leca-kulor då jag flyttat fram bromspunkten lite för mkt, då var jag mkt glad att jag hade ABS. :o

Sen har jag faktiskt varit av ett par ggr också, värst var nog när jag gjorde en 720 vid Metzgesfeld på Ringen, höll mig iof spå asfalten men körde ut på gräset för att lugna ner mig lite.

Vågade mig sedan iväg igen när bilen jag körde om strax innan hade passerat. Gissa om han höll undan när jag komm ikapp honom igen vid Bergwerk!

Anledning till att jag snurrade där var naturligtvis gassläpp!
Körde om och fick felspår och fick ett litet kast, det går rätt fort där så jag blev nog skraj och släppte gasen sen var det typ kört!
Hoppas jag verkligen lärde mig ngt!
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



AL skrev:

Hade du lyckats utan retur hade det varit klar "Tiff-klass" på den!!! :D
Men undertiden är man inte sååå kaxig...
Snyggt räddat! :up:


Man hinner tänka rätt mycket när riktiga tillbud är framme och förvånansvärt klara tankar.
När man sitter och väntar på att första stället ska ta slut och hoppas att det finns bana kvar brukar (obs en snudd på snarlik incident hände med NSX'n i år) jag tänka "det här var ju riktigt kul bana å allt men är det värt att SKROTA bilen och få livslånga ryggskador. Fan^37". När man sen står i depån eller sandfållan och inspekterar de, förhoppningsvis, inte allt för stora skadorna brukar jag vända på't till "gud vad bra att jag fick chansen att åka av just där och då nu har jag lärt mig en viktig läxa som inte var allt för dyr".
T.ex. har jag lärt mig att man med en Vit Golf med chassienummer xxxxx aldrig kan hålla fullt i knicken. :D

_________________
/Klas Pihl
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



GASSLÄPP!!! Big NONo på bana. Tror det ligger bakom mkt av snurrningar och avåkningar. men ack vad svårt det är att övertala kroppen om att det är rätt att gasa när det håller på att gå åt h**vete...

Har gjort en ordentlig manöver på Kullen genom denna manöver... Inte sååå bra utgång...

Som tur är "mindes" jag detta om gassläpp då det sladdades under bron...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

Klas skrev:
....Video på händelsen finns på .....
WOAH! Underbar o se, hehehe!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Snygg räddning Klas!

Råkade ut för något liknande nerför Hatzenbach I, på Ringen för några år sedan. Men den gången berodde det på att det var blött och att en motorcykel hade åkt av och låg i utgången av den snabba nästan feldoserade dubbelhögern nerför backen efter T13. Vi var ute på vårt första rekogniseringsvarv med frugan i passagerarsätet och jag hade lovat att gå ut försiktigt...
När jag fick syn på motorcykeln och föraren som stod precis i bankanten så släppte jag instinktivt gasen, med påföljd att baken släppte rejält på Polon. Jag minns hur jag tittade ut genom sidorutan när vi färdades nästan 90 grader mot färdriktningen. PÅ något sätt lyckades jag häva sladden och returen/returerna med bilen kvar på banan. Kompisen som körde i bilen bakom mig, sa att det såg rätt hårigt ut. Vad frugan sa, skall vi nog inte ta tala om.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Snyggt parerat! thumbs up
Det jag tycker är faschinerande är hur många tankar som oftast hinner snurra runt i huvudet när det håller på att gå snett. Ett standardknep för att reda ut situationer är: Håll ner gasen och styr lite mindre än vad känns "rätt".

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



När vi ändå är igång, kan vi väl ta en till...

Det var tidigt på morgonen, startade ett kursavsnitt i Pflanzgarten, med start uppe i backen precis efter Eiskurve.
Jag körde kursen med min svågers Porsche 944 Turbo-Cup-86(c:a 300 hk) och spettade på fullt på ettan, tvåan och trean nerför den relativt branta nerförsbacken. När jag efter svackan vek in i den snabba dubbelhögern och gick på gasen, så fick kombinationen kalla däck och för mycket gas aktern att släppa så snabbt att jag förstod att det inte gick att rädda situationen. Jag slängde mig på bromsen(inte ABS) och låste alla fyra hjulen. Bilen snurrade 180 grader och kanade med rykande hjul av banan och stannade på gräset(Nu har dom gjort en grusfålla där), men tack och lov innan jag träffade Armco-räcket.
Puh...
Fyra bromsplattor var det i alla fall värt att inte träffa räcket.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1366



Den senaste skräck upplevelsen jag har haft var på almänväg!

Jag satt och skulle vissa Fiat Coupéns nya bromsar och MT Motor hade tagit bort ABS:en så jag skulle bromsa från en mycket hög hastighet (närmare 200km/h), hur som helst så trök jag pedalen mot mattan och gissa vad som händer, dom låser i fram!!!!
Bilen kastar över vägbanan och är på väg in i räcket men jag parerar men det var så jävla nära så efter det så känner jag att jag skulle behöva en snabb kurs igen på halkbanan är jag räd för...

Men jag satt säckert 10minuter och bara andades in & ut...
Inget jag kommer att göra igen iaf om det inte springer ut ett djur...
/Jimmy

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



och en till...
Var återigen på en av Scuderia Hanseats förarkurser på ringen(tror det var 1992), som "beifahrer" med brorsan och hans dåvarande M3 Sport Evo(E30).
Jag hade kört den ett antal varv och det var ju en sagolikt välbalanserad och lättkörd bil. Men till uppkörningen(kursen avslutas med ett varv där man blir bedömd av instruktörerna), skulle jag få låna min svågers BMW M5:a(en 89:a) och köra som föråkare. Så inför detta åkte jag ut på "fria träningen" för att bekanta mig lite med bilen. Måste säga att det var en fantastiskt välbalanserad och snabb bil! Men hur som helst när jag satsar nerför Kallenhard(som lutar kraftigt nedåt och är rätt tvär), så märker jag hur den tunga M5:an driftar ut i utgången. Upp på kurbsen och halva bilen över kurbsen. Ni som varit där vet att räckena står ganska nära banan där, så det var inte många cm kvar mellan sidobackspegeln och räcket...
Puh...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



orkar ni en till?
Förra året när vi var nere på ringen, så videofilmade jag en hel del innifrån Polon och Magnus, som var med på den resan, var snäll och körde bakom mig nåt varv och filmade mig från hans M3:a.
Jag frågade Magnus om han inte ville att vi skulle göra tvärt om, så att jag körde efter honom och filmade honom ett helt varv. Jo, det ville han ju och vi kom överens om att han skulle hålla koll i backspegeln och hålla igen på rakorn, så att han inte tappade bort mig.
Iväg for vi upp till Hohenrain så höll väl Magnus igen...
Men längs T13 såg jag att han drog ifrån lite, så jag tänkte att jag får nog ta i lite. Sagt och gjort så måste jag ha gått in lite fortare än jag brukar i den tvära vänsterkurvan efter T13, med påföljd att jag studsar upp med hela bilen på de höga kurbsen i utgången, men för att inte tappa Magnus ur sikte, så släpper jag givetvis inte gasen utan fortsätter med pelle i mattan uppe på kurbsen tills de tar slut och landar med ett dammoln nere på banan igen....
Resten av varvet lyckades vi hålla ihop rätt bra utan större incidenter.

Jag tror jag måste klargöra ett och annat för er som inte känner mig så bra ännu. Jag är en mycket ansvarsfull och försiktig förare.
Peppar, peppar så har jag aldrig fått så mycket som en skråma på någon bil, som jag kört på bana(och inte på landsväg heller de senaste 20 åren).

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

om man nu kommer i "normal" full fart genom en kurva, dvs i princip 100% av vad det går att köra genom den, och det plötsligt dyker upp ett hinder, vad gör man? Det kan vara en vurpad MC eller helt enkelt en bil som håller ett väldigt låt tempo lågt tempo.

Ja släppa gasen gäller det ju att lära bort ryggraden att göra och det jobbar vi nog alla på. Och bromsa kan man ju glömma för det finns ju inga marginaler att räta upp bilen och sen bromsa rakt för man har för nära till bankanten....

Som jag ser det så finns det två alternativ. Ett som är lätt att komma igång med men fruktasnvärt svårt att kontrollera och ett annat som är lättare när man väl lärt sigf men svårt att komma igång med för ryggraden vill inte alls vara med på noterna.

1.
Rallycrossstuket. Får ner farten genom att släppa ut rumpan och köra på bredställ. Fungerar utmärkt för att få ner farten och det går att styra dit man vill rent teoretiskt men.... OTROLIGT svårt att göra i en överaskningssituation. Inget jag ger mig på förrän jag vunnit Rallycross EM....

2.
Släpp inte gasen och styr MERA så bromsar du med framhjulen genom att de kasar samtidigt som du gasar lite försiktigt så att rumpan inte sticker iväg. Gäller väl bakhjulsdrivna bilar antar jag för att det skulle fungera med framhjulsdrift har jag svårt att se? Det hela är inget konstigt att göra egentligen men VÄLDIGT svårt för ryggmärgen att acceptera. Iaf för min ryggmärg: För vi pratar ju inte om 40 - 50 km/t.... Hursomhelst, kanske en bra grej att öva på typ Tullinge eller annan stpr asfaltsbana där man kan ställa ut koonr och köra i en 140 - 150 och öva öva öva... För den här VILL jag lära min ryggmärg!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Peeter skrev:
Jag tror jag måste klargöra ett och annat för er som inte känner mig så bra ännu. Jag är en mycket ansvarsfull och försiktig förare. ;) .


Tvärt om Peeter, tycker det är en merit att testa marginalerna på bana och ha vett nog att analysera situationen.

_________________
/Klas Pihl
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
Det hela är inget konstigt att göra egentligen men VÄLDIGT svårt för ryggmärgen att acceptera. Iaf för min ryggmärg: För vi pratar ju inte om 40 - 50 km/t.... Hursomhelst, kanske en bra grej att öva på typ Tullinge eller annan stpr asfaltsbana där man kan ställa ut koonr och köra i en 140 - 150 och öva öva öva... För den här VILL jag lära min ryggmärg!!!


Grejen är ju den att man verkligen måste öva in det annars blir det gassläpp just för det går så fort och man instinktivt vill ha ner farten och att öva det i 40-50 är ju ingen idé för dels beter sig inte bilen likadant och dels så skrämmer inte farten på samma sätt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41538

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Grejen är ju den att man verkligen måste öva in det annars blir det gassläpp just för det går så fort och man instinktivt vill ha ner farten och att öva det i 40-50 är ju ingen idé för dels beter sig inte bilen likadant och dels så skrämmer inte farten på samma sätt.

Vi fixar träninsgläger i vår!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
1, 2, 3, 4   >>
12 besök senaste veckan (31744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande