Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (31732 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Peeter> Jag såg det i backspegeln, hahaha!!! Plus det finns ju på film...

Sen när jag filmar dig så lyfter du _ordentligt_ på ena bakhjulet istället på både det ena och andra stället


Usch va sugen man blir på att köra...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



Det du beskriver med undanmanöver för oväntat hinder på avstängd väg råkar man ut för lite då och då när man åker långlopp.

Här är ett par från året:

På Falkenberg var det lite fuktig asfalt och lite svalt i luften. Pacecar hade släppt fältet efter en incident och vi ligger en klunga på 4-5 bilar med en liknande klunga en bit bakom. I utgången ut på rakan (strax innan där räcket börjar) får en Golf sladd och tvärsläpper gasen vänder bilen och blir stående mitt i banan. Här ligger jag och 4 andra bilar i princip 2 i bredd när vi upptäcker bilen mitt i banan - BRooooOOOOMS lätt drift, två hjul på gräset och sen plantera dojjan igen. Problemet när man åker racing är inte heller alltid saker och ting framför, risken är ganska stor att bakomvarande inte har sett vad som händer

#2 När jag var och åkte BMW Cup på Anderstorp så åkte vi ihop med huliganerna i Toyo Beetle Cup, de är fan inte kloka Det intressanta när man åker med dessa, förutom deras något yviga körstil är att man åker inte fort på samma ställen, vilket ställer till problem. På första varvet och med massor med bilar överallt. Första kurvorna gick bra även om det var tajt och man fick utnyttja det gröna lite för att få plats. När vi kommer in i "Startkurvan" (tack för det banguiden ) så har jag slagläge på en beetle och tar ett litet djupare spår för att komma ut på insidan av honom. När vi närmar oss utgången (denna kurvan är blind) så driftar han ut i gruset, klarar inte det och kommer farande som en jäkla projektil diagonalt över banan, instinktivt så släpper jag gasen i typ 0,5 sekunder, missar honom med ett par decimeter innan jag sparkar kolskyfflaren i häcken igen. När det väl händer går allt så snabbt, men efteråt så slår det en hur jäkla nära det var Men samtidigt är det sådana här stunder som gör att Racing ger en det där lilla extra jämfört med gatbil på banan, närheten är en bra kick

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jo, det är just min tanke att på klubbträffar så råkar man väldigt sällan, men ändå ibland, ut för plötsliga hinder i form av bilar som rör sig i en rikting eller hastighet man inte är beredd på. Och då vore det bra med det där trixet i ryggmärgen. Men i racing så är det ju saker som händer hela tiden...

Nej, vi får ta och fixa ett träningsläger

_________________
Magnus Thomé
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Som någon vettig människa sade någon gång(eller var det någon racinglegend???):

In a Spin, both Feet In!

(koppling och broms, för alla nybörjare - så fortsätter bilen i färdritningen istället för att leka flipperkula)

Körde på Sturup med vår formelbil, torr asfalt och på väg mot depåsvängen går banan i en "kink"(fullgas) över ett krön ca 30 meter före bromspunkten. På formelbilen så är det doglåda så det är bara att trycka i växlarna utan koppling. Precis på krönet ligger 2:a till 3:a växling(150km/h) och när bilen lyfter över krönet så avlastas den precis lagom för att man inte ens skall behöva släppa på gasen.

Meeeeennn..... nu visade det sig att växelföraren hade släpp lite så in åker istället 1:an!!!!!! greppet på bakvagnen blir därefter och bakvagnen bestämmer sig för att köra om på yttern 50 cm utanför bankanten. Så in med båda fötterna, i med 3:an och rak styrning, vänta vänta, vänta och efter tid evigheter och EXAKT 180 grader så var det bara att släppa upp och köra vidare utan att stanna, allt i ett enda svepande FY FAN! Belöningen bestod av applåderande människor längs depån.

Nu är historien inte slut än för året efter så är vi och leker med Porscharna, jag och Borg. Det börjar regna och sedan fortsätter det med att ösa varefter han däruppe tömmer ut badvattnet. Alla andra ger upp men jag och Borg tycker att man alldrig skall missa ett ett tillfälle att träna körning i regn. Sagt och gjort, dock börjar det bli lite halt när det står 4cm vatten i damkurvan och man får slå av på tempot. bara ett varv till......
Över krönet/kinken med helt neutral gas på 911:an som lyfter en aning och när bakhjulen sätter sig vattenplanar de direkt, som ett bananskal. Tjohej 11:an gör samma sak som formelilen nu på blöt asfalt.
Övning ger färdighet så efter 180 grader så är det bara att åka vidare...

När jag kommer i depån så kommer det fram en kille och säger- Wow va coolt, du gjorde det med vilje va!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Annars kan min lätt otursförföljde kompis Borg komma med många trevliga historier till denna tråd, dock kvalificerar de sig inte alltid som "nästan". Förslag till historier är följande:

- Utan bromsar på Knutstorpsrakan

- Armco är hårt, formelbilar mjuka

- Armco är hårt, formelbilar är mjuka 2

PS. Pontus, hämdinlägg emottages tacksamt=) DS.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



Magnus Thomé skrev:
Jo, det är just min tanke att på klubbträffar så råkar man väldigt sällan, men ändå ibland, ut för plötsliga hinder i form av bilar som rör sig i en rikting eller hastighet man inte är beredd på. Och då vore det bra med det där trixet i ryggmärgen. Men i racing så är det ju saker som händer hela tiden...

Nej, vi får ta och fixa ett träningsläger


Jag hänger på direkt på träningslägret.

Det där med att släppa gasen måste bara bort från min ryggmärg...något som jag fick erfara i utgången av Brünnchen (höger, lite uppför, innan Eiskurve) i blötan nu i augusti. Vi tränade sektionen och den gode Stucky (vilt gestikulerande) ville att jag skulle ännu närmare tangeringspunkten som är rätt sen. Blött och r-däck gjorde att 911:an bara understyrde genom kurvan. För att få in den provade jag (IDIOT) att släppa lite på gasen med följden att jag fick testa denna kurva baklänges på klassiskt 911:a manér. Lyckades låsa alla fyra och gled med en liten vinkel mot innerstaketet men stannade innan det blev dyrt...

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454



Övning ger färdighet helt klart.
Jag har som tradition att avsluta bandagarna på Kullen med att sladda lite. Denna gång kör jag lite oengagerat utan attack och får lite sladd i ~170 km/h. http://user.tninet.se/~zgj171k/rejsa/_bron_.mpg 1,8 MB vcd
Nästa år _ska_ det gå att hålla fullt :)

_________________
/Klas Pihl
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det jag har att komma med är när jag höll på att köra omkull med tvåtaktarn i somras. Det var på Midlanda banan och det var bra fäste den kvällen. Längst uppe på banan är det en kombination som jag brukar kalla chikanen, jag vet inte om den heter så..
Hur somhelst så kör jag fullt på fyran uppför backen ( drygt 120 km/h kanske det är ju uppför) går in i första högern bromsar lätt med vänstern samtidigt som jag går ner till trean, stöttar lite med gasen för att räta bilen lite innan jag vrider in till vänster och hela bilen driftar genom vänstern. Sedan kan man gasa på någon sekund igen innan man kommer till sista högern som mynnar ut nedför långa rakan. Alltså: kort gas styra höger samtidigt som man lättar på gasen, annars slirar det på innern det medför även att bilen styr in bra. Så långt är allt i sin ordning, men den här gången gick det lite väl snävt och innerhjulet tog på curben. Vipps! så gick bilen på två hjul ganska så rejält och länge, kändes det som . Medans jag satt där på snedden började jag att fundera varifrån jag skulle skaffa nytt tak, om det skulle gå att rikta dörren, om det skulle rinna ut bensin, vad kamraterna på raggarklubben skulle säga när jag kom hem med bilen igen, osv. Men sånt dravel går inte att hålla på med, så jag styrde tillbaka och landade på alla fyra igen och åkte vidare. , det måste ha gått på en sekund jag behövde inte ens växla ner

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Vet inte om avåkning räknas, men det gick för långt på Kinnekulle för mig... Efter fyra varv, med kraftigt förbättrade tider varje varv (tack vare BMW CS ordförandes instruktioner, jag minns inte ditt namn men tack för alla goda råd, synd att jag inte följde dem bara) så bestämde sig mina framdäck (gatdäck) att överhetta på Astran. följden blev att jag sista svängen innan start/målrakan planterar bildj-veln i sandfållan, efter att ha pajat två fälgar på curbsen... Riktigt onödigt, hade jag släppt gasen där hade jag inte understyrt ut så långt, och klarat både heder och fälgar.

Annars är nära avåkningsupplevelsen från allmän väg (FY! > ) Hade just satt på en chassiesats, och bilen låg som ett strykjärn på vägen... Lite väl hög ingånshastighet (ca 130-140) i en kurva med "nyp" och påföljande ryggradsbeslut att släppa gasen är inte att rekommendera! Kompisen sa att jag såg lite blek ut när jag kom tillbaka

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



Peeter skrev:

Fyra bromsplattor var det i alla fall värt att inte träffa räcket.


Tack för det, Peter!

_________________
--
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



Klas> Fantastiskt att lyckas fånga sakerna på film!

Är regäl nybörjare, men Kullen har det ju blivit några varv iaf. Fyrhjulsställ under bron är trevligt även med 99a, även om jag brukar försöka undvika det pga bristande erfarenhet (och bur...).
Gjorde ju även missen att försöka provocera bort understyrning ut på rakan genom lätt gassläpp, resulterade i den här bilden:

http://home.tiscali.se/kinnekullering2/0307051/images/156_5864.jpg

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ragnar skrev:
Klas> Fantastiskt att lyckas fånga sakerna på film!

Är regäl nybörjare, men Kullen har det ju blivit några varv iaf. Fyrhjulsställ under bron är trevligt även med 99a, även om jag brukar försöka undvika det pga bristande erfarenhet (och bur...).
Gjorde ju även missen att försöka provocera bort understyrning ut på rakan genom lätt gassläpp, resulterade i den här bilden:

http://home.tiscali.se/kinnekullering2/0307051/images/156_5864.jpg

mvh/Ragnar


Den bilden är helt underbar!
Släng ut den på någon amerikansk driftingsite och se vad de säger.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Snurrade i kurvan ut på start/målrakan på Mantorp, det var extremt mycket vatten på banan, körde 911:a och lite för mycket gas. Det tog stopp 1 dm från räcket

Var lite darrig en stund efter

Mvh,Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Morty
NYC
Här sen Jan 2003
Inlägg: 370



FredrikÅ skrev:
Peeter skrev:

Fyra bromsplattor var det i alla fall värt att inte träffa räcket.


Tack för det, Peter!


Ha! Ja, det var väl den bilen som nu är din!?!

_________________
Mårten Olsson
PCS 7003
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



-"Lite" tidig Apex på TV-kurvan på Kinnekulle resulterade i breeett ställ över krönet med returer långt ner i högern, Alfa Romeo 75 TS.

-Bromsafade i Eje -> escape road, Alfa Romeo 75 Turbo, inte så dramatiskt.

-Lite väl mycket hastighet i slutet på rakan på Knutstorp gjorde att det blev ett lite underligt spår genom påföljande högersvängar typ grusrök och däckskrik.
-Lite däckskrik och släpp över NGK krönet, ordnade sig fint, finns på film nånstans (incar)
-Bromsfade i slutet på rakan mellan NGK och hårnålen, "ganska" intressant spår, däckskrik och bresladd genom kurvan.
Alfa Romeo Alfetta 1.8

-Bestämde mig för att det borde gå att ta högern innan depåinfarten på Kullen utan att bromsa vilket resulterade i ett rejält ställ som slutade med att jag stog med höger framhjul innanför curbsen...
-Min strategi att "bromsa liiite senare" når gränsen efter Molins på kullen och jag får bromsa genom att ställa bilen lite på snedden genom kurvan ännu en gång

Sen lyckades jag snurra under bron två ggr på kullen när jag letade rätt spår och bestämt mig för att det skule gå att hålla stumt hela vägen men det slutade brevid bana så det räknas väl inte?
Trevligt är iaf att när vinkeln var så stor att det inte gick att hämta hem så reagerade jag instinktivt genom att plantera bägge fötterna och låsa upp hjulen, förvånansvärt nog så blev det inga bromsplattor..? om ni undrar så lyckades jag köra fullt under bron ett par varv också, övning ger färdighet.
Alfa Romeo Alfetta 1.8

Sa jag att Alfettan var överstyrd förresten?
Slitna bussningar i wattlänken gjorde att man var tvungen att styra in försiktigt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Nära avåkning upplevelser? Jag brukar ju oftast bara damma rätt av
Har ju excellent videobevis från sista körningen

Calle Rosenblad skrev nångång en bra sak att om man är rädd om bilen/livet så satsar man helt enkelt inte där t.ex räckena sitter 1dm från banan och det verkar funka för mig för där man har kört av så har det varit grus/leca/högt gräs osv. Hmm tänker..
Jo körde kullen i år med en j-t nervös bakvagn. Värmde bil/förare/vätskor i kanske 6 varv först innan jag släppte på och det höll på att sluta illa. Tog bron med full kariärr som vanligt, endast det normala gassläppet innan kurvan, styrde in o planterade dojan igen. dock så släppte bakvagnen mitt i kompressionen med en riktig fetsladd som ett brev på posten. Det roliga var att helt lungt så gick det att styra emot och det blev inte ens en retur utan jag fortsatte varvet bara. Dock så gjorde jag inte om den manövern under dagen.
Ifjol på sviestad körde jag av i chikanen på rakan. Hade hela dagen pressat hastigheterna där och då blev det lite gening. hade en kompis med i bilen o vi diskuterade spårval och troligen blev hastigheten lite för hög in (troigen pga av hans extra 80kg i bilen), mätaren visade nånstans på 125+ ung och för att kompensera detta så blev det lite mer gening. det som hände vara att de-dion axeln helt tappade fäste när den small över kanten och bilen i princip tvärställde sig. 2 pedaler i botten räddade snurrningen/volten? och jag kunde släppa upp och gå ganska rakt ut i det höga gräset på vänstersidan. Stannade sedan inne på karusell området för att inspektera om det blev några skador under bilen men det vara bara gräs som hade fastnat. Då var jag dock lite darrig för tvärställd bil i 120 knutar och klistriga r däck är nog ingen bra combo.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3959



När man passerar gränsen för "nära avåkning" i högern efter TV-kurvan på kullen så kan det se ut nått sånt här:
http://www.mtek.chalmers.se/~burenius/scw03/scw-ragnar125.JPG

Tur det inte är så mycket grästuvor där.... thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



När jag var där i somras så var det en kille med en Lotus Cortina som plockade med sig typ två kvadrat gräs och jord med tråget där...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



MaZ skrev:
När jag var där i somras så var det en kille med en Lotus Cortina som plockade med sig typ två kvadrat gräs och jord med tråget där...


Jupp, och tråget höll på att stanna där men inte bilen

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Den gräsplätten brukar många "köra" över...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Precis där bilden till vänster är tagen (NGK på Knutstorp), jag letade marginaler och spår och det gick bra (över krönet altså), så bra att jag fick ju en sjuhelvetesjävla fart i den snabba vänstern nedanför, gatdäcken på den tunga turbon hade nog hunnit såsa till sej lite för jag kasade låååångt ut till höger nära den elaka muren innan inbromsningen till nästa sväng .. Det går i uppemot 150 km/h där (varvar ut 3an innan svängen).

Andra roliga "nästan" har jag haft på Sviestad och med DTL's Golf. Monsunregn, torparen och en framtng bil - en fin kombination! Jag har aldrig varit av i torparen, men till vänster där ser det ut som ett litet dike som man inte vill åka ut i ..
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Värsta "Nära-Avåknings-Upplevelse"
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (31732 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande