Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1006 besök totalt |
Honda EF VT vs EG VTi
Har två frågor till Hondafrälsta/åkare/kännare! Nr1: Vilket chassie är bäst rent banåkarmässigt utav Honda Civic EF VToch EG VTi? Finns det några för och nackdelar med dessa bilar förutom småsaker som att EF väger 1120 kg och EG väger 1160, eller är det bara utseendemässigt? Då menar jag om det finns stora skillnader i styvhet och väghållning osv i både preppade och opreppade bilar. Prisskillnad eller sånt bryr jag mig inte om, bara ren teknisk fakta. Nr2: Denna fråga gäller extraktorgrenrör och då för att jag kollat lite på det senaste tiden och sett att det grundligt finns tre olika sorter: Första: 4-1 alla cylindrar går ihop till en stor kollektor. Andra: 4-2-1 där cylinder 1&4 går ihop och 2&3 går ihop till samma. Tredje: 4-2-1 där cylinder 1&2 går ihop och 3&4 går ihop till samma. Frågan lyder då vilket som är bäst? Enligt min egen uppfattning hade jag valt ett 4-2-1 grenrör (Andra), eftersom detta känns logiskt då man har samma system på grenröret till bilar med puls-splitavgashus till sin turbo, eftersom cylinder 1&4 tänder efter varandra och 2&3, så att det ger bästa möjliga spool-upeffekt. Men jag är inte så duktig på honda så detta kanske gäller helt olika motorer? Men jag tror iaf att man ska välja ett 4-2-1-extraktorgrenrör, känns mest logiskt. Hjälp mig gärna för jag är sugen på att veta så mycket som möjligt om detta då jag stirrat in mig väldigt mycket på Honda Civic Vtec nu på senaste tiden efter ett par tunga Audi Quattros i min ägo ![]() _________________ Björn Lövdahl |
Det här är frågor som platsar på ett märkesforum.
Jag har själv lite dålig koll på var man som Hondaägare håller till på nätet men http://www.hondaklubben.com/ känns som en hyffsat bra gissning. _________________ /Anton Lillsund |
Nej det behöver du inte, bara för vissa forumsdelar.
Jag har en "ganska preppad" EG vti om du har mer specifika frågor om dessa. Projekttråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
Kul att du svarar, det va bland annat din projekttråd som fick mig in på Honda. Så nu har jag blivit sugen på att köpa en VT eller VTi i bra skick och hyfsat preppad. Hittade en Civic i Uppsalatrakten som va trimmad och med öhlindämpare, blev helt såld och skulle åka och kika på den och tyvärr va bilen också såld. Så nu är man på jakt efter ännu ett objekt att smiska lite väg och bana med. Du vet ingen bra till salu i Hondakretsar? Runt trettiolapp har jag tänkt att ge. Vill helst inte nöja mig med en CRX VT, men om det är så ont om Civicar så blir det tyvärr så. Tack!
_________________ Björn Lövdahl |
Det ligger en CRX VT ute på klubben som har en B18 i sig för 35 000. Beroende på vad du är ute efter så är ju den prisvärd, men den är inte så jättefräsch i alla avseenden, men ett mycket bra pris.
EF känns lite bättre ihopskrivad och är lite styvare än EG, hur mycket vet jag inte, men det är vad mina garagepolare med EF-civicar säger iaf, och de brukar sällan ha fel. Dock finns det ju mycket mer eftermarknadsdelar till EG än EF, det kan ju vara värt att ta med i beräkningen, framför allt vad gäller chassidelar. En fräsch EG vti får du nästan dubbla pengarna om du ska köpa, de är sällsynta och om de är fina så är det inte ovanligt med priser runt 50 000. Det kan ju vara ett alternativ att köpa en EG esi med skivbromsar och swappa i en B16A2 (motorn i EG vti) om det är tunt på marknaden av EG vti. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1006 besök totalt |