Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (39961 totalt)
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



SÅ där ja! Stuket är ju rätt coolt som det är nu, men såklart är det ju mysigare med en enfärgad bil med lite sköna dekaler på?

jag vill oxå åka 02:a.... Hoppas på uppstart innan vintern....

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare


Premiär för bilen på en kall Kinnekulle ring, min första banträff sedan 2007. Ganska få bilar och mycket körtid. Bilen gick ganska bra. Pickuppen i tanken är för grund, så bilen börjar hacka redan efter 22 liter från full tank. När den väl går, så går den bra. Diffbromsen verkar inte vara i bästa skick, den får vi spänna upp lite.

Arbetslistan adderas med följande efter träffen:

Bromsservice
hjullagerservice
installation av catchtank
Hjulvinklar, mer negativ camber fram
mer krängare fram.
service av diffbroms

Tack GTI-klubben för en bra träff.

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



thumbs up thumbs up

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Mantorp 2-dagars avklarat. Bilstackaren fick gå rätt mycket bana.
Fortfarande olackad, men med plasthuv och plastskufflucka. Nyrenoverad diff med 40% bromsverkan och kortare utväxling (4,1:1).
Den är inte vacker, men himla kul att köra. Fortfarande ingen catchtanklösning, så det blev till att toppa upp tanken ofta.

Diffen var en klar förbättring, inget mer löjligt spinnande på innerhjulet, nu biter det i så fort man gasar på ut ur kurvorna. Bilen understyr lite i dom skarpa kurvorna, men det kan man kompensera med gaspådrag innnan apex :-). Lite mer camber fram vore dock önskvärt.

Motorn går fint, men blårycker en del :-) , som en riktig 02a. Motorn varvade ur (6500 rpm) 150 m innan bromspunkten på långa rakan, så utväxlingen är nog ganska bra. Bromsarna höll bra, fast utan den där distinkta känslan man vill ha. kanske läge att skaffa stålspunna slangar?




Bilden tagen av Pär Strömberg Uppsala.

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Anders Carlsson skrev:
Mantorp 2-dagars avklarat. Bilstackaren fick gå rätt mycket bana.
Fortfarande olackad, men med plasthuv och plastskufflucka. Nyrenoverad diff med 40% bromsverkan och kortare utväxling (4,1:1).
Den är inte vacker, men himla kul att köra. Fortfarande ingen catchtanklösning, så det blev till att toppa upp tanken ofta.

Diffen var en klar förbättring, inget mer löjligt spinnande på innerhjulet, nu biter det i så fort man gasar på ut ur kurvorna. Bilen understyr lite i dom skarpa kurvorna, men det kan man kompensera med gaspådrag innnan apex :-). Lite mer camber fram vore dock önskvärt.

Motorn går fint, men blårycker en del :-) , som en riktig 02a. Motorn varvade ur (6500 rpm) 150 m innan bromspunkten på långa rakan, så utväxlingen är nog ganska bra. Bromsarna höll bra, fast utan den där distinkta känslan man vill ha. kanske läge att skaffa stålspunna slangar?




Bilden tagen av Pär Strömberg Uppsala.


Ser väldigt trevligt ut och kul att bilen går bra! Var det Lennart Bengtsson som hjälpte dig med diffen eller gjorde du det själv? Har inte bestämt mig vilken utväxling jag ska ha på min diff än. Just nu är den som din, men funderar på om den blir för surrig eftersom jag mestadels kommer köra på gata med bilen.

Har du planerat in någon lack denna säsongen eller kör du vidare alá Harlekin?

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
MickeM02 skrev:


Ser väldigt trevligt ut och kul att bilen går bra! Var det Lennart Bengtsson som hjälpte dig med diffen eller gjorde du det själv? Har inte bestämt mig vilken utväxling jag ska ha på min diff än. Just nu är den som din, men funderar på om den blir för surrig eftersom jag mestadels kommer köra på gata med bilen.

Har du planerat in någon lack denna säsongen eller kör du vidare alá Harlekin?

//Micke


Lack var planerat nu i vinter, men det blev inte riktigt läge för det. Den ska lackas inom kort hoppas jag.
Det va Lennart som fick uppdraget att renovera diffen. I ditt fall hade jag kört med 3,64:1 eller 3,45 beroende på va du har tillgång till. Det är väldigt surrigt på motorvägen med 4,11:1.

_________________
/Anders C
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Anders Carlsson skrev:
MickeM02 skrev:


Ser väldigt trevligt ut och kul att bilen går bra! Var det Lennart Bengtsson som hjälpte dig med diffen eller gjorde du det själv? Har inte bestämt mig vilken utväxling jag ska ha på min diff än. Just nu är den som din, men funderar på om den blir för surrig eftersom jag mestadels kommer köra på gata med bilen.

Har du planerat in någon lack denna säsongen eller kör du vidare alá Harlekin?

//Micke


Lack var planerat nu i vinter, men det blev inte riktigt läge för det. Den ska lackas inom kort hoppas jag.
Det va Lennart som fick uppdraget att renovera diffen. I ditt fall hade jag kört med 3,64:1 eller 3,45 beroende på va du har tillgång till. Det är väldigt surrigt på motorvägen med 4,11:1.


Fint med ny lack!

Jag har båda utväxingarna på hyllan men det lutar åt 3,64an just nu. Får se om jag låter Lennart spänna upp min diff oxå.

//Micke

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
chellquist
Umeå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 51



Anders Carlsson skrev:
Mantorp 2-dagars avklarat. Bilstackaren fick gå rätt mycket bana.
Fortfarande olackad, men med plasthuv och plastskufflucka. Nyrenoverad diff med 40% bromsverkan och kortare utväxling (4,1:1).
Den är inte vacker, men himla kul att köra. Fortfarande ingen catchtanklösning, så det blev till att toppa upp tanken ofta.

Diffen var en klar förbättring, inget mer löjligt spinnande på innerhjulet, nu biter det i så fort man gasar på ut ur kurvorna. Bilen understyr lite i dom skarpa kurvorna, men det kan man kompensera med gaspådrag innnan apex :-). Lite mer camber fram vore dock önskvärt.



Intressant med diff mek thumbs up . Vet du hur han gjorde? Fler lameller, ändrade rampvinklar eller förspänningsbricka?

_________________
Christer Hellquist
BMW 2002 -73 iT MSx
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
chellquist skrev:
Anders Carlsson skrev:
Mantorp 2-dagars avklarat. Bilstackaren fick gå rätt mycket bana.
Fortfarande olackad, men med plasthuv och plastskufflucka. Nyrenoverad diff med 40% bromsverkan och kortare utväxling (4,1:1).
Den är inte vacker, men himla kul att köra. Fortfarande ingen catchtanklösning, så det blev till att toppa upp tanken ofta.

Diffen var en klar förbättring, inget mer löjligt spinnande på innerhjulet, nu biter det i så fort man gasar på ut ur kurvorna. Bilen understyr lite i dom skarpa kurvorna, men det kan man kompensera med gaspådrag innnan apex :-). Lite mer camber fram vore dock önskvärt.



Intressant med diff mek thumbs up . Vet du hur han gjorde? Fler lameller, ändrade rampvinklar eller förspänningsbricka?


Jag vet att det innefattade en extra lamell + maskinbearbetning av nått slag, osäker vad. Ring Lennart och hör. http://02-depan.se/

_________________
/Anders C
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare


Små, små framsteg. Ökad negativ camber. Topplagringar till en z3 om jag inte missminner mig. Gick att meka på bilen, vips har man tillgång till nån extra grad. Detta kommer att göra bilen ytterligare mer rapp i insvängningarna. byggde dock 1,5 cm mer på höjden.

_________________
/Anders C
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Banträff på Kinnekulle avklarad. Nytt för denna träff var att jag hade monterat cathtank och ställbara topplagringar. Bilen gick som en dröm hela dagen. Några våta pass, några upptorkande och några torra varma pass. Mycket roligare med diffbroms i kvarnkurvan, kul att ligga och balansera på gränsen till sladd. Klar förbättring med cathtank, nu kan man köra tills reservlampan blinkar. Biltemapumpen som används till rundpumpning tickar något alldeles otroligt mycket. Vi får hitta på någon lösning med gummiupphängning.

Tack GTI och Opelsportklubben. perfekt arrangerat och lagom med bilar.





_________________
/Anders C
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Det såg bra ut av det jag såg av dig på banan tycker jag, kul att läsa om bilens utveckling också!

/David (svart Honda Civic Type-R på Kullen).

_________________
David Lundin
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
David Lundin skrev:
Det såg bra ut av det jag såg av dig på banan tycker jag, kul att läsa om bilens utveckling också!

/David (svart Honda Civic Type-R på Kullen).


Du måste varvat 9000 rpm hela tiden, det lät riktigt bra. Dessutom slog det lågor ut avgasröret. Cool bil, snabb.

_________________
/Anders C
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009
Inlägg: 262



Grymt! Då jag inte mappat med nya grenröret som åkt på så har jag lagt på aningen extra bränsle och jämnat ut lite dippar i bränslemappen där förra grenröret inte krävde så mycket, så den inte riskerar att gå snålt. Lågor ur avgasröret är tufft

Men varvstopp är faktiskt på 8000 varv med 2.4L blocket som sitter i då slaget gör att man inte kan varva lika högt (varvade 8600 med originalblocket)

_________________
David Lundin
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare



Sådärja, epoxigrund på bakdelen i varje fall. myrsteg framåt.

_________________
/Anders C
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1019



Jobba nu inte ihjäl dig min vän, i den här takten har du ju hela bilen slipgrundad till äldsta ungens student och gul 02:a borde väl slå de flesta mainstreamlastbilsflaken? Ökar du sen takten lite borde dina efterlevande inte ha mer än lösa smådetaljer att montera

Hmmm, är jag verkligen rätt person att vara ironisk här?

Vi syns på CS/SC-Knutstorp va?

_________________
Mattias Habenicht
HMS
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Mattias Habenicht skrev:
Jobba nu inte ihjäl dig min vän, i den här takten har du ju hela bilen slipgrundad till äldsta ungens student och gul 02:a borde väl slå de flesta mainstreamlastbilsflaken? Ökar du sen takten lite borde dina efterlevande inte ha mer än lösa smådetaljer att montera

Hmmm, är jag verkligen rätt person att vara ironisk här?

Vi syns på CS/SC-Knutstorp va?


Knutan är bokad. Jag har ju en reserv e21a att köra med.
De andra kommentarerna rinner av mig som vatten på en gås :-)

_________________
/Anders C
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare


Bilen är still största delen lackad, fronten och huv är kvar. Jag fick inte plats i garaget med hela bilen. Framskärmar och backlucka lackade, men med sämre framgång, blir till att slipa lite och göra om. Karossen blev ganska bra, kommer att krävas lite slip och polering för att bli ok. Lite dekaler för att täcka det värsta.

_________________
/Anders C
Citera
Henke YZ
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 142



härligt att den nästan är färdiglackad Ser bra ut det man ser på bilderna i alla fall
Själv håller jag på och slipar inför kommande lack för fullt. Har lagt slipgrund på alla lösa delar och ska lägga slipgrunden på karossen till helgen eller i början på nästa vecka

_________________
Henrik Almroth

BMW 1602 -73 projekt
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005
Inlägg: 890



Ser trevligt ut !!

_________________
Michael Malmborg


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
som vanligt, myrsteg.
montering påbörjad. Buren sitter i. Idag passade vi in stolen.


_________________
/Anders C
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 -73
<<   1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (39961 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande