Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E36 touring
6383 besök totalt
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Hej!

Jag startade nyss en tråd om en röd 325 E36 coupé som jag skulle använda för bankörning, men det hände saker rätt fort. Vi är ett gäng BMW-dårar som ska köra bana framöver och min kusin letade också efter en E36 coupé men det finns oerhört lite vettigt till salu som folk inte begär fantasisummor för.

Däremot kom det ut en fin 328 E36 touring med två ägare och all dokumentation för bra pengar, denna tyckte jag att min kusin skulle köpa, touring är grymt! Han vägrade och efter några minuters tankeverksamhet så insåg jag att jag hellre har något lite annorlunda själv och det slutade med att jag köpte 328'an och min kusin köpte 325'an av mig.

Bilen var helt original vid inköp med en fantastisk fin skinninredning. Lite kärlek på utsidan behövs för att få den fin men det ska bli en renodlad track-day bil så en bur och en hellack är nog något som kommer ske inom rimlig framtid.





Ni kommer få följa äventyrer kring båda bilarna här i tråden men vi har planer på att bara köra en bankörning i år och sen satsa lite mer nästa år då man är i fas med bilarna. Tanken är att ha en trailer till min 328 då jag har blivit för bekväm för att åka hem från banorna i en plåtburk och så slipper man huvudvärken vid eventuella haverier.

Gällande min bil så ska den bli så lätt som möjligt. Den har en nyrenoverad AC idag och den har jag faktiskt tänkt att ha kvar då en kall förarmiljö gör enligt mig mer på varvtiderna än -15kg i vikt, även om vikten sitter fram.

Till bilen har jag de senaste veckorna handlat lite godis. Jag har träffat många trevliga rejsianer härifrån och har bland annat köpt 16" BBS krysseker, till dessa köpte jag A048'or. Sedan fick jag hem ett XYZ-kit från Micke/BTG som jag har monterat. En lamelldiff fick jag också tag i med 3.23 i utväxling om jag inte missminner mig som jag bytte olja i. 3.23 istället för 3.15 lär göra lite till det bättre även om man kanske skulle upp lite ytterligare.

En skalstol köptes med en lite greppvänligare ratt också. Millway fick även i morse en beställning på pinnbultar och muttrar till hjulen för lite lättare montage. Även om det inte ska showas så kunde jag inte motstå en M-front för tusenlappen då den gör otroligt mycket för utseendet, så en sådan ska hängas på plats också.

Det som återstår att köpa i den närmsta tiden är bromsskivor, vettiga klossar och stålomspunna slangar. När detta monteras så ska även bromskylning monteras. Vi får se hur långt original 328-skivor och ok hänger med men jag vill åka 16" och med en lätt bil, bra kylning och lite tanke i körningen så fungerar det nog ett tag.

BBS-fälgarna som jag köpte är till E34 och med E34-ET så satt de perfekt på E36 med lite camber. Jag har inte gjort någon hjulinställning än så det blir nog perfekt framöver med lite mer camber. Hjulhusen skall tvättas ordentligt framöver då det sitter fast flera kilo sand i varje hjulhus...











Igår monterade jag BBS-fälgarna och började rensa bilen. Innertak och allt bakom framstolarna fick ryka. Tråkigt på en felfri inredning men vad ska man göra. Det är sjukt vad ryggstödet, som är förstärkt, väger i en touring! Det ihop med allt annat var riktigt fin vikt att få bort.

Jag återkommer när något spännande händer ...






_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 670



Gillar ditt val av bil en e36 touring går alldeles utmärkt att åka fort med!

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
toggex
Sköllersta
Här sen Maj 2005
Inlägg: 211



Jag håller med ovanstående talare...
Och så är dom snygga oxå :-)



_________________
Togge Stensson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Martin Skoog skrev:
Gillar ditt val av bil en e36 touring går alldeles utmärkt att åka fort med!


Ja, det har du ju bevisat tydligt också

Har du bilder på ditt burbygge? Söker lite inspiration och tips, dåligt med det gällande touring. Du får gärna posta här eller skicka PM om du har bilder och vill dela med dig. Supertacksam i så fall.

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
toggex skrev:
Jag håller med ovanstående talare...
Och så är dom snygga oxå :-)




Snygg och snabb - vad mer krävs?

Frågar dig också, har du bilder på burbygge i touring, om du har bur vill säga?

Var kommer breddarna ifrån?

Snygg bil!


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 670



Här är några bra bilder på min bur.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18680&postdays=0&postor . . . .

det är i grunden en finessbur, men som har justerats en del för att få en sådan passform så att det gick att svetsa den i A-stolpe, B-stolpe, tröskellåda och längs taket. det gör bilen betydligt mer vridstyv till skillnad mot en "vanlig" skruvbur som man brukar skruva och svetsa i golvet bara. då står ju buren egentligen bara på golvet i bilen och bidrar inte så mycket till ökad vridstyvhet. tänk bara på att du inte får lägga till något annat än svets om du ska svetsa buren mot tex A-stolpen. man får alltså inte lägga en plåtbit mellan bil och bur för att fästa röret. (iallafall var det så då!)

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Martin Skoog skrev:
Här är några bra bilder på min bur.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18680&postdays=0&postor . . . .

det är i grunden en finessbur, men som har justerats en del för att få en sådan passform så att det gick att svetsa den i A-stolpe, B-stolpe, tröskellåda och längs taket. det gör bilen betydligt mer vridstyv till skillnad mot en "vanlig" skruvbur som man brukar skruva och svetsa i golvet bara. då står ju buren egentligen bara på golvet i bilen och bidrar inte så mycket till ökad vridstyvhet. tänk bara på att du inte får lägga till något annat än svets om du ska svetsa buren mot tex A-stolpen. man får alltså inte lägga en plåtbit mellan bil och bur för att fästa röret. (iallafall var det så då!)


Kanon! Tack för tipsen. Ska kika noga i er tråd i höst när det blir dags.

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Idag var eftermiddagens projekt att montera lamelldiffen. Lite go musik, tjötande polare och en härlig sommarkväll så var den på plats två timmar senare med ny Castrololja. Jag har läst lite blandat om SAF-XJ det senaste. Törs man åka på det eller vad säger ni?

Det tar emot att bara montera grejor utan att tvätta/blästra och göra i ordning dom men det får bli så nu för lite test i sommar och i höst/vinter så får putskepsen åka på.

Diffen testades efter montering och fick godkänt. Stor skillnad i kurvorna och en helt annan kontroll på kärran.

Jag är inne på det berömda 325 insuget men vad säger expertisen, är det lönt?








_________________
Mathias Pelkonen
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Angående 325 insug - thumbs up

_________________
Tim Anle
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



+1

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



325 insug tillsammans med ett anpassat chip är absolut värt, då blir du av med allt negativt som folk associerar med 325 insug också.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Det jag upplever på min trots insug, grenrör och chip är att det händer väldigt lite under 3,500 rpm.
Fast vem bryr sig om vad som händer under 3,500

_________________
Tim Anle
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Insuget ger dig sämre vrid på låga varv men vem bryr sig

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Pratat med Andreas på Fekzen och han hade bromsat en 328 med insug och SAAB 346cc spridare till 227.5hk. Det är en fin ökning för lite pengar.

Bottenvridet är som sagt gött med originalinsug men det är ingen bruksbil och på banan ligger man sällan under 3500-4000rpm.

Just nu letar jag M50B25 insug så om ni vet något så får ni gärna hojta, har gjort en köpesannons.

Bromspappret:


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Bödvar
Gamleby
Här sen Maj 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ska göra samma operation på min E36 328 touring, M50 insug, optimering och Insatsfilter är tanken.

Lycka till, Touring är vägen att gå! Åker själv både E30 & E36 kombi.

Hängde för övrigt på PPF forumet förr, så känner igen ditt Nick

_________________
Mattias Johansson
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Bödvar skrev:
Ska göra samma operation på min E36 328 touring, M50 insug, optimering och Insatsfilter är tanken.

Lycka till, Touring är vägen att gå! Åker själv både E30 & E36 kombi.

Hängde för övrigt på PPF forumet förr, så känner igen ditt Nick


Härligt! Touring är alltid fränt - roligt att slå från underläge

Ja, jag har väl spenderat lite för mycket tid på bilforum bak i tiden

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Jag har läst en del om att ha "coilover" bak med fjäder runt stötdämparen istället för fjäder på originalpositionen och det verkar inte vara några konstigheter så sätt. Kalix-Niklas kör ju hårdare än oss flesta här och det hade funkat fint för honom också om jag tolkade rätt.

MEN - jag vill kunna köra rejält utan att vara orolig och den lilla delen stötdämparen sitter fast i på bärarmen är inte överdrivet kaxig. Ska man vara orolig och hitta på någon förstärkning eller är det bara tuta och köra?

Stötdämparen tar ju stor del av lasten även med fjädern på originalposition men ryker stötdämparfästet så gungar ju bilen fint på fjädern i alla fall. Med min nuvarande setup så blir det nog låst hjul och lite hastiga rattrörelser för att hålla sig från räcket.

Köra eller förstärka?

Jag skäms för all smuts men jag är inte i rengöringsstadiet än...


_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Semestern har dragit igång och det har i verkligheten inneburit en del shoppande. Det gäller att bunkra upp så man har saker att skruva med när tiden väl infinner sig.

En ratt har hittat hem ihop med 60mm hjulbultar från Millway. Jag har även fått tag på ett M50B25 insug som monteras framöver i samma veva som min 618 tryckplatta med ny lamell.

Mitt i allt så köpte jag även ett släp att dra bilen på. Premiären blir nog Kinnekulle i september

I brist på annat vettigt så önskar jag er en trevlig sommar och lite bilder. På tisdag bär det av mot Ringens land på road trip













_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Semestern börjar lida mot sitt slut och idag blev det några timmar i garaget.

På touringen så monterade jag pinnbultar runt om till hjulen, en greppvänligare ratt och M-fronten.

Fronten ska passas in lite bättre och kompletteras med trattar för bromskylning, lack blir det i vinter då hela bilen ska blåsas. Funderar på mörkgrå metallic, vad tror ni? Tips på andra färger?

På coupén så slaktade vi den interiört på allt onödigt och började lite med nya fästen till förarstolen.

Var köper man lättast motstånd till airbagen?

Trevlig kväll och helg

ETT TIPS: ... som inte jag visste i alla fall. På E36 kan man ha M3 E46, 325x28mm, frambromsar med tillhörande ok med 16" BBS-fälg, om fälgen kommer från E34. Se första bilden. Tidigare har det skrivits mycket om minst 17" för M3-bromsar.












_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 E36 touring
6383 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande