Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
iRacing
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (69744 totalt)
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej alla,

såg att simulatorn som piskar allt annat inte diskuterats här, och det måste vi ju ändra på. Den 26 aug är det dags för allmänheten att släppas in, mycket snart alltså. Missa inte detta, jag lovar att det är värt varenda öre 10 ggr om.

http://www.iracing.com/

Utlåtanden från IRL förare:

http://www.iracing.com/testimonials/index.php

Nyhetsbrev om släppet:

http://www.iracing.com/newsEvents/article.php?id=68&lc=2

Flera andra kända racingförare är redan aktiva och kör simulatorn, t.ex. Dale Earnhardt Jr (Nascar).

Vi ses på banan
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Verkar väldigt amerikaniserat, inga Europeiska banor och bara deras typer av bilar.

Ryckte inte för mkt i baguetten här iallafall men jag är 100% novis på området.

Alltid spännande med rejäla satsningar på simulatorer, tiden får väl utvisa vad detta är för något.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Jag tyckte inte heller det verkade vara något speciellt . Dessutom, USA-banor/bilar känns väl lagom kul.
Men visst, kanske värt att prova på .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Väldigt USA centrerat hutlöst dyrt.... Saknar en massa funktioner.

Men tja det är bara i beta stadie så det kommer väl förhoppningsvis saker som liga/klubb racing utan SR och en massa annat. Grymt sugen på att testa men gillar inte deras try before you buy. Speciellt i och med att kostnaden lätt går upp i 2000 per år eller mer om du måste ha allt. Har åkt in i den fällan tidigare i MS flight simulator

Fysiken, Force feedbacken, banorna verkar dock toppen... Synd bara de har så mycket tråkbilar bara skip barbern och radical som lockar

_________________
Pär Öqvist
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Mjo, intressant teknik - men...

Vad finns att tillgå just nu, utöver (det inte alltför intressanta) startpaketet? Allt verkar lite luddigt och hemligt... Har liksom inte kommit mig för att registrera än, och motivationen är låg än så länge.

Priserna får väl ställas i relation till vad man får, och det är ju ändå frågan om småslantar jämfört med vad det kostar att köra praktiskt taget vad som helst IRL. För min del är det dock ointressant, oavsett pris, om det inte finns lite Seven, Radical, formelbilar och liknande att tillgå.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



Ser bra ut men dom pengarna lägger i alla fall inte jag, jag vill köpa ett spel som innehåller det man vill ha från start för ca: 500:- som Race=/ och GTR spelen. Satt man dag och natt skulle man kanske lägga 2000:- men tyvärr måste man jobba också för att kunna köpa spelet

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Är det någon som har en aning om vad formelbilarna och Radical kostar? De ska ju tydligen vara tillgängliga redan...

Irriterande att man inte kan få några priser eller något utan att prenumerera... (om jag inte har missat något?) Det påminner lite om ett skumt "företag" som försöker sälja domäner till mig till skyhöga priser, utan att ens ha ett avtal eller raka svar på vad ett "köp" innebär.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Jo det ska finnas någon FAQ i alla fall. Tror alla bilmodeller är 15$. Banorna är 15-25$ styck. iracing.com ska ha all information. Vad som skulle behövas är en road map så man vet vad de jobbar med att införa i simmen skulle nog hjälpa en hel del att bättre få underfund om vad de siktar på.

Jag har lite svårt att jämföra det med riktig motorsport. Jag kan förstå att det kan kosta en hel del att bygga en riktig Radical prototyp. Reparera skador, byta ut dyr kolfiber men allt sådant finns ju inte i dator simuleringar. iRacing har inte ens skademodellering. Sedan som sagt grund paketet innehåller i stort sett ingenting. Solstice och Legend och några få ovaler och road courses då. Säkerligen finputsat över medel men ändå roligare bilar tack om du ändå ska måsta betala 20$ för att prova en månad.

Har en invite liggandes. Tur att Evolution släpps nu så man har lättare att motstå frestelsen.

_________________
Pär Öqvist
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



(Raderad. Felia-linan är seg som f-n, och det händer skumma saker här...)

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



oqvist skrev:
Jo det ska finnas någon FAQ i alla fall. Tror alla bilmodeller är 15$. Banorna är 15-25$ styck. iracing.com ska ha all information.

ok!

Citat:
Vad som skulle behövas är en road map så man vet vad de jobbar med att införa i simmen skulle nog hjälpa en hel del att bättre få underfund om vad de siktar på.

Mjo, det hade nog minskat tveksamheten lite - vilket rimligen borde vara ganska viktigt med dessa priserna...

Citat:
Jag har lite svårt att jämföra det med riktig motorsport. Jag kan förstå att det kan kosta en hel del att bygga en riktig Radical prototyp. Reparera skador, byta ut dyr kolfiber men allt sådant finns ju inte i dator simuleringar. iRacing har inte ens skademodellering. Sedan som sagt grund paketet innehåller i stort sett ingenting. Solstice och Legend och några få ovaler och road courses då. Säkerligen finputsat över medel men ändå roligare bilar tack om du ändå ska måsta betala 20$ för att prova en månad.

Allt går väl att jämföra om man ser det i lämpligt perspektiv. Starkt förenklat kan man väl jämföra vad som helst (så länge vi snackar nöjen) utifrån hur mycket underhållning och upplevelse man får för pengarna.

Men, hur man än vänder på det så frågar man sig vad iRacing skulle ha som både väger upp för kostnaderna och allt som saknas jämfört med övriga simulatorer. Visst, om man tävlar seriöst med just de bilar och på just de banor som simuleras har väl den extra korrektheten ett värde, men annars...?

Citat:
Har en invite liggandes. Tur att Evolution släpps nu så man har lättare att motstå frestelsen.

Samma här - och Evolution lär nog räcka mer än väl för att slå ihjäl den lilla tid som inte åtgår till annat redan som det är...

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
Såhär kan man väl se på det:

* Tycker man det är viktigare att det man kör inkluderar ens lokala racingserie än att det är en riktigt bra simulering av racingbilar och banor, då skall man inte köra iRacing (än så länge, iRacing kommer att fortsätta expandera kontinuerligt).

* Tycker man det viktigaste är att det man kör simulerar bilar och banor på ett sätt ingen annan simulator kommer i närheten av, då skall man köra iRacing.

Jag har kört simulatorracing i många år nu och har testat allt (utom GTR Evo), och den kick och verklighetstrogna känsla man får med iRacing är ingen annan ens i närheten av. Jag har sett många diskussioner mellan personer som testat iRacing, och har inte sett en enda som hävdat att Race07, GTR2 etc. känns mer realistiskt än iRacing. NetKarPro är det enda som anses vara någorlunda med i matchen på den punkten.

När det gäller kostnaden ser jag inte riktigt problemet, jag tycker det är bra att någon tar racingsimulatorer på allvar och lägger seriösa pengar på att utveckla något riktigt bra. Pengarna man får betala som kund är småpotatis jämfört med IRL racing, fasen det kostar mig mer att bara backa ut Alfan ur garaget ett par vändor Ser man till "bang for the buck" är det så små pengar det handlar om att det knappt är värt att räkna på.

F.ö., det där oqvist säger att det inte finns någon skademodellering stämmer inte, skademodelleringen är faktiskt riktigt bra. Pär, du borde testa istället för att skriva en massa du inte har koll på

Så, rådet till alla som överhuvudtaget kör simulatorer är, testa för böfvelen (köp Skip Barbern som en bra måttstock)! En varning dock, det kommer troligen att bli svårt att gå tillbaka till Race07 etc. efteråt.
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Att det bara är amerikanska banor ser inte jag som någon nackdel. De är ju oftast roligare än de europeiska, med vissa undantag förstås.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Oqvist
Umeå
Här sen Okt 2007
Inlägg: 332



Då det är småpotatis sätt in 20$ på mitt konto så jag kan testa Annars hade man testat demot för länge sen för det är vad iRacing är i nuläget

Amerikanska banor ser jag också som en fördel. De europeiska banorna har man kört sig less på sen länge...

_________________
Pär Öqvist
Citera
Koit
Sollentuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 124



Jag blev inbjuden att testa lite tidigare men har inte fastnat för iRacing. Jag körde typ första helgen och sedan har det inte blivit mer.

Följande skrev jag på Mara E forumet och det är fortfarande min syn på iRacing.

Citat:
I have tested iRacing a couple of days now and have kind of mixed feelings about it.

With the basic subscription there isn't much to test really. I don't do round about racing which means it's only the Solstice that I have tested on two tracks. It's a brilliant a sim. You can do beatiful four wheel drifts around the corners. It feels just right. The only negative I come to think of technically is that the sound of the Solstice is kind of boring but after all it is a production car. The whole solution seem to be very stable and well tested. Kudos to the beta testers.

Talking about boring, I am already getting kind of bored since there is so little variety. You can do you your practice, qualifiying, racing and time trials but it's only one car and the same track the whole week. Maybe it gets better if you advance career wise, I don't know. However I don't think that it will happen for me during my trial month. At the moment I am leaning towards that it only will be one month for me.

To tell the truth I haven't a clue how to advance career wise. It seems to be a rather complicated point scoring system that I haven't tried to figure out yet. No point in spending time to figure that out if I am not going to renew the subscription.

What I miss most in iRacing is the family atmosphere we have in Mara. iRacing is totally anonymous. You come in and do you race and get out. No chatting, all are strangers.
[/code]

_________________
Koit Reispass
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



johan sjöström skrev:
Verkar väldigt amerikaniserat, inga Europeiska banor och bara deras typer av bilar.

Ryckte inte för mkt i baguetten här iallafall men jag är 100% novis på området.


Sådär kände jag också... tills jag testade iRacing, och jag tycker inte någon annan simultor kommer i närheten av körkänslan de har lyckats få till thumbs up

_________________
Martin Öberg
Citera
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
iRacing har idag öppnat för allmänheten!

Ge nu er själva en liten present och köp 1-mån trial + skip barbern och ge er ut på Lime Rock Park en stund, så får vi se vad ni tycker . Testa även legends ovalbilen på t.ex. South Boston Speedway, ruskigt kul det med.

http://www.iracing.com/membership/subscriptions.php?lc=2
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Happ, nu har man spenderat större delen av natten med att ha roligt i en Radical. Radical-bilarna i RACE 07 är roliga - men detta är något helt annat! Allt, speciellt FFBn, är distinkt och exakt på ett helt annat sätt, och man får en helt annan känsla för banans beskaffenhet. Testade att köra paddlar (kör spak + koppling normalt), men det upplevde jag mest som en nackdel, eftersom autoblip saknas. (Finns det verkligen inte på en riktig SR8 V8...!?) Nåväl; jag tycker ändå det är roligare med häl-tå.

Solstice däremot - tydligen det enda man kan tävla med till en början - upplever jag personligen mest som ett irritationsmoment. thumbs down Jag begriper mig inte riktigt på "vanliga" gatbilar, helt enkelt. Tar många varv att vänja sig vid att allt går i slow motion, när man knappt kört sim med något långsammare än GT-bilar innan. Lyckligtvis är eländet iaf rätthjulsdrivet...

En Skip Barber inhandlades idag också. Sanslöst överstyrd...! Det är stödgas hela vägen in i kurvorna och full sula efter apex som gäller, annars börjar det gå brett. WTF!? Nåväl, roligt är det iaf. Får väl testa lite olika settings och tekniker och se om man kan köra den civiliserat också.

Iaf; det är väl fortfarande en fråga om vad man söker, och hur man värderar saker, men jag upplever iaf att man får vad man betalar för här.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



olofson skrev:

En Skip Barber inhandlades idag också. Sanslöst överstyrd...! Det är stödgas hela vägen in i kurvorna och full sula efter apex som gäller, annars börjar det gå brett. WTF!? Nåväl, roligt är det iaf. Får väl testa lite olika settings och tekniker och se om man kan köra den civiliserat också.


Har för mig att det är väldigt högt däckstryck i den där på defaultsetupen, testa sänka det en del.

_________________
Martin Öberg
Citera
Franz Brink
Kungsbacka
Här sen Okt 2008
Inlägg: 8



Eftersom jag är HELT NY på Sim-racing, blev kontrasten inte som himla stor mellan allt det övriga (rfactor, Race07/EVo/STCC, LFS, GTR2 mm som jag nu testat seanset 9 månaderna. Däremot tyckte jag iRacing var svårare att hantera och då impade inte grafiken och avsaknaden av allt "krimskrams". Så jag hoppade av efter min provmånad. Så ficka jag rådet att skaffa "Skippy" och en bra setup och vips var jag fast och nästan en tusing fattigare ( dollarna var ju angenäm i somras).

Så här ser jag det; iRacing är - utan tvekan - den mest realistiska sim vad gäller körkänsla!!! Eftersom dom flesta är måna om sin SR (safety rating, iRating) så blir det renare race, men viktigast av allt - man blir en bättre SIM-racer totalt sett. Kör jag en timme i Racing och hoppar över till nått annat, så är jag direkt snabbare där.

Prislappen är jobbig, ställt i lelation hur billigt det är att köra simracing, men sannolikt är detta framtiden och kommer så småtta att anammas av andra. Skulle inte förvåna om rFactor2 blir en betaltjänst tex.

_________________
Franz Brink
Citera
Franz Brink
Kungsbacka
Här sen Okt 2008
Inlägg: 8



Nämnde jag att är medlem av Svenslka Dyslektikerxn Förbundetsk

_________________
Franz Brink
Citera
Fredric Morenius
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 31


Trådstartare
franzbri skrev:
Eftersom jag är HELT NY på Sim-racing, blev kontrasten inte som himla stor mellan allt det övriga (rfactor, Race07/EVo/STCC, LFS, GTR2 mm som jag nu testat seanset 9 månaderna. Däremot tyckte jag iRacing var svårare att hantera och då impade inte grafiken och avsaknaden av allt "krimskrams". Så jag hoppade av efter min provmånad. Så ficka jag rådet att skaffa "Skippy" och en bra setup och vips var jag fast och nästan en tusing fattigare ( dollarna var ju angenäm i somras).

Så här ser jag det; iRacing är - utan tvekan - den mest realistiska sim vad gäller körkänsla!!! Eftersom dom flesta är måna om sin SR (safety rating, iRating) så blir det renare race, men viktigast av allt - man blir en bättre SIM-racer totalt sett. Kör jag en timme i Racing och hoppar över till nått annat, så är jag direkt snabbare där.

Prislappen är jobbig, ställt i lelation hur billigt det är att köra simracing, men sannolikt är detta framtiden och kommer så småtta att anammas av andra. Skulle inte förvåna om rFactor2 blir en betaltjänst tex.

Hej Franz,

kul att du också uppskattar denna simulator. Jag tror du har rätt i att det kommer att ta tid för folk att vänja sig vid iRacing och deras sätt att erbjuda sin tjänst. Med tiden är jag dock övertygad om att fler och fler kommer att inse vad denna sim har att erbjuda.

Det kom förresten en intressant nyhet från iRacing idag, 1 dec. De skall tala på en motorsportkonferens om "Development of a Low-Cost, Effective, Internet-based Motorsport Driver Simulation". Säger en del om iRacings seriösa ambitioner med sin simulator.

http://www.iracing.com/newsEvents/index.php

Franz, om du vill får du gärna PM:a mig ditt namn i iRacing så kan jag lägga till dig som vän.

Mvh Fredric
Citera
Racingsimulatorer
iRacing
1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (69744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande