Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2263 besök totalt |
Vo: Lamborghini Gallardo LP560-4 vs. Porsche GT2
Nya Laggon fick rätt schyssta prestandatider i senaste EVo. Enligt EVo är den lika snabb som F40 var en gång i tiden! Respekt om det stämmer. Ironiskt att Lamborghinis nya instegsbil är snabbare än Porsches värsta. Tror det är dags att skruva upp laddtrycket ![]() Gallardo LP560-4 0-60 - 3.7 sec 0-100 - 7.8 0-120 - 10.9 0-150 - 17.6 1/4 mile: 11.7 / 124.8 mph 0-100-0: 12.4 sec. West Circuit: 1.22,5 sec Porsche GT2 0-60 - 4.0 sec 0-100 - 8.3 0-120 - 11.7 0-150 - 19.0 1/4 mile: 12.1 / 122.0 mph 0-100-0: 13.0 sec West Circuit: 1.23,5 sec Bonuskonkurrent: Ferrari Scuderia 0-60 - 3.5 sec 0-100 - 7.7 0-120 - 10.8 0-150 - 17.8 1/4 mile: 11.6 / 125.0 0-100-0: 12.6 sec West Circuit: 1.21.7 sec. Så likvärdiga accsiffror som Ferraris värsta dessutom. Jag kostar på mig ett GRATTIS! _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Mycket imponerande, MEN, några synpunkter..
- LP-560 kan knappast ses som en instegsmodell, snarare värstingen av gallardos precis som gt2:an är värstingen av 911 precis som scuderia är värstingen av 430... - De där tiderna för gt2:an var urdåliga, liknande mot vad 996gt2 presterade på sin tid. Enligt andra tester och Porsche själva så gör den 0-150mph på runt 17.5s och kvartsmilen på t.ex.???? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Re:
Nja där tycker jag nog att du har fel... LP560 är den nya modellserien av Gallardo... (jmf med porsche 996 vs 997). LP560-4 är den första modellen ur serien och kan väl på det sättet anses vara instegsmodellen även om det mycket väl kan komma en LP560-2 (men den kan mycket väl bli snabbare på grund av lägre vikt) sedan ser jag det som självklart att det lär komma en superleggera variant av LP560:n också då lär LP560-4 definitivt ses som instegsmodellen... _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||||||
Re:
"Tyvärr" är det en instegsmodell numera. om man inte räknar Gallardo Spyder som jag gissar lever kvar ett tag till. Enligt intervjuer ska det inte komma någon LP-560-2. Trist, men vi får väl se. ![]() Kan dock hålla med om att Porsche hade en dålig dag när de mätte prestanda, men som sagt det är deras värsting. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Är Lp:n verkligen en helt ny modell eller bara en uppdaterad gallardo?
Annars anser jag att det bara är precis som hos alla andra biltillverkare, man släpper en sista prestanda-variant som hänger kvar ett tag innan uppföljaren i modell-programmet kommer. Jag menar, anser ni att RS4:an var audis instegsmodell under tiden mellan a4b7 och a4b8?? _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Re:
Nej, det fanns ju en mängd andra med betydligt färre hk och betydligt lägre pris. Här är ett test till som ger km/h-tider. http://www.zatzy.com/allmaent/329704 _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Re:
Tyvärr Robin tror jag du är inne på lite fel spår. (inte på banan, bara i diskusionen) Har testkört bilen och också fått information vad som vad som är ändrat, bytt och helt nytt. Även om interiören är väldigt lik så är förvånadsvärt mycket nytt eller ordentligt ombearbetat. Vill påstå att det är en helt ny modell. ![]() Hurvida det kommer nya skapelser ur den modellserien kan man bara gissa. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Re:
Nej, då måste man köpa en riskokare verkar det som ![]() ![]() Gallardo 2003, då gick det på 7.52 min med gatdäck, Pirelli P Zero Rosso. http://www.einszweidrei.de/lambo/gal Superleggeran gick på 7.46 min. Okända däck. 14 sekunder lär inte LP560-4 köra in, men det kan nog vara nog så nära med r-däck, och det är nog inte de sekundrarna som avgör ett köp. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
Re:
Horst har ju redan kört LP560n, men Lambo var inte nöjda med tiden så testet publicerades inte. Horst fick istället en nytt exemplar, vet inte om den testats ännu. |
||||||||
Re:
1.11,3 blev tiden på Hockenheim, halvsekunden långsammare än superleggeran alltså... _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Re:
På vilka däck? _________________ Stefan Larsson |
||||||||
Re:
P-zero corsa är jag tämligen säker på. _________________ Robin Ansin RMS Racing Bmw Z4M -07 |
||||||||
Re:
Första exemplaret körde han 7.45 med, andra exemplaret körde han 7.48 (på Corsa-däck) och var mkt missnöjd med bilen. Übergiftig på gränsen, inkonsekvent och därmed ej förtroendeingivande. Frågade hur han upplevde 560:n jämfört med Superleggeran och han sa att det var två olika världar. Superleggeran öste han superlativ över! _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||||||
|
||||||||
Re:
och detta är direkt info från HvS i baren på Pistenklause!!! Säg inte att det stället inte behövs!!! ![]() Coolt CE! ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
Re:
Jag hörde i måndags att det 2010 skulle lanseras en LP560 superleggera med 2 wd, -100 kg och ca 600 hk. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2263 besök totalt |