Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
569 besök totalt |
Jag funderar på att dra igång ett litet aprilskämt med din och några andras hjälp.
------ Pär Hylander startar en tråd: Kunkel-värde? Vilket Kunkel (eller hur det stavas) har ni på era bilar? Jag har mätt och räknat och kom fram till -........ ------ Jag eller någon annan svarar att jag kör med 2,8 på regn och lägre på torrt. ------ Jonas eller Göran lägger ut en "guru"-text med vilka värden Toyota hade på sina Le Mans-Bilar blablabla. ------ Fredrik Svensson påstår sig ha gjort ett excelblad som hjälper en att räkna ut det (han kan dock inte hitta det) Allmänt om kunckelvärdet (som det visst egentligen stavas) är att det är en ganska förenklad men förvånande säker metod att räkna fram om bilen är under eller överstyrd vid trailbraking med hjälp av följande indata: Fjäderhårdhet (wheelrate) Camber Relativ däckbredd (fram-bak) viktfördelning Sa jag förresten att det stavas Cünkel? Stavningsosäkerheten gör att det blir svårt att snabbt konstatera mha, google att det inte finns något som heter Künkell. Invigda: Peter Utzon Jonas Jarlmark Pär Hylander Göran Malmberg Fredrik Svensson Det är säkert många som genomskådade oss! Magnus Thomé avslöjade oss, skickade PM och hängde på. Lasse Falk oxo. ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
569 besök totalt |