Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3, ... 132, 133, 134   >>
66 besök senaste veckan (671050 totalt)
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



ButterflyRacing skrev:
Niklas Rosell skrev:

-95 när FK:n kom fick både FK och FT oljekylning.....


Ahha....där är ju ett ovärdeligt tipps till...Rejsa är fantastiskt...


Jag blev tvungen att ringa en vän för att dubbelkolla, -94 kom det och vissa hade det även -93...
Jag var inställd på -95 eftersom FK kom då och det var det jag var ute efter. När jag pratade med besiktningsmannen sade han att han inte hade sett om det var en FK eller FT... Eftersom han inte hittade någon typbeteckning...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



Drar man på ett lager färg på blocket finns det ingen chans att kunna läsa beteckningen.
Den sitter högst upp på vänster sida av blocket strax bakom/under termostathuset.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är en dålig bild...men vi har faktiskt fått motorn så långt bak, att vi inte behöver bygga om tråget.
Visserligen har vi flyttat fram framvagnsbalken 15mm.



Det kommer att gå åt en del plåt...för att få ihop allt det jag kapat bort. När jag endå var igång med kapmaskinen...gjorde vi plats för en omodifierad downpipe.

Så nu är det bara för Gabriel att skrapa underredsmassa och göra rent....så jag kan svetsa ihop allt..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486



Kul med 8v i bmwn!

Lycka till med turbobygget sen!
Är det tänkt väldigt lågbudget eller finns det plats för utsvävningar? Tänkte att ett mappbart sprut kunde vara på sin plats om det ska i turbo och modifieringar från originalmotor senare.

Angående volvos motorer och trimning ska ni kolla på www.savarturbo.se! Där finns mycket om dessa motorer. Väldigt bra tips om budgetbyggen till värstingmotorer, tex så finns det färdiga turbogrenrör, var man kan köpa häftig kamaxel för 1000kr mm.

Lycka till!

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Helt rätt setup för mycket kul för lite pengar. Har själv en tom e30 som ska få antingen en 8v-turbo eller en vitfemma. Då vet jag var jag ska leta fakta

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mattias Hahlin skrev:
Kul med 8v i bmwn!

Lycka till med turbobygget sen!
Är det tänkt väldigt lågbudget eller finns det plats för utsvävningar?


Det är en kombinerad bruks/bus/banträffsbil, som ska byggas efter parollen...Billigt är bra, Gratis är bäst.

Det gör att Gabriel kan lägga sina surt förvärvade pengar på den andra bilen...Nissan 200 SX...och den kan bli en mer renodlad driftingbil. (varför har alla 200 sx-ägare också en E30 )

tyskstuk skrev:
Helt rätt setup................... Då vet jag var jag ska leta fakta


Din biltråd var inte dålig som inspiration och faktabank den heller..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



ButterflyRacing skrev:
Din biltråd var inte dålig som inspiration och faktabank den heller..


Jo det kan nog stämma, jag vet var alla punktsvetsar sitter iaf

Men det är bra att det finns människor som står för sina ideer med volvo blandat med bmw. Testa att lägga ut bilen på garaget.org så ska du se att det blir liv i luckan Kör hårt thumbs up

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det som slår mej när jag läser om E30-prodjekt....är att alla lättar hysteriskt i bak.
E30 har väl aldrig varit känd som baktung ? Blir det något fäste kvar ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Det ser ut som ni fått motorn 4-5cm längre bak än i min, nu blev jag lite avundsjuk.
Komiskt att även jag har en sån där riskokare. Anledningen till kebabbil är väl att man vill ha en snabb bil också.

Jag har gått in för att bli av med vikt fram och upplever inte direkt att den är alldeles för lätt bak. Där har jag mest slängt ut allt löst. Med R-däck och den trötta lamelldiffen pinnar den iväg rätt bra från stillastående och på bana styr den in bra och jag upplever inte balansen som något problem. Lite lägre tryck i däcken fram så funkade det helt ok. Det kan givetvis bli bättre så jag ska byta front till något i glasfiber istället för all plåt och leta mer dövikt innanför när jag ändå håller på. Sen skulle motorn varit längre bak, men det händer inte förrän jag byter låda till något annat.

Jag är lite nyfiken på hur ni flyttat framvagnsbalken och vad det påverkar i geometrin i chassiet? Bara mer caster? Räcker länkarmarna in i bakre bussningarna och hållarna?

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi har inte flyttat hela balken....utan bara mittdelen. Den är kapad mellan inre bärarmsinfästningen och styrväxelfästet...på båda sidor...och dragen frammåt ca 15 mm. Om man tar bort styrdämparen...och flyttar styrväxeln bakåt, lika mycket...påverkar det ingenting.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Nu vill jag inte sabba lyckan men de finns folk som inte fått motorbytet (till 740/940-motor i annan bil) godkänt för att man flyttat fördelaren från topp till block. Då är ju motorn inte längre i originalskick...

Det kräver förstås en övernitisk besiktningsman och ett visst mått otur men det kan ju vara bra att vara förberedd på saken.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



therealpinto skrev:
det kan ju vara bra att vara förberedd på saken.

/Gustaf


Ja...jag har förstått det. Jag får ta med mej en hammare till bilprovningen..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



ButterflyRacing skrev:
Det som slår mej när jag läser om E30-prodjekt....är att alla lättar hysteriskt i bak.
E30 har väl aldrig varit känd som baktung ? Blir det något fäste kvar ?


ja de är ju framtunga redan i grunden. I ditt fall tror jag dock att tyngdpunkten flyttas bakåt, i alla fall jämfört med en 320-325. Läste om en kille som kollade fördelningen fram/bak på sin olättade e30 med stora m5-sexan. Den låg runt 57-43 fram/bak. Grepp finns det kvar om man har lite bredare sulor bak, och bilen går ju aldrig långsammare för att man lättar. Det påverkar ju mer understyrningsgraden. På vintern kanske man kör fast lättare men då kan man ju slänga i några cementsäckar

Ang. sfro så ska du nog ha otur med besiktningsmannen som sagt. De buden jag fick var att man får göra nödvändiga anpassningar (inom vissa gränser) för att få dit motorn. Man får t.ex göra om oljetråget (ej till torrsump) och jag fick flytta insugsrör, lmm och filter för att få plats med allt under huven. Är det anpassningar som ger mer effekt eller påverkar avgasreningen så kan man glömma det.

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Nu söker vi hårda motorkuddar till bygget. Så varför inte fråga ngn som vet

Vi är ute efter HÅRDA motorkuddar, vill dock inte ha stumma eftersom att det kommer vara min bruksbil oxå.

Är det ngn som har koll på vilka motorkuddar man borde köra med?
Det spelar ingen roll vilket märke det är eller hur de ser ut heller för den delen, eftersom att motorfästena kommer att byggas efter kuddarna...

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Gabriel skrev:
Nu söker vi hårda motorkuddar till bygget. Så varför inte fråga ngn som vet

Vi är ute efter HÅRDA motorkuddar, vill dock inte ha stumma eftersom att det kommer vara min bruksbil oxå.

Är det ngn som har koll på vilka motorkuddar man borde köra med?
Det spelar ingen roll vilket märke det är eller hur de ser ut heller för den delen, eftersom att motorfästena kommer att byggas efter kuddarna...


volvo 240 disel kuddar borde funka är rätt billiga på mekonomen 110:- st ca

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är inte SFRo som har fällt bilar med flyttad fördelare, det är Bilprovningen...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
eriksson360
Stockholm
Här sen Jan 2006
Inlägg: 454



såja ett helrätt bygge

_________________
e r i k e r i k s s o n
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Det är ett väldigt spottande och svärande på min gård just nu.... ...Gabriel hackar asfaltsmatta i skenet av en sladdlampa.....

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
oj...fel inloggnong.....det är senior som skriver..

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
Gabriel
Forshaga
Här sen Feb 2005
Inlägg: 263


Trådstartare
Jag trodde inte att jag skulle behöva skrapa asfaltsmatta på ett bra tag efter rensning av min 200sx, men ack så fel jag hade

Inte så mkt som blev gjort idag som är värt att visa men tätning av värmefläkten blev det iaf:




Man kanske skulle jobba som moduleringskonstnär på heltid

_________________
Gabriel Roos
ButterflyRacing

Div. BMW: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=688834
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



therealpinto skrev:
Det är inte SFRo som har fällt bilar med flyttad fördelare, det är Bilprovningen...


Jasså. Men om ändringen står med på sfro-papprena man tar med sig inför första bilprovningen så löser det väl sig? Nu blir jag nervös för mitt insug

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3, ... 132, 133, 134   >>
66 besök senaste veckan (671050 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande