Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing | << 1, 2, 3, 4 ... 132, 133, 134 >> 93 besök idag (671244 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sorry, jag som inte läste det finstilta i Steffes citat. Förklarar ju en hel del och gör denna setup ännu mer intressant |
||||
Jasså kan man kanske få igenom den ändå utan sfro besiktning? För jag håller ju på med ett ford bygge med saab turbo motor, så man kan köra in o prova lyckan utan dom gnäller för mycket _________________ Magnus Svensson "Team SBR" Passat 1.8T -05 X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Saab 900SE 2.0 TURBO driver X Golf MKIII VR6 Driver Carkings Tävlingsledare |
||||
Du kan byta motor i,åtminstone en bil som det inte är kat-krav på,....om du sätter i en helt orginal kat-motor...och uppfyller dom hårda avgaskraven samt håller dej inom bilens hästkraft och vridmoments angivelser. Vi kommer förmodligen besikta med en vanlig sugmotor från -89. Förhandlingar pågår med SBP....hur vi ska få en fulltrycksturbo godkännd. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ähh, försök bara med lättrycksturbon, enklare så, bara tryckklockan som skiljer mellan FK och FT och den ska ju ändå bytas till en 1 eller 2 bars från BSR efter besiktningen. Har en kamremskåpa med original streckkod på min bil som du kan få låna om behov uppstår. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Min e30 var dessutom rätt modell och årsmodell så det var bara att regbesikta motorbytet till lättrycksturbo utan att bygga om något mer eller för den delen mutor och förhandlingar... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Donator-bils-skruvande.....och svordommarna har intagit en ny dimension....
Tänk att det finns så mycket hat i en så ung kropp.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Då undrar jag om rätt årsmodell för det alltså är före 88, utan kat i grunden? Är det fler krav på modell? Vilka hk och Nm är tillåtet för detta i en e30 320? Min 320 -83 utan kat som går på blyad soppa och drar 1 liter olja/10 mil med läckande toppackning borde bli lite renare med volvospisen |
||||
Jag tar mej friheten att kopiera in det svar jag fick av "therealpinto" när vi påbörjade detta prodjekt.
Hoppas det är OK.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är OK att citera. Regeländringen betyder att det numera inte har någon betydelse om bilen hade kat eller inte från början. Det är datumet är bilen är tagen i bruk som avgör - före 1/1 1993 så kan man byta motor (till en motor med kat i originalskick) utan krångliga intyg. Håller man sig inom effektökning med 20% och vridökning med 10% behövs inte heller SFRo-besiktning, som sagt (om bilen i övrigt är original).
Tyvärr är det inte säkert att Bilprovningen "köper" allt som SFRo godkänner. Ändrad motor är just en sån klurighet där vi kan tycka olika ibland. Inte så ofta men det händer. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
BMW 320i E30 fram till -86. Där är begränsningarna enligt följande: HK: 136 (B230FK har 135) Vrid: xxx (Att vridmomentsbegränsningen saknas är den stora fördelen som gör att man smiter igenom enkelt.) _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Enligt bildtexten i annan tråd...är detta en M90-låda.
Vad fan är då detta ? Är den överhuvud taget användbar ?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det får nån som vet svara på
om jag inte missminner mig, så är det en vidareutveckling ur gamla M40 ifrån 140, som dom lagt till en utvändig 5:a på. Tror inte den överlever mycket mer än typ 200-250hk som mest. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
När vi endå är igång och frågar dumma frågor....
Jag har snappat upp någonstanns att Volvos A-kam till förgasarmotorn skulle vara användbar i både sugmotorer med sprut och turbomotorer. Är det så...och var är förtjänstan ? Jag har en hel driva B19, B21, B23, B230 ligger och skräpar. Och det skulle ju vara bra att skruva bort det som är bra...innan dom går till metallåtervining. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
växellådan är en m47. håller för ca 250-300hk beroende på vad du använder den till, bottenstocken viker sig och rensar dreven på 3 växeln. Men kör du inte strippen eller använder dig av shiftlock så brukar det går bra. Jag själv rensade bakaxeln och växellådan samtidigt vid nerväxling
Gällande A kam så sitter den på dem flesta motorer, tråkig kam till tråkiga motorer säger jag Många som kör turbo brukar montera K eller vx3 kam. K sitter på automat har jag för mig. Och vx3 är en sk "trim" kam :P //Niklas Sälj alla motorer istället.. |
||||
M47or håller ju inte för en standard F-motor, inte för mig iaf, klen låda som inte tål nån misshandel.
Kammar är ett helt kapitel för sig, det beror helt på vad du ska ha bilen till, både A & VX3 är på tok för töntiga enligt mig, mycket vrid på mellanregistret leder bara till en massa spikningar på mellanregistret, speciellt med en lite mitzuturbo med jättetrånga avgashus. K är en trevlig kam i en ganska standardbetonad rödblockare, sitter i B23E från 81 till 84. Ställ in den så att 4ans insugsventil är öppen 2,4mm med veven i ödp på 1an. Lista med värden på volvos orginalkammar:
_________________ Fredrik Ringhald |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Efter att ha åkt V8-bilar i mååånga år...är jag väl inte så mycket för att misshandla drivlinan. Silkesvantar på...och det går fortare. Det tog en stund innan jag fattade var shiftlock var. Det är något påfund av er ungdomar...och enligt mej inget att sträva efter.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
M45/46/47 är för klena, axlarna flexar isär när vridet kommer så att dreven trycks isär och dom rensas, oftast på 3an.
Alla kammar är märkta i bakänden, går att se utan att ta ur kammen men det behövs en spegel och ficklampa om motorn sitter i bilen. orkar du inte det så tala om vad det är för motor så kan jag berätta vad det sitter för kam i den. _________________ Fredrik Ringhald |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing | << 1, 2, 3, 4 ... 132, 133, 134 >> 93 besök idag (671244 totalt) |