Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3, 4 ... 132, 133, 134   >>
56 besök senaste veckan (671019 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi har tänkt att besikta utan SFRo.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



ButterflyRacing skrev:
Vi har tänkt att besikta utan SFRo.


Sorry, jag som inte läste det finstilta i Steffes citat. Förklarar ju en hel del och gör denna setup ännu mer intressant

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
SmurfMan
Knislinge
Här sen Dec 2004
Inlägg: 99



ButterflyRacing skrev:
Vi har tänkt att besikta utan SFRo.


Jasså kan man kanske få igenom den ändå utan sfro besiktning?

För jag håller ju på med ett ford bygge med saab turbo motor, så man kan köra in o prova lyckan utan dom gnäller för mycket

_________________
Magnus Svensson "Team SBR"
Passat 1.8T -05
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Saab 900SE 2.0 TURBO driver
X Golf MKIII VR6 Driver
Carkings Tävlingsledare
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



SmurfMan skrev:
Jasså kan man kanske få igenom den ändå utan sfro besiktning?



Du kan byta motor i,åtminstone en bil som det inte är kat-krav på,....om du sätter i en helt orginal kat-motor...och uppfyller dom hårda avgaskraven samt håller dej inom bilens hästkraft och vridmoments angivelser.

Vi kommer förmodligen besikta med en vanlig sugmotor från -89.
Förhandlingar pågår med SBP....hur vi ska få en fulltrycksturbo godkännd.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ButterflyRacing skrev:
SmurfMan skrev:
Jasså kan man kanske få igenom den ändå utan sfro besiktning?



Du kan byta motor i,åtminstone en bil som det inte är kat-krav på,....om du sätter i en helt orginal kat-motor...och uppfyller dom hårda avgaskraven samt håller dej inom bilens hästkraft och vridmoments angivelser.

Vi kommer förmodligen besikta med en vanlig sugmotor från -89.
Förhandlingar pågår med SBP....hur vi ska få en fulltrycksturbo godkännd.


Ähh, försök bara med lättrycksturbon, enklare så, bara tryckklockan som skiljer mellan FK och FT och den ska ju ändå bytas till en 1 eller 2 bars från BSR efter besiktningen.

Har en kamremskåpa med original streckkod på min bil som du kan få låna om behov uppstår.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



tyskstuk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vi har tänkt att besikta utan SFRo.


Sorry, jag som inte läste det finstilta i Steffes citat. Förklarar ju en hel del och gör denna setup ännu mer intressant


Min e30 var dessutom rätt modell och årsmodell så det var bara att regbesikta motorbytet till lättrycksturbo utan att bygga om något mer eller för den delen mutor och förhandlingar...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Donator-bils-skruvande.....och svordommarna har intagit en ny dimension....

Tänk att det finns så mycket hat i en så ung kropp..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
tyskstuk
Malmö
Här sen Jan 2008
Inlägg: 392



Niklas Rosell skrev:
Min e30 var dessutom rätt modell och årsmodell så det var bara att regbesikta motorbytet till lättrycksturbo utan att bygga om något mer eller för den delen mutor och förhandlingar...


Då undrar jag om rätt årsmodell för det alltså är före 88, utan kat i grunden? Är det fler krav på modell? Vilka hk och Nm är tillåtet för detta i en e30 320?
Min 320 -83 utan kat som går på blyad soppa och drar 1 liter olja/10 mil med läckande toppackning borde bli lite renare med volvospisen

_________________
Peter Pileryd

BMW e30 Alpina V8 (M3 Leichtbau) www.acm-ab.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag tar mej friheten att kopiera in det svar jag fick av "therealpinto" när vi påbörjade detta prodjekt.
Hoppas det är OK.

therealpinto skrev:
Hej

Det har kommit lite nya avgasregler successivt det senaste året. I er 318 kan ni utan problem byta till en annan motor under följande förutsättningar;
1. Nya motorn har katalysator och är i originalskick (dvs den hade kat från början)
2. Nya motorn har max 20% mer effekt och max 10% mer vrid än bilens originalmotor

Punkt 2 kan man tänja på om bilen byggs om så mycket att den kan räknas som ombyggt fordon, till exempel genom att man byter även växellåda och bakaxel samt HELA bromssystemet.

Hälsningar

Gustaf

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är OK att citera. Regeländringen betyder att det numera inte har någon betydelse om bilen hade kat eller inte från början. Det är datumet är bilen är tagen i bruk som avgör - före 1/1 1993 så kan man byta motor (till en motor med kat i originalskick) utan krångliga intyg. Håller man sig inom effektökning med 20% och vridökning med 10% behövs inte heller SFRo-besiktning, som sagt (om bilen i övrigt är original).

Tyvärr är det inte säkert att Bilprovningen "köper" allt som SFRo godkänner. Ändrad motor är just en sån klurighet där vi kan tycka olika ibland. Inte så ofta men det händer.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



tyskstuk skrev:
Niklas Rosell skrev:
Min e30 var dessutom rätt modell och årsmodell så det var bara att regbesikta motorbytet till lättrycksturbo utan att bygga om något mer eller för den delen mutor och förhandlingar...


Då undrar jag om rätt årsmodell för det alltså är före 88, utan kat i grunden? Är det fler krav på modell? Vilka hk och Nm är tillåtet för detta i en e30 320?
Min 320 -83 utan kat som går på blyad soppa och drar 1 liter olja/10 mil med läckande toppackning borde bli lite renare med volvospisen


BMW 320i E30 fram till -86. Där är begränsningarna enligt följande:
HK: 136 (B230FK har 135)
Vrid: xxx (Att vridmomentsbegränsningen saknas är den stora fördelen som gör att man smiter igenom enkelt.)

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Enligt bildtexten i annan tråd...är detta en M90-låda.

Vad fan är då detta ? Är den överhuvud taget användbar ??

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

M47

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Dude skrev:
M47
Är det bra eller dåligt ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9850

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det får nån som vet svara på

om jag inte missminner mig, så är det en vidareutveckling ur gamla M40 ifrån 140, som dom lagt till en utvändig 5:a på.

Tror inte den överlever mycket mer än typ 200-250hk som mest.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



När vi endå är igång och frågar dumma frågor....

Jag har snappat upp någonstanns att Volvos A-kam till förgasarmotorn skulle vara användbar i både sugmotorer med sprut och turbomotorer.
Är det så...och var är förtjänstan ?

Jag har en hel driva B19, B21, B23, B230 ligger och skräpar. Och det skulle ju vara bra att skruva bort det som är bra...innan dom går till metallåtervining.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483



växellådan är en m47. håller för ca 250-300hk beroende på vad du använder den till, bottenstocken viker sig och rensar dreven på 3 växeln. Men kör du inte strippen eller använder dig av shiftlock så brukar det går bra. Jag själv rensade bakaxeln och växellådan samtidigt vid nerväxling

Gällande A kam så sitter den på dem flesta motorer, tråkig kam till tråkiga motorer säger jag
Många som kör turbo brukar montera K eller vx3 kam. K sitter på automat har jag för mig. Och vx3 är en sk "trim" kam :P

//Niklas

Sälj alla motorer istället..

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



M47or håller ju inte för en standard F-motor, inte för mig iaf, klen låda som inte tål nån misshandel.

Kammar är ett helt kapitel för sig, det beror helt på vad du ska ha bilen till, både A & VX3 är på tok för töntiga enligt mig, mycket vrid på mellanregistret leder bara till en massa spikningar på mellanregistret, speciellt med en lite mitzuturbo med jättetrånga avgashus.

K är en trevlig kam i en ganska standardbetonad rödblockare, sitter i B23E från 81 till 84.
Ställ in den så att 4ans insugsventil är öppen 2,4mm med veven i ödp på 1an.

Lista med värden på volvos orginalkammar:

Modell   Lyftin   Lyftut   Durin           Dur ut    overlap lobcin lobcut


M        9,5      10,5    232 0bt-52ab    230 44bb-6at    6   116   109

L        9,8      9,8     233 14br-38ab   233 46bb-6,5at  20  102   112

Y        10,35    10,35   232 11bt-41ab   232 41bb-11at   22  105   105         

T        9,94     9,9     225 9bt-36ab    218 39bb-0at    9   103,5  109,5

X        10,65    10,65   236 14bt-42ab   236 46bb-10at   24  104   108
 
VX       11,37    10,65   245 12bt-52ab   236 50bb-6at   18,5  110   112

A        10,5     10,5    241 14bt-45ab   240 50bb-10at   27   104   110

B        10,6     10,6    244 23bt-40ab   245 44bb-20at   44   99   102

V        11,37    11,37   245 15bt-49ab   245 53bb-11at   23   107   111

D        11,2     11,2    253 19bt-54ab   253 58bb-16at   35   107   111

K        11,95    11,95   253 22bt-50ab   250 61bb-9at   31,5  104   116

H        12       11,5    258 27bt-51ab   254 57bb-17at   44   102   110

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är alla orginalkammar märkta..så man ser det, utan att plocka ur dom ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Da_Snake skrev:
klen låda som inte tål nån misshandel.


Efter att ha åkt V8-bilar i mååånga år...är jag väl inte så mycket för att misshandla drivlinan. Silkesvantar på...och det går fortare.

Det tog en stund innan jag fattade var shiftlock var. Det är något påfund av er ungdomar...och enligt mej inget att sträva efter..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005
Inlägg: 103



M45/46/47 är för klena, axlarna flexar isär när vridet kommer så att dreven trycks isär och dom rensas, oftast på 3an.

Alla kammar är märkta i bakänden, går att se utan att ta ur kammen men det behövs en spegel och ficklampa om motorn sitter i bilen.

orkar du inte det så tala om vad det är för motor så kan jag berätta vad det sitter för kam i den.

_________________
Fredrik Ringhald
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3, 4 ... 132, 133, 134   >>
56 besök senaste veckan (671019 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande