Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 132, 133, 134   >>
30 besök idag (671106 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Men... räckte inte bredden som den var? Såg ju bra ut på bilden längre upp (där du skrev "äntligen ur formen")

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

En grej som jag undrat massa gånger, nu när vi ändå pratar breddning. När man breddar själva hjulen så massivt utåt som man ser ibland (och inte så mycket alls inåt samtidigt) så borde ju hjullager få en massivt större brytkraft på sig. Är det inget problem, klarar originalgrejer det utan problem?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



YES...!

Första fronten direkt ur formen.
Det gick att gjuta den i ett stycke !

Fan va jobb det varit med den.... och i går trodde jag det skulle vara omöjligt att gjuta den.

Massor med förberedelser. Och ca 3 timmar konstant plastande... utan uppehåll.... och nu är den ur formen. Utan lågra alarmerande luftfickor.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



Det ser ju riktigt bra ut Håkan! thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Snyggt, har liten erfarenhet av plastande, men tillräckligt för att inse att det där är en del jobb. Käma på, målet närmar sig

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
En grej som jag undrat massa gånger, nu när vi ändå pratar breddning. När man breddar själva hjulen så massivt utåt som man ser ibland (och inte så mycket alls inåt samtidigt) så borde ju hjullager få en massivt större brytkraft på sig. Är det inget problem, klarar originalgrejer det utan problem?


Det blir större påfrestning..... men det är inte så känsligt bak.

Dock har jag M5 grejor i bakvagnen..... och ganska brett innåt också.
11" fälg.


Jag råkade få jobba med en bil för en massa år sedan där man hade ökat spårvidden bak med 130 mm enbart med fälgarna. Lite diplomatiskt uttryckt var den ganska mjuk i fjädringen med de fälgarna

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



C311 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
En grej som jag undrat massa gånger, nu när vi ändå pratar breddning. När man breddar själva hjulen så massivt utåt som man ser ibland (och inte så mycket alls inåt samtidigt) så borde ju hjullager få en massivt större brytkraft på sig. Är det inget problem, klarar originalgrejer det utan problem?


Det blir större påfrestning..... men det är inte så känsligt bak.

Dock har jag M5 grejor i bakvagnen..... och ganska brett innåt också.
11" fälg.


Jag råkade få jobba med en bil för en massa år sedan där man hade ökat spårvidden bak med 130 mm enbart med fälgarna. Lite diplomatiskt uttryckt var den ganska mjuk i fjädringen med de fälgarna

Med vänlig hälsning
Thomas


Så har jag också upplevt det, på något gammalt bygge i ungdomen.
Men Fuling har visat matematiskt att det inte blir så.
Men jag är fortfarande inte övertygad.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 428



ButterflyRacing skrev:
C311 skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
En grej som jag undrat massa gånger, nu när vi ändå pratar breddning. När man breddar själva hjulen så massivt utåt som man ser ibland (och inte så mycket alls inåt samtidigt) så borde ju hjullager få en massivt större brytkraft på sig. Är det inget problem, klarar originalgrejer det utan problem?


Det blir större påfrestning..... men det är inte så känsligt bak.

Dock har jag M5 grejor i bakvagnen..... och ganska brett innåt också.
11" fälg.


Jag råkade få jobba med en bil för en massa år sedan där man hade ökat spårvidden bak med 130 mm enbart med fälgarna. Lite diplomatiskt uttryckt var den ganska mjuk i fjädringen med de fälgarna

Med vänlig hälsning
Thomas


Så har jag också upplevt det, på något gammalt bygge i ungdomen.
Men Fuling har visat matematiskt att det inte blir så.
Men jag är fortfarande inte övertygad.....


Jag bytte fälgar med max breddning inåt och hårdare fjädrar så blev det bättre. Bilägaren var nöjd med att få ännu bredare hjul. Det blir nog ganska liten påverkan med E36-E46 bakvagn, helst om fjädern är på stötdämparen. Vissa andra konstruktioner typ multilänk är ganska kinkiga för spårviddsändringar.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Man kan inte bara leda i luft i en bil.
Den ska ut också.....


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Utsläpp i bakskärm.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Hela golvet sitter på plats. Det fattas bara den slutgiltiga infästningen på några ställen som ska modifieras.
Det blev väldigt trångt på vissa ställen....... då hela 3.5" avgassystemet, med två ljuddämpare sitter ovanför golvet och att göra upphängningar till systemet, blir en utmaning.

Jag har lagt mycket jobb, förra året, på att få splittern närmare marken och hela markfrigången att harmonera med splittern..... samtidigt som jag försökt få ca 2° rake på golvet.

2° rake är jättemycket... .... när man ser bilen från sidan.
Så det kommer inte att gå.
Jag får nog vara nöjd om jag får 1.5°.


Luftutsläppen har tagit form och blev som jag ville ha dom. Och det finns nu gjutformar för dom.














_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



Fett! thumbs up

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jaha...... vad ska man säga om den här helgen ?

Jobbigt har det i alla fall varit. Och nu har jag förlorat den lilla trovärdighet som jag kanske hade kvar.

Många konstiga historier har det varit på den tiden som reja funnits.

Men att dom med nyckel till forumet kan gå in och ändra i en tråd...... så hela historien blir helt annorlunda.... det var en ny erfarenhet.

Så nu framstår jag som en total idiot, även för dom som antog att jag hade någon klok hjärncell kvar.

Dom som redan var säkra på att jag var galen, har fått vatten på kvarnen.... och ropar på avstängning.

Så bli inte överaskade om hela den här tråden plötsligt försvinner, eller att innehållet ändras.

Och framför allt... tänk på vad ni skriver på öppet forum.
Då det nu är ok att ändra sina egna inlägg... och radera andras, så kan man hamna i klistret på riktigt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Äsch, tat inte för hårt.

Kör på som planerat med din grymma satsning!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 346



När det gäller trovärdighet så är du lugnt i topp 3 utav dem jag skulle fråga av när det gäller bygga bil, så din tråd följer jag med säkerhet. Det att du har kommenterat och påpekat det jag gjort någon gång i min tråd tar jag som en stor komplimang! D.v.s. att du håller ögonen på vad vi andra gör och säger till om det blir fel även om jag/vi inte håller på med miljonbyggen och cadade cnc grejer. +att det är kul att se dina lösningar och att man efter lite funderande kanske till och med tror sig förstå pointen med modifieringarna! thumbs up

_________________
Mats Blomström
<>-<>-<>-<>-<>
BMW 320d touring -13
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



mr.b skrev:
När det gäller trovärdighet så är du lugnt i topp 3 utav dem jag skulle fråga av när det gäller bygga bil, så din tråd följer jag med säkerhet. Det att du har kommenterat och påpekat det jag gjort någon gång i min tråd tar jag som en stor komplimang! D.v.s. att du håller ögonen på vad vi andra gör och säger till om det blir fel även om jag/vi inte håller på med miljonbyggen och cadade cnc grejer. +att det är kul att se dina lösningar och att man efter lite funderande kanske till och med tror sig förstå pointen med modifieringarna! thumbs up


erikjakan skrev:
Äsch, tat inte för hårt.

Kör på som planerat med din grymma satsning!


Tack

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vilket jobb du lägger. Den bilen kommer att kunna prestera!
Givetvis kommer hälften av de som ser bilen att tro att det bara är en "vanlig" BMW med ett spoilerkit men de lär ju bli varse att det är något helt annat när de ser varvtiderna.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Med klargörande kan jag gå vidare.
Då det visar att det inte är jag som är det stora problemet.
Även om jag är jobbig ibland.


Magnus Thomé skrev:
För att ingen ska missförstå. Det är två personer med egenintressen med verksamheter.


Håkan, du har söka information om oegentligheter under alla år! Det handlar ABSOLUT!!!! inte om dig.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 75, 76, 77 ... 132, 133, 134   >>
30 besök idag (671106 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande