Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 132, 133, 134 >> 88 besök senaste veckan (671391 totalt) |
Man måste ha ca 4.55 i bakaxeln... om dat ska vara någon ide att pka t56. Och då har man ändå 290 kmh i sluthastighet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Det blir nog bra med sådan låda men "behlvs" det så tätstegat (såg att du eftersökte 1:1 på FB) när man har så sjukt stor /stark motor.
Min tanke är mer typ. Liten svag motor med högt varv=tätstegat är bra Stor vridstark motor =bra med färre längre växlar? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Det går lättast på 1:1.... och det går åt lite konstiga slutväxlar med överväxel på 6an och 7an. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Sikta på att bara använda femman (1:1) som max och var nöjd med resten av funktionen?
Det blir ju två växlar som bara är dödvikt iofs, men då blir det väl lättar med slutväxel. Dvs gör det bästa av det som går att få tag på. Delningen på 3-5 kanske passar motorn tillräckligt bra jämfört med 4-7 (gissning av körväxlar utan att kolla upp fakta, det brukar bli tätare högre upp). Men det brukar finnas en klurig anledning till dina val. |
||||||
Inte för att vara kritisk. Men du vill lätta bilen och det första du gör är att skaffa en växellåda som väger 20kg extra. Som ger vad i varvtider? Såg själv tråden med dct, billigt mot redig sek låda. Undra varför inte Wiborg åkte redig låda första året. Dyrast för minst?
_________________ Robin Sarén |
||||||
Äh, 20 kg hit eller dit. Vad du behöver är en låda som inte sviker dig utan som håller. Man vinner på banan, inte när man lagar saker som inte håller.
Vikten kompenserar du med att gasa mer och tidigare! Du har ju för övrigt turbo, bara att lägga på mer ladd om det går för långsamt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Så BMW's ZF lådor håller inte? _________________ Robin Sarén |
||||||
Nej, inte i längden. En getrag 420 håller jäkligt bra dock. DCT är dock känslig för tilläcklig kylning. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Okej. _________________ Robin Sarén |
||||||
Alltså...... för mej handlar det om att få säkra, snabba växlingar.
Att köpa en Seq-låda för 2-300.000:- kommer aldrig bli aktuellt. Dessutom kostar dom rejäla pengar i service. Med 6-växlade Bmw eller Gm så vinner jag ingenting..... och får överväxlar så men blir tvungen att köpa motorsports-motorsports-utväxlingar för att få något vett i det. Med DCT med 1:1 på högsta växeln, kan jag använda de slutväxlar jag har...... och få en teoretisk toppfart på 300 kmh. Jag har tillgång till 1100 hk och över 1000 nm , om jag vill...... i den motorn jag har. (830 hk nu). Detta och det faktum att jag inte har den ekonomi som en vanlig arbetare ens..... så finns det inget val. Det första som blir med låg budget..... är att allt man har möjligheter att köpa, är tyngre. Sedan ska vi inte använda Wiborgs bil som någon måttstock _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu ska du ju inte ha ett helt långloppsteam som ska köra bilen men har man det så är det väldigt najs att det inte går att övervarva. Jamenar det är inte bara en gång någon slutat ståendes i depån i våra svenska långloppserier pga misstag som gett övervarv. Det är jävligt tryggt helt enkelt. Driftsäkerhetsmässigt alltså.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Så är det. Det är även så med den här bilen... att om man missar en växel, eller den hoppar ur ..... så åkar man av. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Jag anser att kopplingen håller för vår körning.
Men jag kan ju ha helt fel. Så då får vi bygga en. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Utgångsmaterialet för nästa år.
750 kg. Med fram- och bakvagn, glasrutor, plangolv, tank, oljetank, hjul..... mm. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
En del av det som plockats av:
Splitter.....................................19 kg Vävellådsbalk............................7.5 kg Kardanstång..............................7.5 kg Batteri.....................................13.5 kg Diffuser....................................15 kg Instrumentbräda.......................10 kg Front ......................................7.5 kg Baklucka..................................12 kg Turbo, avgas, tryckrör och IC......85 kg Värmepaket.............................. 4.5 kg Fälgar och däck väger 84 kg _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tänkte du börja i det lilla eller med dem större punkterna?
Veckans citat från kollega på nya jobbet. (han visar en bild på sin bil /motor) Så sa jag. - Jag ser ju att du byggt avgasystem på jobbet, i titan. - nej det skulle jag aldrig göra! Det är såklart inconell. Titan är ju lite tungt. 😂 Avgasystem borde gå att fimpa en hel del vikt på. Antar att du byggt med 1,6mm svarta eller rostfria rör? Det går att rota fram 0.8mm rostfritt. Det blir en jäkla massa lättare. Jag har börjat titta lite på hur det fungerar på nyare sport mc. Där tryckavlastar man avgassystem med hjälp av en "cutout" förbi Katalysator på full-last. Jag ska testa på en kundbil (för gatbruk) med 6-700 hästar att bygga med 2.5" avgas i rostfritt 0.8mm sedan ett cutout för att sänka trycket. Bara snabbt huvudräknat får man en bil som går helt tyst när man vill. Avgassystemet väger bara max hälften av motsvarande tyst 3.5" och förhoppningsvis stryper minimalt. Turbo aggregat gissar jag att du kör truckturbo. Isåfall lämna den till någon som får spänna upp den i fräsen så finns många kilon att snabbt få bort. (avhashuset) Wg brukar vara väldigt tung avgas del på, om man har någon serietillverkad variant. Går att lätta eller bygga Custom i rostfritt/MA betydligt lättare. Ljuddämpare har jag byggt egna vid några tillfällen. Går att bygga både tystare men framförallt betydligt lättare än köpmodeller. En aluminiumburk är ordentligt mycket lättare än än plåtburk. Och du kör ju inte året runt och i speciellt hård miljö så livslängden är gott och väl tillräcklig Batteri är ju bara köpa ett lättare. Ic. Har du mätt något hur Tempen ser ut före /efter ? Har fått för mig att man ofta kör onödigt stor. Av erfarenhet vet jag att ett rör inte stryper flödet i första taget. Man kan säkerligen räkna på vilken area som behövs för en viss effekt /luftflöde. Sedan på det räkna hur stor ic som behövs för rätt area genom cellpaket. Hur mycket kylning som behövs justerar man sedan med "längden" på cellpaket. Kanske kan du spara ett antal kilo där. Bara Spånar lite, men hör av dig om du behöver något så kan jag eventuellt hjälpa dig få fram material eller eventuellt lite jobb _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing | << 1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 132, 133, 134 >> 88 besök senaste veckan (671391 totalt) |