Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 132, 133, 134   >>
96 besök idag (671247 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



And ersJepp sson skrev:
T56 väger 55 kilo enligt badrumsvågen. thumbs up

Skit vet jag inte. Den tål mycket vrid, men utväxlingarna som sitter i produktionsbilar lämpar sig kanske inte riktigt för racing (0.5:1 på 6an).

Det finns dock massor av eftermarknadsutväxlingar till dem


Man måste ha ca 4.55 i bakaxeln... om dat ska vara någon ide att pka t56. Och då har man ändå 290 kmh i sluthastighet.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Och det vetifan om den skulle palla mina 1000 nm på sexan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Min DCT låda från Z4 E89 väger 84kg. rätt biffig pjäs faktiskt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det blir nog bra med sådan låda men "behlvs" det så tätstegat (såg att du eftersökte 1:1 på FB) när man har så sjukt stor /stark motor.

Min tanke är mer typ.
Liten svag motor med högt varv=tätstegat är bra
Stor vridstark motor =bra med färre längre växlar?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Det blir nog bra med sådan låda men "behlvs" det så tätstegat (såg att du eftersökte 1:1 på FB) när man har så sjukt stor /stark motor.

Min tanke är mer typ.
Liten svag motor med högt varv=tätstegat är bra
Stor vridstark motor =bra med färre längre växlar?


Det går lättast på 1:1....
och det går åt lite konstiga slutväxlar med överväxel på 6an och 7an.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Sikta på att bara använda femman (1:1) som max och var nöjd med resten av funktionen?
Det blir ju två växlar som bara är dödvikt iofs, men då blir det väl lättar med slutväxel.
Dvs gör det bästa av det som går att få tag på.

Delningen på 3-5 kanske passar motorn tillräckligt bra jämfört med 4-7 (gissning av körväxlar utan att kolla upp fakta, det brukar bli tätare högre upp).

Men det brukar finnas en klurig anledning till dina val.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Inte för att vara kritisk. Men du vill lätta bilen och det första du gör är att skaffa en växellåda som väger 20kg extra. Som ger vad i varvtider? Såg själv tråden med dct, billigt mot redig sek låda. Undra varför inte Wiborg åkte redig låda första året. Dyrast för minst?

_________________
Robin Sarén
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Äh, 20 kg hit eller dit. Vad du behöver är en låda som inte sviker dig utan som håller. Man vinner på banan, inte när man lagar saker som inte håller. thumbs up
Vikten kompenserar du med att gasa mer och tidigare! Du har ju för övrigt turbo, bara att lägga på mer ladd om det går för långsamt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



Wankelsport skrev:
Äh, 20 kg hit eller dit. Vad du behöver är en låda som inte sviker dig utan som håller. Man vinner på banan, inte när man lagar saker som inte håller. thumbs up
Vikten kompenserar du med att gasa mer och tidigare! Du har ju för övrigt turbo, bara att lägga på mer ladd om det går för långsamt.


Så BMW's ZF lådor håller inte?

_________________
Robin Sarén
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Sarén skrev:
Wankelsport skrev:
Äh, 20 kg hit eller dit. Vad du behöver är en låda som inte sviker dig utan som håller. Man vinner på banan, inte när man lagar saker som inte håller. thumbs up
Vikten kompenserar du med att gasa mer och tidigare! Du har ju för övrigt turbo, bara att lägga på mer ladd om det går för långsamt.


Så BMW's ZF lådor håller inte?


Nej, inte i längden.

En getrag 420 håller jäkligt bra dock.

DCT är dock känslig för tilläcklig kylning.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Sarén
Jönköping
Här sen Jun 2011
Inlägg: 20



erikjakan skrev:
Sarén skrev:
Wankelsport skrev:
Äh, 20 kg hit eller dit. Vad du behöver är en låda som inte sviker dig utan som håller. Man vinner på banan, inte när man lagar saker som inte håller. thumbs up
Vikten kompenserar du med att gasa mer och tidigare! Du har ju för övrigt turbo, bara att lägga på mer ladd om det går för långsamt.


Så BMW's ZF lådor håller inte?


Nej, inte i längden.

En getrag 420 håller jäkligt bra dock.

DCT är dock känslig för tilläcklig kylning.


Okej.

_________________
Robin Sarén
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alltså...... för mej handlar det om att få säkra, snabba växlingar.
Att köpa en Seq-låda för 2-300.000:- kommer aldrig bli aktuellt. Dessutom kostar dom rejäla pengar i service.

Med 6-växlade Bmw eller Gm så vinner jag ingenting..... och får överväxlar så men blir tvungen att köpa motorsports-motorsports-utväxlingar för att få något vett i det.

Med DCT med 1:1 på högsta växeln, kan jag använda de slutväxlar jag har...... och få en teoretisk toppfart på 300 kmh.

Jag har tillgång till 1100 hk och över 1000 nm , om jag vill...... i den motorn jag har. (830 hk nu).


Detta och det faktum att jag inte har den ekonomi som en vanlig arbetare ens..... så finns det inget val.
Det första som blir med låg budget..... är att allt man har möjligheter att köpa, är tyngre.

Sedan ska vi inte använda Wiborgs bil som någon måttstock

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Nu ska du ju inte ha ett helt långloppsteam som ska köra bilen men har man det så är det väldigt najs att det inte går att övervarva. Jamenar det är inte bara en gång någon slutat ståendes i depån i våra svenska långloppserier pga misstag som gett övervarv. Det är jävligt tryggt helt enkelt. Driftsäkerhetsmässigt alltså.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Nu ska du ju inte ha ett helt långloppsteam som ska köra bilen men har man det så är det väldigt najs att det inte går att övervarva. Jamenar det är inte bara en gång någon slutat ståendes i depån i våra svenska långloppserier pga misstag som gett övervarv. Det är jävligt tryggt helt enkelt. Driftsäkerhetsmässigt alltså.


Så är det.
Det är även så med den här bilen... att om man missar en växel, eller den hoppar ur ..... så åkar man av.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare




Tillräckligt hårigt ändå med DCT misstänker jag

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 408



Har du kollat nått på koppling?
När ja letar till dct för typ samma effekt som du kör nu så verkar det kosta runt 50000kr
Eller har du hittat nått till bättre pris?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Om man inte lyckats manipulera hydraultrycket över kopplingen...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag anser att kopplingen håller för vår körning.
Men jag kan ju ha helt fel.
Så då får vi bygga en.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Utgångsmaterialet för nästa år.




750 kg.
Med fram- och bakvagn, glasrutor, plangolv, tank, oljetank, hjul..... mm.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



En del av det som plockats av:

Splitter.....................................19 kg
Vävellådsbalk............................7.5 kg
Kardanstång..............................7.5 kg
Batteri.....................................13.5 kg
Diffuser....................................15 kg
Instrumentbräda.......................10 kg
Front ......................................7.5 kg
Baklucka..................................12 kg
Turbo, avgas, tryckrör och IC......85 kg
Värmepaket.............................. 4.5 kg

Fälgar och däck väger 84 kg

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tänkte du börja i det lilla eller med dem större punkterna?

Veckans citat från kollega på nya jobbet. (han visar en bild på sin bil /motor)

Så sa jag.
- Jag ser ju att du byggt avgasystem på jobbet, i titan.

- nej det skulle jag aldrig göra! Det är såklart inconell. Titan är ju lite tungt. 😂


Avgasystem borde gå att fimpa en hel del vikt på. Antar att du byggt med 1,6mm svarta eller rostfria rör? Det går att rota fram 0.8mm rostfritt. Det blir en jäkla massa lättare. Jag har börjat titta lite på hur det fungerar på nyare sport mc. Där tryckavlastar man avgassystem med hjälp av en "cutout" förbi Katalysator på full-last.

Jag ska testa på en kundbil (för gatbruk) med 6-700 hästar att bygga med 2.5" avgas i rostfritt 0.8mm sedan ett cutout för att sänka trycket.
Bara snabbt huvudräknat får man en bil som går helt tyst när man vill. Avgassystemet väger bara max hälften av motsvarande tyst 3.5" och förhoppningsvis stryper minimalt.

Turbo aggregat gissar jag att du kör truckturbo. Isåfall lämna den till någon som får spänna upp den i fräsen så finns många kilon att snabbt få bort. (avhashuset)

Wg brukar vara väldigt tung avgas del på, om man har någon serietillverkad variant. Går att lätta eller bygga Custom i rostfritt/MA betydligt lättare.

Ljuddämpare har jag byggt egna vid några tillfällen. Går att bygga både tystare men framförallt betydligt lättare än köpmodeller. En aluminiumburk är ordentligt mycket lättare än än plåtburk. Och du kör ju inte året runt och i speciellt hård miljö så livslängden är gott och väl tillräcklig

Batteri är ju bara köpa ett lättare.

Ic. Har du mätt något hur Tempen ser ut före /efter ? Har fått för mig att man ofta kör onödigt stor.
Av erfarenhet vet jag att ett rör inte stryper flödet i första taget. Man kan säkerligen räkna på vilken area som behövs för en viss effekt /luftflöde. Sedan på det räkna hur stor ic som behövs för rätt area genom cellpaket. Hur mycket kylning som behövs justerar man sedan med "längden" på cellpaket. Kanske kan du spara ett antal kilo där.

Bara Spånar lite, men hör av dig om du behöver något så kan jag eventuellt hjälpa dig få fram material eller eventuellt lite jobb

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 132, 133, 134   >>
96 besök idag (671247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande