Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 132, 133, 134   >>
39 besök senaste veckan (671084 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Marcus S skrev:
På e46 var det inga problem att skruva dit en plan skiva. .....


e36 är mer välvd. Men det var inte att det det är svårt att få det in plan ruta.
Det blir skitfult...... och karossen tappar sitt flyt i linjerna.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



ButterflyRacing skrev:
Marcus S skrev:
På e46 var det inga problem att skruva dit en plan skiva. .....


e36 är mer välvd. Men det var inte att det det är svårt att få det in plan ruta.
Det blir skitfult...... och karossen tappar sitt flyt i linjerna.


I mitt fall fick den en välvd form när den var på plats. Plasten får väl inte vara för tunn bara så den kollapsar liksom. Men e36 kanske är något mer välvd som sagt.

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94519&postdays=0&postor . . . .

Tycker Roberts ser helt ok ut

Annars har jag bakruta från dessa på min Golf 5:a men kostar ju lite
https://www.plastics4performance.com/window-kits-windscreens.html?bran . . . .

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Babbe skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94519&postdays=0&postorder=asc&start=252

Tycker Roberts ser helt ok ut

Annars har jag bakruta från dessa på min Golf 5:a men kostar ju lite
https://www.plastics4performance.com/window-kits-windscreens.html?bran . . . .



Det är ju en Sedan. Jag har fått för mej att dom rutorna är planare.

1500-2000:- för en bakruta är så farligt. Men den ska ju hit också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det är den här linjen jag pratar om. Hela bakrutan är ju som en skål.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Jag ville göra en dubbelkrökt bakruta till min RX-7 en gång för länge sedan. Fick tips av en amerikan att det var jättelätt. Man bara la en bit lexan mellan två glas-bakrutor tillsammans med ett svart papper och så ställde man ut dem i solen i några dagar. Då formades lexanet till en perfekt bakruta. Så hade han gjort.
Med tanke på att lexan behöver vara minst en 140 grader eller så för att varmformas så kände jag mig lite skeptisk till hans tips. Det visade sig att han bodde i Phoenix, Arizona. Där kan man nog uppnå lämpliga temperaturer med bara sol och ett svart papper men här i Sverige lär det inte gå.

Känner du ingen pizzabagare? Du köper en capricciosa och ber om att få lägga in glasrutor och lexan (polykarbonat) i ugnen samtidigt.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



ButterflyRacing skrev:
Tord skrev:
924an har en ruta som är formad på egen hand, kolla med Erik Lycke hur han gjorde...


Tack.


jägerjanne skrev:

med enkla ir rör och makrolon el liknande, lägg en sån där filt fölk har på vintern på framrutan imellan plasten å glasrutan sen rören över, en varmluftpistol el 2 för att hjälpa till i kanterna, det gjorde vi till 140ins bakruta


Menar du en sån aluminium-filt ?
Har den då någon funktion med IR- röret....... eller bara som skydd ?

Jag har ju gjutformen att värm glaset i. Det borde ju bli lättare att använda insidan, så den nya rutan ska falla ner i mitten... eller ?

ir rören ä för värmen, ett par billiga för altan typ funkar jättebra, filtwn ä en sån alufilt, för att hålla mesta värmestrålningen i lexan/makrolon plasten, skulle vilja ha plast till min med men dragit mej för att byta pga av skälen du sagt,skåformen

_________________
janne pettersson
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Bad as parts säljer rutorna från plastic performance har jag fått för mig, kostar precis över 2k och de står "formpressad" ta en kik där thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Wankelsport skrev:
Jag ville göra en dubbelkrökt bakruta till min RX-7 en gång för länge sedan. Fick tips av en amerikan att det var jättelätt. Man bara la en bit lexan mellan två glas-bakrutor tillsammans med ett svart papper och så ställde man ut dem i solen i några dagar. Då formades lexanet till en perfekt bakruta. Så hade han gjort.
Med tanke på att lexan behöver vara minst en 140 grader eller så för att varmformas så kände jag mig lite skeptisk till hans tips. Det visade sig att han bodde i Phoenix, Arizona. Där kan man nog uppnå lämpliga temperaturer med bara sol och ett svart papper men här i Sverige lär det inte gå.

Känner du ingen pizzabagare? Du köper en capricciosa och ber om att få lägga in glasrutor och lexan (polykarbonat) i ugnen samtidigt.


Jag gissade att han bodde varmt, innan jag kom till det i texten....

Jag undrar om en Pizzaugn är stor nog..?


jägerjanne skrev:

ir rören ä för värmen, ett par billiga för altan typ funkar jättebra, filtwn ä en sån alufilt, för att hålla mesta värmestrålningen i lexan/makrolon plasten, skulle vilja ha plast till min med men dragit mej för att byta pga av skälen du sagt,skåformen


Vi kanske skulle hjälpas åt och prova... någon dag




ripper skrev:
Bad as parts säljer rutorna från plastic performance har jag fått för mig, kostar precis över 2k och de står "formpressad" ta en kik där thumbs up


Det får jag kolla.
Dock har jag en stor skiva med reptålig Lexan... som var skitdyr... men är ju betald.


Jag har kommit på ett sätt att underlätta.
Då taket blir plast och jag ska ha "takspoiler"... den som går mer en bit på bakrutan, så kan jag gjuta fast spoilern i taket. Då blir öppningen för rutan mycket mindre och jag slipper kröken högst upp på rutan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



ButterflyRacing skrev:
Wankelsport skrev:
Jag ville göra en dubbelkrökt bakruta till min RX-7 en gång för länge sedan. Fick tips av en amerikan att det var jättelätt. Man bara la en bit lexan mellan två glas-bakrutor tillsammans med ett svart papper och så ställde man ut dem i solen i några dagar. Då formades lexanet till en perfekt bakruta. Så hade han gjort.
Med tanke på att lexan behöver vara minst en 140 grader eller så för att varmformas så kände jag mig lite skeptisk till hans tips. Det visade sig att han bodde i Phoenix, Arizona. Där kan man nog uppnå lämpliga temperaturer med bara sol och ett svart papper men här i Sverige lär det inte gå.

Känner du ingen pizzabagare? Du köper en capricciosa och ber om att få lägga in glasrutor och lexan (polykarbonat) i ugnen samtidigt.


Jag gissade att han bodde varmt, innan jag kom till det i texten....

Jag undrar om en Pizzaugn är stor nog..?


jägerjanne skrev:

ir rören ä för värmen, ett par billiga för altan typ funkar jättebra, filtwn ä en sån alufilt, för att hålla mesta värmestrålningen i lexan/makrolon plasten, skulle vilja ha plast till min med men dragit mej för att byta pga av skälen du sagt,skåformen


Vi kanske skulle hjälpas åt och prova... någon dag




ripper skrev:
Bad as parts säljer rutorna från plastic performance har jag fått för mig, kostar precis över 2k och de står "formpressad" ta en kik där thumbs up


Det får jag kolla.
Dock har jag en stor skiva med reptålig Lexan... som var skitdyr... men är ju betald.


Jag har kommit på ett sätt att underlätta.
Då taket blir plast och jag ska ha "takspoiler"... den som går mer en bit på bakrutan, så kan jag gjuta fast spoilern i taket. Då blir öppningen för rutan mycket mindre och jag slipper kröken högst upp på rutan.


Kan två ganska tunna alustag från ovankant ner till underkant underlätta som stöd för den färdiga rutan? För att hålla rätt form och lite stadga?

_________________
Roland Johansson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Rolle Scirocco skrev:


Kan två ganska tunna alustag från ovankant ner till underkant underlätta som stöd för den färdiga rutan? För att hålla rätt form och lite stadga?


Nja.... tanken har funnits.




Det får bli en liten form till.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Kanske lite utanför lådan-tänk men..
Står det någonstans att du måste ha bakruta som man kan se igenom?
Går väl att gjuta i gf om du vill behålla originalrutans form och möjligtvis ha en liten glugg eller använda backkamera för bakåtsikten?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 271



Jag var med och formade bakrutan till superamazonen, då la vi plastrutan mellan 2 st glasrutor och stoppade in i en industriugn, fungerade utmärkt.

_________________
Jakob Josefsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:
Kanske lite utanför lådan-tänk men..
Står det någonstans att du måste ha bakruta som man kan se igenom?
Går väl att gjuta i gf om du vill behålla originalrutans form och möjligtvis ha en liten glugg eller använda backkamera för bakåtsikten?


Nu får du bläddra tillbaka lite i tråden....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



ButterflyRacing skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Kanske lite utanför lådan-tänk men..
Står det någonstans att du måste ha bakruta som man kan se igenom?
Går väl att gjuta i gf om du vill behålla originalrutans form och möjligtvis ha en liten glugg eller använda backkamera för bakåtsikten?


Nu får du bläddra tillbaka lite i tråden....


Haha
I TA så behöver man ju inte oroa sig för bilar dykande bakifrån så kamera borde räcka gott.
Gjut rutområdet med minimalt med gf så får du något som kan misstas för bakruta och kanske också sikt bakåt som en person med grav starr, men se då till att ingen välvillig vill skrapa eller försöka putsa upp den skitiga "rutan"..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:


Haha
I TA så behöver man ju inte oroa sig för bilar dykande bakifrån..............................


Det är ännu viktigare i TA. Då det inte ingår i tävlingsformen att man ska stänga andra.
Och när tex Wiborg kommer ångandes i krokiga partier..... då gäller det att hålla sig undan.




Om det blir glasfiber i bakrutan.. så lär det inte bli tunnare än karossen. Det är ett helvete att gjuta i halva lager.....

För er som missat det.... så finns det gjutform med möjlighet för täckta rutor....redan.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6052



Kan du inte bara göra en mindre öppning istället för att ha hela rutan?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



J.Schuman skrev:
Kan du inte bara göra en mindre öppning istället för att ha hela rutan?


Det skulle nog se väldigt konstigt ut.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19494



Om sikten är till för att underlätta passering av typen varvning så skulle jag säga att stora speglar och felfri stor ruta är det som krävs.
För en gångs skull ett område jag har viss erfarenhet av

Ju bättre du ser bakåt desto mindre funderingar på passeringar, och därmed mer fokus framåt (så vill jag se det iaf).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Niklas Falk skrev:
Om sikten är till för att underlätta passering av typen varvning så skulle jag säga att stora speglar och felfri stor ruta är det som krävs.
För en gångs skull ett område jag har viss erfarenhet av

Ju bättre du ser bakåt desto mindre funderingar på passeringar, och därmed mer fokus framåt (så vill jag se det iaf).


Ja..... du har inte fel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Någonstanns har jag vikten på rutorna antecknade. Bakrutan väger inte speciellt mycket.
Så det är inte helt uteslutet att använda glasrutan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 95, 96, 97 ... 132, 133, 134   >>
39 besök senaste veckan (671084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande