Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 132, 133, 134   >>
21 besök idag (671268 totalt)
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



bop skrev:
plasttak är bra malligt!
Att du sen gjuter all plast själv i stället för köpebitar är grymt! thumbs up


Håkan är mannen, myten, legenden

_________________
Alex N Eriksson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Alex Eriksson skrev:
bop skrev:
plasttak är bra malligt!
Att du sen gjuter all plast själv i stället för köpebitar är grymt! thumbs up


Håkan är mannen, myten, legenden



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Äntligen har jag fått grunden för adapterplattan mellan BMW DTC-lådan och Chevy LS-motorn och låda.

Den är vattenskuren i 30x500x500 mm aluminium, då jag inte visste hur jag villa ha ytterkonturerna.
Jag ska försöka använda plattan som motorfäste också.
Hålen var markerade så jag kunde borra själv.

Efter att jag borrat alla hål, har jag bara kunnat provmontera plåten på ett motorblock.... och det blir perfekt.
Så om inte indatan för BMW bultmönstret till vattenskäraren vart fel.... så kommer det bli kalas.

Centrumhålet i adaptern måste bearbetas, så svänghjulet blir insänkt i plattan..... och i och med det har jag rensat ytterkanterna för att kunna svarva en rund utsida, så jag får upp den i svarven.
Att rensa med Plasmaskärare medförde lite brännskador på armarna.. då den inte tog sig igenom 30 mm på en gång, trots att den är på 85A....

När svänghjulet väl är insänkt kommer det bli makalöst trångt för hålen som lådan ska fästas i, så det kan bli några innovativa lösningar där.
Med facit i hand hade det varit bättre att välja en låda till en sexcylindrig BMW. Då hade det blivit mer plats för bultmönstret för lådan.






_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har fått adaptern från fräsningen och det ser ut som det ska funka som jag tänkt mej.

Det är så trångt för bultarna för lådan..... så helt säker kunde man inte vara, innan man sett det efter fräsningen.







För att kunna lyfta ur motor och låda ur bilen och kunna prova adaptern på riktigt, blev jag tvungen att punkta ihop den nya ramen till fronten, då jag kapat bort innerskärmar mm i höstas.
Nu hängde allt löst i fronten och det fanns inga referenspunkter för fästen till kylare mm.

Ramen till fronten ser bra och stadig ut. Men det konstiga är att vattenkylaren inte får plats under grenrören längre.
Frågan är hur mycket grenrören rör sig när dom blir varma..... ??
Rören har tagit i kylaren ordentligt..... och cellpaketet ser inte bra ut.





_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



STOPPA PRESSARNA.... !!!!!

MIN ADAPTERPLATTA MELLAN MOTOR OCH LÅDA ÄR FEL !!

Så ni som fått filen för BMW M3 -LÅDAN..... se upp tills vi konstaterat vad som är felet .

Jag misstänker att det är centrumets placering för lådans som inte stämmer på ritningen. Eller om det är min kompis som fått det fel i vattenskäraren .... eller när han la ihop filerna för Chevy och BMW....


Det är för tidigt att veta var felet ligger.
Men på min platta ligger centrum för lådan ca 3 mm snett upp ut vänster.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Trist på den stora och antagligen dyra aluminiumbiten.

Av just den anledningen brukar jag testsköra först i en tunnare plåt eller plyfaskiva eller någon skrotbit bara för att dubbelkolla hålbilder mot varandra

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Trist på den stora och antagligen dyra aluminiumbiten.

Av just den anledningen brukar jag testsköra först i en tunnare plåt eller plyfaskiva eller någon skrotbit bara för att dubbelkolla hålbilder mot varandra


Situationen med den här plattan är att den passar perfekt på motorn ..... och den passar perfekt på lådan.

Det är centreringen mellan bult-delningarna som är off. Och det finns inga referenser för detta, som man kan mäta på...... innan maskinjobbet är gjort.

Det här är så illa att det äventyrar hela säsongen.

Men... att jag skriver om det här och andra ställen.... är att BMW-filen är spridd till rätt många byggare.
OM det nu är den det är fel på, vill jag varna dom som fått den. Dock är vi inte säkra på att det är filen.
Det enklaste skulle vara att det är någonstanns i min ände det bluvit fel..... så ingen annan blir drabbad.


EDIT:
Chevy-filen är från företaget som vattenskurit åt mej och den är använd förut.
Så det är inte troligt att det är den som är fel.

Men inget är säkert just nu.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



FINNS DET NÅGON HÄR SOM KAN FÅ UT DATAN UR FILEN.... SÅ MAN KAN SE DET SOM EN MÅTTSATT RITNING ?


EDIT:

Eller..... vem är lämpad att kunna gå in i filen och kolla måtten mot centrum-markeringen.?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Dem gånger jag har hjälpt till att skära adapters har jag skurit bägge delarna med ett centrumhål på 20mm och testat dem på vardera del med en bussning i en 1mm plåt.

Har ingen svarat under dagen så kan jag kolla filerna om du skickar dem till mig ikväll. Har datorn med program hemma.

Behöver du hjälp att skära fram en ny adapter så går det att lösa eventuellt,


Dock kan du säkert bara gänga upp hålen som är fel och plugga med loctitade gängstång och lägga biten i maskin igen genom att nolla om biten.
Har fått göra så tidigare med även om det såklart är svårare att hitta rätt andra gången så tror jag inte du ska behöva stoppa hela säsongen. Det finns lösningar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:
Dem gånger jag har hjälpt till att skära adapters har jag skurit bägge delarna med ett centrumhål på 20mm och testat dem på vardera del med en bussning i en 1mm plåt.

Har ingen svarat under dagen så kan jag kolla filerna om du skickar dem till mig ikväll. Har datorn med program hemma.

Behöver du hjälp att skära fram en ny adapter så går det att lösa eventuellt,


Dock kan du säkert bara gänga upp hålen som är fel och plugga med loctitade gängstång och lägga biten i maskin igen genom att nolla om biten.
Har fått göra så tidigare med även om det såklart är svårare att hitta rätt andra gången så tror jag inte du ska behöva stoppa hela säsongen. Det finns lösningar



Det är lite svårt att förklara varför det är svårt att använda mall-metoden i detta fallet.

Men den enda chansen är att kolla och dubbelkolla i datafilerna mot varandra.
Filen för BMW-mönstret kom från Erik Wedlund här på Rejsa. Jag vet inte historien bakom den filen och om den är kollad i verkligheten.
Jag har ingen anledning att misstro den..... och hoppas verkligen att felet ligger någon annanstans.
Så ingen skugga ska falla på Erik.

Jag hoppas att felet ligger i den mänskliga faktorn... någonstans på vägen till tillverkning.

Filen för Chevy Ls är inte min. Så den har jag inte tillgång till.

Om det bara varit gängade hål.... så hade det varit en god ide att dra i gängade stänger och limma. Men hålen är mer bearbetade än så, med koniska och cylindriska försänkningar på 16 st hål..... från olika håll

Plattan är gjord i 30 mm aluminium.... så den var inte gratis i råämne.... men jag tror det måste göras en ny.

Kanske att man skulle göra den i två delar den här gången ?
En 25 mm del för Chevy-mönstret .... och en 5-8 mm tjock för BMW mönstret.... och sedan bulta ihop dom, som gjorts på dom som går att köpa till lilla lådan.




Så här ser det ut när plattan är monterad på lådan.
Plattan passar alltså på lådan. Men centreringen stämmer inte mot svänghjulet/flexplattan.








_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Måtten som är skrivet på plattan är dessa mått.
Alltså från styrhålen för Chevy motorblock till centrum på växellådans ingående axel.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Håkan, är ett snabbt utkast
hör av dig om vilka mått du behöver.

jag la in en cirkel genom centrom på några hål till vänster, den ser ut att ligga 1.06 under stora hålets centrum

alla andra mått är från stora hålets centrum till hålcentrum

_________________
Robert Aronsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



robbansson skrev:
Håkan, är ett snabbt utkast
hör av dig om vilka mått du behöver.

jag la in en cirkel genom centrom på några hål till vänster, den ser ut att ligga 1.06 under stora hålets centrum

alla andra mått är från stora hålets centrum till hålcentrum


Startmotorn sitter högst upp på M3 ....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Då tycks vi ju ha konstaterat att det är BMW-filen som är fel.

Bultmönstret är inte centrerat !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det övre hålet..... som jag kryssat ska tas bort från filen !
Det kan vara det som är roten till det onda och det hålet har ingen funktion.

Dom yttre hålen som jag markerat, är styrhålen för lådan..... och dom som måste vara 100 % rätt.

Och uppåt på ritningen är med startmotorn högt upp..... och med styrhålen i vågrätt läge,
[/img]

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Är det inte fräsarn som missat att placera nollan rätt? Ser inget som säger var centrum ska ligga i förhållande till bumtmönstret.
Nån har bara trott att nollan legat i centrum.

Rätta mej om jag missförstått

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Mange K skrev:
Är det inte fräsarn som missat att placera nollan rätt? Ser inget som säger var centrum ska ligga i förhållande till bumtmönstret.
Nån har bara trott att nollan legat i centrum.

Rätta mej om jag missförstått


Det finns några olika grupper av hål.
Dom som ligger i samma grupp ska ju rimligtvis ligga på samma avstånd från centrum.










EDIT:

För att förtydliga.
Det är inte det stora frästa hålet som bestämmer var svänghjulet sitter, som är fel.

Sätter man plattan och svänghjul på Chevy-motorn, så passar allt perfekt.

Det är lådans bultmönster som inte är centrerat mot motorns vevaxel-centrum.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



vilka hål är till motor? vilka till låda?

_________________
Robert Aronsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



robbansson skrev:
vilka hål är till motor? vilka till låda?



På den ritningen är det bara lådan.
bara lådan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Här är dom svarta hålen motorn och dom blå lådan.



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Håkan, har kollat lite..
om jag lägger den så att styrhålen är i våg.
och lägger centrum på en tänkt cirkel genom de blå-märkta hålen så ser man tydligt att nått troligen är galet..

startmotorhålet ligger 1.2mm mm ur centrum, kanske ska va så? tvivlar dock
sen skiljer det lite här där på hålen, la bara ut vertikala mått, samt några horisontal mått, blir oläsbart annars...

det blå-röd markerade hålet ligger inte på samma centrum som de andra blå, skiljer liite.. ca 0.37 mm

sen ligger inte styrhålen symmetriskt horisontellt mot de blå hålen




mvh
robban

_________________
Robert Aronsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e36R - LS2 Turbo by ButterflyRacing
<<   1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 132, 133, 134   >>
21 besök idag (671268 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande