Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... , 72, 73, 74   >>
12 besök senaste veckan (417689 totalt)
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



det där såg bra ut och synd att ingen ville köpa den men det är ju upp till dom

undrar bara hur du kommer lösa det med hjuluphägningen och kraften från motorn
tänkte att det kan väll bli problem att föra över kraften från kedja till en bakaxel och blir det helt nytt bakparti som du fäster A-armarna i ?

mest nyfiken på ditt nytänkande då jag själv gillar det mesta som är udda och alla sätt att attakera problem

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Robin Tyrfors
Arboga
Här sen Maj 2005
Inlägg: 117



Så...vad kommer du kalla den som fyrhjuling? Q42?
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Rullen skrev:
det där såg bra ut och synd att ingen ville köpa den men det är ju upp till dom

undrar bara hur du kommer lösa det med hjuluphägningen och kraften från motorn
tänkte att det kan väll bli problem att föra över kraften från kedja till en bakaxel och blir det helt nytt bakparti som du fäster A-armarna i ?

mest nyfiken på ditt nytänkande då jag själv gillar det mesta som är udda och alla sätt att attakera problem


Tjenare!! Riktigt bra tankar!! thumbs up

Så här tänkte jag ombyggnationen.
Jag skaffar en Torsen diff som jag sedan slaktar för att komma åt innehållet- diffen. Bygger ett nytt hus till diffen som kommer att rotera med ett drev på. Tillverkar två diffhållare med lager som fungerar som en vagga- så jag kan föra diffen framåt och bakåt för att kunna justera kedjesträckningen.
Sen gör jag en ny bakram som skruvas fast i samma fästen som förbinder framramen med Suzukin- stadigt!! I denna bakram tillverkar jag fästen för den roterande diffen "och ev bromsskivor invid diffen- modell alfa romeo", samt A-arms infästningarna. Pushrod fjädringen med coilovers kommer också finnas på bakramen så det blir som fram.

Utväxlingen kommer också att modifieras eftersom den inte behöver gå 290km/h. Har kalkylerat på en topspeed på 235-240 som borde räcka utan att vara för låg. Sen blir den ju lättare att göra "riviga" starter då den kommer att göra ca 115km/h på 1:an istället för 140km/h!! thumbs up

Diffen kommer att se ut på något liknande sätt- Fast utan den diffmonterade bromsskivan. Lager kommer att sidda på de utstickande rören som går utanför drivaxelmedbringarna.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
vanMould skrev:
Så...vad kommer du kalla den som fyrhjuling? Q42?


thumbs up Hehe!! Ja, varför inte!! Men jag hade faktiskt tänkt mig att döpa den till C42 "car for two".

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Det blir nog bra det där du! thumbs up

Jag gissar att du har tänkt höja ribban ett par snäpp inför nästa års superstage-körningar...

Det blir helt klart spännande att se vad som händer med både dina och mina tider till sommaren!
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Det blir nog bra det där du! thumbs up

Jag gissar att du har tänkt höja ribban ett par snäpp inför nästa års superstage-körningar...

Det blir helt klart spännande att se vad som händer med både dina och mina tider till sommaren!


Tjaba!! Jajjamensan, ribban skall höjas rejält hoppas jag, hoppas bara att jag får till balansen i bilen så den uppför sig som jag vill. Men coilover dämpare även bak borde det inte vara några problem.

Fick hem Torsen diffen och ett par 300mm CBR900rr bromsskivor idag.
Plockade isär diffen totalt för att bekräfta att den är i utmärkt skick!! thumbs up Sällan man har sådan tur
Ett par 4-kolvs Nissin alu bromsok är beställda kommer förhoppningsvis inom några dagar.

Nu fattas bara några smutta spindlar och drivaxlar gärna (för enkelhetens skull) från någon bil som har 5x100 i bultdelning (fälgarna är från en Golf VR6. Tips mottages mycket gärna om någon råkar ha något liggande som skylle kunna passa!!!

Vanliga bilar med 5/100 bultdelning:
Audi A2 5-bult, A3/S3 -03
Pontiac Fiero, grand prix-98
Rover 75
Saab 9-3/aero
Seat 5-bult (ej Leon 05-/ Toledo 05-/ Altea 04-/ Alhambra)
Skoda 5-bult (ej Superb/ octavia 04-)
Subaru 5-bult
Toyota Celica, Carina, Camry -91/ Avensis
VW 5-bult -03




_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Fälgar 5x100?
Hur många behöver du och vad får de kosta?

Skicka ett PM.
Skall ner till stan i helgen.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gjorde en lite mer chematisk bild över hur jag tänkt mig bakvagns bygget. Här ser man tydligt att yttre drivknuten passar mot spindelnavet vid hjulet. Medans adaptern/distansen matchar inre drivknut mot diffens medbringare. thumbs up

Notera att detta endast är ena sidan..



_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Lillen skrev:
Fälgar 5x100?
Hur många behöver du och vad får de kosta?

Skicka ett PM.
Skall ner till stan i helgen.


Hehe!! Tackar för erbjudandet! Men fälgar har jag redan- likadana 8x17" som fram "fast olackade" thumbs up

Det är spindlar och drivaxlar jag är ute efter

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Du skulle behållt Scorpions bultdelning fram, för Scorpio har ju ursmidiga nav bak att bygga spindlar av... ;-)

Jag tror förresten att din bultcirkellista är lite knasig, Saab har väl som Opel 5x110?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



En tråd om en liknande installation
http://www.locostbuilders.co.uk/viewthread.php?tid=18447&page=1



EDIT: Diffen på bilden är en sierra-diff

_________________
Johan Lekås
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
therealpinto skrev:
Du skulle behållt Scorpions bultdelning fram, för Scorpio har ju ursmidiga nav bak att bygga spindlar av... ;-)

Jag tror förresten att din bultcirkellista är lite knasig, Saab har väl som Opel 5x110?

/Gustaf


Tjaba!! Håller med ang. Saabs bultdelning du har klart rätt!! Min Astra har just som du säger 5/110.

Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up

Är ju scorpio slutväxel jag kör med.. tror det är liknade på Gustaf:s

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up



Jajjemen.. Skruvade både vid diffen och vid navet! om du väljer rätt modell... det finns en modell som inte är det oxå men.
Knutarna är snorbilliga! under 500:-/st nya på mekonomen...

Jag har annars en bakvagnsbrygga från en Opel vectra över... iofs 4x100 i bultdelning men ska den lix göras om så...
Påminner väldigt mycket till utseendet om sierra/scorpios bakvagn, kan ju hända att drivknutarna råkar passa på naven oxå..
Den är iaf gratis! finns att hämta i stugan på lördag, eller om du tar med rondell och kapar bort det du behöver... (iofs så måste du ändå släpa iväg allt skrot om du ska ha en del av det)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Såvitt jag vet har alla Scorpio skruvade knutar, Sierra med trummor har andra varianter.



Jag hittar ingen bild på navet men detta är en spindel för Scorpio/Sierranav, det är alltså en lagerhållare med 4 bultar som är helt integrerad, så att säga.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354



Här är lite bilder som visar bakre navet från Sierran, Scorpans ser väl likadana ut?


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Gustav Sundberg skrev:
Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up



Jajjemen.. Skruvade både vid diffen och vid navet! om du väljer rätt modell... det finns en modell som inte är det oxå men.
Knutarna är snorbilliga! under 500:-/st nya på mekonomen...


Tjenare!! Kung! Tror att det kommer att bli sådana med egendesignade spindlar thumbs up
Däremot tackar jag för erbjudandet om vectra bakvagnen- Men Forrrd prylarna verkar vara det jag letar efter! Höres!!
PS/ Det var det jag skulle fråga när jag ringde tidigare idag thumbs up /DS

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
therealpinto skrev:
Såvitt jag vet har alla Scorpio skruvade knutar, Sierra med trummor har andra varianter.



Jag hittar ingen bild på navet men detta är en spindel för Scorpio/Sierranav, det är alltså en lagerhållare med 4 bultar som är helt integrerad, så att säga.

/Gustaf


Hallojsan!! Låter som det är detta nav jag ska använda!! thumbs up
Tackar för tipset!!
Vad tror du om att använda dessa 300mm flytande bromsskivorna invid diffen bak med 4kolvs Nissin aluok ? Borde väl bli tokbra!! thumbs up Borde bromsa 1,2G mot sommaren tycker jag

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Här är lite bilder som visar bakre navet från Sierran, Scorpans ser väl likadana ut?



Tjaba!! Tackar för bilderna- Du gav mig precis den bekräftelse jag behövde för att bestämma mig för att "Go the FORRRD WAY" med omgjord bultdelning. Tackar!! thumbs up

Nu startar jakten på en uppsättning av Ford Scorpio 5-bult nav, och drivaxlar inkl knutar.
Såg att nya drivaxlar med knutar kostade 1721kr/ + stom-avgift "a;300kr" = 2021kr/st komplett med våran föreningsrabatt på mekonomen. Svider lita kan jag säga....... Men det skullt verkligen vara skönt att köpa nya prylar som man vet håller "livet ut"...... Men det är ju klart att jag kanske kan tänka mig att köpa begade prylar om de verkar vara i OK skick.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, Scorpio och Sierra är samma. Vill man inte kapa bort "öronen" för bromsoken kan man använda själva lagerhusen från Sierra med trummor istället. Fast det gör ju inte ont att kapa...

Det dräller ju av Scorpio på skroten :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Micke Fredriksson skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up



Jajjemen.. Skruvade både vid diffen och vid navet! om du väljer rätt modell... det finns en modell som inte är det oxå men.
Knutarna är snorbilliga! under 500:-/st nya på mekonomen...


Tjenare!! Kung! Tror att det kommer att bli sådana med egendesignade spindlar thumbs up
Däremot tackar jag för erbjudandet om vectra bakvagnen- Men Forrrd prylarna verkar vara det jag letar efter! Höres!!
PS/ Det var det jag skulle fråga när jag ringde tidigare idag thumbs up /DS


Vi har liggandes yttre knutar och lagerhus från siera/scorpio, om du är intresserad.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... , 72, 73, 74   >>
12 besök senaste veckan (417689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande