Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74
10 besök senaste veckan (417691 totalt)
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Dubbelpost

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Magnus L skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up



Jajjemen.. Skruvade både vid diffen och vid navet! om du väljer rätt modell... det finns en modell som inte är det oxå men.
Knutarna är snorbilliga! under 500:-/st nya på mekonomen...


Tjenare!! Kung! Tror att det kommer att bli sådana med egendesignade spindlar thumbs up
Däremot tackar jag för erbjudandet om vectra bakvagnen- Men Forrrd prylarna verkar vara det jag letar efter! Höres!!
PS/ Det var det jag skulle fråga när jag ringde tidigare idag thumbs up /DS


Vi har liggandes yttre knutar och lagerhus från siera/scorpio, om du är intresserad.


Givetvis är jag intresserad!! Men jag är endast ute efter 5-bultat nav eftersom det blir mycket bättre när man byter till annan 5-bultad delning. Ring mig på 070-308 44 72 Så snart du kan, så jag inte hinner åka till skroten

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Bara så du vet, naven går att skifta mellan Sierra (4-bult) och Scorpio (5-bult), så det är ingen katastrof om man behöver ändra.

/Gustaf (ska bli kul att besikta samma amatörbygge två gånger...hehe)

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Micke Fredriksson skrev:
Magnus L skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Gustav Sundberg skrev:
Micke Fredriksson skrev:


Men ang Scorpions nav. Hur ser sådana ut? Är scorpions drivknutar skruvade både både vid diffen och navet, som på min skiss ovan? I.s.f. skulle det vara ett kanon bra alternativ. Det är bara att göra om bult delningen som jag gjort fram.
Lägg upp en bild på nav och drixaxel, vetja!!! thumbs up



Jajjemen.. Skruvade både vid diffen och vid navet! om du väljer rätt modell... det finns en modell som inte är det oxå men.
Knutarna är snorbilliga! under 500:-/st nya på mekonomen...


Tjenare!! Kung! Tror att det kommer att bli sådana med egendesignade spindlar thumbs up
Däremot tackar jag för erbjudandet om vectra bakvagnen- Men Forrrd prylarna verkar vara det jag letar efter! Höres!!
PS/ Det var det jag skulle fråga när jag ringde tidigare idag thumbs up /DS


Vi har liggandes yttre knutar och lagerhus från siera/scorpio, om du är intresserad.


Givetvis är jag intresserad!! Men jag är endast ute efter 5-bultat nav eftersom det blir mycket bättre när man byter till annan 5-bultad delning. Ring mig på 070-308 44 72 Så snart du kan, så jag inte hinner åka till skroten


Justdetja, har för mig våra navplattor kommer från sierra, och därmed har 4X108.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
therealpinto skrev:

(ska bli kul att besikta samma amatörbygge två gånger...hehe)


Hehe! Ja, det händer väl inte riktigt varje dag. Förhoppningsvis blir du inte besviken



Har beställt ett nytt drivpaket som kommer under nästa vecka. Nu är den drevad till +290km/h vilket känns ganska meningslöst då man sällan kör över 220km/h (jag menar 110km/h )
De drev som sitter på nu är 17 / 42 kugg. De som ska användas är 16 / 48- Vilket göra att toppfarten minskas ner från 290 till 239km/h. Det kommer definitivt att kännas på accet (såvida jag får fäste förståss Nya däck ska inhandlas) och istället för att gå 142km/h på ettan, kommer den att gå 115km/h thumbs up
Det är ju bra för 0-100km/h tiderna om man inte behöver växla thumbs up Samt att den kommer att bli mycket enklare att starta med. Bara fördelar!!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Så med fyra hjul blir det med andra ord en bil, med helt andra effektgränser eller?

Ska du stoppa i en moppemotor vid besiktningen

_________________
Per Wahlqvist
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Per W skrev:
Så med fyra hjul blir det med andra ord en bil, med helt andra effektgränser eller?

Ska du stoppa i en moppemotor vid besiktningen


Tjenare! ! Det stämmer. Jag åker på samma regler som en bil= 15kw/100kg. Jag ser inte det som ett bekymmer eftersom tjänstevikten på bil är en annan sak än på en MC. Som MC väger den 460kg fulltankad. Men som bil (utan ombyggnation) kan man räkna på ca 560-570kg. Sen är det hela ombyggnationen kvar vilket kanske blir "ca" 430kg till ...... mao ca 1000kg.. thumbs up
No problems!! Men Turbo vill jag fortfarande ha i papperna så det inte blir någon bug och bök senare.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



ska du sätta ett underkörningsskydd med 20mm hardox ? tänkte om du ska balasta den över 400kg men det borde vara lättare att bara balasta den lite och fixa bromspapper som visar på att motorn inte har så mycke effekt (sätta ner laddet och varvtalet) sen vet jag inte vad SFRo säger om balast men de kan väll inte klaga på underkörningsskydd som är lite väl kraftigt

sen kom jag på att på gamla traktorer så vätskefylde man däcken till ca 80-95% för att få tyngd och lättare kuna bestämma deformationen så kontaktytan vart lagom och var ganska konstant oavsett last
(men då pratar vi traktorer äldre än 50år som inte gick så snabbt men ändå en tanke på balast då ett hjul borde rymma ca 15-25L = 25kg/däck extra )

aldrig hört talats om att det används på annat än traktorer och från början var det en lagom koncentration saltsyra i dom för att dom inte ska frysa och jag tror att det var från 50talet så använde man glykol i som iställe men det är avsett för stora däck och låga hastigheter så det blir under 1varv/s mer troligt mellan 0,2-0,5varv/sekund men vid invägnign av bilen så körs den väll inte så snabbt heller ?

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Rullen skrev:
ska du sätta ett underkörningsskydd med 20mm hardox ? tänkte om du ska balasta den över 400kg men det borde vara lättare att bara balasta den lite och fixa bromspapper som visar på att motorn inte har så mycke effekt (sätta ner laddet och varvtalet) sen vet jag inte vad SFRo säger om balast men de kan väll inte klaga på underkörningsskydd som är lite väl kraftigt

sen kom jag på att på gamla traktorer så vätskefylde man däcken till ca 80-95% för att få tyngd och lättare kuna bestämma deformationen så kontaktytan vart lagom och var ganska konstant oavsett last
(men då pratar vi traktorer äldre än 50år som inte gick så snabbt men ändå en tanke på balast då ett hjul borde rymma ca 15-25L = 25kg/däck extra )

aldrig hört talats om att det används på annat än traktorer och från början var det en lagom koncentration saltsyra i dom för att dom inte ska frysa och jag tror att det var från 50talet så använde man glykol i som iställe men det är avsett för stora däck och låga hastigheter så det blir under 1varv/s mer troligt mellan 0,2-0,5varv/sekund men vid invägnign av bilen så körs den väll inte så snabbt heller ?



Tjenare!! Bra tänkt med vatten i däcken! Jag forskar just nu i olika lösningar som jag kan göra för att det skall gå smärtfritt. Jag tror inte det kommer att vara några bekymmer i slutändan.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Micke Fredriksson skrev:


Tjenare!! Bra tänkt med vatten i däcken! Jag forskar just nu i olika lösningar som jag kan göra för att det skall gå smärtfritt. Jag tror inte det kommer att vara några bekymmer i slutändan.


Du kommer väl ihåg hur jag gjorde?
Det gick ganska smärtfritt tycker jag..
Allt som jag använde står kvar i garage och väntar på att användas igen! :P
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Micke Fredriksson skrev:
Lillen skrev:
Fälgar 5x100?
Hur många behöver du och vad får de kosta?

Skicka ett PM.
Skall ner till stan i helgen.


Hehe!! Tackar för erbjudandet! Men fälgar har jag redan- likadana 8x17" som fram "fast olackade" thumbs up

Det är spindlar och drivaxlar jag är ute efter


om du använder VW-grejor så passar drivaxlar med 100mm knutar i de fembultade Golf III naven , dessa finns på GTi/VR6 av -92 till 98 års modell. Möjligen även på Golf 4.
Bör vara rätt pris i och med tillgången!?

Har själv grejor men dessa behöver jag.
Är dock lätta att anpassa för annat bruk.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Lillen skrev:
Micke Fredriksson skrev:
Lillen skrev:
Fälgar 5x100?
Hur många behöver du och vad får de kosta?

Skicka ett PM.
Skall ner till stan i helgen.


Hehe!! Tackar för erbjudandet! Men fälgar har jag redan- likadana 8x17" som fram "fast olackade" thumbs up

Det är spindlar och drivaxlar jag är ute efter


om du använder VW-grejor så passar drivaxlar med 100mm knutar i de fembultade Golf III naven , dessa finns på GTi/VR6 av -92 till 98 års modell. Möjligen även på Golf 4.
Bör vara rätt pris i och med tillgången!?

Har själv grejor men dessa behöver jag.
Är dock lätta att anpassa för annat bruk.



Tjenare!! Nu blev det att jag åkte till en loka bildemontering och beställde 2st Ford scorpio 2,9 bak nav och 2st drivaxlar med knutar (förhoppningsvis friska) till mindre pengar än vad Lycksele bildemontering ville ha för EN VR6 drivaxel med knutar(1500-2500kr+m) Såg att Mekonomen vill ha 1250-1850kr/ST för vr6 drivknutar Ford är billigare kan man ju säga thumbs up
Hämtas på måndag vilket jag ser fram emot.

Tackar iaf för tipset!! thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4066



Micke Fredriksson skrev:

Tjenare!! Bra tänkt med vatten i däcken!

Det kan bli problem med bromsverkan om du har vatten i hjulen. En VW-trike som jag i slutet av 80-talet hade byggaren besiktningsproblem med. På den tiden (kanske nu oxå?) så skulle minst 30% av vikten ligga på framhjulet. När han besiktade 1:a gången han fick OK på allt utom just vikten fram. Eftersom det inte var så mycket som fattades så fick han idén att vattenfylla framdäcket. Men detta funkade inte alls, för då blev plötsligt bromsverkan otillräcklig för godkännande. Fastän bromsarna (dubbla skivor från Suzuki 1100) var helt orörda sedan förra besiktningen. Så han tömde framhjulet på vatten och byggde en plåtlåda som han fyllde med balanseringvikter och bultade fast i ramen framför motorn. Sen gick besiktningen som en dans!

_________________
Calle Olsson
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
calle_o skrev:
Micke Fredriksson skrev:

Tjenare!! Bra tänkt med vatten i däcken!

Det kan bli problem med bromsverkan om du har vatten i hjulen. En VW-trike som jag i slutet av 80-talet hade byggaren besiktningsproblem med. På den tiden (kanske nu oxå?) så skulle minst 30% av vikten ligga på framhjulet. När han besiktade 1:a gången han fick OK på allt utom just vikten fram. Eftersom det inte var så mycket som fattades så fick han idén att vattenfylla framdäcket. Men detta funkade inte alls, för då blev plötsligt bromsverkan otillräcklig för godkännande. Fastän bromsarna (dubbla skivor från Suzuki 1100) var helt orörda sedan förra besiktningen. Så han tömde framhjulet på vatten och byggde en plåtlåda som han fyllde med balanseringvikter och bultade fast i ramen framför motorn. Sen gick besiktningen som en dans!


Tjenare!! Precis helt rätt!! Vattenfylla däcken är tyvärr inget att ha förutom på traktorer.
Ingen trodde väl att jag skulle vattenfylla däcken på min farkost

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag har gjort lite framsteg i garaget i helgen.
Diffen har fått sig en lite omgång med ett nytt blankt "hem". thumbs up Inget är klart än men såhär ser det ut iaf.


Audi V8 Torsen diffen!


Nyutplockad och snaskig!!


Kapade till ett ALU rör som jag satte i svarven. Tog ner tjockleken trån 5mm till 2,4 så att den skulle glida över diffen med utmärkt passform.


Sen svetsade jag fast en lite gavel med tre hål i. Dessa hål skall fixera hela kåpan på diffen så den inte glider av. Senare ska denna kåpa tätas i båda ändar så den håller tätt.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Har inte tittat på i den här tråden på ett bra tag så man har ju missat den grymma nyheten om att det ska bli en bil!

Kommer bli riktigt coolt.

Kommer den vara precis som förut förutom ny bakdel från där motorcykelramen sitter fast?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Rullen
Uppsala
Här sen Sep 2005
Inlägg: 194



Micke Fredriksson skrev:
calle_o skrev:
Micke Fredriksson skrev:

Tjenare!! Bra tänkt med vatten i däcken!

Det kan bli problem med bromsverkan om du har vatten i hjulen. En VW-trike som jag i slutet av 80-talet hade byggaren besiktningsproblem med. På den tiden (kanske nu oxå?) så skulle minst 30% av vikten ligga på framhjulet. När han besiktade 1:a gången han fick OK på allt utom just vikten fram. Eftersom det inte var så mycket som fattades så fick han idén att vattenfylla framdäcket. Men detta funkade inte alls, för då blev plötsligt bromsverkan otillräcklig för godkännande. Fastän bromsarna (dubbla skivor från Suzuki 1100) var helt orörda sedan förra besiktningen. Så han tömde framhjulet på vatten och byggde en plåtlåda som han fyllde med balanseringvikter och bultade fast i ramen framför motorn. Sen gick besiktningen som en dans!


Tjenare!! Precis helt rätt!! Vattenfylla däcken är tyvärr inget att ha förutom på traktorer.
Ingen trodde väl att jag skulle vattenfylla däcken på min farkost


det var en dum ide som jag aldrig hört nån prova och jag viste inte ifall nån ens provat och hur ett sådant försök resultera i (men man får ju ungefär samma resultat med 20kg tyngre fäljar och däck = mycke mer rörelseenergi som ska bromsas så det kräver mer av bromsarna men tanken var ifall det var allt)


sen var det en annan sak som jag inte vet ifall du redan löst men en bil behöver back så jag undrar hur du fixar det på en sådan låda ?

_________________
// Mikeal Rylen
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
ZVR skrev:

Kommer den vara precis som förut förutom ny bakdel från där motorcykelramen sitter fast?


Tjenare!! Jajjamensan! Jag kommer att plocka bort swingen och ev. resten av MC chassit " får se".
Skulle jag ta bort MC cassit är det pga att jag vill montera någon typ av gummiupphängning av motorn, som för tillfället ger vibrationer ut i chassit- lite jobbigt när man åker långt.
Sen bygger jag en ny bakram som bultas i framchassit som en förlängning.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Rullen skrev:

Sen var det en annan sak som jag inte vet ifall du redan löst men en bil behöver back så jag undrar hur du fixar det på en sådan låda ?


Även som trehjulig MC är det krav på backväxel. Så det är redan löst kan man säga.
Frågan är ju bara om eller hur jag kan använda mig av den lösningen på den kortare kedjan som jag kommer att ha i bil projektet.
Du kan läsa mer på min hemsida: http://www.mride.se/reverse_gear.html


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Halloj!
Tog mig en garagekväll ikväll!
Tog och rev ner bakdelen på trehjulingen för att börja göra en ritning på hur jag hade tänkt mig bygget.

Här är några garagebilder.

Kommer att bli kanon tror jag när det sitter ihop!




_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 72, 73, 74
10 besök senaste veckan (417691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande