Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 72, 73, 74   >>
72 besök senaste veckan (417669 totalt)
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Åtgärd 1) CG
Vi MÅSTE flytta CG längre fram (för mer understyrning), förslagsvis minst 0,15m framför hjulbasmitten. Vi måste flytta CG längre ned. Förslagsvis tar vi två flugor i en smäll och bygger detta som krockstruktur i golvnivå och i nosen. I detta fall kommer tyngd på rätt ställe prioriteras före totalvikt. Vi flyttar soppatank, vattenkylare etc fram i nosen.
Troligtvis så får vi acceptera att bilen blir överstyrd när man har passagerare, och man kommer kunna provocera överstyrning med gas (hellre än att man välter vid gaspådrag)

Åtgärd 2) Framvagn (camberkontroll)
omkonstruktion av Framvagn. Vi bygger om med RC över GC eller RC i GC. Genom att variera kränghämmarhårdheten kan vi reglera bakhjulscamber (om vi har RC över GC) . framhjulscamber can man sedan matcha med vanlig inställning (detta kommer vara ända sättet att finjustera). Detta borde inte ge några negativa effekter så som det gör på en bil.

Alternativt så sätter vi en MYCKET styv kränghämmare (vi pratar MYCKET styv, säkert 4ggr hårdare än på en racingbil). Man kan även bygga en monodamperlösning för framvagnen, då blir det lättare att fixa en tillräckligt styv kränghämmare.

Åtgärd 3) Däck
Vi monterar ett bildäck bak och kan arbeta med hög rollstyvhet (max 1 grad NEGATIVT)och lite camber. Nödlösningen är att vi sätter ett R-däck bak och gatdäck fram (OBS detta kommer inte vara kul i regn!!!!!)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag ska göra en skiss på vikterna i T:et.. Återkommer!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



porschedriver skrev:

Åtgärd 2) Framvagn (camberkontroll)
omkonstruktion av Framvagn. Vi bygger om med RC över GC eller RC i GC. Genom att variera kränghämmarhårdheten kan vi reglera bakhjulscamber (om vi har RC över GC) . framhjulscamber can man sedan matcha med vanlig inställning (detta kommer vara ända sättet att finjustera). Detta borde inte ge några negativa effekter så som det gör på en bil.

Det blir nog ganska mycket "jacking" med ett så högt RC, vilket inte är helt positivt om CG hissas upp för mycket. Med med rätt framvagn borde det väl inte betyda sådär jättemycket.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Nu har jag försökt att sammanfatta alla tillkomna vikter INKL. förare.
Saker och ting har tydligen förändrats en aning under byggnationens gång. Mina tidigare påståenden om CG verkar inte stämma särskillt bra.
Nu med mkt mer kött på benen kanske det går att komma fram till ett mer sannolikt svar.
Längst ner på bilden finns en röd linje- Vikterna utspridda på längden eller närmare bestämt vikt per sektion.


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Hmm. Detta är riktigt svårt tycker jag. Jag har försökt att tänka mig in i CG placeringen med hjälp av vikterna på skissen.
Vad jag kom fram till är att CG ligger placerad ca 47cm framför hjulbas mitten. Dvs vid svanken på föraren. CGH borde ligga runt 40cm ovan backen.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Detta är en annan skiss på G-krafts påverkan på CG vid två olika CGH höjder 40cm alt. 45cm ovan backen. Ringarna motsvarar 1G viktförflyttning- DVS: Utkant på BLÅ cirkel är 1G viktförflyttning då CGH ligger på 40cm ovan backen.
Scalan på bilden är (10cm/ruta)
OBS: Utan passagerare= Endast förare. Den gröna ringen är lite för stor


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



AndersY skrev:


Det blir nog ganska mycket "jacking" med ett så högt RC, vilket inte är helt positivt om CG hissas upp för mycket. Med med rätt framvagn borde det väl inte betyda sådär jättemycket.


Har funderat lite på jackingen och den kan vara problematisk, antagligen får man köra med dropstops för att minska effekten.

Problemet är inte framvagnsgeometrin utan bakhjulscamber. Ett mer "safe" alternativ är som jag sade att rollstyva framvagnen som F_N, kommer inte bli komfortabelt

CG måste till varje pris sänkas. Exempelvis bör tanken ABSOLUT sättas i podsen (en liten tank på varje sida)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Med nya geometrier CG-höjd=0,4

och CG 47cm framför mitten av hjulbasen

får jag vält-G till 1,55G.

Jag skall räkna ut vält-G vid max-acc (max-acc 1,2G)?

EDIT: Med CG så långt framåt borde vi även ha fixat in rätt mycket understyrning i bilen. Lite räkning borde kunna tala om för oss om vi kan behålla existerande framvagnsgeometrier och hur rollstyv vi måste göra framvagnen för att få acceptabelt camber på bakhjulet.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Skissen på viktförflyttning är kanske inte riktigt exakt. Men jag tar MKT heldre 1,55G än 1,42G thumbs up
Jag förstod inte riktigt formeln speciellt inte vad den fetstilta (g):et står för, och sen hur ska man placera decimalen i måtten?.
(Spårvidd*avståndet från bakhjulet till CG)/(2*CG-höjd*hjulbas)*g=VältG
Jag tog en gammal skiss över T:et och ritade lite istället..(inte allt för exakt thumbs down )

Den där jä__la tanken ja!! om du bara visste hur mkt jag har vänt och vridit på den... Den har suttit längst fram i nosen, i ena podden (men med nytt hölje), under knäna på föraren... MEN!! Det finns ett bekymmer. Japanarna har ju varit jätte fiffiga och monterat en mkt high tech bränslepump i orginaltanken med massor av elektronik. Till saken hör även att det sitter insprutning på motorn med den följd att det behövs en bränsltrycksregulator. Den sitter inte orginalmonterat på bränsleskenan som på vilken bil som helst. NEJ!!! Den är inbyggd i pumpen med återcirkulering inne i tanken =ingen returledning.
Problemet är att jag inte vet hur mkt tryckfall det blir i bränslesystemet om man placerar pumpen (som jag troligen måste använda) både lägre ner =Under motorns nivå, samt flera meter längre bort..? Motorn har ingen lambda eller annan utrustning för att veta bränsleblandningen.
Ideen jag har haft var att bygga en liten catchtank med orginal pumpen inbyggd i som sitter nära motorn. Sen bygga en till tank placerad betydligt bättre till lågt och långt fram. Montera en förpump som sköter försörjningen till catchtanken... Men då kommer nästa bekymmer- GENERATORN på motorn är SÅ j___la liten att jag helst vill snåla med strömmen.. Som alla vet drar bränslepumpar ström. Men det är egentligen tryckfalls problemet som är bromsklossen- en extra b-pump kan jag leva med om jag får bort vikten från det sämsta stället på hela farkosten. Någon som har koll på tryckfall i slangar/ledningar?

Nästa del är att flytta kylare till en MKT bättre possition. Det skulle jag hur gärna som helst också göra- MEN!! Enligt mina tidigare erfarenheter krävs en extra cirkulationspump till kylarvätskan- Vilken även den drar en massa ström + att jag redan har dubbelt så många framlysen. och sen är det ruggigt besvärligt att fixa en väl fungerande avluftning. Sen måste jag ändå fixa luft försörjning till oljekylaren som sitter på motorn.

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Angående generatorn: Finns det ingen touring modell som har samma grundmotor eller åtminstone en större generator som passar. Jag tänker på någonting typ Goldwing. Annars brukar ju enduroåkare sätta på maffigare elgrejor på sina hojar, det kanske finns något där?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fas T skrev:
Men då kommer nästa bekymmer- GENERATORN på motorn är SÅ j___la liten att jag helst vill snåla med strömmen.. Som alla vet drar bränslepumpar ström. Men det är egentligen tryckfalls problemet som är bromsklossen- en extra b-pump kan jag leva med om jag får bort vikten från det sämsta stället på hela farkosten. Någon som har koll på tryckfall i slangar/ledningar?


Jamen, pumpen till catchtanken kan ju vara specad för mycket lägre tryck, den ska ju bara transportera bränslet till catchtanken, vilket då ger att den nästan inte tar någon ström alls. Om den ska lyfta 2,5m (0,25 bar) och ge 140 l/h så ger det en nyttig effekt på ca 1 Watt, räknar vi in säkerhetsmarginaler, verkningsgrader osv så hamnar vi troligen under 10W vilket i sin tur är under 1A. Så lite ström måste väl vara nästan ingenting även för en slimmad mc-generator? (du sätta in svagare glömdlampor i strålkastarna eller nått!)

Har tabeller någonstans på jobb (men ska bara dit sporadiskt i nästa vecka tyvärr). Men gå upp ett snäpp eller två slangdiameter så sjunker tryckfallet dramatiskt.

_________________
Pär Hylander
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Fas T skrev:
Men då kommer nästa bekymmer- GENERATORN på motorn är SÅ j___la liten att jag helst vill snåla med strömmen.. Som alla vet drar bränslepumpar ström. Men det är egentligen tryckfalls problemet som är bromsklossen- en extra b-pump kan jag leva med om jag får bort vikten från det sämsta stället på hela farkosten. Någon som har koll på tryckfall i slangar/ledningar?


Jamen, pumpen till catchtanken kan ju vara specad för mycket lägre tryck, den ska ju bara transportera bränslet till catchtanken, vilket då ger att den nästan inte tar någon ström alls. Om den ska lyfta 2,5m (0,25 bar) och ge 140 l/h så ger det en nyttig effekt på ca 1 Watt, räknar vi in säkerhetsmarginaler, verkningsgrader osv så hamnar vi troligen under 10W vilket i sin tur är under 1A. Så lite ström måste väl vara nästan ingenting även för en slimmad mc-generator? (du sätta in svagare glömdlampor i strålkastarna eller nått!)

Har tabeller någonstans på jobb (men ska bara dit sporadiskt i nästa vecka tyvärr). Men gå upp ett snäpp eller två slangdiameter så sjunker tryckfallet dramatiskt.


Kunde man bara kontrollera tryckfallet så slipper jag ha catch tank i huvud taget.. Orginal pumpen är stor som en fullstor kaffethermos (ca 80x300mm) så catch tanken blir inte direkt liten den heller.. Så man tjänar inte så himla mkt på den ideen.. Man måste ju ha catchen nära orginalet iaf.... + massor med mer prylar= mer vikt.. Ok inte hela världen det heller men alla bäckar små

Vore mkt tacksam om du kunde kolla upp ämnet (tryckfall) thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



om hojen drar 20 liter/100 km(racerbana) och man kör i 100km/h så kommer man behöva 20 liter på en timme, detta blir 0,0055 liter/s=5,5gram/s , dvs ett mycket litet flöde.

Då återcirkulationen sitter i tanken kommer det bara vara detta lilla flöde som skall transporteras i slangen och du kan därför använda en liten slangdiameter utan risk för stora tryckfall.

EDIT:
Tryckfölusten i ett rör kan skrivas(laminär strömning)

Tryckförlust=(64*Rörlängd*flödeshastighet*dynamisk_viskositet)/(2*sqr(rördiameter))

dynamisk viskositet för bensin ca 0,6-0,7 Ns/m2

(alla andra mått i meter), tryckförlust i Pa (100.000 Pa = 1 bar)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Skippa originalinsprutningen, bygg Megasquirt, bygg om spjällhusen till normal fuelrailvariant med tryckregulator?

Enkelt, kul, och ger dig möjlighet att enkelt mappa om motorn när det behövs...

Beräkningarna är mycket intressanta för mig som sedan ska besikta bygget. Tror att jag ber Micke testa gränserna innan jag gör det!

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5559



therealpinto skrev:
Beräkningarna är mycket intressanta för mig som sedan ska besikta bygget. Tror att jag ber Micke testa gränserna innan jag gör det! /Gustaf


Du får väl be Micke om en åktur först...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
porschedriver skrev:
om hojen drar 20 liter/100 km(racerbana) och man kör i 100km/h så kommer man behöva 20 liter på en timme, detta blir 0,0055 liter/s=5,5gram/s , dvs ett mycket litet flöde.

Då återcirkulationen sitter i tanken kommer det bara vara detta lilla flöde som skall transporteras i slangen och du kan därför använda en liten slangdiameter utan risk för stora tryckfall.

EDIT:
Tryckfölusten i ett rör kan skrivas(laminär strömning)

Tryckförlust=(64*Rörlängd*flödeshastighet*dynamisk_viskositet)/(2*sqr(rördiameter))

dynamisk viskositet för bensin ca 0,6-0,7 Ns/m2

(alla andra mått i meter), tryckförlust i Pa (100.000 Pa = 1 bar)



Är flödeshastigheten i m/s?
Är rördiametern i meter?

Jag älskar uträkningar (synd att man inte är matematiker )

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Fas T skrev:
porschedriver skrev:
om hojen drar 20 liter/100 km(racerbana) och man kör i 100km/h så kommer man behöva 20 liter på en timme, detta blir 0,0055 liter/s=5,5gram/s , dvs ett mycket litet flöde.

Då återcirkulationen sitter i tanken kommer det bara vara detta lilla flöde som skall transporteras i slangen och du kan därför använda en liten slangdiameter utan risk för stora tryckfall.

EDIT:
Tryckfölusten i ett rör kan skrivas(laminär strömning)

Tryckförlust=(64*Rörlängd*flödeshastighet*dynamisk_viskositet)/(2*sqr(rördiameter))

dynamisk viskositet för bensin ca 0,6-0,7 Ns/m2

(alla andra mått i meter), tryckförlust i Pa (100.000 Pa = 1 bar)



Är flödeshastigheten i m/s?
Är rördiametern i meter?

Jag älskar uträkningar (synd att man inte är matematiker )


Bingo, allt i SI-enheter, dvs meter, kg, Newton, sekunder, pascal...... Då slipper man konverteringsfaktorer för att få det rätt.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



therealpinto skrev:
Hej

Skippa originalinsprutningen, bygg Megasquirt, bygg om spjällhusen till normal fuelrailvariant med tryckregulator?

Enkelt, kul, och ger dig möjlighet att enkelt mappa om motorn när det behövs...

Beräkningarna är mycket intressanta för mig som sedan ska besikta bygget. Tror att jag ber Micke testa gränserna innan jag gör det!

/Gustaf


Säg gärna till om det är saker du undrar över, Gustav. Jag tror att det är aningen lättare för Micke om vi upptäcker grejor som kan bli problem redan nu och inte senare. Dock så pratar vi ju rätt extrem användning (racerbana, r-däck, fullgas ur kurvor som tas i max-G etc) innan det kommer bli problem.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Micke, skulle du kunna göra en mer exakt ritning(eller ännu bättre/lättare en tabell) med alla delar på bilen, deras respektive vikt, samt varje dels uppskattade tyngdpunkt samt avståndet i bilens längdritning från varje dels tyngdpunkt till bakhjulcentrum samt varje dels tyngdpunkts höjd över marken. Gör detta så skall jag räkna ut en mer exakt CG åt dig.

exempel
Motor 75kg
avstånd från bakhjulscenter till GC(motor)=0,34m
höjd över marknivå för GC(motor)=0,55m

etc för
Motor
sving
mc-ram
tank
förare
passagerare
ram
kaross
främre bärarmar
frambromsar+spindlar
framhjul
elsystem
kylare
pedalställ
Golv

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
porschedriver skrev:
Micke, skulle du kunna göra en mer exakt ritning(eller ännu bättre/lättare en tabell) med alla delar på bilen, deras respektive vikt, samt varje dels uppskattade tyngdpunkt samt avståndet i bilens längdritning från varje dels tyngdpunkt till bakhjulcentrum samt varje dels tyngdpunkts höjd över marken. Gör detta så skall jag räkna ut en mer exakt CG åt dig.

exempel
Motor 75kg
avstånd från bakhjulscenter till GC(motor)=0,34m
höjd över marknivå för GC(motor)=0,55m

etc för
Motor
sving
mc-ram
tank
förare
passagerare
ram
kaross
främre bärarmar
frambromsar+spindlar
framhjul
elsystem
kylare
pedalställ
Golv


Det ska jag göra thumbs up Men det kommer att bli en uppskattning (jag har ingen möjlighet just nu att plocka lös alla delar för uppmätning och CG vägning.. Men relativt exakt kommer det att bli iaf. Duger det tro?

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Jag satt på jobbet och räknade lite på bensin tryckfall..
Mina resultat:

Nu flyttar jag tanken till nosen (4m ledning). Motorn tar 2liter/6 minuter(Vilket är extremt mkt).
Tog en 12mm x 4meter ledning. Resultat blev ett tryckfall på 0,748bar

Sen tog jag 2X 12mm (4meter lång) -//- tryckfall 0,09bar

orginal slangen är ca 30cm lång (6mm invändigt). Denna slangstump medförde ett tryckfall på 0,22bar

Så moa borde man kunna använda 2X12mm rör så går den iaf inte för mager. Kan man beräkna höjdskillnaden på placeringen också? Det borde bli lite högre mottryck om man måste pumpa i uppförslut .

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Allmänt banåkaforum
MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10 ... 72, 73, 74   >>
72 besök senaste veckan (417669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande